اخبار داغ

دیپلمات سابق کشور در گفتکو با دانا:

علی باقری: برخی می خواهند انسداد مدل کاری خود را به نظام تعمیم دهند/ تا رویکرد دولت عوض نشود طرف غربی از ایران حساب نخواهد برد

علی باقری: برخی می خواهند انسداد مدل کاری خود را به نظام تعمیم دهند/ تا رویکرد دولت عوض نشود طرف غربی از ایران حساب نخواهد برد
علی باقری دیپلمات سابق کشور و کارشناس مسائل هسته ای گفت: در کشور در طول 40 سال گذشته افکار و ذهنیات و رویکردهای مختلفی برای اداره کشور داشتیم اما یک گفتمان گفتمان رهبری، امام و رهبری بوده که مشخصه آن انقلاب اسلامی است و دیگری هم مربوط به کسانی است که بخشی یا همه این گفتمان را قبول ندارند که همه در یک طرف قرار می گیرند.
[

علی باقری دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص چرایی رسیدن به این نقطه در سیاست بین الملل و همچنین برجام اظهار داشت: برخی به دنبال این هستند که بن بست و انسداد مدل کاری خود را به نظام تعمیم بدهند اما ما معتقدیم که نظام در شرایط انبساط بوده و شرایط پیش آمده را می توان با مدل های تجویزی حل و با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان از این مرحله عبور کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: برجام هم می تواند نماد یک تفکر و هم می تواند نماد یک تعامل باشد؛ در کشور در طول 40 سال گذشته افکار و ذهنیات و رویکردهای مختلفی برای اداره کشور داشتیم اما یک گفتمان گفتمان رهبری، امام و رهبری بوده که مشخصه آن انقلاب اسلامی است و دیگری هم مربوط به کسانی است که بخشی یا همه این گفتمان را قبول ندارند که همه در یک طرف قرار می گیرند.

,

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه بخش دوم گاهی در حاکمیت جمهوری اسلامی هم قرار گرفته اند تصریح کرد: تابلوی نگاه گفتمان انقلاب اسلامی که دو بار هم در بیانیه گام دوم به آن تأکید شده است، موضوع ما می توانیم بوده است اما گفتمان مقابل با تابلوی «خودهیچ انگاری» بوده یعنی ما چیزی نیستیم.

,

این کارشناس مسائل هسته ای ضمن اشاره به اینکه این تفکر در عرصه دانشگاهی نبوده و تنها در ابعاد حاکمیتی نمود داشته هم گفت: در کشور ما مساله ای مثل پیشرفت اهمیت دارد که در گفتمان انقلاب اسلامی، پیشرفت به معنای اتکا به خداوند تعریف می شود که در سایه آن اتکا به ظرفیت داخلی قرار گرفته است.

,

باقری ضمن بر شمردن برخی از ویژگی های جوانان مانند شجاعت، جسارت، شهامت، دانش و ... گفت: این ها نقطه آغاز حرکت و تکیه به ظرقیت داخلی است.

,

وی در ادامه گفت: تفکر خود هیچ انگاری، در قیاس با مولفه های بیرونی و قدرت های بزرگ جهانی خود را تعریف می کند یعنی پیشرفت زمانی حاصل می شود که ما بتوانیم رضایت یا عدم معارضه با قدرت های بزرگ را داشته باشیم. اگر کوچکترین رفتار ما موجب ایجاد نگرانی در رفتار آنها شود، این موضوع خللی در پیشرفت ما به وجود می آورد.

,

دیپلمات سابق کشورمان همچنین یادآوری کرد: در این تفکر زمینه سازی برای تحقق پیشرفت در بستر نگاه به قدرت های جهان تعریف می شود؛ این بحث در اوایل دولت یازدهم توسط مقامات دولتی به صورت عینی مطرح شد و عنوان کردند مشکل اقتصادی در کشور وجود دارد و برای حل این مشکلات و به چرخش درآمدن چرخ های توسعه نیازمند سرمایه، نیروی متخصص و فناوری هستیم و در کشور به اندازه کافی از این سه مورد وجود نداشته و باید از خارج از کشور وارد شود.

,

این کارشناس مسائل هسته ای  با بیان اینکه بر اساس این تفکر لازمه ورود سرمایه، نیروی متخصص و فناوری به کشور این است که درهای کشور باز شود، عنوان کرد: برخی معتقدند لازمه باز شدن در کشور این است که بر اساس خواست طرف بیرونی رفتار شود و برجام بر اساس  همین نگاه شکل گرفت.

,

باقری در ادامه افزود: با این دیدگاه بود که هیچگاه به ایراداتی که به برجام گرفته می شد از سوی این گروه پاسخ دقیقی داده نشد؛ چرا که آنها اعلام می کردند که به دنبال هدف بالاتر یعنی توسعه هستیم و این موارد هم هزینه هایی است که باید در مسیر حل مشکل توسعه یافتگی بدهیم.

,

وی با بیان اینکه نگاه این جریان به کشورهایی است که نهایت وابستگی را داشته اند عنوان کرد: الگوی رفتاری و حکومت‌داری این افراد کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، ترکیه و ... بوده که علیرغم توسعه یافتگی، نهایت وابستگی به غرب به ویژه آمریکا را داشته اند.

,

 

,

ایران مقام اول در عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی را دارد

, ایران مقام اول در عدم استفاده از ظرفیت‌های داخلی را دارد,

این کارشناس مسائل هسته ای ضمن طرح این سوال که مولفه های توسعه در این دو گفتمان چیست بیان داشت: در گفتمان انقلاب اسلامی، دو مولفه توان داخل و نیاز کشور برای توسعه تعریف شده است؛ چه توان مادی، چه بالفعل و چه قوه شامل ظرفیت هایی است که داشته ایم؛ در برخی از گزارش ها ایران مقام اول را در عدم استفاده از ظرفیت های داخلی دارد.

,

دیپلمات سابق کشور همچنین افزود: در مقابل گفتمان انقلاب هم مولفه های پیشرفت را در ابتدا منافع قدرت های بزرگ می دانند که این منافع حد و حصر ندارد؛ این منفعت قدرتهای دنیا فقط در قبال ایران تعریف نمی شود به عنوان مثال شاهد بر هم خوردن قراردادهای اقتصادی آمریکا با کره جنوبی بودیم که ترامپ این اقدام را انجام داد و گفت که این قرارداد به نفع آمریکا نیست.

,

باقری همچنین گفت: در دور قبلی ریاست جمهوری آمریکا یعنی اوباما هم چنین مسائلی رخ داد و اوباما قرارداد تجاری خود با کره جنوبی را به هم زده و قرارداد جدید وضع کردند؛ در دوره  بوش پسر هم نظیر این اتفاق افتاد و حتی بیل کلینتون هم چنین اتفاقی رخ داد و این ناشی از خوی استکباری آمریکاست که بر اساس منافع خود رفتار می کند.

,

وی با بیان اینکه منفعت طلبی غربی ها ربطی به ترامپ و یا دیگر روسای جمهور آمرکیا ندارد بیان داشت: حتی دموکرات ها که در قضیه برجام خودشان دخیل بودند اعلام کرده اند که حتی اگر بار دیگر دولت دموکرات ها روی کار بیاید باید بر سر برجام دوباره مذاکره شود.

,

دیپلمات سابق کشورمان در ادامه افزود: دومین مولفه پیشرفت در تفکر خود هیچ انگاری، نیاز کشورهای دیگر است؛ طرفداران جریان غرب گرا در ایران معتقدند که یکی از نیازهایی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود داشت این بوده که می خواهد همه دستاوردهای اوباما را به هم بزند که اگر این هم درست باشد این یعنی ایران ملعبه دست آمریکا شده است که البته باز هم این تفکر را ما صحیح نمی دانیم.

,

این کارشناس مسائل هسته ای با اشاره به تفکر دیگر از سمت جریان خود هیچ انگار هم گفت: برخی دیگر می گویند ترامپ می خواهد از تقابل خود با ایران در انتخابات بعدی به عنوان یک برگ برنده استفاده کند که در این صورت هم نیاز طرف غربی ملاک است به طوری که آمریکا بر اساس نیاز خود با ما بازی می کند.

,

باقری در ادامه افزود: در تفکر گفتمان انقلاب اسلامی از بنیان های اتکا به خود شروع کرده و بر اساس توان و نیاز خود به مساله می پردازیم؛ کلید واژه مهم «حق» در گفتمان انقلاب اسلامی بسیار مهم است؛ از آنجایی که نیاز و ظرفیت داشته ایم پس حق فناوری هسته ای، حق موشکی، حق ارتباط با کشورهای همسایه و ... داریم؛ به عبارت دیگر حق را خودمان تعریف می کنیم.

,

وی با بیان اینکه در گفتمان خود هیچ انگاری، حق تعریفی ندارد تصریح کرد: مفهوم کلیدی که در این گفتمان سهم است؛ بر اساس تغییر واژه حق به سهم، عنوان افراطی و تند رو به مخالف های این تفکر اطلاق می شود، چرا که در برابر دفاع از حق تندروی و کندروی مفهومی ندارد و حق گرفتنی است اما برای گرفتن سهم است که این واژه ها تعریف می شود.

,

دیپلمات سابق کشورمان ضمن اشاره به این نکته که حق همواره بیشتر از سهم است تأکید کرد: صفات زیادی که این چند سال برای جریان انقلابی عنوان شد، حاکی از موضوع سهم است؛ وقتی در 28 دی ماه سال 94 اعلام شد که برجام اجرایی می شود اما کمتر از 48 ساعت در دولت اوباما چند شرکت و شخص ایرانی تحریم شدند و وزارت خارجه روسیه ایران بیانیه داد و اعلام کرد این نقض برجام است امامقام عالی رتبه دیپلماسی کشور در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و گفت این نقض برجام نیست چون آمریکا اراده کرده است که سهمی که به ما بدهد همین میزان باشد.

,

این کارشناس مسائل هسته ای در ادامه عنوان کرد: اوباما تحریم های ایسا را علیه ایران تمدید کرد که تنها تحریم های زمان دار علیه ایران است این قوانین تحریمی به صورت دو دوره ده ساله در زمان کلینتون علیه ایران وضع شده بود؛ اما واکنش جریان غرب گرا در کشور این بود که این تحریم جدیدی نیست و چون تمدید تحریم های قبلی است پس نقض برجام حساب نمی شود.

,

باقری با اشاره به وضع تحریم های کاتسا از سوی ترامپ هم گفت: این تحریم ها بسیار جامع بوده که هنوز بخشی از آن علیه ایران اجرا نشده است؛ با وضع این تحریم ها باز هم هم برخی از غرب گراها اعلام کردند این نقض برجام نبوده و این تجمیع تحریم های قبلی است.

,

 

,

در قبال خروج آمریکا از برجام تنها گفتند شر یک مزاحم کم شد!

, در قبال خروج آمریکا از برجام تنها گفتند شر یک مزاحم کم شد!,

وی در ادامه افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام هم که به طور آشکار نقض برجام صورت گرفت، غرب گراهای ایران به طور واضح اعلام کردند که شر یک مزاحم در برجام کم شد! در ادامه اروپا به طور کامل از تحریم های آمرکیا حمایت کرد اما این طرف در ایران از مواضع حمایتی اروپا از برجام تشکر کردند البته اروپا تنها از انجام تعهدات هسته ای توسط ایران حمایت می کرد.

,

دیپلمات سابق کشورمان در پاسخ به این سوال که شروط رهبری در برجام محقق شد یا خیر تصریح کرد: رهبر انقلاب حدود 12 شرط در دوریه اول بر روی برجام قرار دادند که در دوره دوم نیز شروط دیگری از سوی رهبری مطرح شد اما مهم ترین شرطی که ایشان قرار دادند، این بود که از هیچ حقی برای ملت ایران از جمله حق هسته‌ای حتی یک قدم هم عقب گذاشته نشود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: اساس و مبنای اشکال برجام این است که اساسا حق در آن دیده نشده است؛ اگر مبنا حق بود یعنی یا به حق می رسیم یا در مسیر آن قرار می گیریم اما وقتی مبنا سهم باشد این است که ما بر سر برداشتن برخی تحریم ها مذاکره می کنیم این در حالی است که حق ما نبود حتی یک تحریم است.

,

باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادامه مسیر ما بعد از خروج آمریکا از برجام چه باید باشد عنوان کرد: دولت به این جمع بندی رسیده است که مدارا دیگر جوابگو نیست و باید در مسیر احقاق حق قرار بگیرند، اما چون در مسیر سهم خواهی قرار گرفته اند، به دنبال فرصت گرفتن از اروپا برای استفاده از برجام هستند.

,

وی با اشاره به فرصت های 60 روزه ایران به اروپا یادآوری کرد: هدف از این فرصت ها این بود که محاسبات آنها را در قبال برجام به هم ریخته و روند تشدید فشار را دچار اخلال کنیم؛ اکنون حرف ایران این است که به آنچه که برجام بود باید بازگردیم.

,

دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه در مسیر اقدامات متقابل ایران رویکرد و اقدام تعریف می شود عنوان کرد: رویکرد از اقدام بسیار مهم تر است؛ اگر قرار است تغییری در محاسبات صورت بگیرد باید رویکرد تغییر کند، اگر تنها در اقدام تغییر صورت بدهیم هر کاری که طرف اروپایی انجام بدهد ما تنها باید بایستیم و نگاه کنیم.

,

 

,

دولت به غلط بودن برجام اعتراف کند محاسبات غرب به هم می‌ریزد

, دولت به غلط بودن برجام اعتراف کند محاسبات غرب به هم می‌ریزد,

باقری ضمن تاکید بر اینکه  اگر دوستان در دولت بخواهند به برجام نگاه ملی داشته باشند تنها عنوان کنند که مسیر گذشته غلط است خاطر نشان کرد: تنها عنوان شدن این سخن باعث می شود که تمام محاسبات آمریکایی ها به هم بریزد و آنجاست که یک گرم بالای 300 کیلو حتی بیشتر از 2 هزار کیلو بالای 300 کیلو در شرایط فعلی غرب و به ویژه آمریکا را به هم می ریزد.

,

وی در ادامه افزود: هر چقدر تا کنون نگاه های جناحی و ... در حمایت از برجام صورت گرفته است باید کنار گذاشته شود؛ اگر می خواهند نگاه به برجام ملی باشد و مردم از شرایط سختی که دارند نجات پیدا کنند باید اعلام کنند که برجام را قبول نداشته و مسیر گذشته غلط است.

,

دیپلمات سابق کشورمان با تأکید بر لزوم حفظ عزت و قدرت ایران عنوان کرد: اگر دولت اعلام کند که می خواهد از چاه برجام خارج شود و اگر به عقب بازگردد سراغ برجام نخواهد رفت، از یک طرف مورد سپاس مردم قرار گرفته و از سمت دیگر مورد رحمت و مغفرت الهی قرار خواهند گرفت و مسیر جدیدی در برابر ملت ایران باز می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه