اخبار داغ

تناقض‌گویی مسئولان ادامه دارد؛

ضرورت نظارت دقیق و جامع بر فعالیت کارخانه‌های آرد استان

ضرورت نظارت دقیق و جامع بر فعالیت کارخانه‌های آرد استان
درحالی‌که رئیس اتحادیه نانوایان از استفاده ماده گلوتن در کارخانه‌های آرد خبر می‌دهد، مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو این موضوع را رد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، کیفیت آرد کارخانه‌های آرد استان قم در ماه‌های اخیر بارها خبرساز شده است،موضوعی که نانوایان گلایه‌ای همیشگی از آن دارند و خواستار رسیدگی مسئولان به آن هستند.

ابتدا مجمع کارگروه‌های مشورتی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اردیبهشت‌ماه امسال به این موضوع ورود کرد و با تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم به بررسی آن پرداخت.

بر اساس گزارشی که این مجمع منتشر کرده بود کیفیت پایین آرد موجب شده که نانوایان استان قم با مشکلات زیادی از قبیل التهاب‌های پوستی روبرو شده بودند.

البته در گزارش این مجمع استفاده از ماده صنعتی گلوتن در کارخانه‌های آرد نیز آمده و همین ماده را عامل زخمی شدن دست نانوایان شده بود.

از سوی دیگر بررسی میدانی خبرنگار قم فردا از سطح شهر و واحدهای نانوایی نشان داد که نانوایان از کیفیت آرد چندان رضایت ندارند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم: کارخانه‌های آرد استان از ماده صنعتی گلوتن استفاده می‌کنند

در این میان علی‌اکبر زارعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای نانوایان استان اظهار داشت: در روزهای اخیر تعدادی از نانوایان به‌صورت تلفنی و پیامکی اعتراض‌هایی مبنی بر این‌که کیفیت آرد مناسب نیست، داشته‌اند.

وی ایجاد حساسیت و حتی زخم در دستان نانوایان را علت اصلی اعتراض آن‌ها دانست و ابراز داشت: این اتفاق در ماه‌های گرم سال به‌خصوص در نانوایی‌های سنگکی اتفاق می‌افتد چون نان سنگک خمیرگیری خاصی دارد به همین علت نانوایان این واحدها با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

زارعی بابیان این‌که 5 کارخانه در قم آرد تولید می‌کنند، بیان داشت: آرد تمامی کارخانه‌ها این مشکل رادارند به‌طوری‌که سال گذشته به‌اتفاق کارشناسان معاونت غذا و دارو، نماینده دادستان و اتحادیه بازدیدهایی را از این کارخانه‌ها داشتیم که مشخص شد یک سری مواد به آرد اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: ازجمله موادی که اضافه می‌شود گلوتن صنعتی بود که دلیل آن‌هم ایجاد استحکام در خمیر است درواقع گلوتن دارای بافت‌هایی است که چسبندگی را در خمیر ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم تصریح کرد: برای عدم آسیب‌دیدگی توصیه می‌کنیم که در ماه‌های گرم سال نانوایان از آب سرد استفاده کنند اما زمانی که دمابالا می‌رود واقعاً نمی‌شود کاری انجام داد.

وی افزود: کارخانه‌های آرد برای اضافه کردن این ماده مجوز دارند البته این‌که به چه میزان می‌توانند اضافه کنند کارشناسان معاونت غذا و دارو باید مشخص کنند.

زارعی در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز هم از این ماده در کارخانه‌ها استفاده می‌شود، گفت: باید دوباره از کارخانه‌های آرد بازدید صورت بگیرد و کارشناسان معاونت غذا و دارو در این خصوص نظر نهایی را بدهند از سوی دیگر این‌که اصلاً کارخانه‌ها مجاز به‌اضافه کردن این ماده هستند یا نیستند را کارشناسان معاونت غذا و دارو باید مشخص کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان استان قم در حالی استفاده از گلوتن را رد نکرد و توپ را در زمین معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم انداخت، گفتگوی خبرنگار قم فردا با کارشناس این سازمان ابعاد دیگری از تولید آرد در استان را روشن کرد و البته وی گفته‌های زارعی را رد کرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: اگر کارخانه‌ای از گلوتن استفاده کند، تخلف کرده است

جواد کرباسچی مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با رد استفاده کارخانه‌های آرد استان قم از گلوتن، اظهار داشت: طبق قانون سازمان استاندارد و غذا و دارو به‌عنوان دو دستگاه نظارتی بر روی کنترل کیفیت آرد و محصول نهایی نظارت دارند.


وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بازرسی‌های دوره‌ای دارد و نمونه‌برداری‌هایی نیز در ضمن این بازدیدها صورت می‌گیرد.

کرباسچی بابیان این‌که کارخانه‌های آرد برای تولید هرکدام از محصولات پروانه ساخت مجزا تهیه می‌کنند، بیان داشت: زمانی که می‌خواهند پروانه ساخت را از سازمان غذا و دارو اخذ کنند فرمول تولید محصول را نیز ارائه می‌دهند به‌عنوان‌مثال کارخانه‌های آرد استان قم در فرمولی که برای تولید آرد خبازی ارائه می‌دهند تنها عنوان می‌کنند که از گندم استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: افزودنی دیگری در فرمولاسیون اعلام نمی‌کنند یعنی گلوتن را به‌عنوان یک افزودنی در فرمول اعلام نمی‌کنند و چون در فرمولاسیون اعلام نمی‌کنند مجاز به استفاده از آن نیز نیستند و اگر استفاده کنند تخلف محسوب می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو خاطرنشان کرد: در خصوص افزودنی‌های دیگر که بهبوددهنده‌ها هستند می‌توانند برخی از بهبوددهنده‌ها را استفاده کنند اما این موارد هم بعد از کسب مجوزهای مربوطه مجاز است.

اگر کارخانه‌ای از گلوتن استفاده کند، تخلف کرده است

وی افزود: معاونت غذا و دارو در استان قم در پروانه‌های آرد صادرشده استفاده از گلوتن را مجاز ندانسته و اگر کارخانه‌ای از این ماده استفاده کند، تخلف کرده است.

کرباسچی ابراز داشت: از کارشناسان ذی‌ربط در این زمینه استعلام کردیم و در بازرسی‌های که صورت داده‌اند گلوتن را در تولیدات کارخانه‌های آرد استان مشاهده نکرده‌اند اما اگر چنانچه گزارشی بشود، پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید به این مورد هم اشاره‌کنم که خود آرد، گلوتن دارد و اگر گلوتن آرد ضعیف باشد شاید کارخانه‌ای بخواهد گلوتن را خودش اضافه کند که این کار هم تخلف است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو تصریح کرد: هر چیزی که در فرمول نیامده باشد استفاده آن غیرمجاز است و نباید استفاده شود.
وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از نانوایان نسبت به کیفیت آرد و موادی که به آن اضافه می‌شود گلایه دارند و آن را عامل ایجاد التهاب در دستانشان می‌دانند، گفت: مستندات علمی که یک پزشک پوست تشخیص دهد که میان افزودنی‌هایی که در آرد واردشده با التهاب دست ارتباط منطقی وجود ندارد تاکنون وجود نداشته است.

کرباسچی تصریح کرد: یک کارخانه آرد حداقل به 60 واحد نانوایی آرد می‌دهد و اگر ماده‌ای افزودنی التهاب ایجاد می‌کند باید برای همه واحدها این مشکل ایجاد شود نه‌فقط برای یک نفر یا دو نفر.

وی ادامه داد: به‌صورت موردی گزارش‌هایی در این زمینه ارائه می‌شود اما به‌صورت کلی این گزارش‌ها نشده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان داشت: در برخی موارد که نانوایان، کیفیت خمیر را عامل ایجاد التهاب و.. در پوستشان می‌دادند این امکان وجود دارد که این افراد به افزودنی مجازی که در آرد وجود دارد، حساسیت دارند و یا این‌که محیط کاری و عوامل دیگری در ایجاد التهاب دستانشان نقش دارد.

در این میان به نظر می‌آید با توجه به گلایه‌های نانوایان استان از پایین بودن کیفیت آرد کارخانه‌های آرد استان، ضرورت نظارت دقیق و  جامع  بر روی فعالیت این کارخانه‌ها و همچنین ورود مسئولان ارشد استان به این موضوع احساس می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, رئیس اتحادیه نانوایان استان قم: کارخانه‌های آرد استان از ماده صنعتی گلوتن استفاده می‌کنند,
,
, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو: اگر کارخانه‌ای از گلوتن استفاده کند، تخلف کرده است,
,
, قم فردا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اگر کارخانه‌ای از گلوتن استفاده کند، تخلف کرده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه