اخبار داغ

با بررسی مزایا و معایب طرح مدارس حمایتی در کشور مطرح شد؛

مدارس حمایتی؛ مجری سوزاندن استعدادها یا مرهم آموزشی مناطق محروم

مدارس حمایتی؛ مجری سوزاندن استعدادها یا مرهم آموزشی مناطق محروم
کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه دولت نباید نسبت به آموزش همگانی بی تفاوت باشد گفت: در بلندمدت دانش‌آموز حاضر در مدارس حمایتی از غافله رقابت تحصیلی عقب خواهد ماند و سرخوردگی را در پی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، مدارس حمایتی از روزهای ابتدایی این دولت با رویکرد توجه و فعالیت در مناطق محروم آغاز به کار کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

اکثر معلمان به‌کارگیری شده در این مدارس جوانانی بودند که با انگیزه بالا و به امید استخدام پا به این عرصه گذاشتند و امروز نیز علاوه بر حقوق کم از امنیت شغلی مطلوبی برخوردار نیستند.

,

در چیستی این مدارس نظرات مختلفی ارائه می‌شود و برخی بر این باور هستند که آموزش و پرورش، مدارس دولتی را به نفراتی می‌سپارد و به تعداد دانش‌آموزان، مبلغی به او می‌پردازد.

,

در این مدارس، مدیر مدرسه تنها استخدام رسمی است و معلمان را می‌تواند با حقوق‌های اندک از بین آشنایان و کسانی که هیچ تخصص و آموزشی در امر تدریس ندارند بکار گیرد.

,

گفته می‌شود این معلمان با معلمان حق‌التدریس که گزینش شده‌اند و از فیلترهایی گذشته‌اند تفاوت دارند. این در حالی است که این مدارس در مناطق حاشیه‌ای مشهد به علت نا آگاهی مردم این مناطق، هر ساله در حال افزایش است.

,

از آنجایی‌که یکی از اهداف اجرای طرح خرید خدمات آموزشی، توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم مطرح شده است، با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزی و مهاجرپذیری بالا در این مناطق، جمعیت دانش‌آموزی مدارس حاشیه شهر مشهد افزایش‌یافته است.

,

در خراسان رضوی، امسال در حدود ۳۳ اداره، این طرح در حال انجام است و حدود ۳۳۶ مدرسه حمایتی وجود دارد که ۶۰هزار و ۱۴۹دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند.

,

 

,


 

, ,
,

دولت با واگذاری مدارس نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند

, دولت با واگذاری مدارس نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند,

علی سلیمی کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: دولت با واگذاری مدارس نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

,

 

,

وی افزود: مدارس غیرانتفاعی و هیئت امنایی و امروز نیز مدارس حمایتی از همین دست است و دولت نباید نسبت به مسئولیت آموزش همگانی بی‌تفاوت باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به اینکه ممکن است به کیفیت آموزشی با این مدارس ضربه وارد شود اظهار کرد: تسلط دبیری که دوره تربیت معلم در دانشگاه گذرانده با فردی که ناآشنا به مسائل آموزشی و تربیتی است یکسان نیست.

,

 

,

وی افزود: نباید مدارس حمایتی از هر نوع مدرسی استفاده کند چرا که ضربه به آینده دانش‌آموزان وارد می‌شود.

,

 

,

سلیمی تصریح کرد: در دوره ابتدایی و راهنمایی مطالب به‌گونه‌ای طراحی شده که فقط معلمان آموزش دیده تربیت معلم می‌توانند از عهده تدریس موضوعات برآیند.

,

 

,

وی افزود: اینکه به هر قیمتی قرار باشد به هر نحوی مسئولیت واگذار شود با اساس رسالت آموزشی تناقض دارد.

,

 

,

کارشناس مسائل آموزشی ضمن تأکید بر آموزش رایگان از ابتدایی تا پایان دوره متوسطه بدون اخذ هرگونه وجه با توجه بر مصوبه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش همگانی و رایگان در قانون مورد توجه قرار گرفته است.

,

 

,

دولت ترویج مدارس غیرانتفاعی و حمایتی را در دستور کار دارد

, دولت ترویج مدارس غیرانتفاعی و حمایتی را در دستور کار دارد,

وی افزود: دولت در ابعاد مختلف از مسئولیت خود در بحث آموزشی شانه خالی می‌کند و به نوعی ترویج مدارس غیرانتفاعی و حمایتی را در دستور کار دارد.

,

 

,

سلیمی با بیان اینکه دانش‌آموز باید در فضای رقابتی سالم با دبیران دوره دیده در سیر آموزش قرار بگیرد گفت: متأسفانه در مدارس حمایتی از دبیرانی که دوره آموزشی را طی نکرده‌اند استفاده می‌شود که این دارای تبعات منفی برای دانش‌آموزان است.

,

 

,

وی افزود: در بلندمدت دانش‌آموز حاضر در این مدارس از غافله رقابت تحصیلی عقب خواهد ماند و سرخوردگی را در پی دارد.

,

, ,

 

,

مدارس حمایتی در مناطق محروم، ظلم به نسل آینده است

, مدارس حمایتی در مناطق محروم، ظلم به نسل آینده است,

کارشناس مسائل آموزشی با اشاره به اینکه در آینده حتماً طرح مدارس حمایتی با شکست روبرو می‌شود و مردم معترض خواهند شد افزود: این نوع مدارس در مناطق محروم ظلم به نسل آینده است.

,

 

,

سلیمی تصریح کرد: مدارس غیرانتفاعی عملاً به تجارتخانه تبدیل شده است و این مدارس حمایتی نیز همین مسیر را پیش گرفته‌اند.

,

 

,

وی با بیان اینکه سرانه از طرف دولت باید برای مدارس واریز شود و امکانات و فضای آموزشی برای دانش‌آموز منطقه محروم لحاظ شود افزود: مهم‌تر از همه اعزام کادر دوره دیده برای تدریس در این مدارس است.

,

 

,

کارشناس مسائل آموزشی تصریح کرد: هر طرح و برنامه‌ای را آموزش و پرورش نباید بپذیرد چراکه دانش‌آموزان و فرزندان ما وسیله آزمایش طرح‌های ما نیستند و نباید آینده دانش‌آموز را تباه کنیم.

,

 

,

وی ضمن انتقاد از اجرای طرح‌های زودگذر و موقتی برای نسل آینده و فرزندان این کشور به دلیل ضربه زدن و بی‌اعتنایی به استعدادها افزود: نباید طرح‌ها به‌گونه‌ای شود که هم سن و سال‌های فرزندان مناطق محروم در مدارس برخوردار از بهترین امکانات استفاده کنند.

,

 

,

یکی از معلمان مدارس حمایتی مشهد که با درخواست اینکه نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: مدارس حمایتی در واقع به صورت پیمانکاری از سوی آموزش‌وپرورش به فردی با عنوان مؤسس که اغلب افراد بازنشسته آموزش‌وپرورش یا دارندگان مدارس غیرانتفاعی هستند واگذار می‌شود.

,


وی با بیان اینکه این اقدام در راستای اجرای قانون خصوصی‌سازی در آموزش‌وپرورش است، افزود: این مدارس اغلب در حاشیه شهر مشهد که دارای بار جمعیتی بالایی است حضور دارند تا بتوانند خدمات بهتری به دانش‌آموزان این مناطق ارائه دهند.

,
,


استفاده از نیروهای آزاد به‌جای رسمی

,
, استفاده از نیروهای آزاد به‌جای رسمی,

این معلم خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این مدارس با مدارس دولتی، استفاده از نیروهای آزاد به‌جای معلم‌های رسمی آموزش‌وپرورش است که این نیروهای آزاد از سوی آموزش‌وپرورش یا دیگر مدارس غیرانتفاعی به مؤسسان مدارس حمایتی معرفی و به‌کارگیری می‌شوند.

,


وی تصریح کرد: معلم‌ها با سوابق کاری متفاوتی در این مدارس حضور دارند که گاها تازه کار بودن معلم‌ها از کیفیت آموزش می‌کاهد اما درکل معلم‌ها به دلیل انگیزه‌ای که برای ادامه فعالیت خود دارند، تلاش بیشتری می‌کنند تا مؤسس از آن‌ها راضی باشد و این امر باعث بالا رفتن سطح نسبی کیفت آموزش می‌شود.

,
,

, ,


بسیاری از معلمان رشته تحصیلی مرتبط و سابقه کاری ندارند

,
, بسیاری از معلمان رشته تحصیلی مرتبط و سابقه کاری ندارند,

این معلم ادامه داد: بسیاری از معلم‌های مدارس حمایتی، رشته تحصیلی مرتبط با آموزش ندارند اما با این وجود آموزش‌وپرورش به صورت سالیانه یا فصلی دوره‌های ضمن خدمت جهت بالا بردن توان این آموزگاران برگزار می‌کند.
 

,
,

وی با بیان اینکه معلمانی که در مدارس حمایتی مشغول‌اند به امید استخدام رسمی هستند، گفت: یکی از مفادی که در قراردادی که با این معلمان بسته می‌شود، عدم استخدام رسمی است اما با این وجود معلمان امید به استخدام دارند.

,


این معلم خاطرنشان شد: بیمه معلمان در این مدارس اجباری است و نماینده‌های بیمه نیز به‌طور مرتب از این مدارس سرکشی می‌کنند که تمامی نیروها بیمه داشته باشند اما گاهی زمان پرداخت حقوق‌ها به تعویق می‌افتد.

,
,


بودجه‌ای برای توسعه وسایل آموزشی وجود ندارد

,
, بودجه‌ای برای توسعه وسایل آموزشی وجود ندارد,

وی با بیان اینکه این مدارس از لحاظ امکانات آموزشی در حد مدارس دولتی هستند، گفت: بودجه‌ای که در اختیار مؤسس قرار می‌گیرد در حد گذراندن امورات جاریه مدارس است و بودجه‌ای برای تجهیز و ارتقاء مسائل کمک آموزی باقی نمی‌ماند، از این رو بسیاری از کلاس‌های ما هوشمند نیستند و وسایل آزمایشگاه و کمک آموزشی کم داریم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه