اخبار داغ

عراق در تولید و صادرات نفت از ایران پیشی گرفته است

عراق در تولید و صادرات نفت از ایران پیشی گرفته است
تولید نفت عراق 4.4 میلیون بشکه در روز و ایران 3.5 میلیون بشکه در روز است که حتی اگر ظرفیت حدود 4 میلیونی ایران را درنظر بگیریم یعنی عراق به صورتی پایدار در تولید و صادرات نفت از ایران پیشی گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، چند روز قبل یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مرجع نفت یعنی Annual Statistical Bulletin توسط اوپک منتشر شد. در این گزارش میزان صادرات نفت ایران و موارد مهم از این گزارش را بررسی کرده ایم که به شرح ذیل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, Annual Statistical Bulletin,

تولید نفت عراق ۴.۴ میلیون بشکه در روز و ایران ۳.۵ میلیون بشکه در روز است که حتی اگر ظرفیت حدود ۴ میلیونی ایران را درنظر بگیریم، عراق به صورتی پایدار در تولید و صادرات نفت از ایران پیشی گرفته است.

,

صادرات ۶۰ میلیارد دلاری نفت ایران

, صادرات ۶۰ میلیارد دلاری نفت ایران,

تخمین صادرات نفت بیش از ۶۰ میلیارد دلاری نفت ایران در سال ۲۰۱۸؛ که بیشترین رقم طی پنج سال اخیر است. از آغاز دور پیشین تحریم‌ها در سال ۹۱، ‌۹۲ صادرات نفت به حدود یک میلیون بشکه نفت در روز رسید. ‌

,

با امتداد تحریم‌ها در آن زمان نمی‌توانستیم، افق چندان مطلوبی برای کشور تصور کنیم و درآمدهای این بخش کفاف هزینه اقتصاد وابسته و چسبنده به نفت ایران را نمی‌داد. با این وجود برجام فرصت مناسبی برای باز پس‌گیری سهم ایران از بازار‌های نفتی جهان بود. ایران توانست بعد از برجام تولید نفت خود را به ۳ میلیون و ۷۰۰ بشکه در روز برساند.

,

تعداد دستگاه‌های فعال حفاری ایران

, تعداد دستگاه‌های فعال حفاری ایران,

تعداد دستگاه‌های فعال حفاری ایران ۱۵۷ عدد ذکر شده است که فاصله زیادی با اطلاعات ما و مراجع دیگر از بازار حفاری ایران دارد و به نظر می‌رسد این رقم عرضه کل دستگاه‌ها است و نه دستگاه‌های فعال.

,

تعداد چاه‌های تکمیل شده ایران

,

تعداد چاه‌های تکمیل شده ایران ۱۹۵ حلقه گزارش شده است که در تأیید افت فعالیت‌های بالادستی نفت ایران و در تناقض با آمار دستگاه‌های فعال حفاری (منتشره در گزارش اوپک) است. تعداد چاه‌های تکمیل‌شده در سال‌های اوج بیش از ۳۰۰ حلقه بود.

,

تولید تجمعی نفت ایران

, تولید تجمعی نفت ایران,

عبور تولید تجمعی نفت ایران (از ابتدای کشف نفت تاکنون) از ۷۵ میلیارد بشکه که تقریباً نصف عربستان است.

,

ایران در جایگاه نهم صادرکنندگان

, ایران در جایگاه نهم صادرکنندگان,

ایران در جایگاه نهم صادرکنندگان (ناخالص) نفت دنیا قرار گرفته است؛ یعنی پایین‌تر از عربستان، روسیه، عراق، کانادا، امارات، کویت، آمریکا و نیجریه. ریشه تحریم‌پذیری صادرات نفت ایران همین سهم نسبتاً پایین در بازارهای صادراتی (در مقایسه با حجم ذخایر) است.

,

 

,

 

,

کاهش تولید نفت ایران

, کاهش تولید نفت ایران,

تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۳۷۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۲۷ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۲.۵۹۷ میلیون بشکه در روز در آوریل، کمتر بود.
طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است در ماه مه ۲۹.۸۸ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه پیش از آن ۲۳۶ هزار بشکه در روز کاهش داشت. تولید نفت علاوه بر ایران، در عربستان سعودی، نیجریه و ونزوئلا کاهش یافت، در حالی که تولید عراق، آنگولا و گابن افزایش داشت.

,
,

قیمت نفت سنگین ایران در ماه مه ۶۷.۸۶ دلار در هر بشکه بود که در مقایسه با ۶۸.۵۲ دلار در هر بشکه در آوریل، ۶۶ سنت کاهش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون ۶۳.۶۸ دلار در مقایسه با ۶۵.۹۵ دلار در سال ۲۰۱۸ بوده است.

,

ارزش سبد نفتی اوپک پس از چهار ماه رشد متوالی، در ماه مه ۸۱ سنت کاهش پیدا کرد و به ۶۹.۹۷ دلار در مقایسه با ۷۰.۷۸ دلار در هر بشکه در آوریل رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه