اخبار داغ

نویسنده سریال "رنج پنهان" :

وجود ناهنجاری‌های فرهنگی و رفتاری در تئاتر،تهدیدی جدی برای کشور/ امروز قلیان جایگزین هنر فاخر در صنعت و تجارت شده‌ است

وجود ناهنجاری‌های فرهنگی و رفتاری در تئاتر،تهدیدی جدی برای کشور/ امروز قلیان جایگزین هنر فاخر در صنعت و تجارت شده‌ است
نویسنده سریال "رنج پنهان" گفت: متاسفانه جایگزینی ناهنجاری‌ها فرهنگی و رفتاری به جای فراگیرشدن هنر جامع، پویا و معنوی در سطح جامعه، استان قزوین و چه بسا کشور را با تهدیدات فرهنگی جدی مواجه کرده‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا سبحانی نژاد در گفت‌و‌گو با صبح قزوین؛ درباره‌ی روند فعالیت‌های هنر تئاتر اظهار کرد: قدمت هنر نمایش همگام با خلقت بشر است که از دوران کودکی تقلید و الگوبرداری همواره یکی از دغدغه‌های انسان بوده‌است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی افزود: نمایش متشکل از چند هنر است و آنچه هنر تئاتر را فاخر و تاثیرگذار جلوه می‌دهد تکیه بر مطالعات ادبی، آگاهی از مسائل مختلف اجتماعی، تاریخی ، اقلیمی و سیاسی همچنین به کارگیری صحیح جلوه‌های بصری و صحنه ای مانند نور و موسیقی، نیز اجرای صحیح حرکات بدن و هنر نوشتن نمایشنامه است.

,

کارشناس ادبی استان قزوین اذعان کرد: تئاتر در شکل مطلوب خود با کاربردهایی نظیر ایجاد لذت از تماشای فعل هنری و بیان اهداف و نکته‌هایی از جنس زمان است که براساس مشکلات و دغدغه‌های روز جوامع مختلف شکل می‌گیرد.

,

این کارشناس فرهنگی درباره‌ی تغییر جهت مسیر تئاتر استان ابراز کرد: کاربرد اساسی هنر تئاتر بیان مشکلات امروزی و هویت بخشی به منطقه در قالب هنر نمایش است، همانطور که پیش از انقلاب با موضوعات مختلف به ویژه مذهبی و انقلابی برای بیان حقیقت‌های ناب بشری استفاده می‌شد، امروزه هم می‌توان این هنر فاخر را در خدمت معنویت و سجایای انسانی قرار داد. نمایش در جهان و در ذات خود هنری منتقد و ایده آل گرا به حساب می‌آید.

,

وی ادامه داد: استان قزوین مهد هنرمندان فرهیخته در عرصه‌های مختلف، بویژه هنر فاخر تئاتر است و بسیاری از هنرمندان نام آشنای قزوینی در تهران درحال فعالیت هستند، اما تغییر مسیر احتمالی تئاتر در استان را نمی‌توان از فعالیت چنین هنرمندان پایتخت نشینی توقع داشت.

,

مهاجرت هنرمندان قزوینی به پایتخت

, مهاجرت هنرمندان قزوینی به پایتخت,

نویسنده‌ی توانمند قزوینی عنوان کرد: ذائقه‌ی مخاطب از گذشته تا به امروز با تغییراتی همراه بوده‌ که ارتقای سطح فرهنگی مردمان استان نیازمند ایجاد خلاقیت و تقویت نویسندگان نمایشنامه بومی همراه با احداث تالارهای نمایش استاندارد امکانپذیر است.

,

وی درباره‌ کمبود امکانات هنری در استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه استان قزوین جایگاه و اعتبار مناسبی برای فعالیت گروه‌های نمایشی ندارد و این عشق و علاقه‌ی هنرمندان است که همچنان بارقه‌های امید در این عرصه را روشن نگه داشته است. یک نکته هم باید اضافه کنم که وجود گروه‌های حرفه ای تئاتر کمدی حتی اگر ضعیف هم باشد تا حدودی می‌تواند دغدغه‌ی معیشت هنرمندان این عرصه را مرتفع سازد.

,

مدرس هنرهای ادبیات نمایشی در ادامه گفت: بررسی هنر تئاتر از دیدگاه هنرمند و فرهنگ جامعه قابل تحلیل و بررسی ویژه است با توجه به مشکلات اقتصادی، عدم حمایت مسئولین، نبود بودجه، کم توجهی به مقام و جایگاه اجتماعی هنرمند، عدم اشتغال پایدار و مشکلات معیشتی ادامه ی همین کارهای نمایشی عمل چندان ساده‌ای نیست، چه برسد به اینکه اهداف ایده آل گرایانه‌ی نمایش‌های فاخر با دکور و نور مناسب در سالن‌های بزرگ را در ذهن بپرورانیم که در عمل بسیار پیچیده و گاه حتی در این شرایط نشدنی است.

,

نویسنده سریال "رنج پنهان" بیان کرد: مشکلات اقتصادی، عدم امکانات و حمایت‌ها بسیاری از هنرمندان شایسته‌ی کشور را از ایفای نقش خود برکنار و به سوی هنرهای دیگر متمایل کرده‌است که علاوه بر آن زمینه‌ی مهاجرت ناگزیر هنرمندان به پایتخت را هم فراهم کرده است.

,

وی افزود: البته گاهی مشاهده می‌شود که آثار نمایشی نسبت به هنجارهای اجتماعی زاویه دار عمل می‌کند که در اکثر موارد نه از روی ساز مخالف زدن و کج روی بلکه به دلیل جوانی گروه‌ها و نشناختن معیارهای جامعه اتفاق می‌افتد که باید همراه با هدایت برطرف شود.

,

تئاتر باید از قالب تقلیدی فاصله بگیرد

, تئاتر باید از قالب تقلیدی فاصله بگیرد,

سبحانی نژاد ابراز کرد: انتخاب مسئولان آشنا به هنر در قزوین می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری و بروز مشکلات فرهنگی در هنرهای نمایشی باشد؛ زیرا ارائه‌ی نظرات صحیح و تخصصی، هنرمندان را به خلق اثرات فاخر همراه با سلایق اجتماع همراه می‌کند.

,

این فیلم نامه نویس اضافه کرد: متاسفانه برخی از مسئولان بدنه ی فرهنگی استان در سطح کارمندان ارشد بعضی ادارات فرهنگی نسبت به هنرمندان دید ارباب و رعیتی دارند و در برابر تشکیل برنامه‌های ادبی و فرهنگی کارشکنی می‌کنند.

,

وی ادامه داد: احداث مکان مناسب برای تئاتر شهر، ارائه‌ی امکانات، خدمات هنری، تعیین بودجه، ارائه تسهیلات و بیمه برای هنرمندان و شناخته شدن هنر به عنوان یک شغل می‌تواند کمک بزرگی به نجات هنرهای فاخر ایرانی به ویژه نمایش باشد. البته شاهد مساعدت‌هایی از سوی شهرداری و کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنین استاندار هستیم.

,

مدرس هنرهای ادبیات نمایشی اذعان کرد: شناخت بضاعت‌های تاریخی، اقلیمی و اجتماعی همچنین شخصیت‌های برجسته که آوازه‌ی آنان در کشور و جهان طنین انداز شده همراه با نخبگانی که کمتر شناخته شده اند، می‌تواند دستمایه‌ی خوبی برای هنرهای نمایشی استان قزوین باشند.

,

سبحانی نژاد عنوان کرد: لازم است هنر تئاتر از قالب تقلیدی و ایده‌پردازی صرف فاصله گرفته و هنرمندان روند مناسبی در تولید محتوای مناسب و رعایت اصول اجرایی را در پیش بگیرند. هنر باید از قالب پشت ویترین بودن خارج و در معرض تماشا و روشنگری کاربردی قراربگیرد.

,

قلیان و موسیقی‌های فاقد محتوا فضای رستوران‌ها را پر کرده

, قلیان و موسیقی‌های فاقد محتوا فضای رستوران‌ها را پر کرده,

این فیلم نامه نویس درباره‌ی مشکلات هنری استان قزوین بیان کرد: متاسفانه جایگزینی ناهنجاری‌ها فرهنگی و رفتاری به جای فراگیرشدن هنر جامع، پویا و معنوی در سطح جامعه، استان قزوین و چه بسا کشور را با تهدیدات فرهنگی جدی مواجه کرده‌است.

,

وی گفت: در گذشته رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها میزبان و محل اجرای نقالی، پرده خوانی و موسیقی اصیل بود که متاسفانه هم‌اکنون استفاده از قلیان و موسیقی‌های فاقد قوام و محتوای قابل توجه فضای رستوران‌ها را اشغال کرده است.

,

کارشناس فرهنگی در ادامه ابراز کرد: قیاس هنر نمایش با ناهنجاری‌های امروزی که بویی از هنر نبرده‌اند کار صحیحی نیست، از سویی دیگر قلیان جایگزین هنر فاخر و اصیل در صنعت و تجارت شده‌است.

,

وی اظهار کرد: در جامعه‌ای که هنر کاربرد اجتماعی و عامیانه ندارد چطور می‌توان شاهد پیشرفت و توسعه ی پایدار در استان بود؟ برای شکل‌گیری تئاتر در جایگاه اصلی خود حمایت از انجمن نمایش به ویژه هنرمندان پیشکسوت و تقویت هنرمندان فعال می‌تواند راهکار خوبی برای ارائه‌ی محتوا و پیشگیری از اجرای آثار سخیف به عنوان نمایش باشد.

,

این نویسنده در پایان عنوان کرد: هنر در استان قزوین زمینه‌ی خوبی برای اشتغال‌زایی دارد؛ البته اگر حمایت مسئولان به خوبی صورت بگیرد، به طور یقین تکیه بر قابلیت‌های بومی استان میدان خوبی برای چرخه‌ی اقتصادی خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه