اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی در چرخه توزیع دارو و ایجاد رانت می‌شوند/ سامانه‌های تأمین و توزیع دارو باید شفاف شود

شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی در چرخه توزیع دارو و ایجاد رانت می‌شوند/ سامانه‌های تأمین و توزیع دارو باید شفاف شود
محمد نعیم امینی فرد گفت: حضور شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی چرخه توزیع دارو در کشور شده است و باعث ایجاد رانت می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس پیرامون اظهار نظر اخیر وزیر بهداشت در خصوص وجود فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی گفت: این اظهار نظر آقای نمکی غیر دقیق بوده زیرا نظام پزشکی یک سازمان صنفی بوده و پس از آن، نظام پزشکی و خود آقای وزیر این ادعا را کاملاً رد کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

تکذیب فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی

, تکذیب فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی,

وی با اشاره به اینکه نظام پزشکی اصلاً گردش مالی به میزان 50 هزار میلیارد تومان ندارد، افزود: بودجه نظام پزشکی بسیار محدود است و از طریق دریافت حق عضویت از اعضا تأمین می‌شود لذا وجود فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی به‌کل رد می‌شود.

,

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: در خصوص ادعای دیگر آقای وزیر که گفته بودند،«یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسی داده است» باید بگویم چند سال گذشته نیز درخواست تحقیق و تفحص در این خصوص از سازمان غذا و دارو به مجلس ارائه شد، اما با موافقت مجلس واقع نشد.

,

امینی فرد با بیان اینکه از آقای وزیر خواسته‌ایم که جزئیات این پرونده را به مجلس ارائه دهد، گفت: به هر حال این اقدام خوبی است در راستای شفاف سازی عملکرد ارگان‌های مختلف و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با خاطیان برخورد می‌شود.

,

سامانه های تامین و توزیع دارو باید شفاف شود

, سامانه های تامین و توزیع دارو باید شفاف شود,

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: وجود شبکه‌های فساد و انحصار دارو در بازار سیاه را نمی‌توان انکار کرد اما هرچه سامانه‌هایمان شفاف‌تر باشد، اطلاع رسانی و آگاهی از مکانیسم‌های تخصیص و توزیع ارز، دارو و بقیه موارد در یک اتاق شیشه‌ای تعبیه شود تا همگان از آن آگاهی داشته باشند، قطعاً این‌گونه فسادها کاهش می‌یابد.

,

وی با بیان اینکه اظهار نظر آقای نمکی را به فال نیک می‌گیریم تا با فعال شدن مکانیسم‌ها شفاف سازی شاهد کاهش روز افزون فساد در ابعاد مختلف باشیم، افزود: دولت به‌جز سیاست‌گذاری و تخصیص ارز دخالت دیگری در تأمین و توزیع دارو ندارد اما وظیفه اصلی تأمین و توزیع دارو بر عهده شرکت‌های خصوصی و خصولتی است و شرکت‌های خوصلتی مقداری از سهام آن‌ها هنوز در اختیار دولت است.

,

شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی چرخه توزیع دارو و ایجاد رانت می‌شوند

, شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی چرخه توزیع دارو و ایجاد رانت می‌شوند,

امینی فرد خاطرنشان شد: حضور شرکت‌های خصولتی باعث ناکارآمدی چرخه توزیع دارو در کشور شده است و بهتر است این ساختارها با حفظ امانت به بخش خصوصی واگذار شوند زیرا ساختارهای خصولتی تا حدودی ناکارآمد هستند و باعث ایجاد رانت می‌شوند.

,

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه 95 درصد داروهای موردنیاز کشور، در داخل تولید می‌شوند، گفت: حدود 4 درصد از داروها به دلیل آن که مشابه داخلی ندارد، مجبور به واردات آن‌ها هستیم لذا عدم وجود برخی داروها به دلیل تحریم، شایعه است.

,

وی گفت: برخی داروها را نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم، از این رو دولت موظف به تأمین ارز موردنیاز آن است و ضمن آن باید نظارت داشته باشد که این داروها به گروه‌های هدفش که غالباً بیماران صعب‌العلاج هستند، برسد.

,

امینی فرد در پایان یادآور شد: جمهوری اسلامی درواقع تحریم دارویی نیست بلکه به دلیل مشکلاتی که در مبادلات ارزی به وجود آمده، قادر به جابه‌جایی ارز نیستیم که امیدواریم با راه‌اندازی سیستم مبادله مالی که اروپا قول آن را داده بود، مشکلاتمان در تبادل ارز نیز برطرف شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه