اخبار داغ

سریال بی‌پایان بیکاری

گره کور اشتغال در لرستان/یارانه دستمزد مُسکنی مقطعی برای کاهش درد بیکاری

گره کور اشتغال در لرستان/یارانه دستمزد مُسکنی مقطعی برای کاهش درد بیکاری
معضل بیکاری جوانان لرستان سال‌هاست در کش و قوس وعده‌های کاغذی مسئولان رنگ باخته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، موضوع بیکاری سال‌هاست یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور است و هرچند وقت یک‌بار طرحی برای رفع این معضل مطرح می‌شود که این طرح‌ها تاکنون درد و رنج بیکاری را کاهش نداده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

جوانان بیکار گاه با داشتن تحصیلات دانشگاهی باید سال‌ها به دنبال کار باشند اما درنهایت ناامید از همه‌جا، سال‌ها عمر خود را در بیکاری می‌گذرانند دریغ از اینکه چاره‌ای اساسی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

,

 

,

اشتغال به رؤیایی برای جوانان بیکار تبدیل‌شده که شب و روز خود را برای یافتن یک شغل مناسب سپری می‌کنند، جوانانی که اعتقاددارند تا شغل نداشته باشند نمی‌توانند برنامه‌ای برای زندگی و ازدواج خود داشته باشند.

,

 

,

قفل تعطیلی بر صنایع لرستان

, قفل تعطیلی بر صنایع لرستان, قفل تعطیلی بر صنایع لرستان,

 

,

حدود 40 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد وجود دارد، سال‌ها پیش رونق صنایع در این شهر زبانزد بود اما طی سال‌های اخیر دومینوی تعطیلی واحدهای تولیدی، نبض تولید را کُند کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی آرام‌آرام به کما فرورفتند.

,

 

,

واحدهایی که با تولید، صدها کارگر در این واحدها مشغول به کار بوده و امرارمعاش می‌کردند اما با صوت پایان تولید در هر یک از این واحدهای تولیدی بسیاری از کارگران خانه‌نشین شدند.

,

 

,

کارخانه‌هایی ازجمله سامان کاشی، کاشی جم و واحدهای تولیدی دیگری که تعطیل شدند و صدها کارگر این واحدها باسابقه‌های مختلف کاری بیکار شده و یا به دست‌فروشی روی آوردند.

,

 

,

با تعطیلی هر یک از واحدهای تولیدی در بروجرد، روزبه‌روز بر خیل جمعیت بیکاران اضافه می‌شود به‌طوری‌که در سه مرکز کاریابی بروجرد 21 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

,

 

,

فریاد بی‌صدای جوانان بیکار

, فریاد بی‌صدای جوانان بیکار, فریاد بی‌صدای جوانان بیکار,

 

,

محمدرضایی یکی از جوانان تحصیل‌کرده استان در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: سه سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام و از همان ابتدا تاکنون در پی کار گشته‌ام ولی شغلی پیدا نکردم، از ادارات گرفته تا کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اما همه می‌گویند فعلاً استخدام نداریم.

,

 

,

وی افزود: فشار بیکاری بسیار سخت است و برای رهایی از بیکاری مدتی است که دست‌فروشی می‌کنم و هرروز بساطی از لباس را در کنار پیاده‌رو را در خیابان شهدا قرار می‌دهم، گرچه علاقه‌ای ندارم اما چاره‌ای نیست و فقط برای نجات از بیکاری این کار را انجام می‌دهم.

,

 

,

رضایی تصریح کرد: گاهی شاهد استخدام‌هایی هستیم که با رابطه مشغول به کار می‌شوند اما ما جوانان هم انتظار داریم اگر فرصت شغلی وجود دارد طبق آزمون، استخدام نیرو صورت گیرد.

,

 

,

ثبت‌نام 8 هزار جوان بیکار در مراکز کاریابی بروجرد

, ثبت‌نام 8 هزار جوان بیکار در مراکز کاریابی بروجرد, ثبت‌نام 8 هزار جوان بیکار در مراکز کاریابی بروجرد,

 

,

عبدالعلی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: در سه مرکز کاریابی بروجرد 21 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هشت هزار تحصیل‌کرده به دنبال کار هستند.

,

 

,

وی افزود: دولت برای کاهش بیکاری طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کرده که طرح اخیر، پرداخت یارانه دستمزد است به این صورت که هر واحد تولیدی که فرد جویای کار را در رده سنی بین 20 تا 35 سال جذب کار کند، تا یک سال 30 درصد حقوق و دستمزد این فرد را دولت پرداخت می‌کند.

,

 

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد عنوان کرد: این طرح برای افراد جویای کار تحصیل‌کرده است که تاکنون سابقه بیمه‌ای نداشته و حتماً در مراکز کاریابی ثبت‌نام کرده باشند که با همکاری تأمین اجتماعی، وزارت کار و کاریابی‌ها جذب بازار کار می‌شوند.

,

 

,

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی تصریح کرد: یکی از برنامه‌ها برای ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات برای ایجاد شغل است که سال گذشته به 76 طرح اشتغال فراگیر 18 میلیارد تومان تسهیلات با اشتغال‌زایی 502 نفر و در بخش روستایی به 231 طرح با اشتغال‌زایی 441 نفر 13 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت‌شده است.

,

 

,

گیوه کی گفت: طرح پرداخت یارانه دستمزد در پنج استان به‌صورت پایلوت در حال اجراست که استان‌های کم برخوردار و دارای نرخ بیکاری بالا ازجمله لرستان مشمول این طرح‌شده‌اند و هم‌اکنون این طرح در شهرستان بروجرد نیز آغازشده است.

,

 

,

تعطیلی 185 واحد تولیدی 

, تعطیلی 185 واحد تولیدی , تعطیلی 185 واحد تولیدی ,

 

,

از 560 واحد تولیدی در شهرستان بروجرد 185 واحد تعطیل و 115 واحد با ظرفیت 40 درصد فعال است که این بحران تعطیلی واحدهای تولیدی زنگ خطری است که سال‌هاست به صدا درآمده اما کسی صدای آن را نمی‌شود چراکه بارونق و راه‌اندازی هر یک از این واحدهای تولیدی، کارگران زیادی جذب‌شده و باعث کاهش آمار بیکاری می‌شود.

,

 

,

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب بر حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تأکید فراوانی دارند و هرساله شعارهای سال را به‌صورت زنجیره‌وار که مکمل همدیگر هستند نام‌گذاری می‌کنند که تحقق شعار سال باهمت مسئولان، حمایت مردم و رونق دوباره در واحدهای تولیدی امکان‌پذیر است.

,

 

,

گاهی سنگ‌اندازی‌ها و عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها سبب می‌شود تا افراد جویای کار از دریافت تسهیلات برای اشتغال منصرف شوند که می‌طلبد شرایط را برای دریافت تسهیلات اشتغال و فراهم کردن شغل تسهیل کرد.

,

 

,

کرم رضا پیردایه رئیس اداره بهزیستی بروجرد در این راستا افزود: سهم اشتغال معلولان در ادارات دولتی سه درصد است اما این کار انجام نمی‌شود چراکه ادارات اگر هم جذب نیرو داشته باشند تعداد اندک است و سهمیه سه درصد محقق نمی‌شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بهزیستی برای معلولان پرداخت وام‌های خوداشتغالی چهار درصد است که برخی از معلولان از این تسهیلات استفاده می‌کنند و با راه‌اندازی یک شغل با دریافت تسهیلات از بیکاری فارغ می‌شوند.

,

 

,

رئیس اداره بهزیستی بروجرد تصریح کرد: هر یک از ادارات، شرکت‌ها و یا واحدهای تولیدی که از معلولان به‌عنوان نیروی کار استفاده کنند تا پنج سال سازمان بهزیستی حق بیمه این فرد را پرداخت می‌کند.

,

 

,

افزایش دست‌فروشی در سطح شهر

, افزایش دست‌فروشی در سطح شهر, افزایش دست‌فروشی در سطح شهر,

 

,

در سطح شهر بروجرد قدم‌به‌قدم خیابان‌ها، بساط دست‌فروشان پهن‌شده و هرکدام از البسه گرفته تا کیف و کفش، مواد غذایی و تزئینی می‌فروشند که افزایش روزافزون تعداد دست‌فروشان گویای افزایش بیکاری در این شهرستان را دارد.

,

 

,

البته ساماندهی دست‌فروشان هم یکی از طرح‌هایی است که تاکنون موفق نبوده و علیرغم ایجاد بازارچه و سایر اقدامات اما همچنان شاهد حضور هزاران دست‌فروشان در سطح شهر هستیم.

,

 

,

به‌هرحال می‌طلبد برای رفع مشکل بیکاری برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد چراکه طرح‌های مقطعی تنها مانند مُسکن‌هایی هستند که درد بیکاری را درمان نخواهند کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه