اخبار داغ

ادعای تازه جبل الطارق درباره توقیف نفتکش ایرانی

ادعای تازه جبل الطارق درباره توقیف نفتکش ایرانی
رئیس منطقه انگلیسی جبل‌الطارق گفت: توقیف نفتکش حامل 2.1 میلیون بشکه نفت خام ایران را مستقلا و بدون هیچ فشاری از سوی دولت‌های دیگر از جمله آمریکا انجام داده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مقامات دولت محلی «جبل‌الطارق» امروز (جمعه) اعلام کردند که نفتکش «گریس ۱» که چند روز پیش توسط نظامیان انگلیسی توقیف شد، حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام سبک متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
«فابیان پیکاردو» رئیس منطقه جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیا است، در گزارشی به پارلمان این منطقه توضیح داد تمام تصمیماتی که در رابطه با توقیف نفتکش گریس ۱ گرفته شده، به این دلیل بوده که احتمال می‌دادند این نفتکش در حال نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه است.
,
 
,
این درحالیست که برخی منابع غربی تاکید کرده اند که جبل الطارق با همکاری نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و با مشورت آمریکا این نفتکش را توقیف کرده‌اند. 
,
 
,
 وی با رد برخی گزارش‌ها مبنی بر توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس به درخواست دولت آمریکا، گفت که مقامات جبل‌الطارق این کار را مستقلا و بدون هیچ فشار یا ارتباطی با کشورهای دیگر انجام دادند.
,
 
,
پیشتر رسانه‌های محلی گزارش داده بودند که پلیس جبل‌الطارق روز گذشته (پنجشنبه) ناخدای نفتکش حامل نفت ایران و یک افسر ارشد آن  را بازداشت کردند.
,
 
,
دولت محلی جبل‌الطارق پنجشنبه هفته گذشته (۱۳ تیرماه) اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است. 
,
 
,
برخی تحلیلگران و مقامات پیشین اروپایی منطق اروپا در زمینه توقیف این نفتکش را رد کرده‌اند. از جمله کارل بیلت نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق توسط انگلیس نوشت: منطق توقیف نفتکشی که عازم سوریه بود مرا قانع نمی‌کند. آنها به تحریمهای اتحادیه اروپا ارجاع میدهند اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و اروپا اصولا نمی‌تواند تحریمهای خود را به دیگران تحمیل کند.. این دقیقا همان کاری است که آمریکا انجام می‌دهد.
,
 
,
«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه به توقیف این نفتکش واکنش نشان داد. او در توئیتر نوشت: «ایران نه عضو اتحادیه اروپاست و نه مشمول هیچ گونه تحریم نفتی اروپا. آخرین بار که بررسی کردم، اتحادیه اروپا مخالف فراسرزمین‌گرایی بود. رک و راست این که، توقیف غیرقانونی نفتکش حامل نفت ایران توسط بریتانیا به نیابت از «تیم ب»، دزدی دریایی است. این یک بدعت خطرناک است که باید همین الان پایان یابد.»
,
 
,
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه دولت انگلیس نیز روز گذشته ادعا کرد: «تحریم‌های اروپا را روی [کشتی] گریس۱ در جبل الطارق اجرا کردیم چون مقصدش رژیمی بود که علیه مردم خودش سلاح شیمیایی استفاده کرده است».
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه