اخبار داغ

نشست خبری وزیر نیرو ایران و وزیر ارنژی روسیه در اصفهان:

اردکانیان: توسعه روابط اقتصادی با همسایگان تاب آوری در برابر تحریم هارا بالا می برد/ نواک: شکل گیری اتصال خط راه آهن ایران و آذربایجان و روسیه

اردکانیان: توسعه روابط اقتصادی با همسایگان تاب آوری در برابر تحریم هارا بالا می برد/ نواک: شکل گیری اتصال خط راه آهن ایران و آذربایجان و روسیه
وزیر نیرو گفت: توسعه روابط اقتصادی با همسایگان به عنوان راهبرد مهم جمهور ی اسلامی ایران است که تاب آوری ما و همسایگان را برابر هرگونه یک جانبه گرایی و هر گونه تحریم و تعرض بالا می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ وزرای نیروی ایران و انرژی روسیه و سفیر روسیه در نشست خبری پانزدهمین اجلاسیه همکاری تجاری واقتصادی ایران و روسیه به سوالات رسانه ها پاسخ دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رضا اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد: در شرایط عادی هم، نگاه به همسایه ها و کشورهای منطقه یک سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و طبیعتا توسعه روابط اقتصادی با همسایگان تاب آوری ما و همسایگان را برابر هرگونه یک جانبه گرایی و هر گونه تحریم و تعرض بالا می برد.

,

وی بیان کرد: این موضوع پنهانی نیست که الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اروسیا که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و توسعه وسیع تر با همسایگان تاثیر بسزایی در افزایش تاب آوری برابر تحریم ها هم دارد.

,

وزیر نیرو گفت: ایران به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با فدراسیون روسیه، جمهوری افغانستان و ارمنستان و تاجیکستان وظیفه قابل ملاحظه ای در عملیاتی کردن این راهبرد دارد

,

وی در پاسخ به سوالات بعدی تصریح کرد: با عملیاتی شدن موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا با توجه به اینکه روسیه و قزاقستان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات هستند مسیر شمال به جنوب کشور ما می‌تواند به عنوان یک امتیاز در اختیار دو کشور قرار گیرد و علاوه بر تامین نیازی که ما به غلات از روسیه داریم بخشی از این محصول می‌تواند برای تامین نیاز کشورهای منطقه نیز به صورت‌های مختلف از جمله استفاده از امکانات تولید آرد در کشور ما مورد استفاده قرار گیرد.

,

اردکانیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر توافقات خوبی میان وزارت جهاد کشاورزی با دستگاه‌های مسئول در روسیه برقرار شده و امیدواریم با رفع برخی تنگناهای مربوط به مراودات بانکی این کار گسترش یابد.

,

وی ادامه داد: در زمینه نیروگاه های تجدید پذیر که قابلیت خوبی در روسیه هست قرار بر ایجاد توافقات و همکاری های خوبی در زمینه پنل های خورشیدی است، براساس سایر مذاکرات دو‌جانبه خوشبختانه فرصت‌های خوبی فراهم شده است، از جمله فرصت برای تشکیل شرکت‌های مشترک و عرضه این خدمات به کشورهای منطقه، در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به امکانات کشور روسیه زمینه‌ای برای همکاری ما در موضوع ساخت پنل‌های خورشیدی هم فراهم شده است.

,

درادامه الکساندر نواک در پاسخ به سئوالی درباره تاثیرات بین‌المللی این اجلاس اظهار کرد: طبق برنامه ریزی برای این اجلاس به صورت عملیاتی صورت گرفت و در همه موارد به تفاهم رسیدیم و راه‌های همکاری‌های آینده را مشخص کردیم، میزان تبادلات میان دو کشور در حال رشد است و آخرین آمار ما این است که بیش از هفت درصد افزایش داشتیم.

,

وی افزود: نسبت به سال گذشته میزان تبادلات در بخش کشاورزی نیز 1.5 برابر افزایش یافته است، امروز ما در زمینه‌های مربوط به انرژی، حمل و نقل، هوافضا و کشاورزی بحث‌هایی را داشتیم و آنها را به نتیجه رساندیم و امیدواریم این مباحث را بهتر و کامل‌تر جلو ببریم.

,

وزیر انرژی روسیه  تصریح کرد: شکل گیری اتصال خط راه آهن ایران و آذربایجان و روسیه و روابط دریایی و همچنین توافقات متعدد در زمینه نفت و گاز ازجمله اقدامات است، نتیجه کار مشخص است و امیدواریم این همکاری‌ها گسترش یابد.

,

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه حجم مبادلات گندم 1.5 میلیون تن بوده و چه زمانی می‌توانیم به این میزان مبادله دست پیدا کنیم، گفت: در زمینه کشاورزی حجم تجارت به ویژه در انواع غلات به ویژه جو افزایش یافته است، در ارتباط با گندم تفاهمی میان ایران، روسیه و قزاقستان شکل گرفت و کار در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم حجم مبادلات گندم را تا میزان مدنظر افزایش دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه