اخبار داغ

حضور کارگران کاشی نیلوفر بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی/ مدیران کارخانه به قولشان عمل نکردند

حضور کارگران کاشی نیلوفر بیرجند مقابل استانداری خراسان جنوبی/ مدیران کارخانه به قولشان عمل نکردند
کارکران کاشی نیلوفر بیرجند به دلیل عمل‌نکردن مدیران کارخانه به تعهد پرداخت حقوق و دیگر معوقات، صبح امروز مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور پیدا کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، کارگران کاشی نیلوفر بیرجند در اعتراض به تعویق 9 ماهه پرداخت حقوق و چند ساله‌ی پرداخت اضافه‌کار، 21 خردادماه‌جاری در مقابل این کارخانه تجمع کرده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،,  کارگران کاشی نیلوفر بیرجند در اعتراض به تعویق 9 ماهه پرداخت حقوق و چند ساله‌ی پرداخت اضافه‌کار، 21 خردادماه‌جاری در مقابل این کارخانه تجمع کرده بودند.,

 

,

کارگران خواستار پرداخت حقوق و اضافه‌کاری‌شان بودند و اعلام کردند با این وضعیت، نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

,

 

,

طبق اعلام کارگران، از نیمه سال 1395 تاکنون، یک ریال اضافه‌کاری کارگران پرداخت نشده و از تیرماه تا دی‌ماه 1397 و همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون حقوق کارگران پرداخت نشده است.

,

 

,

بعد از پیگیری‌های انجام شده، ورقانی مدیر داخلی کارخانه کاشی نیلوفر فاز 2 و 3 به خاورستان، گفت: ما قول پرداخت حقوق را داده بودیم اما کارگران مطمئن نبودند و اعتراض کردند و در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد اعلام کردیم که حقوق آن‌ها را هفته آینده پرداخت خواهیم کرد.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی افزود: قرار است در هر ماه بخشی از معوقات آن‌ها جبران شود و هر ماه 2 ماه حقوق می‌گیرند تا معوقات آن‌ها به پایان برسد.

,

 

,

در آن گزارش، ورقانی مدیر کارخانه قول پرداخت حقوق را در هفته بعد داده بود و کارگران منتظر بودند تا در روز دوشنبه 27 خردادماه‌جاری حقوق خود را دریافت کنند اما این موضوع محقق نشد و کارگران بار دیگر و این دفعه در مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند.

, آن گزارش, آن گزارش,

 

,

به میان کارگرانی که صبح امروز در مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور داشتند رفتیم تا مشکلات آن‌ها را بازگو کنیم.

,

 

,

کارگران که از عدم‌پرداخت حقوق و معوقات اضافه‌کاری و نافرجام‌بودن قول‌های مسئولان، ناراحت بودند، به خبرنگار خاورستان، گفتند: مطالبات ما همان مطالبات قبلی است اما قول‌های مسئولان عملیاتی نشده است.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

یکی از کارگران اظهار کرد: سخنان مدیران تکراری است و به قول‌هایشان عمل نمی‌کنند.

,

 

,

وی افزود: مسئولان به قولشان عمل نکردند و مجبور شدیم در مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور پیدا کنیم و هر چند روز لازم باشد در این مکان می‌مانیم تا حقوق ما را پرداخت کنند.

,

 

,

یکی دیگر از کارگران گفت: سه سال است که معوقات اضافه‌کاری ما را پرداخت نکرده‌اند.

,

 

,

وی تصریح کرد: فرمانداری و استانداری فقط ما را تهدید می‌کنند و می‌گویند این دفعه که آمدید، این‌گونه شد و اگر دفعه بعد بیایید معلوم نیست چه می‌شود، نگویید که نگفتیم.

,

 

,

وی اظهار کرد: این تهدید به چه معناست؟ ما به مقامات بالاتر شکایت خواهیم کرد.

,

 

,

این کارگر گفت: حتی شنیدیم از طرف مسئولان ادارات به مدیران کارخانه تماس گرفتند که "پول کارگران را بلافاصله پرداخت نکنید بلکه دو ماه دیگر پرداخت کنید چراکه اگر پرداخت کنید این تجمع‌ها رویه می‌شود و دیگر کارگران الگو می‌گیرند و ممکن است به این‌گونه اقدامات دست بزنند". این خبر بین کارگران درز پیدا کرد و باعث ناراحتی آن‌ها شد.

,

 

,

کارگر دیگری به خبرنگار ما گفت: عیدی سال 1397 را در اردیبهشت 1398 پرداخت دادند و آن را به عنوان 2 ماه حقوق فروردین و اردیبهشت سال‌جاری حساب کردند.

,

 

,

وی با بیان این‌که فقط نیمی از کارگران حقوق فروردین را گرفتند تصریح کرد: استانداری، اداره کار و مدیران کارخانه قول‌هایی دادند اما هیچ‌کدام عملی نشد.

,

 

,

وی اظهار کرد: ابتدای تیرماه قرار است به اندازه نصف حقوق یک ماه را برای کارگران واریز کنند و بعد از آن، اعلام کنند حقوق کارگران را کامل واریز کردیم!

,

 

,

وی افزود: مسئولان استانداری که نمی‌داند مبلغ واریزیِ کارخانه، نصف است بلکه استانداری فقط برگه‌ای می‌خواهند که در آن نوشته شده باشد واریزی حقوق داشتند.

,

 

,

فروش کارخانه بسیار خوب است اما حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند

, فروش کارخانه بسیار خوب است اما حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند, فروش کارخانه بسیار خوب است اما حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند,

کارگر دیگری گفت: کارخانه می‌گوید فروش نداریم درصورتی که اوضاع فروش بسیار خوب است و هر قراردادی منعقد می‌کنند، ابتدا پول را به عنوان خرید مواداولیه، می‌گیرند سپس محصول را ارسال می‌کنند.

,

 

,

وی افزود: همچنین استانداری به ادارات برق، آب و گاز گفته به کارخانه سخت نگیرید. هزینه بیمه را به صورت اقساطی پرداخت می‌کنند و حقوق کارگران را نیز پرداخت نمی‌کنند. پس پول کاشی‌هایی که بار کامیون‌ها می‌شود و فروش می‌رود، کجاست؟

,

 

,

وی اظهار کرد: استاندار در گذشته مطالب بیشتری بیان می‌کرد اما مدتی هست کم‌رنگ شده است.

,

 

,

قولی که استاندار گرفت اما محقق نشد

, قولی که استاندار گرفت اما محقق نشد, قولی که استاندار گرفت اما محقق نشد,

وی افزود: 5 ماه پیش استاندار به کارخانه کاشی نیلوفر رفت و از مدیران کارخانه قول گرفته بود معوقات کارگران پرداخت شود اما هنوز پرداخت نشده است.

,

 

,

وی تصریح کرد: اکنون نیز می‌خواهیم با شخص استاندار صحبت کنیم تا به مشکلات ما رسیدگی کنند.

,

 

,

این کارگر گفت: یکی از کارگران دو سال پیش دستش قطع و از کارافتاده شده است اما هنوز حدود 50 میلیون تومانی که از کارخانه می‌خواهد، به او پرداخت نکرده‌اند.

,

 

,

وی با بیان این‌که این فرد اگر شاکی شود، پولش را می‌گیرد اما حرمت نگه داشته است افزود: به این یک نفر نمی‌توانند قول درست بدهند و 8 ماه او را سرگردان دارند و حق و حقوق او را نمی‌دهند، آن‌وقت می‌خواهند برای 300 نفر قول دهند که حقوقشان را پرداخت کنند؟ بسیاری از کارگران، مدت‌هاست از کارخانه رفتند اما هنوز حقوقشان را نگرفتند و معوقاتشان پرداخت نشده است.

,

 

,

کارگری که دستش قطع شده بود به خبرنگار ما گفت: در دی‌ماه 1396 دستم زیردستگاه قطع شد و تازه اکنون ازکارافتادگی به من تعلق گرفته است.

,

 

,

وی افزود: از آن زمان تاکنون کار نکردم. قسمتی که در اختیار بیمه بود، اداره بیمه آن را پرداخت کرد اما حدود 40 تا 50 میلیون تومانی که از شرکت می‌خواهم، پرداخت نکردند.

,

 

,

 معوقات حقوق 9 ماه و معوقات اضافه‌کاری 3 سال پرداخت نشده است

,  معوقات حقوق 9 ماه و معوقات اضافه‌کاری 3 سال پرداخت نشده است,  معوقات حقوق 9 ماه و معوقات اضافه‌کاری 3 سال پرداخت نشده است,

یکی دیگر از کارگران با بیان این‌که معوقات حقوق 9 ماه و معوقات اضافه‌کاری 3 سال پرداخت نشده است گفت: معوقات اضافه‌کاری برخی افراد بیش از 20 میلیون تومان شده است.

,

 

,

وی افزود: در سال 1397 به اندزه 11 ماه واریزی حقوق داشتند اما این مبلغ مربوط به سال‌های 1394 و 1395 بوده و مربوط به سال 1397 نبوده است.

,

 

,

وی اظهار کرد: ممکن است یک ماه حقوق را پرداخت کنند اما 6 ماه دیگر را پرداخت نکنند.

,

 

,

وی تصریح کرد: مدیران کاخانه می‌گویند پول نداریم در صورتی که پول هر دو باکس کاشی، حقوق یک کارگر می شود.

,

 

,

وی گفت: کارگران به صورت سه شیفت کار می‌کنند و فروش کارخانه عالی است. حتی جمعه ها را سرکار می‌رویم و حتی 4 روز تعطیلی 14 تا 17 خردادماه‌جاری را مداوم کار می‌کردیم.

,

 

,

وی اظهار کرد: در 24 ساعت و به صورت سه شیفت کار، بیش از 12 هزار مترمربع کاشی تولید می‌شود. اگر این مقدار فروش نرود، روی هم انباشته می‌شود و روزانه 140 پالت روی هم انباشته می‌شود و هر پالت دارای 100 مترمربع کاشی است. اگر این میزان تولید، فروش نرود و در مدت یک هفته، انباشته شود، تمام فضای کارخانه را پر می‌کند. پس چرا این تولیدات داخل کارخانه نیست؟ اگر فروش نرفته پس کجا رفته است؟

,

 

,

وی گفت: یکی از رانندگان کامیون به ما گفته بود ما به دلار کاشی را از کارخانه می‌خریم اما به ریال نمی‌توانند حقوق کارگران را بدهند؟!

,

 

,

وی افزود: تولیدات کارخانه به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

,

 

,

یکی دیگر از کارگران نیز به خبرنگار ما گفت: برخی فکر می‌کردند با اعتراض، اخراج می‌شوند. من حاضرم 50 میلیون تومان معوقات من را بدهند و بروم اما این میزان را نمی‌دهند.

,

 

,

یکی دیگر از کارگران با بیان این‌که آقای ناصری را مدت‌هاست ندیدم اظهار کرد: همه کارگران در فازهای 1 و 2 و 3 و همچنین آیدا و متفرقات، مشکل دارند و قرار بود دیگر کارگران نیز در مقابل استانداری حضور پیدا کنند. برخی از کارگران هم‌اکنون جلوی درِ کارخانه تجمع کردند.

,

 

,

امروز حقوق پرداخت می‌شود

, امروز حقوق پرداخت می‌شود, امروز حقوق پرداخت می‌شود,

ابراهیم رضازاده مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص گفت: امروز که در مجموعه کاشی نیلوفر حضور داشتم، لیست افرادی که حقوق آن‌ها پرداخت نشده بود را دریافت کردم که حدود 120 نفر بودند. لیست را به بانک بردم و به نماینده کارگران گفتم بقیه حقوق پرداخت می‌شود چراکه لیست به بانک رفته است.

, خاورستان, خاورستان,

 

,

وی افزود: در همان‌جا از مدیران کارخانه تعهد گرفتم به علت تأخیری که در عمل به قولشان داشتند، تا پایان هفته آینده یک ماه حقوق دیگر را پرداخت کنند چراکه قرار بود روز دوشنبه حقوق واریز شود اما امروز چهارشنبه واریز نشده بود.

, به علت تأخیری که در عمل به قولشان داشتند، تا پایان هفته آینده یک ماه حقوق دیگر را پرداخت کنند,

 

,

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: مقرر شد مدیران کارخانه، تمام مشخصات شاغلان، میزان رقمی که پایان هر ماه بابت معوقات پرداخت می‌کنند و مانده مطالبات را بنویسند و به اداره کار اعلام کنند.

,

 

,

مانده مطالبات باید روند نزولی داشته باشد

, مانده مطالبات باید روند نزولی داشته باشد, مانده مطالبات باید روند نزولی داشته باشد,

رضازاده تأکید کرد: مانده مطالبات باید روند نزولی داشته باشد. این تعهد را انجام دادیم تا ماه به ماه معوقات پرداخت شود و تا پایان سال بخش عمده‌ای از معوقات را پرداخت کنند و در این خصوص نیاز به صورتجلسه نیست و تعهد اخلاقی خودم است که ماه به ماه انجام شود.

,

 

,

وی افزود: روز یکشنبه هفته‌جاری جلسه کمیته کارگری در محل فرمانداری شهرستان بیرجند برگزار شده است و مدیران عامل مجموعه ناصری به آن جلسه دعوت شدند و تعهد پرداخت حقوق و مزایا به صورت ماهیانه و حداقل 5 درصد از معوقات در صورتجلسه گرفته شده است. روند پیگیری را خودم امروز بررسی کردم و به صورت ماهیانه نیز وضعیت را پیگیری می‌کنم.

,

 

,

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در هفته گذشته که تجمع کارگران انجام شده بود، نماینده اداره کار در آن محل مطالبی که مدیران عامل کارخانه بیان کردند را در قالب صورتجلسه فرستاده است.

,

 

,

رضازاده افزود: برنامه زمان‌بندی برای پرداخت مطالبات در آن صورتجلسه ارائه نکردند که در روز یکشنبه در محل فرمانداری برنامه زمان‌بندی گرفته شد.

,

 

,

وی اظهار کرد: همچنین در بند 4 صورتجلسه محل کارخانه آمده "مدیران شرکت اظهار کردند در هفته آینده سعی خواهند کرد حداقل یک ماه حقوق کارکران را پرداخت کنند". روز دوشنبه سپری شد که به دلیل تأخیری که داشتند گفتیم تا آخر هفته آینده یک ماه دیگر را نیز به کارگران پرداخت بدهند.

,

 

,

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد مدیران کارخانه کاشی نیلوفر به تعهدات‌شان عمل نکردند و این موضوع باعث ناراحتی و حضور کارگران مقابل استانداری شده است چراکه فکر می‌کنند پیگیری استاندار مفید خواهد بود و خواهند توانست مطالبات خود را از کارخانه بگیرند. طبق گفته کارگران، آن‌ها بارها مشکلات را به مسئولان بیان کرده‌اند که عمل‌نکردنِ مدیران به قول‌هایشان و سرگردانی کارگران، باعث تجمع شده است.

,

 

,

اکنون نیاز است مسئولان دولتی با جدیت پیگیر عمل به تعهدات و قول‌ها و پیگیر پرداخت حقوق و دیگر معوقات کارگران باشند و مدیران کارخانه نیز به قول‌هایی که می‌دهند، به موقع عمل کنند تا این قشر زحمت‌کش جامعه و همچنین تولید کشور دچار آسیب نشود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه