اخبار داغ

افتتاحیه کنگره مشاهیر کرد در سنندج برگزار شد؛

رئیس جمهور عراق: جمهوری اسلامی کُردها را از زیر یوغ صدام نجات داد

رئیس جمهور عراق: جمهوری اسلامی کُردها را از زیر یوغ صدام نجات داد
افتتاحیه کنگره مشاهیر کرد پیش از ظهر امروز با قرائت پیام های رئیس جمهور، رئیس اقلیم کردستان عراق، استاندار سلیمانیه، رئیس جمهور عراق و سخنرانی مسؤولان کشوری و استانی در دانشگاه کردستان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  کنگره مشاهیر کُرد پیش از ظهر امروز با حضور مشاهیر و بزرگان کُرد در تالار مولوی دانشگاه کردستان آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

این کنگره ۲ روزه امروز سه شنبه با برگزاری مراسم افتتاحیه، قرائت پیام‌های دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و سخنرانی بهمن مرادنیا استاندار کردستان آغاز شد و قرار است در اختتامیه نخستین کنگره مشاهیر کُرد از نام‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی، موسیقی و علمی کُرد تجلیل شوند.

,

 

,

, ,


رییس جمهور به کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد پیامی ارسال کرده است که توسط حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار رییس جمهور در امور اقوام، در افتتاحیه این کنگره در تالار مولوی دانشگاه کردستان قرائت شد.

,
,

پیام بدین شرح بود:
فرهیختگان، مشاهیر و میهمانان گرامی، خداوند بزرگ و منان را شاکرم که به مناسبت این گردهمایی فرهنگی و علمی توفیق یافتم تا مراتب سلام و احترام خویش را به شما و تمام کرد زبانان کشور ابلاغ نمایم.

,
,

به گواهی تاریخ ایران عزیز علی رغم تنوع قومی و مذهبی و موقعیت ژئوپولوتیک خاص همواره پیروزمندانه توانسته از فراز و نشیب‌ها به کمترین آسیب عبور کند.
عبوری پیروزمندانه که بیش از هر امر دیگری ناشی از همبستگی فرهنگی اقوام و مذاهب ایرانی است که در کنار گسترده وسیع جغرافیایی و تاریخی چندین هزار ساله دل و جانشان در گرو عظمت ایران بوده است.

,
,

کردها در این میان همچون سایر اقوام ایرانی به عنوان یکی از قدیمی ترین و فرهنگی‌ترین مردمان کشور همیشه ایران را خاستگاه فرهنگی خود دانسته و به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم عشق ورزیدند.

,

ما هرگز شهدای کُرد که جانشان را برای حفظ کیان این مرز و بوم نثار کردند و نیز خدمات شایان فرهیختگان و ادیبان کرد به فرهنگ و ادب فارسی را از یاد نبرده و نخواهیم برد بدیهی است ما همه ایرانی هستیم و همه اقوام در این سرزمین از احترام برخوردارند و هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد.

,

این کنگره فرصتی برای تجلیل از همه اقوام ایرانی است که از حقوق شهروندی برخوردار و قابل احترام هستند.

,

ضمن تقدیر و تشکر از کردهای کشور، برگزاری این کنگره را فرصتی می دانم برای شناخت و معرفی مردمانی مهربان که همواره دل در گرو فرهنگ این مرز و بوم داشتند.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از  اهداف عالیه این کُنگره معرفی و شناساندن مردم کرد است

, یکی از  اهداف عالیه این کُنگره معرفی و شناساندن مردم کرد است, یکی از  اهداف عالیه این کُنگره معرفی و شناساندن مردم کرد است,

در ادامه بهمن مرادنیا، استاندار کردستان خاطر نشان کرد: کنگره مشاهیر کورد می کوشد تا هنر و فرهنگ ایران اسلامی به منصه ظهور برسد تا کوردستان بهتر از همیشه و ماندگار تر از قبل معرفی شود، اگر در این مراسم وزین گرد هم آمدیم و به زبان فارسی صحبت می کنم به صورت زنده پخش می شود اما شنوندگان عزیز مهمانانی که زبان مادری کوردی و با لهجه های مختلف حضور دارند و این نشان از غنای فرهنگ و زبان کوردی است که در این کنگره در خدمت نام آورانی هستیم که هدفشان خدمت به ایران است.

,

وی گفت: یکی از اهداف این کنگره معرفی و شناساندن مردم کورد است و هدفشان صلح و دوستی و انسجام همه جانبه است کوردها به راحتی می توانند احساسات خود را اظهار کنند و هنرمندان با خلق آثاری بی نظیر ماندگار کردند، ممکن است که در گذشته به شیوه مطلوب و مناسب نتوانسته باشیم مردم کرد را به جهان معرفی کنیم، اما یکی از  اهداف عالیه این گنگره معرفی و شناساندن مردم کرد است.

,

مرادنیا افزود: در این کنگره مشاهیری مورد تجلیل قرار  می گیرند که کردستان به درازای تاریخ مفاهیری را معرفی کرده که مظلوم واقع شدند و می کوشد تا  نامشان پر آوازه تر بماند و انجام این کارها در توسعه همه جانبه می تواند موفق تر باشد.

,

استاندار کردستان افزود: هدف بزرگ هنرمندان و ناموران کُرد خدمت به ایران و ایرانی است که در سال‌های گذشته موفق به معرفی شایسته این هنرمندان نشده ایم که کنگره مشاهیر کرد به دنبال معرفی این عزیزان به جامعه جهانی است.

,

وی با اشاره به اینکه کردستانی ها با برگزاری این کنگره پیام صلح، دوستی، اتحاد، همبستگی و انسجام یه دنیا اعلام کردند، گفت: کُردها به ویژه هنرمندان آن در تلاش بودند تا احساس واقعی خود را از حقیقت هستی ابراز کنند.

,

مرادنیا گفت: امیدواریم این کنگره موجبات اتحاد ملی و محبت و عشق را به مردم بعنوان یک ارمغان هدیه دهد.

,

 

,

, ,

 

,

رئیس دانشگاه کردستان: حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد

, رئیس دانشگاه کردستان: حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد, رئیس دانشگاه کردستان: حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد,

در ادامه دکتر رحمت صادقی رییس دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: دانشگاه کردستان به پشتیبانی وزارت علوم کارهای خوبی را در بخش کوردی انجام داده است و رشته زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی از سال ۹۴ در دانشگاه کردستان پذیرش و امروز در این کنگره جشن اولین فارغ التحصیلان این رشته گرفته خواهد شد و امیدواریم در مقاطع بالاتر همچنان ادامه داشته باشد.

,

وی گفت: از یکسال قبل برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره مشاهیر کرد در سنندج آغاز شد و دانشگاه کردستان به عنوان کمیته علمی آغاز به کار کرد.

,

وی اظهار داشت: مرکز مطالعات دانشگاه هم اقدامات خوبی از جمله تهیه فرهنگ لغت کردی فارسی به نام دانشگاه کردستان و ده ها کار دیگر انجام داده است.

,

رییس دانشگاه کردستان گفت: در سال جاری حق چاپ آثار ماموستا هژار به دانشگاه کردستان واگذار شد و از درآمد آن جایزه سالانه هه ژار برای انتخاب و تجلیل از آثار کردی هزینه می شود.

,

صادقی یادآور شد: بیش از ۴۰ کانون کُردی در این دانشگاه ایجاد شده و سالانه بیش از ۲۰۰ برنامه را اجرا می کنند.

,

وی گفت: در این راستا 6 کارگروه علوم انسانی، زبان و ادبیات، فرهنگ و هنر، علوم پایه و مهندسی ، کشاورزی و پزشکی انتخاب شدند و ملاک ها و معیارهایی را برای شناسایی مشاهیر در این حوزه ها انتخاب کردند.

,

وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌های کارگروه‌های تشکیل شده افراد شاخص براساس متد و شاخص‌هایی به کمیته علمی معرفی و در نهایت پس از ارزیابی‌هایصورت گرفته ۳۰ نفر برای تجلیل به کنگره مشاهیر کرد معرفی شدند و امیدواریم این کنگره ها ادامه داشته باشد و بتوانیم مشاهیر دیگر کورد را معرفی کنیم.

,

وی ادامه داد: محدودیت‌هایی همچون کهولت سن در انتخاب برخی از مشاهیر برای حضور در کنگره وجود داشت با این وجود تلاش‌های بسیاری برای شرکت مشاهیری که مردم کردستان سال‌هاست در انتظار دیدن آنها هستند انجام شد.

,

صادقی بیان داشت: تلاش برگزار کنندگان کنگره مشاهیر کُرد در دعوت و حضور چهره‌های مطرحی همچون مظهر خالقی هنرمندی نام آشنای این دیار که ۳۸ سال دور از وطن بوده عاقبت به ثمر نشست و روز گذشته این هنرمند عرصه موسیقی کُردی از طریق مرز باشماق پا به خاک میهن گذاشت.

,

دکتر صادقی با بیان اینکه باتوجه به محدودیت‌هایی که وجود داشت امکان انتخاب تمامی افراد نبود خاطر نشان کرد: حداکثر سعی خود را کرده‌ایم تا افراد شاخص را براساس جنسیت، موضوع و گستره جغرافیا در نظر بگیریم.

,

 

,

, ,

 

,

نماینده ولی فقیه کردستان: تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است

, نماینده ولی فقیه کردستان: تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است, نماینده ولی فقیه کردستان: تجلیل از مشاهیر و مفاخر نشانه فرهنگ و دینداری است,

در ادامه، حجت الاسلام سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه تجلیل از مفاخر و مشاهیر یکی از نشانه های فرهنگ و دینداری است که دین مبین اسلام همواره بر ان تاکید دارد خاطر نشان کرد: احترام به بزرگان و کسانی که فرهنگ یک ملت را رقم می زنند و باعث افتخار آن ملت می شوند از نشانه های درک و فهم و اخلاق زیبایی بوده که اسلام به ما آموخته است.

,

وی با بیان اینکه قوم کرد هر زمانی که خطری برای ایران پیش آمده با تمام توان ایستاده اند گفت: در این مناطق کردی فقط دفاع مقدس ده هزار شهید تقدیم انقلاب شد و کورد در هر جایی که باشند خود را ایرانی می دانند.

,

 

,

, ,

 

,

پیام نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق:

, پیام نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق:, پیام نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق:,

پیام رییس اقلیم کردستان عراق به کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد که افتتاحیه آن در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد توسط کمال زیرک نماینده وی قرائت شد که متن پیام در ادامه می‌آید:

,

پدران و مادران ما از همان کودکی به ما یاد دادند که در کنار شعرهای ماموستا نالی کتاب های حافظ و سعدی را نیز یاد بگیریم و این نشان از این بود که کوردها و مردمان فارس همیشه با هم و در کنار هم هستند .

,

وی افزود: ما همچون حکومت اقلیم کردستان افتخار می‌کنیم به وجود بزرگان کرد و در آخر سلام و درود می‌فرستیم بر شهر سنندج که در طول تاریخ خانه بزرگ مردان کرد بوده و همه ملت کرد را بدهکار خود کرده است.

,

وی گفت: سلام برکردستان که تاریخی به بلندای تاریخ دارد و مایه افتخار برای همه کوردها و کردستانی هاست و برای برگزاری این چنین کنگره هایی برای تقدیر از مشاهیر و بزرگان کُردنشین بر خود می بالیم.

,

 

,

, ,

 

,

مشاور رئیس جمهور: نخستین امپرطوری جهان از آن ایران است

, مشاور رئیس جمهور: نخستین امپرطوری جهان از آن ایران است, مشاور رئیس جمهور: نخستین امپرطوری جهان از آن ایران است,

حجت الاسلام یونسی مشاور رئیس جمهور در امرو تقاریب و مذاهب کشور در ادامه ی این کنگره اظهار کرد: برگزاری این چنین کنگره هایی برای مردمان کرد نیاز است چرا که باید هم تاریخ گذشته خود را بدانند و هم به دیگران معرفی کنند و این یک ضرورت است و به این خاطر است که دشمنان تلاش می کنند ملت ایران را بی هویت اعلام کنند و مردم را مقابل هم قرار دهند و کینه و دشمنی ایجاد کنند.

,

وی گفت:  در این منطقه نام‌آورترین ملت، ملت ایران است، زمانیکه نام و نشانی از ابرقدرت‌ها و ملت‌ها نبوده ایران می‌درخشید و نخستین تمدن و ملت را تشکیل داد.

,

دستیار رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب افزود: نخستین امپرطوری جهان ازآن ایران است و همه جهان‌شناسان و مورخین آن را تایید کرده‌اند و زمانیکه کورش یک دولت جهانی را با ائتلاف کُرد و فارس این ملت را پایه‌ریزی کرد، جهانی را بدون کشتار و خونریزی فتح کرد.

,

وی ادامه داد: ملتی نام آور می شود که مشاهیر و بزرگان نام آور داشته باشد و کردستان با داستن مردمانی با ویژگی های گذشت، شجاعت، صداقت، وفا، هنردوستی و علم جویی توانسته است به بهترین وجه خصوصیات انسانیت را حفظ کند و بالطبع لقب فرهنگی بودن مردم کردستان لیاقت این مردمان است.

,

حجت‌الاسلام یونسی خاطرنشان کرد: علما و دانشمندان حرمتشان آنقدر زیاد است که باید به در و دیوار خانه‌های آنها نیز احترام گذاشت و امروز کردستان با برگزاری این کنگره بین‌المللی همین کار را کرده است

,

هرجای از ایران بزرگ از اشغال‌گری در امان مانده این اخلاق بیشتر باقی مانده است و کردستان و بخش‌هایی زیادی از ارتفاعات زاگرس به دلیل دو ویژگی این اخلاق و ویژگی‌های ممتاز ایرانی باقی ماند و دشمن نتوانست در انجا سلطه پیدا کند.

,

وی خاطرنشان کرد: در این خطه به دلیل ویژگی‌های شخصی و فرهنگ ایرانی مردمان آن دشمن نتوانست برآنها سیطره و تسلط پیدا کند.

,


,
, ,

 

,

استاندار سلیمانیه: هیچ دولتی وجود ندارد که کردها در آن حضور نداشته نباشد

, استاندار سلیمانیه: هیچ دولتی وجود ندارد که کردها در آن حضور نداشته نباشد, استاندار سلیمانیه: هیچ دولتی وجود ندارد که کردها در آن حضور نداشته نباشد,

استاندار سلیمانیه اظهار کرد: جدای از اینکه خوشحالم برای برای برگزاری این کنگره، افتخار می‌کنم به چنین هماهنگی و برنامه‌ریزی‌هایی که در این کنگره انجام شده است.

,

وی افزود: این کنگره به ما می‌گوید که تاریخ مهم است و ما باید به این مهم توجه ویژه داشته باشیم و کرد از اقوامی است که تاریخ‌دار و نامدار است و هیچ دولتی وجود ندارد که کردها در آن حضور نداشته نباشد.

,

استاندار سلیمانیه گفت: پیام کنگره مشاهیر کرد تاریخ و گذشته کردها را بیان می‌کند و این برای ما حائز اهمیت است.

,

هه‌وال ابوبکر ادامه داد: اهمیت کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد این است که می‌گوید کرد زنده است و مادامی که کرد زنده است، زندگی بر دوام است.

,

 

,

, ,

 

,

پیام رئیس جمهور عراق به کنگره مشاهیر کُرد: ما ارتباط با ایران را حاشا نمی‌کنیم بلکه به این ارتباط افتخار می‌کنیم

, پیام رئیس جمهور عراق به کنگره مشاهیر کُرد: ما ارتباط با ایران را حاشا نمی‌کنیم بلکه به این ارتباط افتخار می‌کنیم, پیام رئیس جمهور عراق به کنگره مشاهیر کُرد: ما ارتباط با ایران را حاشا نمی‌کنیم بلکه به این ارتباط افتخار می‌کنیم,

احمد برزنجی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد که با حضور نامدارانی در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: کردها در توسعه تمدن و فرهنگ اسلامی نقش بی‌بدیلی داشته‌اند، اما چون دولت‌های منطقه براساس مسائل قومی و نژادی شکل گرفته‌اند هیچ وقت آماده‌ نبوده‌اند که به مشاهیر کرد بپردازند.

,

وی با بیان اینکه حامل پیام سلام و تشکر رئیس جمهور عراق و مسوولان اتحادیه اقلیم کردستان هستم، اظهار کرد: به نمایندگی از اتحادیه میهنی کردستان هم سلام خود را خدمت رهبر انقلاب اسلامی ایران و مهمانان گرامی تقدیم می‌دارم.

,

برزنجی با تقدیر ویژه از استاندار کردستان و مسوولان قرارگاه رمضان به عنوان یکی از بانیان برگزارکننده افزود: مسوولان کردستان با برگزاری کنگره مشاهیر کرد بستر لازم برای حضور و مشارکت اقلیم را ایجاد کردند.

,

وی عنوان کرد: کنگره‌ مشاهیر کرد در پایتخت‌ تاریخی امیران اردلان در شهر سنندج، شهر مقاومت و فرهنگ برگزار می‌شود، در حالی که منطقه و جهان در بحران‌های عمیق و گوناگون به ویژه بحران ایدئولوژی استعمار جهانی بسر می‌برد و بحران‌های گوناگونی را به وجود آورده‌اند که موجب جنگ‌های خونین و تروریستی در منطقه ما شده است.

,

برزنجی خاطرنشان کرد: این حمله وحشی‌گرانه به منطقه به دلیل طمع استعمار برای غارت منطقه است و حل این بحران نیازمند همبستگی و اتحاد همه مسلمانان است.

,

وی تصریح کرد: در این زمانه که هجمه و حمله به ایران شکل گرفته و جنگ اقتصادی با ایران شروع شده است، در این اوضاع جمهوری اسلامی ایران این کنگره را برگزار می‌کند که این اقدام بی‌همتا برای کردها و تاریخ این ملت است.

,

برزنجی افزود: کردها در طول تاریخ نشان داده‌اند همه تلاش و کوششان در راستای ارتقای فرهنگ بشری بوده است وجود صدها مشاهیر کرد در طول تاریخ شاهدی بر این مدعاست.

,

وی تصریح کرد: کردها در توسعه تمدن و فرهنگ اسلامی نقش بی‌بدیلی داشته‌اند، اما چون دولت‌های منطقه براساس مسائل قومی و نژادی شکل گرفته‌اند همچون عثمانی‌ها و عباسی‌ها و هیچ وقت آماده‌ نبوده‌اند که به مشاهیر کرد بپردازند.

,

برزنجی اذعان داشت: اگر اسلام بر مبنای مسائل نژادی و قومی به دنبال حکومت نیست ما همچون علی‌ابن ابی‌طالب باید رفتار کنیم که زمانی که نماینده خویش را به یکی از دول اسلامی فرستاد گفت باید سعی کنید نیازهای مردم را قبل از اینکه به شما مراجعه کنند برطرف کنید و به مردم به گونه‌ای بنگرید که برادر دینی شماست اگر برادر دینی شما نباشند برادر اسلامی شما هستند.

,

وی اعلام کرد: اسلام بر اساس این چارچوب شکل گرفته است نه قومیت‌ها و غیره، اما متاسفانه اجازه ندادند این اسلام در طول تاریخ رشد کند و به عرصه ظهور برسد، اگر این اسلام به ظهور می‌پیوست مشکلات امروزی و این ناعدالتی‌ها شکل نمی‌گرفت و این همه ظلم و ستم از ملت‌های دیگر صوت نمی‌گرفت.

,

برزنجی در ادامه گفت: ما ارتباط با ایران را حاشا نمی‌کنیم بلکه به این ارتباط افتخار می‌کنیم.

,


,
, ,

 

,

اولین گروه دانشجویان زبان کُردی در دانشگاه کردستان دانش‌آموخته شدند

, اولین گروه دانشجویان زبان کُردی در دانشگاه کردستان دانش‌آموخته شدند, اولین گروه دانشجویان زبان کُردی در دانشگاه کردستان دانش‌آموخته شدند,

گفتنی است؛ در پایان ا ۳٥ دانشجوی زبان و ادبیات کُردی در کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد سوگندنامه دانشجویی قرائت کرده و دانش‌آموخته شدند.
هم اکنون به غیر از مدیرگروه، سه استادیار به صورت تمام وقت به عنوان هیأت علمی در گروه حضور دارند.

,
,

در حال حاضر ۱۶۰ دانشجوی مقطع کارشناسی در این گروه مشغول به تحصیل هستند که اولین گروه از آنان همزمان با کنگره بین‌الملی مشاهیر کرد دانش‌آموخته شدند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه