اخبار داغ

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
مسئله مبارزه با حجاب در ایران از دستور رسمی و سازمانی رضاخان در سال ۱۳۱۴ آغاز شد که تقابل جدی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با فرهنگ منحط غرب را به دنبال داشت. آنچه که در زمان رضا خان تحت موضوع کشتار، تبعید و حبس در دستور کار بود هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی براساس مظلوم نمایی و بر مبنای شعار دروغین آزادی و حقوق زنان، سر لوحه دکترین فکری لیبرال مسلکان به عنوان ابزار به زانو درآوردن جامعه فطرت گرای ایران قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فرهنگ سدید ، فارغ از تاثیرات انقلاب جنسی بر رواج اباحه گری نسل بشر و تاثیرات فرهنگ اقتصاد لیبرالی و بسط مدرنیته بر انحراف عقاید فطری انسان با مرور صفحات تاریخ ایران زمین به نکاتی پی می بریم که غفلت از آن‌ها منجر به دوام رویارویی بی شرمانه استثمار با آزادی انسان به معنای واقعی آن خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ سدید,
مسئله حجاب در ایران از دستور رسمی و سازمانی رضاخان در سال ۱۳۱۴ آغاز شد که تقابل جدی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با فرهنگ منحط غرب را به دنبال داشت. تقابلی که بر اساس دعوت نظام اقتصادی مدرنیته بر مبنای فرهنگ لیبرال شکل گرفته بود و در ابتدا نیازمند بسط فرهنگ خود برای پیدایش تفکر سود حداکثر و استفاده از همه نیرو‌های کار جهت تولید بیشتر و متنوع‌تر بود.

این دیدگاه که انسان را به مثابه حیوان اقتصادی یا موجود جنسی مبتنی بر نظریه فروید تعریف می کرد با دیدگاه انسان عاقل و مدنی الطبع ذاتا متعارض بود فلذا به صورت کاملا طبیعی برای ورود به جوامعی مانند ایران با دیدگاه فلسفی کاملا مغایر، با چالش جدی روبرو می‌شد؛ بنابراین برای شکستن سد تقابل عقیدتی نیازمند اهرم فشار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که به وضوح در جریان کشف حجاب رضاخانی از بالا به سطح جامعه و اکنون طی تقابل طرفداران بی حجابی از کف جامعه به سمت حکومت مشهود است.

همان گونه که در تاریخ ثبت شده اولین اقدام عملی کشف حجاب در ایران به آغاز سال ۱۳۰۷ شمسی برمی گردد. در حالی که مردم در حرم حضرت معصومه (س) منتظر تحویل سال جدید بودند، یکی از همسران رضاخان به همراه دخترانش بدون حجاب در یکی از ایوان‌های صحن حضور پیدا کرد. با مشاهده این وضع آیت الله شیخ محمد تقی بافقی به آن‌ها اعلام می کند اگر مسلمانید باید حجاب را رعایت کنید و اگر مسلمان نیستید ورود غیر مسلمان به این مکان جایز نیست. همسر شاه مطلب را به شاه منتقل می کند. رضا خان بلافاصله با نیرو‌های نظامی خود را از تهران به قم می رساند و مرحوم بافقی در حین نماز دستیگر می شود و شاه پس از ضرب و شتم ایشان حکم به حبس و تبعیدش می دهد.

به گواه تاریخ ایجاد رعب و وحشت، سیاست دست نشانده انگلیس در ایران بود؛ و رضاخان برای پیش برد اهداف استعمار در جمیع جهات سیاسی و فرهنگی، علی الخصوص کشف حجاب از هیچ عملی در راستای شکستن مقاومت مردم دریغ نمی کرد.

مصداق ادامه همین سیاست در فروردین ۱۳۱۴ در عملیات جدی مقابله با عفاف و حجاب در شیراز رقم خورد. آنگاه که دختران دانش آموز به دستور مقامات مکلف شدند بدون پوشش اسلامی دست جمعی سرود بخوانند و مقابل چشم نامحرم به ورزش و پایکوبی بپردازند. روز بعد، این خبر مانند بمبی در شهر پیچید و عده‌ای از مردم در مسجد وکیل اجتماع کردند. در اولین اقدام، حسام الدین فال اسیری یکی از علمای شیراز، به برگزاری چنین مراسمی اعتراض کرد و اعتراض او باعث شد تا بلافاصله دستگیر و زندانی شود. این قیام نیز به شدت سرکوب گردید؛ و پس از آن حکومت پهلوی در گامی رو به جلو در همان سال دستور اختلاط مدارس دختران و پسران را صادر کرد.
اقداماتی، چون برگزاری جشن‌های گرامی داشت بی حجابی در ماه‌های دی و بهمن ۱۳۱۳ش در سراسر کشور به علاوه جشن شیراز با حضور وزیر معارف وقت، در فروردین ۱۳۱۴ش مقدمه قیام مسجد گوهر شاد شد.

از کشف حجاب اجباری تا بی‌حجابی فرمایشی


روند شکل گیری قیامی که به وضوح درنده خویی رژیم سفاک پهلوی و سیاست سرکوب عقاید مردمی را به نمایش گذاشت از این قرار بود:
پس از واقعه کشف حجاب در جشن شیراز و دستگیری و حبس آیت الله فال اسیری و بی حرمتی به وی، موجی از اعتراضات در کشور، به ویژه در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تبریز به راه افتاد. در تبریز، دو مرجع عالی قدر، سید ابوالحسن انگجی و میرزا صادق آقا به تغییر لباس و کلاه شاپو، اعتراض کردند و به سمنان تبعید شدند.

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
در عین حال همچنان حکومت پهلوی بدون توجه به خواست مردم، دستور تغییر لباس و تبدیل «کلاه پهلوی» به «کلاه بین‌المللی» موسوم به «شاپو» را به استاندار خراسان ابلاغ نمود و او نیز بدون کمترین تاملی، دستور رضاخان را به اجرا گذاشت. 


با اعلام این بخشنامه در مشهد و اخبار جشن شیراز و گرفتاری فال اسیری و تبعید دو نفر از علمای تبریز، غوغایی برپا شد. 


تیرماه ۱۳۱۴ در جلسه‌ای که در منزل آیت‌ا... اردبیلی برگزار شد تصمیم به فرستادن نمایندگانی برای مذاکره با رضاشاه گرفته شد و آیت‌ا... سید‌حسین طباطبایی قمی برای دیدار انتخاب شد. اما رژیم پهلوی طبق همان سیاست سرکوب، محل اقامت او را تحت محاصره قرار داده و سپس بازداشت و ممنوع الملاقاتش کرد.

به دنبال خبر بازداشت آیت‌ا... قمی در مشهد، شب بیستم تیرماه مردم در مسجد گوهرشاد گرد آمدند و شیخ محمدتقی بهلول که در آن جلسه بر منبر سخن می‌راند، مردم را به ایستادگی در برابر حکومت فراخواند و سخنانی را ضددستگاه رضاخان بیان کرد؛ استاندار و فرمانده لشکر مشهد به مسجد حمله کرده و با مسلسل و تفنگ به قتل‌عام مردم اقدام کردند.
در این واقعه حدود دو هزار مسلمان در مظلومانه‌ترین حالت به صرف دفاع از عقایدشان به خاک و خون کشیده شدند در حالی که نه شعار آزادی خدشه دار شد و نه برگی از تاریخ حقوق بشر مدعای غرب به نام آنان منقوش گشت.

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
سر انجام پس از نیم قرن تقابل رسمی حکومت پهلوی با عقاید مردم با وجود همه تلاش‌ها و هزینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، نهایتا کار به انقلابی ختم می شود که مبنای عقیدتی اش همان است که سال‌ها با آن مبارزه می کرد و برای ممانعت از رواج تفکرش از سیاست گزاری گرفته تا جریان ادبی و رویکرد‌های خشن تقابلی با مردم را دربرنامه‌های خرد و کلانشان تعریف و اجرا کرده بود.
اما دیدگاه لیبرالی بر خلاف تصور غالب مردم و مسئولان در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی نمرده بود بلکه به جسد نیمه جانی بدل گشته بود که بار دیگر پس از گذشت قریب به یک دهه از پیروزی انقلاب به محض مساعد دیدن فضا با تهاجم و شبیخون فرهنگی جان دوباره گرفت و این بار با اعمال خشونت ذهنی به مقابله با حجاب و عفاف برخواست.
اگر در زمان رضا خان کشتار، تبعید و حبس در دستور کار بود هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی دریافتیم که مظلوم نمایی بر مبنای شعار دروغین آزادی و حقوق زنان، سر لوحه دکترین فکری لیبرال مسلکان به عنوان ابزار به زانو درآوردن جامعه فطرت گرای ایران در دست پولی نژاد‌ها و فراکسیون‌های فمنیستی و کانال‌های ماهواره‌ای در حال قلع و قمع زنان و دخترانی است که در خلاء فرهنگی و ارزشی ما به دنبال راه خوشبختی هر دری را می گشایند؛ و این بار شاهدیم که خشونت علیه مدافعان حجاب و عفت در لوای پرده‌ای آراسته شده با زیور آلات جذب کننده قشر دنیا طلب ظاهر بین نمایان شده و متاسفانه در غفلت و سهل انگاری دستگاه‌های فرهنگ ساز، تا آنجا پیش رفته است که امروزه بر خلاف قوانین آمره کشور، زنان و مردان ما پس از قریب به یک صده مبارزه همچنان مجبورند در راه صیانت از اصالت انسانیشان گاه در سخت‌ترین شرایط در برخی محیط‌های شهری به مبارزه با مظاهر ناهنجاری اجتماعی به دفاع از سنت و گرایش معقول حجب و حیا برخیزند.
درست است که این مبارزه نتیجه بخش بوده تا آنجا که همه تلاش دشمن با فشار‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین المللی و گاه داخلی در این جنگ نابرابر طولانی تا کنون نتوانسته شرافت ایرانی را لکه دار کند به گونه‌ای که طبق آمار‌های رسمی بیش از ۹۰ درصد زنان ما همچنان به حجاب معتقدند. اما با توجه به پروپاگاندای قوی رسانه‌ای و ظرفیت تبلیغی، دشمن فرهنگ ملت، فضای ظاهری برخی شهر‌های بزرگ را به گونه‌ای به نفع خود تغییر داده که گاهی موجبات تزریق جو ترس از امر به معروف و نهی از منکر و نا امیدی اصلاح در دل متدینین و حق مداران فراهم آمده است این مسئله در فضای مجازی و رسانه‌ای با تبدیل بدیهیات به شبهات و به سخره گرفتن فطریات، انسانیت و امنیت جامعه را نشانه گرفته و به مخاطره می‌اندازد؛ و برونداد خطرناک این گردونه تقابل عده قلیلی از معاندین با مجریان قانون و حافظان امنیت در فضای حقیقی است. اهمیت این نکته از آنجاست که چنین تقابلی دقیقا همان چیزی است که طبق تشخیص صحیح دشمن، میتواند پس از ده‌ها سال مبارزه و استقامت بارقه امیدی برای چشم طمع دشمنان این مرزو بوم محسوب شود. 
فلذا لازم است به همت مدافعان شرافت ایرانی و نظام سیاست گذاری اسلامی مجددا عظمی ملی و جوششی مدنی صورت گیرد تا حق مصدومان واقعی این جنگ نابرابر که همه احاد ملت ایران از هر طیف و گرایش را در برمی گیرد بیش از این پایمال نگردد و نظام فرهنگی کشور و آنان که دانسته و ندانسته، خواسته و ناخواسته در این منجلاب گرفتار شده یا عزیزانشان در شرف آسیب جدی هستند با سیاستگذاری، فرهنگ آفرینی صحیح و اجرای جدی قوانین نجات پیدا کنند.

خانم گوهرشاد مردم‌دار بود
در این رابطه مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در پاسخ به فرهنگ سدید درباره اینکه اساسا آیا می‌توانیم خانم گوهرشاد را به عنوان الگو برای دختران امروز قرار دهیم و ویژگی‌های ایشان چه بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم خانم گوهرشاد مردم دار بودن ایشان است که آثار زیادی را در ایران، هند و افغانستان به جا گذاشته است.

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد

وی افزود: خانم گوهرشاد اموال خود را فقط برای خودش قرار نمی‌داد و همواره به فکر مردم بود. امروز دختران ما باید از پوسته فرد گرایی و خواسته‌های محدود خودشان رها شوند و افق بلندی مثل خانم گوهرشاد در نظر بگیرند چرا که هر چه جنبه‌های فردگرایی بیشتر شود از مسئله معنوی و بلوغ انسانیت باز می‌مانند. فلذا باید توجه کنند که روحیه مصرف گرایی نمی‌تواند آرامش حاصل کند همانطور که غربی‌ها نمی‌توانند با این موضوع زندگی آرامی برای خود ایجاد کنند.
اصلانی تصریح کرد: آرامش با آسایش متفاوت است و چه بسیار آسایش‌هایی است که آرامش همراه خود ندارد. امروزه شاهد فعالیت و کار زنان ژاپنی با درآمد بسیار پایین هستیم. باید ببینیم که آن‌ها آرامش دارند یا خیر؟ آن‌ها نه تنها آرامش ندارند بلکه ما آمار بسیار بالای خودکشی را در جامعه زنان ژاپنی می‌بینیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های زنان ایرانی گفت: وقتی با برخی دختران جوان و پرشور صحبت می‌کنیم حاضرند از جیب خودشان خرج کنند و به مناطق محروم کمک کنند این پاسخی به سوال شماست که دختر‌ها چگونه می‌توانند مانند خانم گوهرشاد باشند. آن‌ها از تعطیلات خود می‌زنند و در مناطق محروم در گرما و سرما کمک می‌کنند.
اصلانی تاکید کرد: حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) از نمونه‌های دیگری است که درس‌های بزرگی به ما داده اند و در عین حفظ عفت و حیای جوانان ما، برای جامعه نیز مفید هستند. این الگوی انقلاب اسلامی است که زنان ما را انقدر با عزت پرورش داده که یک دختر ورزشکار به نام «آزیتا شکاری» در بارسلونا در سکوی قهرمانی حاضر می‌شود و در هنگام گرفتن مدال از ارزش‌های خود نمی‌گذرد و به نامحرم دست نمی‌دهد.
رئیس بسیج زنان درباره اینکه رضا شاه تلاش کرد که از تاریخ وارد کردن فرهنگ غربی حجاب را از سر زنان بردارد، ولی موفق نشد، چون زنان ما حاضر نشدند تن به این کار دهند، اما اکنون می‌بینیم یکسری از افراد خودباخته در شبکه‌های مجازی رو به بی حجابی و برداشتن حجاب آورده اند نیز گفت: تبلیغات سنگین فضای مجازی و نفوذ سنگین دشمن از طریق فراریان منزوی و خودباخته شکل خودش را نشان داده است. ما جوانانمان هشیار‌تر از آن هستند که این کار را انجام دهند اگر عده‌ای تحت تاثیر هم قرار می‌گیرند به این دلیل است که آن زیبایی‌ها و آن پیام‌ها کمتر به آن‌ها رسیده است و تحت اموزش قرار نگرفته اند.
وی ادامه داد: یک عده معاند و باند‌های فساد و فحشا وجود دارند که قضیه شان فرق می‌کند، اما بچه‌های جوانی که از این مسئله پیروی می‌کنند به خاطر ناآگهی شان است. جوانان امروز در یک اردوی جهادی یا یک راهیان نور اتفاق می‌افتد می‌بینیم به همان نقطه‌ای می‌رسند که جوانان دفاع مقدس رسید بودند.
اصلانی تاکید کرد: گاهی مشاهده می‌شود که مسئولین وظایف خود را در قبال جوانان انجام نمی‌دهد و این ظلم است. اما جوانان هخمواره باید هشیار باشند و سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنند و دنبال لذت‌های زودگذر که ممکن است آینده شان را هم تحت تاثیر قرار دهد نروند. جوانان ما هنوز برای تهیه لباس شکیل و زیبا که معیار‌های اسلامی هم در آن رعایت شده باشد مشکل دارند. مسئولین باید به این مسائل رسیدگی کنند.
رئیس بسیج زنان در پایان اظهارات خود گفت: ایرانی‌ها از گذشته تا به امروز  به پاکدامنی و حیا معروف بوده اند و این شان باید حفظ شود. البته جوانان نیز باید هوشیار باشند که تحت تاثیر دروغ پردازی‌ها و تناقض گویی‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه «بی بی سی» خبیث قرار نگیرند و دانش رسانه‌ای خود را افزایش دهند و بفهمند چه مقدار  مشکلات فراوان و عدیده در این زمینه وجود دارد. مراکز فساد و فحشا آرامشی را در غرب به وجود نیاورده نیاورده و فقط ظاهر زندگیشان را از نظر خودشان زیبا کرده است که اگر آرامش آورده بود پیری‌های زودرس و از بین رفتن بنیان خانواده‌ها و خودکشی‌ها به این میزان نبود لذا جوانان نباید حس کنند که آزادی و بی بندوباری خوشبختی می‌آورد.
 

جای خالی هنر در روایت جنایت گوهرشاد
همچنین سمیرا خطیب زاده استاد دانشگاه و کارشناس رسانه درباره جنایت  ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ پهلوی در مسجد گوهر شاد به فرهنگ سدیدگفت: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند اگر شما تاریخ جنگ را نسازید کسان دیگری با نظر خودشان آن را می‌نویسند. حرف من نیز همین است که آیا واقعه‌ای به بزرگی گوهرشاد قابلیت نوشتن یک کتاب، ساخت یک فیلم یا نوشتن یک رمان را نداشت! چرا باید روی این مسئله انقدر کم وقت بگذارند که نسل جوان در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشد. وقتی در ادبیات و سینما و هنر این کار انجام نشده باعث می‌شود نسل جوان هم از آن خبر نداشته باشد.
فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
وی افزود: زمانی که من به این حادثه نگاه می‌کنم خیلی ارزشمند است که چه چیزی در عفاف و حجاب نهفته است. در تاریخ ما خانمی پیدا می‌شود که به خاطر در معرض خطر بودن حجابش تصمیم می‌گیرد مدت‌ها از خانه بیرو ن نیاید و در نهایت در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده می‌شود.
خطیب زاده همچنین گفت: طبق آماری که نوشته شده ۷۰ درصد وصیت نامه شهدا به بحث حجاب اشاره شده است و این مسئله حجاب را بسیار حساس کرده است. شهیدانی که پای حجاب خون داده اند. امروز جوانان نباید احساس کنند حجاب فقط یک مسئله فردی است بلکه اجتماعی، سیاسی و مذهبی است.
,
مسئله حجاب در ایران از دستور رسمی و سازمانی رضاخان در سال ۱۳۱۴ آغاز شد که تقابل جدی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی با فرهنگ منحط غرب را به دنبال داشت. تقابلی که بر اساس دعوت نظام اقتصادی مدرنیته بر مبنای فرهنگ لیبرال شکل گرفته بود و در ابتدا نیازمند بسط فرهنگ خود برای پیدایش تفکر سود حداکثر و استفاده از همه نیرو‌های کار جهت تولید بیشتر و متنوع‌تر بود.
,

این دیدگاه که انسان را به مثابه حیوان اقتصادی یا موجود جنسی مبتنی بر نظریه فروید تعریف می کرد با دیدگاه انسان عاقل و مدنی الطبع ذاتا متعارض بود فلذا به صورت کاملا طبیعی برای ورود به جوامعی مانند ایران با دیدگاه فلسفی کاملا مغایر، با چالش جدی روبرو می‌شد؛ بنابراین برای شکستن سد تقابل عقیدتی نیازمند اهرم فشار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود که به وضوح در جریان کشف حجاب رضاخانی از بالا به سطح جامعه و اکنون طی تقابل طرفداران بی حجابی از کف جامعه به سمت حکومت مشهود است.
,
,

همان گونه که در تاریخ ثبت شده اولین اقدام عملی کشف حجاب در ایران به آغاز سال ۱۳۰۷ شمسی برمی گردد. در حالی که مردم در حرم حضرت معصومه (س) منتظر تحویل سال جدید بودند، یکی از همسران رضاخان به همراه دخترانش بدون حجاب در یکی از ایوان‌های صحن حضور پیدا کرد. با مشاهده این وضع آیت الله شیخ محمد تقی بافقی به آن‌ها اعلام می کند اگر مسلمانید باید حجاب را رعایت کنید و اگر مسلمان نیستید ورود غیر مسلمان به این مکان جایز نیست. همسر شاه مطلب را به شاه منتقل می کند. رضا خان بلافاصله با نیرو‌های نظامی خود را از تهران به قم می رساند و مرحوم بافقی در حین نماز دستیگر می شود و شاه پس از ضرب و شتم ایشان حکم به حبس و تبعیدش می دهد.
,
,

به گواه تاریخ ایجاد رعب و وحشت، سیاست دست نشانده انگلیس در ایران بود؛ و رضاخان برای پیش برد اهداف استعمار در جمیع جهات سیاسی و فرهنگی، علی الخصوص کشف حجاب از هیچ عملی در راستای شکستن مقاومت مردم دریغ نمی کرد.
,
,

مصداق ادامه همین سیاست در فروردین ۱۳۱۴ در عملیات جدی مقابله با عفاف و حجاب در شیراز رقم خورد. آنگاه که دختران دانش آموز به دستور مقامات مکلف شدند بدون پوشش اسلامی دست جمعی سرود بخوانند و مقابل چشم نامحرم به ورزش و پایکوبی بپردازند. روز بعد، این خبر مانند بمبی در شهر پیچید و عده‌ای از مردم در مسجد وکیل اجتماع کردند. در اولین اقدام، حسام الدین فال اسیری یکی از علمای شیراز، به برگزاری چنین مراسمی اعتراض کرد و اعتراض او باعث شد تا بلافاصله دستگیر و زندانی شود. این قیام نیز به شدت سرکوب گردید؛ و پس از آن حکومت پهلوی در گامی رو به جلو در همان سال دستور اختلاط مدارس دختران و پسران را صادر کرد.
اقداماتی، چون برگزاری جشن‌های گرامی داشت بی حجابی در ماه‌های دی و بهمن ۱۳۱۳ش در سراسر کشور به علاوه جشن شیراز با حضور وزیر معارف وقت، در فروردین ۱۳۱۴ش مقدمه قیام مسجد گوهر شاد شد.
,
,
,

از کشف حجاب اجباری تا بی‌حجابی فرمایشی

,


روند شکل گیری قیامی که به وضوح درنده خویی رژیم سفاک پهلوی و سیاست سرکوب عقاید مردمی را به نمایش گذاشت از این قرار بود:
پس از واقعه کشف حجاب در جشن شیراز و دستگیری و حبس آیت الله فال اسیری و بی حرمتی به وی، موجی از اعتراضات در کشور، به ویژه در حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تبریز به راه افتاد. در تبریز، دو مرجع عالی قدر، سید ابوالحسن انگجی و میرزا صادق آقا به تغییر لباس و کلاه شاپو، اعتراض کردند و به سمنان تبعید شدند.

,
,
,

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
در عین حال همچنان حکومت پهلوی بدون توجه به خواست مردم، دستور تغییر لباس و تبدیل «کلاه پهلوی» به «کلاه بین‌المللی» موسوم به «شاپو» را به استاندار خراسان ابلاغ نمود و او نیز بدون کمترین تاملی، دستور رضاخان را به اجرا گذاشت. 

, فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد,
,


با اعلام این بخشنامه در مشهد و اخبار جشن شیراز و گرفتاری فال اسیری و تبعید دو نفر از علمای تبریز، غوغایی برپا شد. 

,
,


تیرماه ۱۳۱۴ در جلسه‌ای که در منزل آیت‌ا... اردبیلی برگزار شد تصمیم به فرستادن نمایندگانی برای مذاکره با رضاشاه گرفته شد و آیت‌ا... سید‌حسین طباطبایی قمی برای دیدار انتخاب شد. اما رژیم پهلوی طبق همان سیاست سرکوب، محل اقامت او را تحت محاصره قرار داده و سپس بازداشت و ممنوع الملاقاتش کرد.

,
,

به دنبال خبر بازداشت آیت‌ا... قمی در مشهد، شب بیستم تیرماه مردم در مسجد گوهرشاد گرد آمدند و شیخ محمدتقی بهلول که در آن جلسه بر منبر سخن می‌راند، مردم را به ایستادگی در برابر حکومت فراخواند و سخنانی را ضددستگاه رضاخان بیان کرد؛ استاندار و فرمانده لشکر مشهد به مسجد حمله کرده و با مسلسل و تفنگ به قتل‌عام مردم اقدام کردند.
در این واقعه حدود دو هزار مسلمان در مظلومانه‌ترین حالت به صرف دفاع از عقایدشان به خاک و خون کشیده شدند در حالی که نه شعار آزادی خدشه دار شد و نه برگی از تاریخ حقوق بشر مدعای غرب به نام آنان منقوش گشت.

,
,

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
سر انجام پس از نیم قرن تقابل رسمی حکومت پهلوی با عقاید مردم با وجود همه تلاش‌ها و هزینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، نهایتا کار به انقلابی ختم می شود که مبنای عقیدتی اش همان است که سال‌ها با آن مبارزه می کرد و برای ممانعت از رواج تفکرش از سیاست گزاری گرفته تا جریان ادبی و رویکرد‌های خشن تقابلی با مردم را دربرنامه‌های خرد و کلانشان تعریف و اجرا کرده بود.
اما دیدگاه لیبرالی بر خلاف تصور غالب مردم و مسئولان در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی نمرده بود بلکه به جسد نیمه جانی بدل گشته بود که بار دیگر پس از گذشت قریب به یک دهه از پیروزی انقلاب به محض مساعد دیدن فضا با تهاجم و شبیخون فرهنگی جان دوباره گرفت و این بار با اعمال خشونت ذهنی به مقابله با حجاب و عفاف برخواست.
اگر در زمان رضا خان کشتار، تبعید و حبس در دستور کار بود هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی دریافتیم که مظلوم نمایی بر مبنای شعار دروغین آزادی و حقوق زنان، سر لوحه دکترین فکری لیبرال مسلکان به عنوان ابزار به زانو درآوردن جامعه فطرت گرای ایران در دست پولی نژاد‌ها و فراکسیون‌های فمنیستی و کانال‌های ماهواره‌ای در حال قلع و قمع زنان و دخترانی است که در خلاء فرهنگی و ارزشی ما به دنبال راه خوشبختی هر دری را می گشایند؛ و این بار شاهدیم که خشونت علیه مدافعان حجاب و عفت در لوای پرده‌ای آراسته شده با زیور آلات جذب کننده قشر دنیا طلب ظاهر بین نمایان شده و متاسفانه در غفلت و سهل انگاری دستگاه‌های فرهنگ ساز، تا آنجا پیش رفته است که امروزه بر خلاف قوانین آمره کشور، زنان و مردان ما پس از قریب به یک صده مبارزه همچنان مجبورند در راه صیانت از اصالت انسانیشان گاه در سخت‌ترین شرایط در برخی محیط‌های شهری به مبارزه با مظاهر ناهنجاری اجتماعی به دفاع از سنت و گرایش معقول حجب و حیا برخیزند.
درست است که این مبارزه نتیجه بخش بوده تا آنجا که همه تلاش دشمن با فشار‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین المللی و گاه داخلی در این جنگ نابرابر طولانی تا کنون نتوانسته شرافت ایرانی را لکه دار کند به گونه‌ای که طبق آمار‌های رسمی بیش از ۹۰ درصد زنان ما همچنان به حجاب معتقدند. اما با توجه به پروپاگاندای قوی رسانه‌ای و ظرفیت تبلیغی، دشمن فرهنگ ملت، فضای ظاهری برخی شهر‌های بزرگ را به گونه‌ای به نفع خود تغییر داده که گاهی موجبات تزریق جو ترس از امر به معروف و نهی از منکر و نا امیدی اصلاح در دل متدینین و حق مداران فراهم آمده است این مسئله در فضای مجازی و رسانه‌ای با تبدیل بدیهیات به شبهات و به سخره گرفتن فطریات، انسانیت و امنیت جامعه را نشانه گرفته و به مخاطره می‌اندازد؛ و برونداد خطرناک این گردونه تقابل عده قلیلی از معاندین با مجریان قانون و حافظان امنیت در فضای حقیقی است. اهمیت این نکته از آنجاست که چنین تقابلی دقیقا همان چیزی است که طبق تشخیص صحیح دشمن، میتواند پس از ده‌ها سال مبارزه و استقامت بارقه امیدی برای چشم طمع دشمنان این مرزو بوم محسوب شود. 
فلذا لازم است به همت مدافعان شرافت ایرانی و نظام سیاست گذاری اسلامی مجددا عظمی ملی و جوششی مدنی صورت گیرد تا حق مصدومان واقعی این جنگ نابرابر که همه احاد ملت ایران از هر طیف و گرایش را در برمی گیرد بیش از این پایمال نگردد و نظام فرهنگی کشور و آنان که دانسته و ندانسته، خواسته و ناخواسته در این منجلاب گرفتار شده یا عزیزانشان در شرف آسیب جدی هستند با سیاستگذاری، فرهنگ آفرینی صحیح و اجرای جدی قوانین نجات پیدا کنند.

خانم گوهرشاد مردم‌دار بود
در این رابطه مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در پاسخ به فرهنگ سدید درباره اینکه اساسا آیا می‌توانیم خانم گوهرشاد را به عنوان الگو برای دختران امروز قرار دهیم و ویژگی‌های ایشان چه بوده است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم خانم گوهرشاد مردم دار بودن ایشان است که آثار زیادی را در ایران، هند و افغانستان به جا گذاشته است.

, فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد,
,
,
,
,
,
,
,
, فرهنگ سدید,

فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد

, فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد,
وی افزود: خانم گوهرشاد اموال خود را فقط برای خودش قرار نمی‌داد و همواره به فکر مردم بود. امروز دختران ما باید از پوسته فرد گرایی و خواسته‌های محدود خودشان رها شوند و افق بلندی مثل خانم گوهرشاد در نظر بگیرند چرا که هر چه جنبه‌های فردگرایی بیشتر شود از مسئله معنوی و بلوغ انسانیت باز می‌مانند. فلذا باید توجه کنند که روحیه مصرف گرایی نمی‌تواند آرامش حاصل کند همانطور که غربی‌ها نمی‌توانند با این موضوع زندگی آرامی برای خود ایجاد کنند.
اصلانی تصریح کرد: آرامش با آسایش متفاوت است و چه بسیار آسایش‌هایی است که آرامش همراه خود ندارد. امروزه شاهد فعالیت و کار زنان ژاپنی با درآمد بسیار پایین هستیم. باید ببینیم که آن‌ها آرامش دارند یا خیر؟ آن‌ها نه تنها آرامش ندارند بلکه ما آمار بسیار بالای خودکشی را در جامعه زنان ژاپنی می‌بینیم.
وی با اشاره به فعالیت‌های زنان ایرانی گفت: وقتی با برخی دختران جوان و پرشور صحبت می‌کنیم حاضرند از جیب خودشان خرج کنند و به مناطق محروم کمک کنند این پاسخی به سوال شماست که دختر‌ها چگونه می‌توانند مانند خانم گوهرشاد باشند. آن‌ها از تعطیلات خود می‌زنند و در مناطق محروم در گرما و سرما کمک می‌کنند.
اصلانی تاکید کرد: حضرت خدیجه و حضرت زهرا (س) از نمونه‌های دیگری است که درس‌های بزرگی به ما داده اند و در عین حفظ عفت و حیای جوانان ما، برای جامعه نیز مفید هستند. این الگوی انقلاب اسلامی است که زنان ما را انقدر با عزت پرورش داده که یک دختر ورزشکار به نام «آزیتا شکاری» در بارسلونا در سکوی قهرمانی حاضر می‌شود و در هنگام گرفتن مدال از ارزش‌های خود نمی‌گذرد و به نامحرم دست نمی‌دهد.
رئیس بسیج زنان درباره اینکه رضا شاه تلاش کرد که از تاریخ وارد کردن فرهنگ غربی حجاب را از سر زنان بردارد، ولی موفق نشد، چون زنان ما حاضر نشدند تن به این کار دهند، اما اکنون می‌بینیم یکسری از افراد خودباخته در شبکه‌های مجازی رو به بی حجابی و برداشتن حجاب آورده اند نیز گفت: تبلیغات سنگین فضای مجازی و نفوذ سنگین دشمن از طریق فراریان منزوی و خودباخته شکل خودش را نشان داده است. ما جوانانمان هشیار‌تر از آن هستند که این کار را انجام دهند اگر عده‌ای تحت تاثیر هم قرار می‌گیرند به این دلیل است که آن زیبایی‌ها و آن پیام‌ها کمتر به آن‌ها رسیده است و تحت اموزش قرار نگرفته اند.
وی ادامه داد: یک عده معاند و باند‌های فساد و فحشا وجود دارند که قضیه شان فرق می‌کند، اما بچه‌های جوانی که از این مسئله پیروی می‌کنند به خاطر ناآگهی شان است. جوانان امروز در یک اردوی جهادی یا یک راهیان نور اتفاق می‌افتد می‌بینیم به همان نقطه‌ای می‌رسند که جوانان دفاع مقدس رسید بودند.
اصلانی تاکید کرد: گاهی مشاهده می‌شود که مسئولین وظایف خود را در قبال جوانان انجام نمی‌دهد و این ظلم است. اما جوانان هخمواره باید هشیار باشند و سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنند و دنبال لذت‌های زودگذر که ممکن است آینده شان را هم تحت تاثیر قرار دهد نروند. جوانان ما هنوز برای تهیه لباس شکیل و زیبا که معیار‌های اسلامی هم در آن رعایت شده باشد مشکل دارند. مسئولین باید به این مسائل رسیدگی کنند.
رئیس بسیج زنان در پایان اظهارات خود گفت: ایرانی‌ها از گذشته تا به امروز  به پاکدامنی و حیا معروف بوده اند و این شان باید حفظ شود. البته جوانان نیز باید هوشیار باشند که تحت تاثیر دروغ پردازی‌ها و تناقض گویی‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه «بی بی سی» خبیث قرار نگیرند و دانش رسانه‌ای خود را افزایش دهند و بفهمند چه مقدار  مشکلات فراوان و عدیده در این زمینه وجود دارد. مراکز فساد و فحشا آرامشی را در غرب به وجود نیاورده نیاورده و فقط ظاهر زندگیشان را از نظر خودشان زیبا کرده است که اگر آرامش آورده بود پیری‌های زودرس و از بین رفتن بنیان خانواده‌ها و خودکشی‌ها به این میزان نبود لذا جوانان نباید حس کنند که آزادی و بی بندوباری خوشبختی می‌آورد.
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,

جای خالی هنر در روایت جنایت گوهرشاد
همچنین سمیرا خطیب زاده استاد دانشگاه و کارشناس رسانه درباره جنایت  ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ پهلوی در مسجد گوهر شاد به فرهنگ سدیدگفت: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند اگر شما تاریخ جنگ را نسازید کسان دیگری با نظر خودشان آن را می‌نویسند. حرف من نیز همین است که آیا واقعه‌ای به بزرگی گوهرشاد قابلیت نوشتن یک کتاب، ساخت یک فیلم یا نوشتن یک رمان را نداشت! چرا باید روی این مسئله انقدر کم وقت بگذارند که نسل جوان در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشد. وقتی در ادبیات و سینما و هنر این کار انجام نشده باعث می‌شود نسل جوان هم از آن خبر نداشته باشد.
,
,
, فرهنگ سدید,
فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد
وی افزود: زمانی که من به این حادثه نگاه می‌کنم خیلی ارزشمند است که چه چیزی در عفاف و حجاب نهفته است. در تاریخ ما خانمی پیدا می‌شود که به خاطر در معرض خطر بودن حجابش تصمیم می‌گیرد مدت‌ها از خانه بیرو ن نیاید و در نهایت در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده می‌شود.
خطیب زاده همچنین گفت: طبق آماری که نوشته شده ۷۰ درصد وصیت نامه شهدا به بحث حجاب اشاره شده است و این مسئله حجاب را بسیار حساس کرده است. شهیدانی که پای حجاب خون داده اند. امروز جوانان نباید احساس کنند حجاب فقط یک مسئله فردی است بلکه اجتماعی، سیاسی و مذهبی است.
, فرهنگ ایرانی، رنسانس معدوم و مدرنیته مستأصل/ وقتی ایستادگی زنان ایرانی برابر کشف حجاب اجباری زمینه‌ساز تمدن انقلاب اسلامی می‌شود/ تعمق و تعقلی در آنچه بانو گوهرشاد را در تاریخ جاودانه کرد,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه