اخبار داغ

فعال حوزه فرهنگ و هنر در جلسه نقد فیلم «بازی» دیوید فینچر عنوان کرد:

جامعه ما تمایل زیادی به خواب‌گردی دارد/ سواد رسانه‌ای باید در نسل جوان ارتقا یابد

جامعه ما تمایل زیادی به خواب‌گردی دارد/ سواد رسانه‌ای باید در نسل جوان ارتقا یابد
محمد آموزگار با بیان اینکه اکثر مردم مانند «نیکولاس» نقش اول این فیلم دوست دارند «خواب‌گرد» باشند، گفت: بسیاری از ماها خواب‌گرد هستیم زیرا نتوانسته‌ایم زندگی که می‌خواهیم را بسازیم و از این رو نمی‌خواهیم از این خواب بیدار شویم زیرا این خواب دارد از ما در مقابل بسیاری از چیزها مانند مسئولیت‌پذیری محافظت می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهد پیام، شب گذشته، نشست نقد و بررسی فیلم «بازی»، ساخته «دیوید فینچر» با حضور هنر دوستان و مجید حیدری چروده، جامعه شناس و محمد آموزگار، فعال حوزه فرهنگ و هنر در موسسه فرهنگی فردای پارس برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهد پیام,

پس از نمایش فیلم «بازی» برای حاضران، مجید حیدری چروده، جامعه شناس به نقد و بررسی این فیلم پرداخت و اظهار کرد: شرایط دیدن فیلم به صورت انفرادی و جمعی متفاوت است و اگر این فیلم را تنهایی می‌دیدم شاید از اواسط فیلم آن را دیگر نمی‌دیدم.

,

وی افزود: «نیکولاس» نقش اول این فیلم همواره در حال عذاب کشیدن بود و به دلیل حس همزادپنداری که با او داریم، دوست داشتیم فیلم به جلو برود و نیکولاس از این عذاب رهایی یابد.

,

این جامعه شناس با بیان اینکه اکثر مردم مانند نیکولاس دوست دارند «خواب‌گرد» باشند، تصریح کرد: بسیاری از ماها خواب‌گرد هستیم زیرا نتوانسته‌ایم زندگی که می‌خواهیم را بسازیم و از این رو نمی‌خواهیم از این خواب بیدار شویم زیرا این خواب دارد از ما در مقابل بسیاری از چیزها مانند مسئولیت‌پذیری محافظت می‌کند.

,

بسیاری از مردم به دلیل ترس از تنهایی و پوچی به خواب‌گردی پناه می‌برند

, بسیاری از مردم به دلیل ترس از تنهایی و پوچی به خواب‌گردی پناه می‌برند,

حیدری چروده ادامه داد: بسیاری از مردم به دلیل ترس از تنهایی و پوچی به خواب‌گردی پناه می‌برند و نمی‌خواهد بعضی از حقایق زندگی را قبول کنند و در این فیلم با بازی CRS سعی شد نقش اول فیلم از خواب‌گردی بیدار شود.

, CRS,

وی بیان کرد: به نظر جامعه شناسان باید افراد در موقعیت مرزی قرار بگیرند و یا یک ضربه وارد شود تا از خواب‌گردی بیدار شوند که این موقعیت‌های مرزی می‌تواند مرگ یکی از دوستان، ورشکستگی، شکست عشقی یا خیلی اتفاقات شبیه به آن است.

,

این جامعه شناس عنوان کرد: فیلم «بازی» نشان داد که چقدر می‌تواند شرایط مرزی برای افراد مهم و سرنوشت‌ساز باشد و باعث شود آن‌ها از خواب‌گردی بیدار شوند و روند زندگی خود را تغییر دهند.

,

, ,

در ادامه این جلسه محمد آموزگار، فعال حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: خط داستان فیلم بازی از جشن تولد نقش اول فیلم شروع و به جشن تولد بعدی آن فرد ختم شد که در این بین شاهد تغییرات فراوان او به دلیل اتفاقات خاصی که برایش اتفاق افتاد، بودیم و نشان داد که چقدر یک فرد می‌تواند تغییر کند.

,

وی ادامه داد: فیلم‌هایی که در دهه شست از صداوسیما پخش می‌شد مانند دوران برزخی بود مابین فیلم‌های جنگی و فیلم‌هایی که امروز تنها به سیاه نمایی می‌پردازند و هیچ ارزش هنری دیگری ندارند.

,

این فعال فرهنگی یادآور شد: تلویزیون در دهه شست و هفتاد فیلم‌های مفهومی «کوروساوا» را پخش می‌کرد که بیشترین تأثیر را در نسل ما می‌گذاشت؛ از دیگر فیلم‌های تأثیرگذار می‌توان به فیلم‌های «آلفرد هیچکاک» و «فدریکو فلینی» می‌توان اشاره کرد.

,

امروز فیلم‌ها و سریال‌های ما بی معنی شده‌اند

, امروز فیلم‌ها و سریال‌های ما بی معنی شده‌اند,

آموزگار تصریح کرد: متأسفانه امروز فیلم‌ها و سریال‌های ما بی معنی شده‌اند و وارد یک باتلاق شده ایم که در مواجه با آن باید هوش و خرد رسانه‌ای افراد دوباره زنده شود زیرا نسل امروز ما واقعاً بی‌شعور رسانه‌ای هستند و بچه های ما قدرت درک رسانه را ندارند.

,

, ,

سواد رسانه‌ای باید در نسل جوان ارتقا یابد

, سواد رسانه‌ای باید در نسل جوان ارتقا یابد,

وی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای باید در نسل جوان ارتقا یابد، بیان کرد: باید به نسل جوان قاب‌بندی‌ها و نقاط طلایی را بیاموزیم و باید بداند که در مواجه با رسانه و محتوای ارائه شده به او، چه بکند از این رو همه ما باید نگاه رسانه‌ای‌مان را عوض کنیم.

,

این فعال فرهنگی خاطرنشان شد: تام و جری که نسل ما با آن خاطره دارد، شاید در نگاه ساده به نظر آید آما جالب اینجاست که بدانید این کارتون 7 جایزه اسکار برنده شده زیرا دارای محتوای معنی‌دار بوده اما امروز فیلم‌ها و کارتون های ما هیچ معنایی ندارند.

,

آموزگار با بیان اینکه تماشا کردن، دیدن و نگریستن با هم متفاوت هستند، گفت: ما عادت کرده‌ایم که فیلم ها و تمامی اتفاقات اطرافمان را تماشا کنیم و هیچ فکری در مورد آن‌ها انجام ندهیم اما زمانی که کمی در مورد آنچه می بینیم تفکر می‌کنیم از تماشا کردن به سمت دیدن حرکت کرده‌ایم و اگر در مورد آن فیلم یا اتفاق بتوانیم تحلیل ارائه دهیم از دیدن به نگریستن حرکت کرده‌ایم.

,

توانایی تحلیل و بررسی باعث موفقیت در روابط اجتماعی می‌شود

, توانایی تحلیل و بررسی باعث موفقیت در روابط اجتماعی می‌شود,

وی افزود: اگر بتوانیم یک فیلم را تحلیل و بررسی کنیم، می‌توانیم در روابط اجتماعی خود نیز موفق‌تر باشیم از این رو باید بینش پیدا کنیم تا خواب‌گرد نباشیم و متأسفانه مشکل جامعه کنونی ما نیز همین است که علی رغم ثروتمند بودن کشورمان به دلیل آن‌که در اتفاقات اطرافمان بینش نداریم، نمی‌توانیم از این منابع بهره‌مند شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه