اخبار داغ

معاون سابق سازمان ثبت احوال کشور:

دادگاه‌های تخصصی املاک ایجاد شود/در حوزه املاک پایگاه داده تخصصی دایر شود

دادگاه‌های تخصصی املاک ایجاد شود/در حوزه املاک پایگاه داده تخصصی دایر شود
این کارشناس با اشاره به اینکه باید درحوزه املاک پایگاه داده تخصصی ایجاد شود تا هر اقدامی بر روی ملک در آن ثبت شود، گفت: باید دادگاه های تخصصی املاک و سند با قضات متخصص ایجاد شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  سید حسین میرحسینی پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی ظرفیت شناسی فقه در انحصاری کردن انتقال مالکیت اموال غیر منقول با سند رسمی اظهار داشت: با توجه به اینکه قانون ثبتی ما قدیمی است اما همین نظام ثبتی ما از یک قانون ثبتی تبعیت دارد و در این قانون همه چیز پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: باید حاکمیت تمام تغییرات در نظام ثبتی را به‌صورت آنلاین مشاهده کند و برای این کار باید همه چیز پیش بینی شود.
معاون سابق سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به پایگاه حقوقی جامع، گفت: اگر بخواهیم یک پایگاه حقوقی جامع و کامل داشته باشیم باید تمام سازوکار این مسئله پیش بینی شود.
وی عنوان داشت: هدف این نظام ثبتی تثبیت مالکیت است  و هدف این بحث های ما این است و این بحث ها می‌تواند مسائل حقوقی دیگر را هم پیش بیاورد.
میرحسینی با اشاره به اینکه باید در املاک جاری و ثبت نشده، سند رسمی به عنوان ملاک و رسمیت شناخته شود، گفت: باید یک پایگاه داده مخصوص املاک داشته باشیم تا تمام تغییرات مربوط به ملک، زمین در آنجا ثبت شود ؛ البته این کافی نیست و الزاماتی دارد که یکی از آن الزامات مشخص شدن تکلیف املاک جاری است حتی املاک جاری که متولی آن‌ها ادارات دولتی باشد.
وی تأکید کرد: در یک بازه زمانی باید تکلیف این املاک مشخص شود مثلاً املاک وقفی ؛ هنوز چهل سال بعد از انقلاب نتوانسته‌ایم تکلیف زمین های اوقافی و برخی زمین های دیگر را مشخص کنیم حتی باید تکلیف زمین هایی که قولنامه ای هستند را مشخص کنیم.
یکی از قاضیان دیوان کشور با اشاره به اینکه چند درصد از سازمان های دولتی نقشه های ملکی خود را تحویل اداره ثبت می دهند، گفت: در مالکیت معنوی، 17 دستگاه خود را متولی می دانند اما هنوز متحد نشده اند بنابراین تا وقتی این مسائل مشخص نشده باشد این راهکارهای نمی تواند نتیحه بدهد.
وی عنوان داشت: در این زمینه ها نیازمند دادگاه های تخصصی هستیم، یعنی اگر بخواهیم در یک بازه زمانی کوتاه این مشکلات را حل کنیم نیازمند دادگاه های تخصصی می باشیم ، متاسفانه نگاه به دادگاه های تخصصی جامع نیست .
میرحسینی با اشاره به اینکه متصدی این دادگاه ها باید قضات متخصص باشند، عنوان داشت: دادگاه های تخصصی وقتی گفته می شوند باید متصدی این مسئله هم کسانی باشند که متخصص این حوزه باشد.
وی ادامه داد: چرا سند ملک را معلق می کنیم برای مواردی که هیچ ربطی به این موضوع دارد، برای ما باید اثبات مالکیت باشد نه موارد دیگر؛ چطور در برخی کشورها انتقال سند در یک روز انجام می شود اما در کشور ما 45 روز طول می کشد شرایط فراهم شود که همین مسائل هزینه بر است.
این کارشناس حوزه سند  با اشاره به اینکه باید دستگاه های موازی که در این امور دخالت دارند حذف شوند، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم یک بانک اطلاعات آنلاین داشته باشم باید دو مورد را در نظر بگیریم: اطلاعات حقوقی و اطلاعات فیزیکی ملک مهم است.
وی ادامه داد: نقش بنگاه ها تا چه حد است آیا در حد دلالی؟، ما موافق حذف بنگاه ها نیستم اما وقتی بازهم قولنامه و موباینامه و.. تنظیم می شود این مشکلات هم وجود خواهد داشت؛ اگر شهرداری پروانه ساخت چند طبقه در روستا و یا مکان دیگری را صادر می کند باید اطلاعات آن در ثبت هم باشد.
میرحسینی افزود: باید امکان دستیابی مردم به اطلاعات  وجود داشته باشد، وقتی کسی می خواهد معامله کند باید بداند این ملک اوقافی یا مصادره ای است، باید از گذشته ملک خبردار شود،  امروز به دلیل تک برگی بودن سند شما قبل و گذشته این ملک را نمی بینید .
وی ادامه داد: مردم حاضر هستند حتی هزینه این مسائل را هم بدهند، وقتی شخصی یک میلیارد برای خرید زمین هزینه می کند حاضر است که چند صد تومان هم بدهد تا گذشته ملک را ببیند البته برای این مسائل باید منابع انسانی و تجهیزات خاص هم دیده شود.

انتهای پیام

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری تحلیلی قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه