اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

بلوط های زاگرس نشین سیاهپوش شدند/ جنگل هایی که هر روز مساحت شان بیشتر آب می رود

بلوط های زاگرس نشین سیاهپوش شدند/ جنگل هایی که هر روز مساحت شان بیشتر آب می رود
بنا بر آمار فائو ایران سالانه 6 هزار و 500 هکتار از جنگل‌های خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست می‌دهد و در سایه بی مسئولیتی مدیران سازمان محیط زیست مساحت جنگل های دامنه زاگرس هرروز کم تر و کم تر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جنگل‌های زاگرس در 11 استان ایران کشیده شده و 40 درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که مساحتی شش میلیون هکتاری دارند. جنگل‌های بلوط زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران آغاز می‌شود و تا جنوب غرب ایران پایین می‌آید  و 40 درصد آب شیرین ایران نیز در محدوده زاگرس تشکیل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی است که شامل استان‌های ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، اصفهان و چهار محال بختیاری با اقلیم گرم و خشک است.

,

هرسال با گرم شدن هوا شعله‌های بی‌رحم آتش به جنگل‌های زاگرس و درختان بلوط هجوم می‌برند، هجومی که بخش عمده‌ای از دلایل آن به عوامل انسانی برمی‌گردد که گاهی نیز عمدی است.

,

هفته‌هایی که گذشت هفته‌هایی جانگداز برای جنگل‌های ایران بود که از خطای انسانی گرفته تا گرمای کم سابقه این روزهای کشور، دست به دست هم دادند تا جنگل های بلوط سیاهپوش شوند.

,

حجم آتش سوزی در جنگل‌های کشور در هفته‌های اخیر بی سابقه بوده و در این میان و در عین کم توجهی رسانه‌ها، مسئولان از کمبود امکانات اطفای حریق و عدم آمادگی لازم نیروهای انسانی در مهار آتش سخن گفته اند.

,

 

,

جنگل هایی که هر روز مساحت شان بیشتر آب می رود

, جنگل هایی که هر روز مساحت شان بیشتر آب می رود, جنگل هایی که هر روز مساحت شان بیشتر آب می رود,

بنا بر آمار فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل)، ایران سالانه 0.06 درصد از جنگل‌های خود را بر اثر آتش‌سوزی از دست می‌دهد که این میزان معادل 6 هزار و 500 هکتار از جنگل‌هاست.

,

برای درک بهتر روند از بین رفتن سال به سال جنگل‌های کشور می‌توان به آمار دیگری از فائو درباره مساحت جنگل‌ها و زمین‌های جنگلی ایران اشاره کرد که براساس آن تا پایان سال 1980 میلادی، مساحت جنگل‌های ایران 18 میلیون هکتار برآورد شده، اما آمارهای سال گذشته این سازمان حاکی از آن است که مساحت کل جنگل‌های ایران به 11 میلیون کاهش یافته و سهم هر ایرانی از جنگل‌ها به 0.2 هکتار رسیده است، در حالی که سرانه استاندارد جنگل در جهان برای هر نفر 0.8 هکتار است.

,

در این میان هر چند آمارهای سازمان‌های جهانی از مساحت جنگل‌های ایران با آماری که از سوی سازمان های مسوول کشور اعلام شده، متفاوت است، اما تمام این آمارها بر کاهش چشمگیر جنگل‌های ایران در 4 دهه گذشته دلالت دارند.

,

آتش، کاهش رطوبت، خشکسالی، عدم بارندگی مناسب، خشک بودن برگ درختان در فصل خزان و عدم بهره‌برداری از زمین‌هایی با شیب 60 تا 70 درجه در ارتفاعات دست به دست هم داده تا این آتش‌سوزی‌ها که به صورت نقطه‌ای بوده‌اند، پس از مدت کوتاهی در سطحی وسیع گسترش پیدا کنند.

 

,
,
,

بلوط های زاگرس نشین سیاهپوش شدند

, بلوط های زاگرس نشین سیاهپوش شدند, بلوط های زاگرس نشین سیاهپوش شدند,

آتش‌سوزی‌ها در زاگرس از چند سال پیش و با شدت‌گرفتن خشکسالی و تغییرات اقلیمی گسترش یافتند. حریق‌های زاگرس در سال جاری در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمانشاه، اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری رخ داده‌اند.

,

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 873 هزار و 600 هکتار جنگل ــ که برابر نیمی از مساحت این استان است ــ و 552 هزار و 700 مرتع، یکی از وسیع‌ترین ذخیره‌های جنگل‌ها و مراتع زاگرس و یکی از بیشترین مناطق آسیب‌دیده به دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر است.

,

بر اساس آمار سازمان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، در 1397 هم 364 هکتار از جنگل‌ها و مراتع سوخت: 24 مورد درمناطق حفاظت‌شده که 220 هکتار از آنها را خاکستر کرد.

,

در گزارش یک‌وب‌سایت محلی این استان در 26 خرداد ده‌ها هکتار از جنگل‌های متراکم بلوط تنگ دوراک از توابع شهرستن بهمئی در کهگیلویه و بویراحمد دچار حریق شد و شاهدان محلی آتش‌سوزی را شدید و سرعت گسترش‌اش را بالا توصیف کرده بودند.

,

کرمانشاه یک میلیون و 719 هزار هکتار جنگل زاگرسی دارد و از ابتدای سال جاری 11 فقره حریق حدود 30 هکتار از این جنگل‌ها را نابود کرده است.

,

در خوزستان از ابتدای سال جاری 100 مورد حریق رخ داده است که «بی‌سابقه» توصیف شده است.

,

به گفته احمد جمشیدیان، مدیر کل منابع طبیعی خوزستان حدود 1100 هکتار از مراتع و جنگل های زاگرس در آتش سوزی های اخیر درگیر بوده اند که حریق در 2 ساعت اول اطفا شده است؛ البته 90 درصد آتش سوزی در مراتع بوده است.

 

,
,
,

علاج درد آتش سوزی با امکانات و نیروی انسانی

, علاج درد آتش سوزی با امکانات و نیروی انسانی, علاج درد آتش سوزی با امکانات و نیروی انسانی,

حکمتیان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در حجم آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس گفت: در سال گذشته 364 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش سوزی شده و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز 70 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار حریق شده است.

,

حکمتیان عامل اغلب آتش سوزی‌ها را در سال گذشته عامل انسانی عنوان کرد و گفت: متأسفانه ما هنوز هم برای مهار آتش کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم و اگر امکانات به روز‌تر و بیشتری برای مهار آتش داشتیم، آتش در زمان کمتری مهار می‌شد.

,

وی با تاکید بر بارش‌های بی سابقه امسال و تقویت پوشش گیاهی گفت: خطر آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان را تهدید می‌کند و کوچک‌ترین سهل انگاری و خطای انسانی می‌تواند منجر به وقوع آتش سوزی‌های پرخطر گردد.

حقیقت تلخ این است که مدیریت منابع طبیعی در کشور ما ضعیف است؛ چراکه به عنوان مثال در حالی که در کشورهای دیگر نیروی هوایی، برج‌های دید‌بانی و سیستم‌های اطفای حریق وجود دارند، تا قبل از آغاز آتش‌سوزی‌ها سازمان جنگل‌ها و محیط زیست ایران، یک هلیکوپتر هم ندارد تا بتواند با سرعت وارد عملیات اطفای حریق شود.

,
,
,

در چنین شرایطی با تاکید مسوولان مبنی بر سطحی بودن آتش‌سوزی و عدم وجود نگرانی در این مورد، آتش‌ در دل جنگل های ایران پیشروی می کند و حتی درخت‌های کهنسال ارزشمند را بر زمین می اندازد. در چنین شرایطی حتی بالگردهایی که ساعت ها پس از آغاز آتش‌سوزی به منطقه اعزام می شوند نمی توانند در خاموش کردن آتش نقشی ایفا کنند، چراکه ویژه اطفای حریق نبوده و در هر پرواز تنها امکان حمل 3 هزار لیتر آب را دارند که رقم قابل توجهی نیست.

,

انتهای پیام/
 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه