اخبار داغ

رونق تولید و خدمات متقابل بورس و رسانه

رونق تولید و خدمات متقابل بورس و رسانه
بورس و رسانه با خدمات متقابل به یکدیگر می‌توانند در رشد و افزایش سرمایه‌گذاری و محقق‌شدن رونق تولید و در نتیجه افزایش اشتغال در کشور مؤثر باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، مریم به عنوان یک زن خانه‌دار مدتی است که درباره بورس و سرمایه‌گذاری تحقیق می‌کند. وی می‌گوید که سه فرزند بیکار دارد و در تحقیقاتی که داشته فهمیده با سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند به رونق اشتغال فرزندانش کمک کند. وی می‌گوید در تحقیقات خود فهمیده که بورس در ایران با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

 

,

کارگزاری که مریم برای مشورت پیدا کرده می‌گوید: "در سال 1315 خورشیدی یک کارگزار بلژیکی به نام «ران لوترفِلد»، با تحقیقات گسترده درباره اقتصاد ایران، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد. البته با توجه به وقوع جنگ جهانی دوم، این تحقیقات بیست‌وپنج سال بعد یعنی در سال 1340 خورشیدی به نتیجه رسید و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در ایران در وزارت بازرگانی آن زمان تنظیم شد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، تعداد شرکت‌ها و مؤسسه‌های پذیرفته‌ شده در بورس اوراق بهادار تهران به ۱۰ بنگاه اقتصادی افزایش یافت اما با پیروزی انقلاب اسلامی و تملک بنگاه‌های اقتصادی توسط دولت و جنگ تحمیلی، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده از ۱۰۵ شرکت، به ۵۶ شرکت در پایان سال ۱۳۶۷ تقلیل یافت. در حال حاضر، چهار بورس بزرگ کشور تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند: بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای  ایران و بورس انرژی. این بورس‌ها جز با حمایت مردم و سرمایه‌گذاران رشدی نخواهد داشت."

, .,

 

,

وقتی مریم به کارگزار بورس می‌گوید که از طریق یک آگهی در تلویزیون به سرمایه‌گذاری در بورس علاقه‌مند شده، کارگزارش می‌گوید: "با توجه به افزایش فعالیت‌های بورس در سال‌های اخیر و با توجه به اهمیت و جایگاه اطلاعات در تصمیمات سرمایه‌گذاری مردمی، باید گفت بورس و رسانه با خدمات متقابل به یکدیگر می‌توانند در رشد و افزایش سرمایه‌گذاری و محقق‌شدن شعار سال، رونق تولید و در نتیجه افزایش اشتغال در کشور مؤثر باشند. کارکرد رسانه‌های جمعی با تأکید بر دو عنصر اصلی آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی می‌تواند نقش بسزایی در تغییرات قیمت سهام و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران ایفا کند. با این وجود، این موضوعی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران در کشورهای مختلف و بیش از آن، در ایران قرار گرفته است. رسانه‌های جمعی شامل رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و دیجیتالی تأثیر زیادی در شاخص‌های تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، مشارکت در بورس و انتخاب سهام اتخاذ شده دارند. برای مثال بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 95-1391 در طی تحقیقی متوجه ارتباط معناداری بین افزایش آگهی‌های تلویزیونی -رادیویی و رشد فروش و حجم معاملات شد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد، وجود آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی در زمینه پرداخت سود سهام بر رشد فروش، تأثیرگذار بوده است. این آگهی‌ها  میانگین رشد فروش را افزایش داده و بر پیش‌بینی سود سهام بر رشد فروش و حجم معاملات، تأثیر معناداری داشته است. وجود پیش‌بینی سود سهام در این آگهی‌ها باعث افزایش سطح میانگین دو متغیر رشد فروش و حجم معاملات شده است. از طرف دیگر حجم بالای درآمد حاصل از این آگهی‌های بازرگانی در زمینه بورس باعث رونق اقتصادی در رسانه و افزایش درآمد رسانه می‌شود. این رشد اقتصادی و خدمات متقابل در زمینه فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند نقش رسانه را در زمینه‌های اقتصادی پررنگ‌تر کند و همزمان می‌تواند باعث رشد کیفی رسانه‌ها، بویژه تولیدات رسانه‌ای مراکز استان‌ها و رونق شعار سال (رونق تولید) به عنوان یکی از مهم‌ترین افق‌های فراروی رسانه داشته باشد. آگهی‌های بازرگانی، میزگردهای اقتصادی و گزارش‌ها و مستندهای خبری تأثیر زیادی در شناخت زمینه‌های سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و فعالیت رسانه در این زمینه می‌تواند تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران بورس بگذارد. در این زمینه ایجاد شبکه‌های مختص اقتصادی نظیر شبکه اقتصاد کافی نیست و آگاهی بخشی به مردم در  شبکه‌های مختلف می‌تواند زمینه پیش‌فروش و معرفی کالاها و شناخت انواع سهام را مهیا کند. برای مثال آگهی‌های پرداخت سود سهام و پیش‌بینی آن می‌تواند نقش مؤثری در افزایش مشارکت‌های مالی مردم و سرمایه‌دارن در فعالیت‌های بورس و رونق مؤسسات تولیدی داشته باشد. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند هزینه‌های هماهنگی و انتقال و اشتراک‌گذاری اطلاعات بورس را کاهش دهند و با درونی‌سازی ارزش کسب‌وکار و افزایش شرکت مردم در تولید باعث رونق اشتغال در خدمات تولیدی جامعه  شوند."

, .,

 

,

مریم در این مورد با کارگزارش موافق است و خود از طریق یکی از همین آگهی‌ها به سرمایه‌گذاری علاقه‌مند شده است. او همین امروز برای فروش طلاهای خانگی خود اقدام می‌کند و این سرمایه اندک را برای رونق اقتصادی خانواده و کمک به اشتغال بکار می‌گیرد. وی امیدوار است با گسترش همکاری‌های بورس و رسانه و افزایش مشارکت‌های مردم و جذب سرمایه‌های اندک مردم بزودی زمینه اشتغال برای فرزندانش فراهم گردد.

,

 

,

منصوره عسکری دشت‌بیاض کارشناس رسانه و کارشناس‌ارشد ادبیات تطبیقی

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه