اخبار داغ

یادداشت؛

نمازجمعه، قوی‌ترین حلقه جمهوریت دینی

نمازجمعه، قوی‌ترین حلقه جمهوریت دینی
از اولین اقامه نمازجمعه به فرمان حضرت امام(ره) در 5مرداد سال 1358 به امامت آیت‌الله طالقانی تاکنون، این پایگاه توانست با تجمیع مومنانه مردم در 900شهر، مقتدرترین کانون جمهوریت دینی را در ایران اسلامی بوجود بیاورد که بی‌همتاست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، برپایی نمازجمعه، که از مهم‌ترین وظائف حاکم اسلامی است، پایگاه دلدادگپانی است که در اطاعت از فرمان خداوند در سیدالایام درو هم گرد می‌آیند و به نصایح و مواعظ امام جمعه گوش فرا می‌دهند تا ضمن آگاهی به معالم دینی و مسائل اجتماعی جامعه خود و امت اسلامی، در پرتو وحدت و همدلی و همزبانی به مقابله با آسیب‌ها و تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت خود و جامعه اهتمام نمایند.

 
همان‌گونه که در بیانات روز سه‌شنبه 25 مرداد سال‌جاری میان ائمه جمعه سراسر کشور بوضوح تبیین شده، نقش نمازهای جمعه در همیشه تاریخ اسلام موجب بیداری و بسیج جامعه اسلامی در راستای امحاء موانع رشد امت اسلامی و ایجاد اتحاد و اتفاق و انسجام بین مسلمانان بوده و در هنگامه امروز جهان اسلام بویژه شرائط کنونی کشورمان می‌تواند تامین‌کننده عمق راهبردی نظام اسلامی و تضمین تعالی جامعه ایرانی و عزت امت بزرگ اسلامی در سراسر جهان شود.

 برای آن‌که نمازهای جمعه بتوانند بخوبی به رسالت خود عمل کنند، باید توجه‌ها به امامان جمعه جلب و متمرکز شود تا آنان در جایگاه مهم‌ترین عنصر اصالت‌بخشی به شأن و شخصیت متنفذ نماز جمعه قادر باشند در تراز مطلوب اسلام تضمین‌کننده تاثیرگزاری این نهاد پرقدرت اسلامی در معادلات روزمره و سرنوشت‌ساز جامعه بدرخشند.

 
آراستگی حداکثری امامان جمعه به تقوا و پرهیزشان از زخارف و پیرایه‌های زندگی تجملاتی، ارزش‌گرایی انقلابی، ظلم و فسادستیزی، خوش‌رفتاری و جوانگرایی، مقوم جریان‌های انقلاب و دینی بودن، حفظ جایگاه پدرمقامی برای همه مردم به‌خصوص گروه‌های اجتماعی، مراقبت دائمی از خود و فرزندان و اقوام درجه یک خود که وارد فعالیت‌های اقتصادی و دولتی نشوند و...، از مواردی است که مورد انتظار مردم از امامان جمعه است. باید به این نکات مورد عدم ورود به جزئیات مسائل شهری از طریق تریبون نمازجمعه و موضع‌گیری علیه این مسئول و آن مسئول افزود تا اختلاف و انشقاق محصول نماز جمعه نباشد و صدالبته که موضع‌گیری در زمینه منافع مردم و مصالح کشور و افزایش سطح امید جامعه از زمره مصادیق نکته فوق نیست و مردم نیز از خطیب جمعه متوقع همراهی با درد و آلام عمومی هستند و طبیعی است که زبان لیِن و نرم و احترام‌آمیز امام جمعه تلخی نهفته در انتقاد را بدلیل اخلاص در کلام و بیان قابل تحمل می‌کند.

 موضوع مهم درخور عنایت مسئولان از دولت و اجزاء آن گرفته تا رسانه ملی و نهادهای غیر دولتی این است که امامان جمعه علاوه بر شخصیت فردی و شأن جایگاهی‌شان، از آنجا که ملجاء و مأمن مردم و محرومین و همه آنانی که در پیگیری‌های خود مضطر شده و به امام جمعه مراجعه می‌کنند، باید خود را مکلف بدانند که در قبال مطالبه‌گری و ارجاعات امام جمعه احساس مسئولیت جدی کنند و در جهت رفع مشکلات ارجاعی برآیند تا ضریب رضایت‌مندی مردم نسبت به دولت و کارگزاران اجرایی افزایش یابد.

 
نباید هیچ‌گاه مسئولان فراموش کنند که خواسته‌های امامان جمعه شخصی و ناظر بر منافع فردی و گروهی عده‌ای خاص نبوده بلکه در راستای وظیفه‌مندی دستگاه‌ها و نهادها است. طبیعی است تعلل دراین زمینه از سوی هر کسی انجام شود، بی‌اعتنایی به مردم و کم‌فروشی و تخلف در ادای وظیفه به مردم می‌باشد.

 
هیچ از یاد نبریم که نمونه نمازجمعه اسلام و جمهوری اسلامی ایران را هیچ کشوری دارا نیست که مردم با اختیار و علاقه خود بصورت مرتب وقت بگذارند و به پای این فریضه اسلامی حضور مسئولانه داشته باشند و جای ملامت خواهد بود که مسئولی از این شور شعورمند حداکثر استفاده را در تقویت اتحاد و انسجام اجتماعی و خدمت‌رسانی خالصانه و صادقانه غفلت کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
محمداسماعیل امام‌زاده
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه