اخبار داغ

مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون اعلام کرد:

مرگ بیش از ۲هزار قزوینی بر اثر فشارخون بالا/ استان قزوین رتبه دوم مصرف قلیان در کشور را دارد

مرگ بیش از ۲هزار قزوینی بر اثر فشارخون بالا/ استان قزوین رتبه دوم مصرف قلیان در کشور را دارد
مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قزوین گفت: در استان قزوین از ۵هزار و ۶۰۰مرگ ۲هزار و ۲۵۰مورد بر بیماری ناشی از فشار خون بالا بوده که آمار ۴۰درصدی است و درصورت نهایی شدن پیش بینی می‌شود این میزان تا ۴۳یا ۴۴درصد نیز برسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ سولماز فرخ زاد در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون که پیش از ظهر امروز(یکشنبه) در ساختمان ستادی علوم پزشکی برگزار شد اظهار کرد: بیماری‌های غیرواگیر الگوی غالب در سراسر جهان است، اما آنچه هدف سازمان‌های جهانی است بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی با چهار ریز فاکتور فعالیت بدنی، دخانیات، رژیم غذایی سالم و مناسب و پرهیز از مصرف الکل است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی در رأس بیماری‌های غیر واگیر قرار دارد و سالیان سال این عامل علت بسیاری مرگ و میرها را در جهان تشکیل می‌دهد و در کشور 44تا 45درصد و به تعداد 97هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی برآمده از فشار خون فوت کرده‌اند. 

,

مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قزوین اذعان کرد: در استان ما از 5هزار و 600مرگ 2هزار و 250مورد بر بیماری ناشی از فشارخون بالا بوده که آمار 40درصدی است و درصورت نهایی شدن پیش بینی می‌شود این میزان تا 43یا 44درصد نیز برسد.

,

, ,

وی افزود: 26/4درصد در کشور و 24/6 افراد بالای 30سال استان به بیماری فشارخون که قاتل خاموش لقب دارد مبتلا هستند که حدود 60درصد آن‌ها از فشار خون خود اطلاع ندارند.

,

این مسئول اظهار کرد: 37درصد از افراد دارای فشار خون در کشور از درمان موثر بهره‌مند هستند و مرگ و میرهایی که در جوانی و زود هنگام شاهد آن هستیم به علت بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون ناشناخته و کنترل نشده است.

,

درگیری 50درصدی مردم با فشار خون بالا

, درگیری 50درصدی مردم با فشار خون بالا,

وی ادامه داد: میزان مصرف مناسب نمک در کنترل فشار خود از اهمیت بالایی برخوردار است مصرف زیر 5گرم در روز میزان مناسب است که 11درصد جمعیت در کشور و 8/8درصد در استان از میزان مناسب نمک استفاده می‌کنند. 

,

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت استان قزوین ابراز کرد: از سال 94 مداخلات خوبی در سطح صنایع انجام شده است اما امروز باید الگوی غذایی نادرست از خانواده‌ها حذف شود.

,

وی افزود: براساس آمارهای جدید فشار 130 روی 80 به بالا بیماری فشارخون محسوب می‌شود و با این فاکتور بیش از 50درصد جمعیت دچار فشار خون بالا هستند و 8درصد از جمعیت زیر 30سال در کشور به فشار خون مبتلا هستند. 

,

فرخ زاد اذعان کرد: برای کاهش ابتلا به فشار خون باید از کودکان آغاز کرد از 27اردیبهشت طرح ملی کنترل فشار خون در کشور با این هدف آغاز شد و کارگروه‌های هفتگانه برای اجرای آن تشکیل شد و تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها در آن نقش داشتند.

,

 

,

وی افزود: اطلاع رسانی در حوزه بیماری‌های غیر واگیر و کنترل این بیماری‌ها نباید به بسیج ملی کنترل فشار خون محدود شود و لازم است فعالیتی ادامه دار باشد.

,

مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قزوین ابراز کرد: نحوه اجرای بسیج به سه قسم و در مراکز خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های موقت که تعداد آن‌ها 880 بود و 180سنجشگر در این طرح نقش داشتند، علاوه بر این مراکز ثبت خوداظهاری در سامانه سلامت نیز امکان پذیر بود.

,

وی ادامه داد: مصرف دخانیات یکی از ریزفاکتورهای مؤثر در فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی است که متاسفانه در این رابطه استان از رتبه بالایی برخوردار است و با 13درصد مصرف سیگار دارای رتبه سوم کشوری و 21درصد استعمال قلیان در رتبه دوم کشوری قرار داریم.

,

این مسئول گفت: در سطح جهانی و همچنین کشور مطابق با سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر که 13هدف را پیگیری می‌کند باید تا سال 2025فشار خون کاهش 25درصدی داشته باشد.

,

شرکت 100درصدی سه شهرستان در طرح بسیج ملی فشار خون

, شرکت 100درصدی سه شهرستان در طرح بسیج ملی فشار خون,

وی افزود: ما باید عدد فشارخون خود را بدانیم تا شاهد مرگ و میرهای زودهنگام نباشیم، در استان قزوین 633هزار نفر افراد بالای 30سال در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کردند که دو شهرستان تاکستان و بوئین زهرا 100درصد، آوج 107درصد، آبیک 92درصد، البرز 80درصد و قزوین 72درصد در این طرح شرکت داشتند.

,

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت استان قزوین عنوان کرد: 386هزار نفر فشار خون خود را در سامانه سیب ثبت کرده‌اند و از این میزان 59درصد دارای فشار خون طبیعی، 11/6درصد دارای فشار خون بالا و 27درصد دارای پیش فشار خون هستند که این افراد باید مراقبت مداوم داشته باشند، 142هزار نفر نیز در ایستگاه‌ها غربالگری شدند.

,

وی افزود: از 20اردیبهشت ماه 3هزار نفر از فشار خون خود اطلاع پیدا کردند که البته برای تشخیص و شناخته شدن بیماری به پزشک و برخی به سطح دو ارجاع داده شدند.

,

این مسئول بیان کرد: در سطح یک پزشکان عمومی و مراکز عمومی قرار دارند، در سطح دو پزشکان متخصص قرار دارند و در سطح سه نیز پزشکان فوق تخصص وجود دارند که درصورت نیاز تعدادی از افراد به این سطح ارجاع داده می‌شوند و لازم است سطح بندی و مراجعه مرحله‌ای در درمان رعایت شود.

,

, ,

فرخزاد افزود: با اضافه شدن آمار مراجعه کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت حدود 150هزار نفر مبتلا به فشار خون خواهیم داشت.

,

حذف خودسرانه لوزارتان اقدامی خطرناک است

, حذف خودسرانه لوزارتان اقدامی خطرناک است,

مدیر اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قزوین با اشاره به مصرف قرص‌های لوزارتان تصریح کرد: صرفا مصرف قرص‌های لوزارتان اکتوور ممنوع شده و قطع خودسرانه این دارو بسیار خطرناک است و نباید کنار گذاشته شود.

,

وی یادآور شد: اکنون حدود 100هزار نفر در استان برای ثبت فشار خون به ما مراجعه نکرده‌اند و ما از این افراد دعوت می‌کنیم برای ثبت فشارخون خود به ما مراجعه کنند.

,

این مسئول ابراز کرد: برای تغییر و نهادینه ساختن فرهنگ سلامت لازم است اطلاع رسانی مناسبی صورت گیرد و نیاز به زمان دارد، این فرهنگ در رابطه با بیماری‌های غیرواگیر سخت‌تر است.

,

وی ادامه داد: مراکز اجتماعات مردم مانند مدارس، دانشگاه‌ها و پادگان‌ها تا جایی که اجازه ورود داشته باشیم گروه‌های هدف ما هستند و دسترسی ما به آن‌ها ساده‌تر است.

,

قزوین رتبه اول مصرف فست‌فودها را در کشور دارد

, قزوین رتبه اول مصرف فست‌فودها را در کشور دارد,

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت استان قزوین اذعان کرد: متخصصان طب ایرانی مصرف کنترل نشده و زیاد نمک را تایید نمی‌کند، اما متاسفانه نگاه عموم به طب ایرانی و سنتی با فرهنگ تغذیه صحیح در تقابل قرار گرفته که در این راستا ما باید اطلاعات صحیح را منتقل کنیم.

,

وی افزود: نظام ارجاع و پرونده التکرونیکی سلامت طرحی ملی است و ابتدا باید زیرساخت‌هایش تکمیل شود و پس از آن اهرم‌هایش نیز مهیا می‌شود.

,

 

,

این مسئول گفت: در رابطه با فست فودها قزوین دارای رتبه یک کشوری است و لازم است فرهنگ در این زمینه اصلاح شود که البته 25درصد از کنترل این موارد بر عهده ارگان‌های سلامت است.

,

وی اظهار کرد: استمرار طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به سیاست‌های کشوری بستگی دارد و کمپین دیابت و حوادث ترافیکی نیز جزء برنامه‌های آینده در سطح ملی است.

,

فرخزاد افزود: اکنون نیز برای افراد بالای 30سال دارای ریز فاکتور و تمام افراد بالای 40سال اندازه گیری چربی، قند خون و فشار خون بصورت رایگان انجام می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه