اخبار داغ

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تاکید کرد

تب کریمه‌کنگو؛ بیماری فصل گرما/ توصیه های بهداشتی به هرمزگانی ها برای پیشگیری

تب کریمه‌کنگو؛ بیماری فصل گرما/ توصیه های بهداشتی به هرمزگانی ها برای پیشگیری
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال افزایش می‌یابد، گفت : این بیماری در اکثر اوقات در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد و یا علائم آن قابل‌شناسایی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد جانباز، مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا مستقیما از انسان به انسان منتقل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با اشاره به اینکه خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال افزایش می‌یابد، تصریح کرد: این بیماری در اکثر اوقات در دام هیچ‌گونه علائمی ندارد و یا علائم آن قابل‌شناسایی نیست، اما در انسان دارای علائمی همچون بروز به‌صورت آنفولانزا و خون‌ریزی زیرپوستی سردرد، گلو درد، شکم درد، استفراغ خونی، اسهال، تهوع، خون دماغ و ...است که در صورت مشاهده این علائم باید هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرد.

,

جانباز گفت:مهمترین راه کنترل بیماری محافظت در برابر گزش کنه ها همچنین سم‌پاشی مراکز و جایگاه نگهداری دام وسم‌پاشی خود دام، می باشد.

,

وی بیان کرد: لازم است که دامداران عزیز در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، از دست زدن به آن خودداری کنند و همچنین در هنگام ذبح دام و زنان خانه‌دار نیز در هنگام قطعه‌قطعه کردن گوشت نکات بهداشتی را رعایت کنند چراکه این بیماری از طریق گزش توسط کنه و یا له کردن کنه توسط دست و تماس با ترشحات و خون دام‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود.

,

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان با بیان توصیه این اداره به مردم  و دامداران، گفت: در فصل های بهار و تابستان که کنه ها فعالیت دارند دو هفته قبل از کشتار دام، جایگاه و بدن دام سمپاشی شده باشد و همچنین در صورت مشاهده علائمی نظیر تب در دام ها از ذبح آن ها خودداری شود.

,

جانباز با تأکید بر اینکه مردم گوشت موردنیاز خود حتما از مراکز مجاز تهیه کنند، افزود: قبل از مصرف گوشت باید آن را به مدت 24 ساعت در یخچال۰تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری کرد و سپس مصرف شودکه نقش مهمی در راستای پیشگیری از این بیماری دارد همچنین خودداری از مصرف جگر تازه و خام جگر رابه مدت ۴۸تا ۷۲ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنید.

,

وی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو ، خاطر نشان کرد: از کشتار دام خارج از کشتارگاه بهداشتی، نقل و انتقال و خرید و فروش دام بدون مجوز دامپزشکی و همچنین از مصرف گوشتهای فاقد مهر بازرسی بهداشتی دامپزشکی خودداری کنید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه