اخبار داغ

واکنش یک فعال اصلاح طلب به توقیف نفتکش انگلیسی؛

ادعاهای بی‌اساس ترامپ، سیستم اطلاعاتی و دفاعی آمریکا را به تمسخر کشاند/ تیم «ب» با لیدری جان بولتون به دنبال تغییر حکومت در ایران است

ادعاهای بی‌اساس ترامپ، سیستم اطلاعاتی و دفاعی آمریکا را به تمسخر کشاند/ تیم «ب» با لیدری جان بولتون به دنبال تغییر حکومت در ایران است
فیاض زاهد به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه اشاره کرد و گفت: اقدام متقابل سپاه پاسداران در توقیف نفتکش انگلیسی موجب کاهش تنش ها بین ایران و بریتانیا خواهد شد.
[

«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران اظهار داشت: از آن جایی که رفتار کشور انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی یک رفتار خصمانه محسوب می شود، نتیجه نوعی ارزیابی غلط توسط دولت انگلیس -که بعد از جنگ جهانی اول متحد نزدیک آمریکا در اروپا است- است که ایران را وادار کرد تا با یک ارزیابی مجدد نسبت به آن چه که می تواند در منطقه خلیج فارس رخ دهد، متناسب با آن منطق این رفتار را بروز داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

زاهد تصریح کرد: مقامات ایرانی گفته اند که کشتی مزبور مزاحمتی برای یکی از کشتی های ایرانی ایجاد کرده و به دستورات امنیتی و پروتکل های بین المللی بی توجه بوده است.

,

وی خاطرنشان کرد: استدلال ایران می تواند مبتنی بر همان استدلالی باشد که انگلیسی ها حدود یک ماه قبل کشتی ایران را توقیف کردند.

,

تحلیلگر مسائل سیاسی اذعان کرد: فارق از این گروه هایی که در آمریکا و برخی از کشورهای مستاجر و اسرائیل به دنبال افزایش سطح تنش هستند، شاید این اقدام منجر شود تا طرفین به بازبینی رفتار خودشان در منطقه های بسیار حساس بپردازند.

,

زاهد اشاره کرد: پیش بینی می کنم طرفین در نتیجه گفت و گو ها سطح تنش را کنترل کنند و به یک تعامل منطقی نسبت به هم برسند.

,

 

,

آمریکا و غرب خواهان گسترش و افزایش تنش نیستند

, آمریکا و غرب خواهان گسترش و افزایش تنش نیستند,

وی ادامه داد: به نظر می رسد نه آمریکایی ها نه عربستان سعودی و نه انگلیس در شرایط فعلی خواهان گسترش و افزایش تنش نیستند، چون اماراتی ها نیروهای خودشان را از یمن خارج کردند و کانال هایی مثل سوئیسی ها، ژاپنی ها و فرانسوی ها در حال گفت و گو هستند و بعد نگرانی اروپا از به هم خوردن شاکله و چارچوب برجام، طرفین را وادار به بازبینی عاقلانه می کند.

,

این فعال اصلاح طلب اشاره کرد: براساس ایمیل های آشکار شده سفیر انگلیس در آمریکا، اقدام ترامپ در خروج از برجام بیش از آن که یک اقدام بین المللی یا حقوقی باشد، نوعی لج بازی برای از بین بردن میراث باراک اوباما بوده و از قبل هم این مسئله معلوم بود، اما آشکار شدن این مسئله نشان می دهد که ترامپ با کلیت برجام مخالف نبود بلکه می خواست این موفقیت امنیتی به نام دولت اوباما ثبت نشود.

,

فیاض زاهد با بیان این که دولت آمریکا و ترامپ تلقی می کردند با اعمال فشارهای شدید اقتصادی ایران را وادار به بازنگری کنند، بیان داشت: معتقدم در نتیجه مذاکرات هر چند آمریکایی ها در شروط 12 گانه عقب نشینی کردند اما اگر ایران می پذیرفت با آن ها گفت و گو کند، می توانست به یک چارچوب بازنگری شده با حفظ پرنسیب و پرستیژ با حفظ برجام برسد، منتهی شکلی از برجام پلاس شکل می گرفت.

,

وی تاکید کرد: اما ایرانی ها به دولت ترامپ و ساختار اداری جدید اعتماد نداشتند و اگر با دست خالی تن به مذاکره می دادند چیزی گیرشان نمی آمد، لذا رفتار ایران از منظر درک پرنسیب های بین المللی قابل فهم بود که ما هیچ وقت زیر فشار گفت و گو نمی کنیم و اگر قرار است گفت و گویی شود دولت ترامپ باید از خودش حسن نیست نشان دهد.

,

 

,

تیم «ب» با لیدری جان بولتون به دنبال تغییر حکومت در ایران است

, تیم «ب» با لیدری جان بولتون به دنبال تغییر حکومت در ایران است,

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: از طرفی در دولت آمریکا یک جریان دیگری به دنبال حل مسئله برجام متناسب با الگوی آقای ترامپ نبود، از آن طرف تیم ب به دنبال اعمال فشار برای انجام شورش ها و بلواهای اجتماعی در ایران و حتی میل به سمت رژیم چنگ و تغییر حکومت در ایران بود، اما این خواسته ای نیست که اروپایی ها از نظر امنیتی با آن موافق باشند لذا حاضر به همکاری لازم با دولت ترامپ نبودند.

,

زاهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد یک الگوی رفتاری جدید در دولت آمریکا هستیم که تلاش می کنند تا زمین بازی عوض شد؛ تا پنج شش ماه پیش دولت ایران مدعی بود که دولت آمریکا بدعهدی کرده است و از یک معاهده بین الملی خارج شده است، اما آمریکایی ها به نوعی تلاش کردند تا کلیدواژه را تغییر دهند و درصدد این بودند به دنیا اعلام کنند که ما خواهان گفت و گو و مذاکره هستیم ولی ایرانی ها نه.

,

وی تصریح کرد: آمریکایی ها انقدر در این پمپاژ تبلیغاتی می دمند تا افکار عمومی بین المللی یادشان برود که اساسا این منازعه برای چه شکل گرفته است و چرا این اتفاقات برای نفتکش ها اتفاق افتاد و پهپاد آمریکا سرنگون شد، چرا ناوگان های آمریکایی و کشتی های انگلیسی به خلیج فارس آمدند و سطح تنش ها افزایش پیدا کرد؟

,

 

,

چراغ سبز عربستان برای تعامل با ایران

, چراغ سبز عربستان برای تعامل با ایران,

این فعال اصلاح طلب ابراز کرد: در کنار این مسئله خط دیگری با خروج امارات از یمن رخ داد؛ چند روز پیش نماینده عربستان در سازمان ملل با صراحت اعلام کرد که در هیچ نقطه از منطقه و نه در یمن و هیچ نقطه دیگری خواهان جنگ با ایران نیستیم.

,

فیاض زاهد اظهار داشت: این مسئله یک چراغ سبزی است تا در سفر شهریور ماه رئیس جمهور ایران به نیویورک، زمینه های نوعی گفت و گو و مصالحه شکل بگیرد؛ بعید می دانم عربستان خودش خواهان افزایش تنش با ایران باشد، بلکه می خواست تا آمریکا با ایران وارد منازعه شود.

,

وی تاکید کرد: از سوی دیگر امارات متحده عربی نگران این بود که آغاز و گسترش تنش ها از نظر اقتصادی به شدت به امارات لطمه بزند، چون با تیرکمان هم می شد از مرزهای ایران برج ها و امکانات اقتصادی و بازار ایده آل کشور امارات را مورد هدف قرار داد و این چیزی نیست که اماراتی ها به دنبال آن هستند.

,

 

,

اقدامات ایران موجب کاهش تنش ها می شود

, اقدامات ایران موجب کاهش تنش ها می شود,

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: به نظر می رسد همیشه زمانی که سطح تنشی از خطی بالاتر می رود، امیدواری برای کنترل آن هم افزایش پیدا می کند چون طرفین به شدت نگران می شوند و تلاش می کنند که از خودشان خویشتنداری نشان دهند.

,

زاهد اشاره کرد: اگر مجموع این مسائل را در کنار هم قرار دهیم، شاید ایرانی ها و انگلیسی ها بتوانند هم در ماجرای نفتکش ایرانی در جبل الطارق و هم نفتکش انگلیسی در خلیج فارس که در بندرعباس توقیف شده است، به یک چارچوب حل منازعه نزدیک شوند.

,

وی در پاسخ به این سوال که "آیا ادعای دروغین آمریکا در خصوص دو موضوع انفجار نفتکش ها در فجیره و سنگونی پهپاد ایرانی موجب انزوای سیاسی این کشور می شود؟" گفت: ادعای بی اساس و کذب دولت آمریکا موجب تمسخر سیستم اطلاعاتی و دفاعی آمریکا می شود؛ ترامپ هم اخیراً اعلام کرده است که مستند دقیقی از سرنگونی پهپاد ایرانی در اختیار ندارم و این اطلاعاتی که جان بولتون در اختیار من قرار داده است کذب است.

,

این فعال اصلاح طلب در پایان بیان داشت: فرض من این است که هر چه جلوتر می رویم تیم ب به رهبری جان بولتون تضعیف می شود و از طرفی نیز اگر ترامپ مجددا بعنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، قطعاً جان بولتون در ترکیب آینده آمریکا جایی نخواهد داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه