اخبار داغ

رئیس دفتر شورای نگهبان کرمانشاه:

شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست

شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست
رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه با بیان اینکه شورای نگهبان یک باشگاه سیاسی نیست، گفت: ناکارآمدی‌ها ربطی به نظارت استصوابی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،حجت‌الاسلام محسن مفید ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در بین مخلوقات عالم انسان است که دارای انتخابگری عالمانه و آگاهانه است و فصل تمیز انسان با انواع خود در همین انتخاب گری عاقلانه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

وی افزود: این انتخاب گری را خدا در ظرف وجودی انسان قرار داد و انسان بعد از اینکه راه درست را از غلط، صراط مستقیم را صراط غیر مستقیم برای او مشخص شد به واسطه انتخاب گری می‌تواند مسیر صحیح را انتخاب و سعادت خود را رقم بزند یا با انتخاب مسیر غلط راه شقاوت را در پیش بگیرد.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه عنوان کرد: می‌توان گفت اگر شورای نگهبان یک نهاد مقدس و دارای اهمیت در نظام جمهوری اسلامی شناخته شده است چه بسا به دلیل این باشد که شورای نگهبان در جهت تحقق این اراده الهی قدم بر می‌دارد.

,

حجت الاسلام مفید بیان داشت: شورای نگهبان حافظ آرا مردم و تعیین سرنوشت مردم به واسطه اراده خود آنهاست.

,

وی ادامه داد: یکی از وظایف شورای نگهبان این است که اجازه ندهد در مسیر راه مردم جریاناتی که قصد راهزنی آرا را دارند و خائنانه به این حق مسلم تعیین سرنوشت به واسطه مردم تعدی کنند جلوی متعدیان آن و تجاوزگران را بگیرد.

,

این مسئول بیان داشت: همین که امام خمینی (ره) فرمود شورای نگهبان ۱۰۰ درصد مورد تأیید من است و مقام معظم رهبری نیز تأیید خود را پای نهاد شورای نگهبان زده به دلیل جایگاه و اهمیت رفیع این نهاد در قانون اساسی است.

,

حجت الاسلام مفید با اشاره به اینکه امسال در دوم اسفند شاهد یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: بر اساس قانون، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای، مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مراجعه به آرا عمومی و همه پرسی را دارد.

,

وی تصریح کرد: نظارت بر شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و در قانون اساسی نظارت بر شورای شهر و روستا را به تعیین تکلیف قانون عادی ارجاع داده و مجلس شورای اسلامی نظارت این انتخابات را بر عهده خود قرار داده است.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه گاهی در مجلس افرادی از فیلتر نظارت عبور می‌کند که دارای سوابق خاص هستند گفت: ما استعلاماتی را از مراجع چهارگانه در خصوص افراد می‌گیریم و هر کس که سو سابقه او توسط این مراجع ثبت شده باشد اعلام می‌شود و ما نیز بر اساس استعلامات تصمیم گیری می‌کنیم.

,

این مسئول افزود: اگر فردی سو سابقه داشته باشد و توسط مراجع چهارگانه ثبت شود امکان تأیید صلاحیت آن وجود ندارد و علاوه بر آن موظفیم بر اساس قانون تصمیم بگیریم نه بر اساس شایعاتی که در افکار عمومی وجود دارد.

,

حجت الاسلام مفید بیان داشت: اگر چنانچه فردی در زمان رسیدگی به پرونده آنها تأیید صلاحیت شده باشد و این فرد بعد از ورود به حوزه انتخابات و رسیدن به منصب تخلفاتی انجام دهد اینجا دیگر ایرادی به اعضای شورای نگهبان وارد نیست چون فرد قبل از رسیدن به این منصب به لحاظ قانونی هیچ سو سابقه‌ای نداشته است.

,

وی عنوان کرد: شورای نگهبان یک نهاد ناظر حقوقی است یک باشگاه سیاسی، یک حزب و تشکل سیاسی نیست و کسانی که اعضای شورای نگهبان هستند شخصیت‌هایی هستند که از جایگاه فقهی و حقوقی برخوردارند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: آنچه برای شورای نگهبان سند محسوب می‌شود قانون است نه سلایق فردی و هرگز نظر حقوقی فرد نمی‌تواند مستند اش سلیقه او باشد چراکه هیچ مرجعی آن را نمی‌پذیرد.

,

این مسئول در ادامه در خصوص اینکه ناکارآمدی دولت و مجلس ارتباطی با شورای نگهبان دارد یا نه گفت: امروزه بسیار می‌شنویم که عنوان می‌کنند ناکارآمدی دولت و مجلس به خاطر نظارت استصوابی شورای نگهبان است در پاسخ باید بگوییم اولاً شورای نگهبان در خصوص حداقل‌ها شایستگی‌ها موظف است که نظر بدهد و بر اساس قانون در خصوص کیفیت شایستگی‌ها هیچ دخل و تصرفی بر قانون می‌تواند داشته باشد.

,

حجت الاسلام مفید ابراز داشت: در مجلس دهم بیش از ۶۰۰۰ نفر از فیلتر شورای نگهبان گذشتند آیا این ۲۹۰ نفر نماینده مجلس کارآمدترین بودند و آیا این ۲۰۹ نفر را شورای نگهبان انتخاب کردند یا اینکه خود مردم بودند که رأی به این ۲۹۰ نفر دادند.

,

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری چندین نفر را شورای نگهبان تأیید کرد و صلاحیت‌ها و کارآمدی این افراد شورای نگهبان چند نفر را که حداقل شایستگی را دارند تأیید کردند و این مردم هستند که در نهایت نامزدهای خود را انتخاب می‌کنند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه بیان داشت: ناکارآمدی دولت و مجلس ربطی به نظارت استصوابی و عمل کرده شورای نگهبان ندارد بلکه وظیفه فرستادن این افراد را به مجلس و کرسی منصب، مردم انجام می‌دهند.

,

وی در خصوص تأیید صلاحیت مجدد برخی از کاندیداها پس از اینکه در ابتدای راه رد صلاحیت شده‌اند گفت: این افراد ممکن است با ارائه اسناد مثبته ای نظر ابتدایی را تغییر دهند.

,

حجت الاسلام مفید بیان داشت: افرادی که دوره قبل رد صلاحیت شده‌اند ممکن است امسال دوباره کاندید شوند اما اگر شخصی دارای سو پیشینه است و در گذشته به خاطر همین موضوع رد صلاحیت شده است به هیچ عنوان تأیید صلاحیت نخواهد شد اما در برخی موارد رد صلاحیت‌ها بر اساس سو پیشینه نبوده و با ارائه اسناد جدیدی می‌توانند نظر متفاوتی را جلب کنند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه اظهار داشت: در هر صورت در هر دوره شورای نگهبان موظف است پرونده آنها را مجدداً بررسی کند و بر اساس قانون نظر خود را اعلام کند.

,

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه تبلیغات زود هنگام کاندیداها در مجالس و فضای مجازی مغایر قانون است، به کاندیداها توصیه کرد: توصیه من به تمام کسانی که در امر انتخابات دخیل هستند هم دستگاه اجرایی دستگاه‌های نظارتی جریانات سیاسی و اجتماعی این است که به قانون عمل کنند و از هرگونه بی قانونی پرهیز کنند.

,

حجت الاسلام مفید اذعان داشت: از کاندیداها انتظار می‌رود از آغاز اندیشه مشارکت در انتخابات، قانون را سرلوحه کارشان قرار دهند چرا که با بی قانونی نمی‌توان به این جایگاه خطیر که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر دولت برای اجرای قانون را دارد، تکیه زد.

,

وی بیان داشت: اگر از عملکردها گله‌مندی داریم باید امروز افراد کاندیدای مورد نظر را رصد کنیم تا فردا دوباره با مشکل مواجه نشویم چرا که افرادی که خلاف قانون عمل می‌کنند فردا نمی‌توانند به درستی خدمت کنند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه تصریح کرد: مصالح مردم در عمل به قانون تأمین می‌شود نه خلاف قانون و کسی که اهل تخلف است هیچ تضمینی وجود ندارد فردا که به مقام و منصبی برسد دست به تخلفات بالاتر نزند.

,

حجت الاسلام مفید اظهار داشت: البته در این راستا رایزنی‌های درون حزبی برای رسیدن به یک تصمیم تخلف نیست بلکه فعالیت در فضای حقیقی و مجازی و همچنین نشست تبلیغاتی که بازخورد بیرونی داشته باشد تخلف محسوب می‌شود.

,

وی تاکید کرد: ما رصد می‌کنیم و تخلفات را می‌بینیم و از عواملی که وظیفه پیشگیری دارند به خصوص قوه قضائیه و ریاست دادگستری استان درخواست داریم که به صورت جدی از عوامل قضائی را پای کار بیاورند و کمیسیون برخورد با تخلفات را به صورت فعال داشته باشند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر تخلفی را مشاهده کنیم حتماً برخورد قانونی با آنها خواهیم داشت و در بررسی صلاحیت‌ها نیز آنها را مد نظر خواهیم گرفت.

,

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: شورای نگهبان و اعضای آن شامل قوانین جاری اداری کشور می‌شوند بنابراین آنچه که به عنوان قانون و مقررات برای ادارات و سازمان‌ها و کارکنان دولتی داریم هم این امور را برای اعضای شورای نگهبان هم داریم چنانچه در سال گذشته که قانون منع بکارگیری بازنشستگان اعلام شد بسیاری از افراد قطع همکاری کردند.

,

وی خاطر نشان کرد: اما فقهای شورای نگهبان و حقوقدانان از جایگاه رسمی اداری و سازمانی برخوردار نیستند که نیاز باشد قوانین اداری برای آنها جاری باشد می‌توان گفت برخی مناصب کشوری از قانون منع بکارگیری بازنشستگان مستثنی هستند.

,

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه چرا میانگین سن اعضای شورای نگهبان در کشور بالا است و از افراد جوان در این مناصب استفاده نمی‌شود گفت: در همه دنیا نهادهای مشورتی و نظارتی که کار اجرایی ندارند به لحاظ اینکه باید دارای تخصص و تجربه باشند از یک میانگین سنی بالایی برخوردار هستند که البته میانگین سن اعضای شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران از بیشتر کشورها پایین‌تر است.

,

حجت الاسلام مفید گفت: در سابق هیئت نظارت مرکزی در هنگام برگزاری انتخابات ۵ نفر را به عنوان هیئت استانی انتخاب می‌کردند که در ایام انتخاباتی وظیفه نظارت بر انتخابات را داشتند اما بر اساس برخی مشکلات با رهنمودهای مقام معظم رهبری این نتیجه حاصل شد که دفاتر دائمی برای نظارت بر انتخابات در استان‌ها و شهرستانها برپا شود.

,

وی ادامه داد: در ایام انتخابات و چه غیر آن برنامه‌های روتینی از جمله رصد جریانات سیاسی و حفظ و انسجام شبکه نظارتی بر عهده دفاتر شورای نگهبان است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه