اخبار داغ

مصرف برق استان‌های غربی‌ نگران‌کننده است!

هشداری برای خاموشی‌ در روزهای داغ تابستان

هشداری برای خاموشی‌ در روزهای داغ تابستان
مسئولان حوزه برق با اشاره به افزایش مصرف برق در کشور و به ویژه نواحی غربی در مورد اعمال خاموشی‌ها با این وجود هشدار می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با گرم شدن هوا طی روزهای اخیر و استفاده از وسایل سرمایشی شاهد یک رشد مصرف برق در شبکه توزیع هستیم، مصرفی که اگر مدیریت نشود، نگرانی از خاموشی های مکرر در فصل تابستان را تشدید می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

طی سالهای گذشته که مدیریت مصرف چندانی از سوی مشترکان صورت نمی گرفت، شاهد این بودیم که حتی در گرمترین ساعات روز هم خاموشی هایی اتفاق می افتاد که یا از قبل برنامه ریزی شده بود که برای کاهش بار شبکه و پیشگیری از آسیب به سیستم ها و شبکه برق صورت می گرفت و یا به دلیل افزایش بار شبکه در ساعات پیک و عدم رعایت مشترکان به صورت ناگهانی و غیرپیش بینی شده، اتفاق می افتاد.

,

از جمله مشکلاتی که مشترکان در نتیجه عدم صرفه جویی و مدیریت مصرف طی سالیان گذشته با آن مواجه بودند، همین خاموشی های پیش بینی و برنامه ریزی نشده در اثر افزایش یکباره مصرف و تبعات ناشی از آن بود، که علاوه بر آسیب به تجهیزات حوزه برق و تحمیل هزینه های هنگفت، باعث سوختن وسایل برقی مشترکان نیز چون یخچال و تلویزیون آنها می شد و این خاموشی‌ها در روزهای پایانی خرداد و البته اولین روزهای تابستان هم بودیم.

,

استفاده از لامپ های کم مصرف، استفاده از وسایل برقی با سطح انرژی بالا و عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات پیک از جمله راهکارهایی است که مسئولین حوزه انرژی برای بحث مدیریت مصرف، سالهاست که بر آن تاکید دارند.

,

تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف برق طی سالهای اخیر

, تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف برق طی سالهای اخیر,

خاموش کردن وسایل گرمایشی و سرمایشی در هنگام خروج از منزل نیز از جمله راهکارهای مدیریت مصرف است و از دیگر راهکارهایی که در این زمینه و طی یکی دو سال اخیر اتخاذ شده است، می توان به تغییر ساعات کار ادارات برای مدیریت مصرف در ساعات پیک روز اشاره کرد.

,

استفاده از دیزل ژنراتورهای واحدهای صنعتی و تولیدی، ارائه مشوق به کشاورزان برای کاهش مصرف در ساعات پیک، تغییر زمان تعطیلی کارخانجات، تعطیلی یک درمیان واحدهای سی ان جی، کنترل برق مصرفی ادارات و تغییر ساعت کار ادارت، از دیگر اقدامات و راهکارهایی است که برای صرفه جویی و مدیریت مصرف در حوزه برق صورت می گیرد و مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه به آن اشاره کرد.
 
امیدعلی مرآتی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص اقدامات شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه برای صرفه جویی در این حوزه اظهار داشت: سیاست های مختلفی در این زمینه اتخاذ شده که بخشی از آنها رویکرد تشویقی داشته و برخی نیز همراه با اعمال جریمه برای کسانی که رعایت نمی کنند، است.

,
,
,

وی افزود: از جمله اقداماتی که اتخاذ شده و با مشوق هایی همراه است، می توان به بحث استفاده از دیزل ژنراتورهای ادارات و واحدهای صنعتی اشاره کرد.

,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه تصریح کرد: به این منظور ما با این واحدها تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم و طی آن و براساس هماهنگی که با شرکت پخش فرآورده های نفتی انجام شده است، سوخت فسیلی دولتی در اختیار آنها قرار می دهیم و هر کیلو برق تولیدی آنها را نیز به قیمت ۴۵۰ تومان خریداری می کنیم.

,

وی افزود: این مزایا تنها برای واحدهایی است که با ما قرارداد می بندند و در ساعات پیک مصرف دیزل ژنراتورهای خود را به مدار می آورند تا به بار شبکه در این زمینه کمک کنند.

,

این مسئول دیگر اقدام در نظر گرفته شده برای صرفه جویی در این حوزه را مربوط به بخش کشاورزی و کشاورزان دانست و گفت: بر این اساس کشاورزانی که با ما قرارداد ببندند که در ۴ ساعت پیک مصرف روز با ما همکاری کرده برق مصرف نکنند، از برق رایگان برخوردار می شوند و هزینه برق بیست ساعت دیگر برای آنها رایگان است.

,

تغییر زمان تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی از جمعه به شنبه

, تغییر زمان تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی از جمعه به شنبه,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه دیگر راهکار را تغییر زمان تعطیلی کارخانجات و واحدهای تولیدی بزرگ عنوان و تصریح کرد: ما با برخی از کارخانجات و واحدهای تولیدی بزرگ صحبت کرده‌ایم که این ها تعطیلات خود را از جمعه به شنبه تغییر دهند، که این موضوع هم به پیک کشور و هم استان کمک می‌کند.

,

وی دیگر راهکار را مربوط به جایگاههای سی.ان.جی دانست و گفت: در قالب این اقدام با هماهنگی که با شرکت پخش فرآورده های نفتی انجام داده‌ایم، جایگاهداران را دعوت کردیم و طی جلسه ای مشوق هایی برای آنها در نظر گرفتیم که جایگاه های سی ان جی که در یک مسیر قرار دارند را به صورت یک در میان و فاصله زمانی ۲ ساعت خاموش کنیم تا در نتیجه آن بار شبکه کاهش یابد.

,

کنترل برق مصرفی ادارات تحت مرکز فهام/اخطار و جریمه در انتظار ادارات پر مصرف

, کنترل برق مصرفی ادارات تحت مرکز فهام/اخطار و جریمه در انتظار ادارات پر مصرف,

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، کنترل برق مصرفی ادارات طی ساعت بعداز ظهر در قالب مرکز فهام(فرا سامانه هوشمند اندازه گیری) را از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف برشمرد و گفت: براساس این اقدام اداراتی که ۱۰ درصد بیش از میزان تعیین شده و پایه مصرف کند، مورد اخطار کتبی قرار می گیرد و در مرحله بعد برق آنها در تایم بعدازظهر قطع می شود.

,

رآتی از کنترل شبکه طی ساعات پیک روز به عنوان دیگر اقدام یاد کرد و گفت: ما این موضوع را در تمام شهرستان های استان تسری داده ایم و تمام همکاران و مدیران شهرستانهای ما در این ساعت یعنی ۱۳ الی ۱۶ در حالت آماده باش در محل کارشان حاضر هستند.

,

اصلاح تعرفه های مصرف و افزایش ۱۶ درصدی هزینه ها برای مشترکان پر مصرف

, اصلاح تعرفه های مصرف و افزایش ۱۶ درصدی هزینه ها برای مشترکان پر مصرف,

این مسئول دیگر راهکار و اقدام در این زمینه را بحث اصلاح تعرفه دانست و گفت: بر این اساس چنانچه مصرف مشترکین، در تابستان امسال نسبت به سال گذشته و بر اساس مقداری که ما برای آنها در نظر گرفته ایم، بیشتر شود ۱۶ درصد قیمت و هزینه انرژی از تعرفه تعیین شده برای او بیشتر خواهد بود.

,

وی میزان در نظر گرفته شده برای هر مشترک را ۳۰۰ کیلو وات عنوان کرد و افزود: اگر کسی مصرفش طی تابستان امسال در مقایسه با سال گذشته نسبت به میزان تعیین شده کمتر باشد، مورد تشویق قرار می گیرد و هزینه برق مصرفی آنها کمتر از تعرفه خواهد بود.

,

اگر مشترکان در مدیریت مصرف همکاری نکنند مجبور به اعمال خاموشی هستیم

, اگر مشترکان در مدیریت مصرف همکاری نکنند مجبور به اعمال خاموشی هستیم,

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه تاکید کرد: اگر همچون گذشته مشترکین با ما در مدیریت مصرف و به ویژه ساعات پیک مصرف روز و شب همکاری داشته باشند، ما خاموشی اعمال نمی کنیم اما اگر این همکاری صورت نگیرد و این از طریق مدیریت شبکه اعلام شود، ما مجبوریم خاموشی اعلام کنیم.

,

وی از برگزاری همایشی به عنوان همایش همیاری انرژی با حضور روحانیون، ائمه جماعات و تمام فرماندهان پایگاه های مقاومت استان خبر داد که از ظرفیت این قشر برای بحث مدیریت مصرف کمک گرفته شود.

,

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در غرب کشور طی امسال

, افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در غرب کشور طی امسال,

علی اسدی، مدیرعامل برق منطقه ای غرب هم در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد از انجام برنامه های متعدد فرهنگی، تبلیغی فنی و تخصصی به منظور مدیریت مصرف و صرفه جویی در این حوزه توسط برق منطقه ای غرب خبر داد.

,

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط برق منطقه ای غرب در حوزه تولید و تقویت شبکه برق استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام گفت: افزایش ظرفیت نیروگاه ها و افزایش ظرفیت شبکه انتقال و توزیع از جمله اقدامات در این زمینه است.

,

وی از رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در غرب کشور طی مدت سپری شده از امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و آن را نگران کننده دانست.

,

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب افزود: متاسفانه این مصرف بیشتر در بخش های غیرمولد صورت گرفته و از ۳۲۶۰ مگاوات برق تولیدی در نیروگاه‌های برق منطقه ای غرب،۱۶۳۰ مگاوات در استان کرمانشاه مصرف شده است.

,

راهکارهای مدیریت مصرف/کاهش ۱۰ درصدی مصرف و ۱۷ درصدی هزینه با صرفه جویی

, راهکارهای مدیریت مصرف/کاهش ۱۰ درصدی مصرف و ۱۷ درصدی هزینه با صرفه جویی,

وی به راهکارهایی برای مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: خاموش کردن لامپ ها زمانی که کسی در اتاق نیست تا ۱۰ درصد در صرفه جویی انرژی کمک خواهد کرد. همچنین با خاموش کردن لامپ های اضافه حدود ۱۷ درصد هزینه‌های روشنایی کاهش می‌یابد.

,

اسدی، خاموش کردن وسایل گرمایشی و سرمایشی در هنگام خروج از ساختمان را از دیگر راهکار ها برشمرد که تا ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد.

,

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای غرب، همچنین تمیز کردن لامپ ها و لوستر ها را از دیگر راهکارهای مدیریت مصرف بر شمرد.

,

ایجاد نیروگاه های خورشیدی می تواند در کاهش هزینه های برق کمک کند

, ایجاد نیروگاه های خورشیدی می تواند در کاهش هزینه های برق کمک کند,

ایجاد نیروگاه های خورشیدی از دیگر راهکارهای است که می تواند به کاهش هزینه برق با سوخت های فسیلی کمک کند. پایداری انرژی نیز از مهمترین ویژگی های استفاده از پنل های خورشیدی است.

,

بر این اساس و برای دستیابی انرژی های نو و پایدار با هزینه‌های پایین تر، مدیرعامل برق منطقه ای غرب از صدور مجوز برای ساخت ۷۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در منطقه عمومی سرپل ذهاب و قصرشیرین توسط برق منطقه ای غرب و در راستای بهره گیری از مزایای فوق خبر داد.

,

با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد که ضرورت مدیریت مصرف در حوزه برق طی روزهای گرم تابستان بیش از پیش به نظر می‌رسد تا در نتیجه آن شاهد کاهش خاموشی ها طی تابستان پیش رو نسبت به سنوات گذشته باشیم.

,

همچنین می طلبد که مردم نیز در کنار تدابیر اتخاذ شده از سویی مسئولین مربوطه نسبت به مدیریت برق مصرفی خود تلاش کنند تا علاوه بر اینکه در کاهش بار شبکه کمک کنند، روزهای داغ تابستان را فارغ از نگرانی از قطع برق و مشکلات ناشی از آن سپری کنند. 

,

همچنین با توجه به مشوق هایی که توسط مسئولان حوزه برق برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته شده مشترکان می توانند با مدیریت مصرف خود نه‌تنها مشمول برخورد، اخطار، تذکر و پرداخت هزینه های بیش از تعرفه نشوند، بلکه مشوق‌های در نظر گرفته شده چون پرداخت هزینه ای کمتر از تعرفه برای مشترکان خانگی و ۲۰ ساعت برق رایگان برای کشاورزان شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه