اخبار داغ

کارشکنی‌های ترکمنستان در مسیر توسعه ترانزیت کامیونی از مرز سرخس؛

انتظار برای بهره‌برداری پل «سرخس – سرخس» ۱۸ ماهه شد!

انتظار برای بهره‌برداری پل «سرخس – سرخس» ۱۸ ماهه شد!
پل دوم پایانه مرزی سرخس که به پل «سرخس – سرخس» شهرت دارد، قریب به 18 ماه در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است، اما به گفته مسئولان کشورمان، طرف ترکمنی هنوز پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده و بهانه‌ تراشی می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم سرخس، پل دوم پایانه مرزی سرخس که به پل «سرخس ـ سرخس» شهرت دارد، قریب به ۱۸ ماه در انتظار افتتاح و بهره‌برداری است، اما به گفته مسئولان کشورمان، طرف ترکمنی هنوز پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده و بهانه تراشی می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم سرخس,

این اولین و آخرین باری نیست که ترکمنستان در مسیر توسعه ترانزیت کامیونی از پایانه مرزی سرخس سنگ اندازی می‌کند؛ همین چند ماه پیش بود که به بهانه‌های امنیتی و تشریفات و زیر پا گذاشتن پروتکل حمل و نقلی، طرف ترکمنی تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس را از ۲۳۰ دستگاه در روز به ۳۰ دستگاه کاهش داد.

,

مجتبی سرگل‌ زائی علی آباد در گفتگو با نسیم سرخس، با اشاره به آخرین وضعیت پل دوم پایانه مرزی سرخس (پل سرخس ـ سرخس) اظهار کرد: پل دوم پایانه مرزی سرخس توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده و قریب به ۱۸ ماه است که این پل آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

,

 

,

, ,

مدیر پایانه مرزی سرخس عنوان کرد: ۵۰ درصد این پل سهم ترکمنستان و ۵۰ درصد دیگر سهم ایران بوده که هر دو طرف تاکنون به تعهداتشان عمل کردند.

,

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه رایزنی‌های مختلفی برای افتتاح این پل با طرف ترکمنی داشته است، افزود: بهمن ماه سال گذشته از سوی وزارت امور خارجه مکاتبه‌ای با وزارت خارجه ترکمنستان صورت گرفته و آن ها اعلام کردند که زمان افتتاح پل و سطح مقامات افتتاح کننده پل باید مشخص شود، اما ما حساسیتی در این رابطه نداریم و پل دوم می‌تواند با حضور وزیر راه و شهرسازی یا مقامات استانی و حتی شهرستانی بهره‌برداری شود.

,

سرگل زائی علی آباد با اشاره به اینکه تاکنون طرف ترکمنی متاسفانه پاسخ روشنی برای افتتاح این پل نداده است، تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان هم این موضوع بررسی شده و منتظر پاسخ طرف ترکمنی هستیم.

,

مدیر پایانه مرزی سرخس با تاکید بر اینکه مرز سرخس از مرزهای قدیمی کشور بوده و رتبه پنجم ترانزیت کشور را دارد، اضافه کرد: ترکمنستان تردد کامیون‌های ترانزیتی از مرز سرخس را روزانه به ۳۰ دستگاه کاهش داده در حالی که پروتکل حمل و نقلی ما روزانه ۲۳۰ دستگاه است.

,

 

,

, ,

وی بیان داشت: ترکمنستان مسائل امنیتی و بازدیدهایی که باید از کامیون‌ها انجام شود و مدت تشریفات را علت کاهش تردد کامیون‌ها به ۳۰ دستگاه در روز اعلام کرده است که بهانه ای بیش نیست.

,

سرگل زائی علی آباد یادآور شد: در صورت بهره‌برداری از پل دوم پایانه مرزی سرخس، ۳۰۰ دستگاه در روز از سمت ایران و ۳۰۰ دستگاه کامیون ترانزیت از سمت ترکمنستان می‌توانند از مرز سرخس تردد داشته باشند.

,

 

,

, ,

مدیر پایانه مرزی سرخس در ادامه به ایجاد بندر «ترکمن باشی» توسط ترکمنستان در دریای خزر اشاره کرد و افزود: ترانزیت کالا از این بندر برای ترکمنستان مقرون به صرفه نیست و از لحاظ زمان هم برای آن ها طولانی است.

,

وی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری ایجاد این بندر توسط اسرائیل و عربستان انجام شده و ما باید دقت کنیم که اگر در این مسیر سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود، می‌تواند به عنوان یک رقیب ما را در حوزه ترانزیت تهدید کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه