اخبار داغ

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش:

نگاه مسئولان به درون کشور باشد تا گدایی از سفره خالی اینستکس

نگاه مسئولان به درون کشور باشد تا گدایی از سفره خالی اینستکس
رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: کالایی که توان ساخت و تأمین آن راداریم نمی‌ارزد زیر بار منت اینستکس برویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه؛ علی خسروی رئیس سابق دانشگاه پیام نور و از فعالین سیاسی گالیکش در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مبادلات تجاری موسوم به اینستکس گفت: سامانه حمایت از مبادلات تجاری موسوم به اینستکس یک سازوکار مالی است که هدف آن دور زدن تحریم‌های مالی ایران در زمینه‌های غذا و دارو است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

وی افزود: این سامانه که باهدف نگه‌داشتن ایران در برجام توسط آلمان، انگلیس و فرانسه در کشور فرانسه طراحی‌شده است، اگر با بدبینی نسبت به اهداف آینده آن نیز نگاه نکنیم نمی‌تواند مقابله‌ای برای اهداف ایران در برجام باشد.

,

خسروی اضافه کرد: در این سازوکار مالی شرکت‌های ایرانی می‌توانند به صادرات و واردات محدود در حیطه صادرات هر آنچه آن‌ها نیاز دارند در مقابل واردات غذا و دارو به‌صورت تهاتری اقدام کنند.

,

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش با اشاره به اینکه در این سیستم پولی ردوبدل نمی‌شود گفت: کاری که الآن هم ما با صدور اندک نفت به کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند و برخی دیگر کشورها انجام می‌دهیم. این‌همه تلاش دیپلماتیک برای دریافت کالاهایی که دیگر در بازار امروز خودمان قسمت زیادی از آن تولید می‌شود و بقیه آن را هم می‌شود از هم‌پیمانان دریافت کرد نمی‌ارزد به اینکه زیر بار منت اینستکس برویم.

,

به گفته این فعال سیاسی، از اول نیز ناگفته و نانوشته پیدا بود که اروپایی‌ها بدون ارباب خود کاره‌ای نیستند. اصولاً کشورهای قدرتمند اروپایی با نگاه چند صدسال قبل دوست دارند به جهان نگاه کنند. فرانسه زمان ناپلئون، آلمان بیسمارک و هیتلر و انگلستان قرون هجده و نوزده میلادی که آفتاب در مستعمراتش غروب نمی‌کرد!

,

وی افزود: این اروپا با مجموعه اتحادیه اروپایی‌اش کمتر از آن چیزی است که خودشان از خودشان توقع دارند و یا دیگران انتظار دارند. چه‌بهتر است دیپلماسی ما نیز چند مطلب را به‌جای گدایی از سفره خالی اینستکس بداند و آن نگاه به درون و شرق بجای غرب است.

,

خسروی با اشاره به اینکه شرق از ما استقبال بهتری دارد، حتی در موقعی که کل غرب علیه ماست گفت: ارتباط نزدیک ایران با اعضای سازمان شانگهای که در رأس آن روسیه و چین قرار دارند می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت و تا کم شدن فشار از ناحیه آمریکایی‌ها، مناسب‌تر از آن باشد که ما گردش و چرخش تقریباً کم‌فایده‌ای به طرح اینستکس اروپایی‌ها داشته باشیم. ضمن اینکه طرف‌های اروپایی برجام بیشتر حس می‌کنند که ایران به کم کردن تعهدات خود در برجام تأکید دارد.

,

رئیس سابق دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: ایران باید در این دوران ابزار بازدارندگی خود را تقویت کرده و در تعهدات برجامی خود تجدیدنظر مناسبی داشته باشد که موارد به‌زودی به درد دیپلمات‌های ما خواهند خورد.

,

این فعال سیاسی گالیکش اظهار داشت: جهان با نگاه اروپایی و آمریکایی، ایرانِ دارای توان گریز از مرکز را برنمی‌تابد، یا باید بجنگد که به نفع اقتصاد لیبرال و جهان به‌سوی جهانی‌شدن اقتصاد و تجارت آزاد نیست و منجر به فروپاشی نظام اقتصادی کنونی می‌شود و یا باید به هنگام دریافت امتیاز نظیر برجام امتیاز مناسبی بدهد.

,

وی تصریح کرد: اگر نگوییم تنها راه شاید بتوان گفت راه مناسب، تسلیم در مقابل حرکات ضعیف اروپایی‌ها نظیر اینستکس نیست.

,

خسروی افزود: با همه پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل دیگر حتی آمریکا با آن توان مالی و نظامی بالا نمی‌تواند یکه‌تاز بوده و حرف اول و آخر را بزند. روابط بین‌الملل وارد عصر جدیدی شده است که از توان اداره جهان توسط آمریکا به‌تنهایی و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری برای جهان خارج است.

,

وی بیان داشت: اکنون نگاه به درون، ایمان به داشته‌ها و تقویت بنیان‌های اقتصادی داخلی، مقابله با فساد اقتصادی، همگرایی سیاسی داخلی و بین‌المللی، تغییر و چرخش دیپلماتیک و تجارت خارجی از غرب به شرق، تقویت توان بازدارندگی مجموعه عواملی است که بهتر است همه با همه به آن‌ها توجه ویژه‌ای کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه