اخبار داغ

کارشناس رسمی تامین آب مطرح کرد؛

دلایل ایجاد فروچاله‌ها در استان کرمان/کوتاهی شهرداری‌ها در بالا آمدن آب‌های زیرسطحی

دلایل ایجاد فروچاله‌ها در استان کرمان/کوتاهی شهرداری‌ها در بالا آمدن آب‌های زیرسطحی
کارشناس رسمی تامین آب گفت: بحث فروچاله در شهرستان کرمان ریشه‌ای و زیربنایی است و با چند کلمه قابل معنا نیست و به نوعی با تاریخ شهر کرمان پیوند می خورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ مسئولان سازمان نقشه‌برداری ایران هشدار داده اند که فرودگاه‌های تهران، اصفهان و کرمان با خطر فروچاله و فرونشست زمین روبرو هستند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

حسن اشرف گنجویی کارشناس رسمی تامین آب در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با دلیل ایجاد این فرونشست ها در کرمان اظهار داشت: بحث فروچاله در شهرستان کرمان ریشه ای و زیربنایی است و با چند کلمه قابل معنا نیست و به نوعی با تاریخ شهر کرمان پیوند می خورد.

,

وی گفت: با بررسی نقشه های ۶۰ سال گذشته شهر کرمان مشاهده می کنیم که در سراسر شهر کرمان قنات هایی وجود داشته اند؛ قنات ها یا به شهر وارد و یا از آن عبور کرده اند که قنات های عبوری به سمت شهر باغین و فرودگاه و جاهای مختلف بوده اند.

,

کارشناس رسمی تامین آب ادامه داد: در پهنه شهر کرمان فعلی نزدیک به ۸۰ سال قبل یک شبکه ای از چاه های میله ای و کوره های قنات وجود داشته است و آب سفره های زیرزمینی در عمق ۱۰ الی ۱۵متری از سطح زمین بوده اند و از این آب های زیرزمینی به خوبی می توانستیم بهره مند شویم .

,

اشرف گنجویی افزود : اما بعدها بحث حفاری چاه ها مطرح شد و آب های زیرزمینی پمپاژ شدند و امروزه آب های زیرزمینی کرمان در عمق بیش از ۱۵۰ متری از سطح زمین قرار دارند .

,

وی اضافه کرد: به موازات این جریان نیز در سطح شهر کرمان فاضلاب و آب های سطحی و بارندگی هایی داشته ایم که نفوذ و پایین می روند و به لایه ای در عمق ۴۰ متری که غیر قابل نفوذ است می رسند که این لایه غیر قابل نفوذ در سطح شهر کرمان گسترده می باشد و از این شهر یک شهر استثنایی و ویژه در کشور ساخته است.

,

کارشناس رسمی تامین آب توضیح داد: این آب و فاضلاب ها از عمق ۴۰ متری روی هم انباشته و بالا آمدند تا جایی که امروزه در عمق ۱الی ۳ متری قرار گرفته اند .

,

اشرف گنجویی با اشاره به این که وقتی آب سفره های زیرزمینی به عمق ۱۵۰ متری رسید تمام این شبکه چاه های میله ای و کوره های قنات خشک باقی ماندند؛ گفت: حال مسئولین  بی تفاوت به این پدیده شروع به مجوز شهرسازی و توسعه شهری کردند و آن امروزه شهر کرمان است.

,

وی بیان کرد: اکنون همه آن شبکه کوره قنات و چاه های میله ای بلاتکلیف مانده اند و کسی به این موضوع فکر نکرد که در آینده می تواند منشا مشکل شود.

,

کارشناس رسمی تامین آب با اشاره به این که آب های زیرسطحی از عمق ۴۰ متری روی هم انباشته شدند و این کوره ها را فرا گرفته اند، تشریح کرد: آب در کوره ها نمی تواند جریان پیدا کند بنابراین ماندگار شده و با گذشت زمان جنس مصالح و یا خاک موجود در کوره های قنات شروع به ریزش می کند و در عمق ۲۰ متری تبدیل به تونل می شود و این ها گسترش پیدا کردند.

,

اشرف گنجویی با بیان این که متاسفانه کسی این پدیده را مورد ارزیابی قرار نداد، اظهار داشت: می بایست مسیر کوره های قدیمی شهر کرمان به نقشه های جدید منتقل می شد تا افراد قبل از گرفتن مجوز ساخت و ساز و هر گونه عملیاتی بتوانند از وضعیت این کوره های قنات و چاه های میله ای باخبر باشند.

,

وی در ادامه افزود: تمام کوره های شکسته که چاه های میله ای آن ها پر شده است در حال فعالیت هستند و آب ذخیره در آن ها کار فرسایشی انجام می دهد و دیوارهای این کوره ها و قنوات ریخته و تبدیل به محلی می شوند که در اثر ایجاد فشار و گسترش پیدا کردن و نزدیک شدن به سطح زمین تخریب و یا به عبارتی تبدیل به فروچاله می شوند .

,

فروچاله‌ها در سطح شهر کرمان پراکنده و گسترش یافته‌اند

, فروچاله‌ها در سطح شهر کرمان پراکنده و گسترش یافته‌اند ,

کارشناس رسمی تامین آب عنوان داشت: اکنون فروچاله ها در سطح شهر کرمان پراکنده و گسترش یافته اند و این واقعیت را شهرداری استان کرمان باید قبول کند که در مقابل کوره های قنات قدیمی کوتاهی و بی تفاوتی صورت گرفته و این ها روی هم انباشته شده اند و باید روی آن ها کار کارشناسی انجام می شد و مردم آماده برخورد با این پدیده می شدند .

,

اشرف گنجویی توضیح داد: امروز آب های زیر سطحی شهر کرمان مرتبا در حال بالا آمدن هستند و از سوی دیگر هم کوره های قنات به بدترین شکل فعالیت می کنند .

,

وی در رابطه با موضوع فروچاله در فرودگاه کرمان نیز گفت: در گذشته محل فرودگاه یک روستا بوده و مطمئنا یک روستا هم بدون قنات نبوده است بنابراین باید افراد قدیمی و کسانی که موقعیت و مسیر قنوات این منطقه را به خوبی می دانند و یا با استفاده از نقشه های قدیمی مسیر قنوات در فرودگاه را شناسایی کنند .

,

این کارشناس بیان کرد : اگر مسیر قنوات فرودگاه مشخص شود خواهیم دید که این قنوات در کدام قسمت های فرودگاه قرار دارند و از کجا شروع و به کجا ختم می شوند؛حال فرسایش قنوات در زمین های خالی مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر در زیر باند و یا ساختمان باشد احتمال ایجاد فروچاله وجود دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه