اخبار داغ

گرانی چراغ خاموش فرآورده‌های لبنی/ سفره مردم از «کلسیم» هم خالی است!

گرانی چراغ خاموش فرآورده‌های لبنی/ سفره مردم از «کلسیم» هم خالی است!
شیرخام در برخی از مراکز عرضه لبنیات و فرآورده‌های آن در قزوین با قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که با قیمت‌ تصویب شده به مبلغ ۲ هزار و ۳۹۰ تومان در سطح کشور، متفاوت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، افزایش قیمت‌ها در بازار موضوع تازه‌ای نیست و با اندکی گذر در خیابان‌ها و مغازه‌های سطح شهر به خوبی می‌توان گرانی و تورم را در جای جایِ استان و کشور مشاهده کرد و گویا بازار گرانی که این روزها حسابی داغ شده است، موج‌هایی را در بسیاری از اقلام و موادغذایی با خود به همراه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

تبِ گرانی، مهمان ناخوانده این روزهای سفره‌های ایرانی شده و به لبنیات نیز رسیده است که می‌توان گفت مزاج مردم را ناخوش کرده است؛ در روزهای اخیر خبرهایی از جنس «نرخ شیر خام ۲ هزار و ۳۹۰ تومان تصویب شد» و «نرخ جدید شیرخام و لبنیات اعلام شد» شاید بیش از هرچیز دیگری نارضایتی را به همراه دارد و در این میان، قیمت لبنیات و فرآورده‌های آن به یکباره بالا و پایین می‌رود.

,

افزایش قیمت لبنیات در حالی رقم می‌خورد که چند ماه بیشتر از افزایش نرخ‌ها که در سال گذشته انجام شد، نمی‌گذرد و در بازه زمانی کوتاهی مجدد شاهد بالا رفتن نرخ شیر و لبنیات به صورت رسمی و غیررسمی هستیم.

,

مراکز عرضه لبنیات و فرآورده‌های آن را می‌توان به محلی برای توزیع درنظرگرفت که با قیمت‌های متفاوتی این فرآورده‌ها را عرضه می‌کنند؛ قیمت شیرخام در برخی از مراکز عرضه لبنیات و فرآورده‌های آن در قزوین با قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که با قیمت‌ تصویب شده به مبلغ ۲ هزار و ۳۹۰ تومان در سطح کشور، متفاوت است و شاهد گرانی چراغ خاموش این کالای اساسی مردم هستیم.

,

یکی از فروشندگان و توزیع لبنیات و فرآورده‌های آن در گفت‌وگو با شاخص، بیان می‌کند: اکنون قیمت شیرخام محلی با مبلغ ۲ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه می‌شود که البته این قیمت برای شیرهای کارخانه‌ای و پاستوریزه متفاوت است.

, شاخص،,

, ,

 

,

وی ادامه می‌دهد: تفاوت قیمت‌های شیر معمولا در میزان چربی موجود در آن است و از آنجایی که شیرهای محلی دارای میزان چربی بالاتری است، با قیمت نسبتا بیشتر و اختلاف اندکی با قیمت عنوان شده از سوی ستادتنظیم بازار عرضه می‌شود.

,

این توزیع کننده ادامه می‌دهد: شیری که از کارخانه برای ما ارسال می‌شود، به مبلغ ۵ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

,

در بازدید میدانی خبرنگار شاخص، از چندین مراکز توزیع شیر و لبنیات و پیگیری از آخرین قیمت‌های لبنیات و فرآورده‌های آن، مشخص شد که گاها اختلاف قیمت‌هایی در واحدهای توزیع مشاهده می‌شود که تفاوت چندانی نداشتند که بر اساس این بازدید نیز شیرخام با قیمت ۲هزار و ۸۵۰ در عمده فروشی‌ها و ۴هزار و ۲۰۰ تا ۴هزار و ۵۰۰ به صورتی شرکتی عرضه می‌شود و همچنین قیمت خامه به صورت عمده فروشی نیز کیلویی ۳۰هزار تومان، پنیر در انواع مختلف کیلویی ۱۵هزار تومان، ۱۸هزار تومان، ۲۸هزار تومان و ۳۵هزار تومان عرضه می‌شوذ.

, شاخص،,

برای پیگیری این اختلاف قیمت‌ها، مصاحبه‌ای را با مسئولان ذی‌ربط ترتیب دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

,

علی اکبر کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار می‌کند: طی چند هفته گذشته، جلسه‌ای توسط ستادتنظیم بازار کشور در راستای افزایش قیمت فرآورده‌های لنبی به ویژه قیمت شیرخام، حامل‌های انرژی از جمله آب، برق و گاز و نهادهای دامی در تولید امور دامداری‌ها برگزار شد که این امر تقریبا برای دامداران توجیه اقتصادی نداشته است و آن‌ها افزایش قیمت شیر توسط اتحادیه دامداران کشور را پیگیری کردند.

, شاخص،,

 

,

, , ,

وی ادامه می‌دهد: در دو هفته گذشته، افزایش قیمت شیرخام به میزان ۲ هزار و ۳۹۰ تومان (۲ هزار و ۴۰۰ تومان) در سطح کشور توسط ستادتنظیم بازار کشور صورت گرفت و با توجه به سود و حامل‌های انرژی، در حال حاضر شیرفلَه به قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در تمامی مراکز عرضه توزیع می‌شود.

,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و تجارت استان قزوین با اشاره به اینکه قیمت نوع شیر براساس میزان بارمیکروبی و میزان درصد متفاوت است، عنوان می‌کند: شیر عمدتا توسط واحدهای تولیدی لبنی از دامداران و در کارخانه به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری و به میزان ۲ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود اما در مجموع اگر گاها تفاوتی در افزایش قیمت شیرخام وجود دارد به علت میزان چربی موجود در آن است.

,

کبیری می‌گوید: قیمت شیر در استان قزوین به همان قیمت اعلام شده توسط ستادتنظیم بازار کشور است و هم اکنون شیرکیلویی به قیمت ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در واحدهای لبنی در سطح استان عرضه می‌شود.

,

وی همچنین به قیمت فرآروده‌های لبنی اشاره و تصریح می‌کند: یک کیلو ماست پرچرب با قیمت ۳ هزار و ۸۰۰ تومان توزیع می شود.

,

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و تجارت استان قزوین اضافه می‌کند: اگر میزان قیمت‌ها در مرکزی بالاتر از قیمت اعلام شده بود و یا از نظر کمی و کیفی تخلفی مشاهده شد، شهروندان می‌توانند با تماس سامانه ارتباطی ۱۲۴ ستادخبری صنعت معدن و تجارت استان و یا با حضور به واحد بازرسی برای رسیدگی به شکایات و موارد یاد شده اقدام کنند.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه