اخبار داغ

جمعیت لرستان رو به پیری؛

هشدار جدی به کوچک شدن خانواده‌ها/ آماری تکان‌دهنده از کاهش فرزندآوری و عدم تمایل جوانان به ازدواج

هشدار جدی به کوچک شدن خانواده‌ها/ آماری تکان‌دهنده از کاهش فرزندآوری و عدم تمایل جوانان به ازدواج
طبق آمار ثبت احوال لرستان آمار ولادت و ازدواج در استان کاهش یافته و این روند نزولی زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین موضوع در هر کشور، جمعیت و نیروی انسانی است؛ جامعه‌ای موفق بوده که با داشتن نیروهای جوان همواره رو به‌سوی توسعه و پیشرفت حرکت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک،,

 

,

طی سال‌های اخیر زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور شنیده می‌شود، سیاست‌های کاهش جمعیت با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» متأسفانه آن‌قدر در بین خانواده‌ها اثرگذار بود تا جایی که این روزها آمارها حکایت از کاهش جمعیت و حرکت جمعیت کشور به سمت پیری را می‌دهد.

,

 

,

از سوی دیگر سیاست غلط تک‌فرزندی موضوعی است که برخی از خانواده‌ها بعد از سال‌ها زندگی مشترک، تنها به داشتن یک فرزند تصمیم می‌گیرند و یک خانواده کوچک و سه‌نفره را تشکیل می‌دهند درحالی‌که جمعیت کشور گویای قدرت یک کشور برای روند پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف است.

,

 

,

طبق مرکز آمار ایران تعداد موالید در سال ٦١، ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بوده که در سال ٨١ به یک‌میلیون رسیده و در پنج سال اخیر تعداد موالید نرخی بالاتر از یک‌میلیون و ٤٠٠ هزار داشته و اکنون به یک‌میلیون و ٥٠٠ نفر رسیده که نشان می‌دهد نسبت به دهه 60 میزان موالید بسیار کاهش‌یافته است.

,

 

,

مقام معظم رهبری در خصوص جمعیت و نیروی انسانی فرمودند که جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل‌کرده کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است، در همین آمارهایی که داده می‌شود، نقش جوان‌های تحصیل‌کرده، آگاه و پرنشاط و پرنیرو را می‌بینید.

,

 

,

این در حالیست که کاهش جمعیت در ایران از توطئه‌های دشمنان است و خطر کاهش نیروی فعال جوان مهم‌ترین تهدید است که در این راستا باید اقدامات مؤثری انجام داد اما به نظر می‌رسد تنها در حد شعار باقی‌مانده و متولیان و دستگاه‌ها آن‌گونه که انتظار می‌رود نقش جمعیت را برای جوانان بازگو نمی‌کنند.

,

 

,

Image result for ‫کاهش جمعیت‬‎

, Image result for ‫کاهش جمعیت‬‎,

 

,

کاهش ازدواج و افزایش طلاق

, کاهش ازدواج و افزایش طلاق, کاهش ازدواج و افزایش طلاق,

 

,

هوشنگ شفیعیان معاون ثبت‌احوال لرستان اظهار داشت: طبق آمار ثبت‌احوال لرستان طی سه‌ماهه نخست سال 98 تعداد هفت هزار و 185 نوزاد در استان متولدشده درحالی‌که این رقم در سال گذشته هشت هزار و 342 نوزاد بوده و میزان تولد در استان 13.9 درصد کاهش‌یافته است.

,

 

,

وی افزود: علاوه بر کاهش موالید در لرستان، نرخ ازدواج کاهش و طلاق افزایش یافته و این دو عامل نیز در کاهش جمعیت نقش مهمی دارد به طوری که طی سه‌ماهه نخست امسال چهار هزار و 604 ازدواج در استان ثبت شده که این رقم نسبت به سال گذشته که پنج هزار و 203 مورد بوده 12.4 درصد کاهش‌یافته است.

,

 

,

معاون ثبت‌احوال لرستان از افزایش یک دهم درصدی طلاق خبر داد و عنوان کرد: امسال 878 مورد طلاق و در سه‌ماهه نخست سال گذشته 877 مورد طلاق ثبت شده که شهرستان بروجرد در استان لرستان رکورددار طلاق است و بیشترین طلاقها مربوط به بروجرد است.

,

 

,

Image result for ‫کاهش جمعیت‬‎

, Image result for ‫کاهش جمعیت‬‎,

 

,

روند صعودی پیری جمعیت

, روند صعودی پیری جمعیت, روند صعودی پیری جمعیت,

 

,

مهدیه محمدی جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر افلاک با اشاره به اینکه بالا رفتن سطح توقعات و سبک زندگی تجمل‌گرایی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است اظهار داشت: چشم و هم‌چشمی، بالا رفتن انتظارات و توقعات جوانان، بیکاری و مشکلات اقتصادی سبب شده تا سن ازدواج بالا رود که همین امر در فرزند آوری بسیار مؤثر است.

,

 

,

وی عنوان کرد: این روزها جوانان تلاش دارند تا یک زندگی رؤیایی با همه امکانات را داشته باشند و بعد برای ازدواج اقدام کنند که شاهدیم طی سال‌های اخیر سن ازدواج در دختران و پسران بالا رفته و بعد از تشکیل خانواده به داشتن تنها یک فرزند تمایل دارند.

,

 

,

این جامعه‌شناس تصریح کرد: تک‌فرزندی معایب بسیار زیادی را به همراه دارد؛ امروزه بسیاری از والدینی که یک فرزند دارند بر این تصور هستند که همه امکانات و محبت خود را برای یک فرزند هزینه کنند درحالی‌که تک‌فرزندی نه‌تنها در کاهش جمعیت نقش مهمی دارد بلکه مشکلاتی را برای این فرزندان ایجاد می‌کند و این کودکان به‌درستی نمی‌توانند در جامعه ارتباط خوبی با دیگران داشته باشند.

,

 

,

وی افزود: وقتی خانواده‌ها به سمت داشتن فرزند کمتر حرکت می‌کنند، جامعه کم‌کم به سمت کاهش جمعیت و پیری خواهد رفت درحالی‌که نیروی انسانی جوان یکی از سرمایه‌های اصلی هر کشور است.

,

 

,

, ,

 

,

فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت

, فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت, فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت,

 

,

محمدی با اشاره به اینکه برخی از زوجین، کاهش فرزند آوری را به دلیل مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند بیان کرد: درست است که مشکلات اقتصادی وجود دارد اما زوجین باید برای فرزند آوری برنامه‌ریزی جدی داشته باشند و در این راستا باید فرهنگ‌سازی و تشویق زوجین به سمت فرزند آوری در دستور کار دولت و نهادهای مربوطه قرار گیرد.

,

 

,

وی گفت: باید معایب تک‌فرزندی یا نداشتن فرزند را برای زوجین بازگو کرد که دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در این راستا نقش بسیار مهمی داشته باشند البته نقش رسانه‌ها در این میان بی‌تأثیر نیست.

,

 

,

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: جوانان امروزه داشتن تحصیلات، اشتغال، خانه، ماشین و همه امکانات موردنیاز را برای ازدواج ضروری می‌دانند گرچه داشتن برخی از امکانات و شغل برای گذران زندگی مهم است اما متأسفانه چشم و هم‌چشمی‌هایی که سال‌به‌سال در حال افزایش است سبب شده تا سالیان سال طول بکشد تا جوانان این‌چنین امکانات را فراهم کرده و بعد برای ازدواج اقدام کنند.

,

 

,

وی اظهار داشت: برخی از جوانان هم ترجیح می‌دهند چند سال اول زندگی را بدون فرزند سپری کنند و بعد از سال‌ها به داشتن یک فرزند اکتفا کنند و این نوع زندگی را بسیار مدرن می‌دانند درحالی‌که کاهش جمعیت اثرات بسیار منفی برای کشور دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه