اخبار داغ

مشاور شغلی معلولین بهزیستی استان کرمان:

تحصیلات عالیه تضمین کننده اشتغال نیست/مهارت آموزی اولویت پیش روی معلولین

تحصیلات عالیه تضمین کننده اشتغال نیست/مهارت آموزی اولویت پیش روی معلولین
مشاور شغلی معلولین بهزیستی استان کرمان گفت: تحصیلات نباید اولویت یک معلول باشد من باید به عنوان یک مددکار به معلول یک مهارتی بیاموزم که بتواند با آن معیشت خود را تامین نماید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ تعداد 57هزار و 654 نفر معلول در سراسر استان کرمان وجود دارد که از این تعداد 24 هزار و 227 نفر دارای معلولیت جسمی، 17 هزار و 278 نفر معلولیت ذهنی، 6 هزار و 988 نفر معلولین بینایی، 3 هزار و 368 نفر معلولین شنوایی گفتاری، 5 هزار و 793 نفر بیماران اعصاب و روان و تعداد افراد استفاده کننده از ویلچر 10 هزار و 347 نفر هستند . این تعداد توانایی مشارکت اجتماعی و اقتصادی را همانند دیگر افراد جامعه ندارند. اگر برنامه ریزی و سیاست های مناسبی در بخش توان بخشی ، باز آموزی حرفه ای ، بالا بردن سطح آگاهی جامعه و مناسب سازی اماکن عمومی صورت گیرد، این افراد می توانند به صورت عادی زندگی و کار کنند. از میان حقوق مختلف معلولین آنچه از اهمیت اساسی برخوردار است و جنبه های مختلف زندگی آنها را پوشش می دهد ، اشتغال است. معلولان هم باید همانند افراد دیگر جامعه از فرصت های استخدامی و اشتغالی برخوردار باشند ، مشارکت اجتماعی داشته و نقشی در اقتصاد کشور خود ایفا کنند تا بتوانند به کسب درآمد و حفظ استقلال فردی و اقتصادی خود بپردازند و تنها وابسته به دریافت مستمری و کمک های مؤسسات خیریه نباشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

علیرضا وحیدزاده معاون مشارکت های مردمی بهزیستی در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: باید با واقعیت ها کنار بیاییم یعنی اگر من به عنوان مددجو بخواهم وارد بازار کار شوم باید با به توصیه های مددکارم عمل نمایم، اصولا معلولین ارزشیابی حرفه ای می شوند نتیجه آن هر چه شد باید به آن عمل کند یعنی اگر ارزشیابی حرفه ای متناسب با شناختی که از بعد روانی و جسمانی معلول پیدا می کند و او را به سمت مهارت خاصی هدایت می نماید آن مددجو باید الزاما به آن سمت حرکت کند چون مددکارش توصیه کرده است.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه خیلی وقت ها معلول از مددکار خود توقع معجزه دارد، افزود: رونق بازار اقتصاد ، وضعیت تورم، وضعیت تحریم ، گردش مالی استان، نقدینگی در بازار، صاحبان کارخانه کسانی که مدعی فعالیت اقتصادی بودند در حال حاضر از وضعیت خوب کاری برخوردار نیستند چون شرایط اقتصادی وخیم شده است البته برخی ظرفیت ها از جمله ظرفیت های مهارتی وجود دارد از جمله مشاغل خدماتی و ما به عنوان یک مسئول سعی داریم تا آنها را به سمت مهارتهایی که منجر به شغل می شوند هدایت نماییم ولی متاسفانه اکثر معلولین این امر را نمی پذیرند.

,

مشاور شغلی معلولین در بهزیستی استان کرمان عنوان کرد: داشتن کارهای خوب نیاز به پرداخت هزینه هایی از جمله تقید و تعهد دارد که یک معلول باید به آنها عمل نماید.

,

وحیدزاده در ادامه افزود: سازمان بهزیستی به کلیه معلولینی که بخواهند وارد بازار کار شوند تسهیلات بانکی با ملبغ 50 میلیون تومان با بهره 4 درصد در اختیارشان خواهد گذاشت که کجای دنیا می توان چنین تسهیلاتی را پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما با رکود تورمی در بازار اشتغال روبرو هستیم، عنوان کرد: تقاضا برای کار از طرف کارفرماها وجوددارد و از طرف دیگر کارگر به دنبال کار است ولی متاسفانه این دو برای هم تعریف نشده اند معلول مهارتش برای نیاز کارفرمای امروز نیست و نمی تواند مطالبات امروز را جوابگو باشد حتی سازمان در قبل آن جبران کارآیی پرداخت می کند.

,
,
,

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان کرمان بیان داشت: کلیه معلولین باید نسبت به کار خود تعهد و تقید داشته باشند.

,

وحیدزاده همچنین به وضعیت 3 درصدی استخدام مربوط به معلولین اشاره کرد و افزود: اگر نهادی یا سازمانی ظرفیت استخدامی آنها 100 نفر باشد سه نفر آنها می توانند از معلولین باشند که متاسفانه اکثر سازمان ها ظرفیت استخدامی آنها به 100 نفر هم نمی رسد .

,

وی تصریح کرد: یک معلول برای اینکه کار پیدا کند باید تلاش نمایدزیرا مجانی، رایگان و با کمترین زحمت در این شرایط اقتصادی کار پیدا نمی شود.

,

مشاور شغلی معلولین در بهزیستی استان کرمان اذعان داشت: سال گذشته 3600 نفر معلول، مددجو و بهبود یافته تسهیلات شغلی دریافت کرده اند و 300 نفر نیز خود را بیمه خویش فرما کرده اند و حق بیمه ها توسط اداره بهزیستی به طور کامل پرداخت می شود.

,

وحید زاده با بیان اینکه دنیای امروز دنیای مهارت آموزی است، عنوان کرد: اگر معلولین روی مهارتی با مددکار خود توافق کنند اولویت را روی همان مهارت آموزی می گذاریم و اگر مهارتی را بیاموزند مطمئن باشید آینده خوبی در پیش رو خواهند داشت.

,

وی به تحصیلات عالیه معلولین نیز اشاره کرد و افزود: هر کدام از معلولین که بخواهند ادامه تحصیل دهند کمک هزینه ای در این رابطه سازمان پرداخت می نماید.

,

مشاور شغلی معلولین بهزیستی استان کرمان بیان کرد: به نظر من تحصیلات نباید اولویت یک معلول باشد من باید به عنوان یک مددکار به معلول یک مهارتی بیاموزم که بتواند با آن معیشت خود را تامین نماید خیلی از معلولین، جامع هدف و حتی خود ما تا مقطع فوق لیسانس و دکتری درس می خوانیم و گاهی اوقات شغلی هم نداریم پس می توان گفت تحصیلات تضمین کننده اشتغال نیست بلکه مهارت، مهارت و مهارت است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه