اخبار داغ

گزارش میدانی از بازار دستفروشان تبریز؛

تقابل ارتزاق و قانون در اقتصاد بیمار/ ماهی گرفتن رسانه سلطنتی انگلیس از آب گِل‎آلود

تقابل ارتزاق و قانون در اقتصاد بیمار/ ماهی گرفتن رسانه سلطنتی انگلیس از آب گِل‎آلود
در پدیده دستفروشی از طرفی فردی نیاز به کار و درآمد دارد تا بتواند به آن وسیله ارتزاق کند و به امور نامشروع روی نیاورد و از سوی دیگر قوانین اجازه سد معبر به او را نمی‌دهد. این تضاد منافع بین دستفروش به‌عنوان کاسب و مامور شهرداری به‌عنوان مجری قانون، باعث تقابل و رویارویی آنان می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، فروشندگان خیابانی یا به تعبیری دیگر دستفروشان پیاده‎رویی چند روزی است که به سناریوی شهری در تبریز تبدیل شده است. هیچگونه سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی وظیفه حمایت از این افراد را بر عهده ندارد و به دلیل فقدان مکانهای طرح ریزی شده، دست فروشان از فضاهایی که برای مقاصد دیگری در نظر گرفته شده اند، استفاده می کنند که نزاع و ستیز با مسئولین شهری برآیند آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

چند روزی از شروع طرح جمع‌آوری دستفروشان بازار تبریز، می‌گذرد. پس از اجرایی شدن این طرح جمعی از دستفروشان تبریزی این طرح را سدی بر سر راه امرار معاش خود دیدند و با مراجعه به نهادهای مسئول خواستار توجه به اوضاع معیشتی خود شده‌اند.
در مقابل جمعی از مغازه‌داران این منطقه معتقدند دستفروشان و بساط آنها، کسب‌وکار آنان را کساد کرده‌اند. این مغازه‌داران نیز از مقامات مسئول خواستند به فعالیت این دستفروشان واکنش نشان دهند و آنان را جمع کنند.

,
,

شهروندان بی نظمی و شلوغی ناشی از فعالیت دستفروشان در بخش مرکزی شهر را پیامد عمکرد ناکارآمد مدیران شهری می دانند و از طرف دیگر اقداماتی نظیر جلوگیری و ممانعت از فعالیت، توقیف اموال و ازهمه مهم تر تحقیر فرد برای حفظ شأن و مقام کالبد شهر را منفور می دانند و برای برون رفت از این وضعیت خواستار قانونمند نمودن و به نظم درآوردن این حرفه هستند.

,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

له شدن در اقتصاد بیمار

, له شدن در اقتصاد بیمار,

موضوع دست‌‍‌فروش‌ها واقعیت تلخی است که در گذر زمان نه تکراری و نه لوث می شود. جدال همیشگی آنها بات ماموران شهرداری و تلاش برای بقا در بازار آشفته این روزها، موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و نشانگر این واقعیت است که این افراد کم‌سرمایه در چرخ‌دنده اقتصاد بیمار کشور در حال له شدن هستند.

,

صرف‌نظر از مشاهدات میدانی در سطح شهر تبریز که نگرانی و تنش های سرسخت دستفروشان با ماموران شهرداری را شاهد بوده است، چندی پیش فیلمی نیز در فضای مجازی منتشر شد که مدعی برخورد ماموران شهرداری تبریز با یک پیرمرد دست‌فروش‌ بود که افکار عمومی را با خود همراه کرد.

,

در این فیلم منتشر شده  یک پیرمرد دستفروش در شرایطی که نابینا هم است، در بازار «گرجیلر» تبریز مورد حمله ماموران سد معبر شهرداری قرار می‌گیرد، به نحوی که برخورد خشن ماموران وی را دچار تشنج و روانه بیمارستان می‌کند.

,

تقابل ارتزاق و قانون!

, تقابل ارتزاق و قانون!,

در پدیده دستفروشی از طرفی فردی نیاز به کار و درآمد دارد تا بتواند به آن وسیله ارتزاق کند و به امور نامشروع روی نیاورد و از سوی دیگر قوانین اجازه سد معبر به او را نمی‌دهد. این تضاد منافع بین دستفروش به‌عنوان کاسب و مامور شهرداری به‌عنوان مجری قانون، باعث تقابل و رویارویی آنان می‌شود.

,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

اگر طرح جمع‌آوری دستفروشان را سرکوب فرودستان بدانیم ممکن است به قضاوت نادرست متهم می‌شویم چرا که  چرا که به اعتقاد برخی، وجود آنها برهم زننده نظم شهری است اما برخی دیگر معتقدند با پدیده دست‌فروشی می‌توان به نحوی برخورد کرد که نظم شهری بر هم نخورد و در عین حال مانع کسب دست‌فروشان به عنوان کم‌سرمایه‌ترین کاسب‌ها نشد.

,

ماهی گرفتن رسانه سلطنتی انگلیس از آب گِل آلود بازار دستفروشان تبریز

, ماهی گرفتن رسانه سلطنتی انگلیس از آب گِل آلود بازار دستفروشان تبریز,

بی توجهی به هشدارهای دلسوزان داخلی در ساماندهی دستفروشان کار را به جایی رساند که روز گذشته BBC رسانه سلطنتی انگلیس با چهره حق مدارانه طی گزارشی به معضل دستفروشان تبریزی ورود کند.

,

این رسانه سلطنتی که قصد ماهی گیری از آب گل آلود را داشته می نویسد: «این روزها گهگاه انتشار عکس و ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن نیروهای شهرداری با دست‌فروشان، افکار عمومی را نسبت به وضعیت آنان حساس‌تر کرده و رفته رفته دست‌فروشان نیز با همراهی یکدیگر در مقابل زیاده‌خواهیهای شهرداری می‌ایستند. در دو هفته اخیر، اقدام شهرداری تبریز برای جمع‌آوری بساط دست‌فروشان از محوطه بازار تاریخی این شهر، با اعتراضات و تجمع هایی همراه شد. برای چند روز متوالی دست‌فروشان در مقابل فرمانداری تبریز تجمع کرده و نسبت به ممنوعیت دست‌فروشی در محدوده بازار اعتراض کردند.»

,

این رسانه انگلیسی با ترفندی که قصد همراه کردن مردم با سیاست های خود را داشته می نویسد:« حالا با افزایش اعتراض دستفروشان نسبت به طرحهای ضربتی شهرداری و در شرایطی که اقتصاد کشور عملا امکان ایجاد شغل کافی برای جمعیت در سن اشتغالش را ندارد، باید دید آیا شهرداری و شوراهای شهر میتوانند بالاخره راهی را پیدا کنند تا دستفروشان نیز از آن منتفع شوند یا مانند سالهای گذشته طرحهای مقطعی شهرداری تنها به افزایش نارضایتی مردم و قشر گسترده دستفروش دامن خواهد زد.»

,

طوفان هشتگی در دفاع از کاسبانی که تنها نیستند / اشتغالزایی پیشکشتان، نان آوران غیرتمند را بی آبرو نکنید

,

اما از سوی دیگر کاربران فضای مجازی در داخل کشور در حمایت از دستفروشان تبریز دست به مطالبه‌گری زدند و با داغ کردن هشتگ #دستفروشان_تبریز از مقامات مسئول در شهرداری و شورای شهر خواستند حقوق پایمال شده دستفروشان را احقاق و از آنان حمایت کنند.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

خط بطلانی بر  سوءظن‌‎ها در مورد دست‎فروشان 

, خط بطلانی بر  سوءظن‌‎ها در مورد دست‎فروشان ,

بر خلاف آنچه که ادعا می شود که دستفروشان افرادی منزوی و مسئولیت‌ناپذیر نسبت به جامعه هستند، نتایج گزارش میدانی و پرس و جوی چهره به چهره خبرنگار تبریزبیدار از اغلب دستفروش های قسمت مرکزی تبریز نشان می‌دهد که قاطبه دستفروشان متاهل یا سرپرست خانوار هستند که متوسط تعداد فرزندان دستفروشان متأهل نیز در حدود ۲.۳ نفر است.

,

بسیار شنیده می‌شود که دستفروشان دارای مشاغل دیگری هستند و درآمد آن‌ها از دستفروشی حاصل زیاده‌خواهی آنان است. اما این گزارش میدانی نشان می‌دهد تقریباً تمامی دستفروشان غیر از درآمد حاصل از دستفروشی هیچ درآمد دیگری ندارند و حتی درصد قابل توجهی از آنها یارانه هم نمی گیرند.

,

آنچه آنان را شاید از سایر شاغلان جدا می‌کند سرمایه فرهنگی حاصل از تحصیلات و سرمایه مالی‌شان است. این پرسش های میدانی نشان داد که بیش از ۸۰ درصد دستفروشانی که از آنها سوال شد، دارای مدرک دیپلم یا کمتر از دیپلم هستند.

,

بسیاری از این دستفروشان ساعت‌های متوالی در روز را برای درآمد متوسط ۷۰ هزار تومان روزانه کار می‌کنند و به این اعتبار علی‌رغم تلاش طاقت‌فرسای روزانه همچنان زیر خط فقر به سر می‌برند. از سوی رسمیت نیافتن شغل دستفروشی باعث می‌شود آن‌ها از پوشش هیچ بیمه‌ای برخوردار نباشند.

,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

نکته جالب اینکه بخش قابل توجهی از این افراد که شغل دستفروشی را برای امرار معاش انتخاب کنند، قبلا در حوزه تولید مشغول به کار بودند و رکود اقتصادی یا ناتوانی جسمی آن‌ها را به سمت انتخاب این شغل کشانده است.

,

اگر دستفروشان می‌توانند علی‌رغم فشارهای شدیدی که به آنان از طرف شهرداری وارد می‌شود،  به حیات خود ادامه دهند به این دلیل است که وضعیت اقتصادی کشور و یا مشکلات جسمی، به آن‌ها امکان یافتن شغل دیگری را نمی‌دهد.

,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

ادعای دیگری که مطرح می شود این است که اجناس دستفروشان بنجل و بی کیفیت است اما با یک بررسی میدانی مشخص می شود که اکثر دستفروشان تبریزی اجناس خود را از عمده‌فروشی‌ها و تولیدی‌ها تهیه می‌کنند و جالب اینکه درصد قابل توجهی از آنها محل ثابتی برای پهن کردذن بساط خود دارند دارند و خریداران  می‌توانند به راحتی آن‌ها را پیدا کنند و درصورت ناراضی بودن از جنس خریداری شده، آن را مرجوع کنند.

,

این بررسی میدانی خبرنگار تبریزبیدار از کف بازار دستفروشی، بر بسیاری از سوءظن‌ ها در مورد دستفروشان خط بطلان می ‌کشد.

,

 

,

Image title

, Image title,

 

,

هنگام پرسش و پاسخ از دستفروشان تبریزی، روشن شد که آن‌ها مدام در جنگ و گریز با ماموران شهرداری هستند اما از بیان مصائبی که برای پس گرفتنِ اجناس خود از ماموران داشتند امتناع می‌ کردند تا مبادا مشکلات بعدی برایشان پدیدار شود.

,

آنچه مسلم است با برخورد قهری و جلوگیری از فعالیت دستفروشان بدون جایگزین کردن شغلی بهتر یا منبع درآمد و چتر حمایتی مناسب، صرفا چرخ های معیشت خانواده از حرکت می افتد و آسیب های بعدی را بدنبال خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه