اخبار داغ

صفویه شناس ترکیه ای

سلسله صفویه، نفوذ فرهنگی و دینی وسیعی در آناتولی داشت

سلسله صفویه، نفوذ فرهنگی و دینی وسیعی در آناتولی داشت
صفویه پژوه ترکیه ای به تاثیرات طریقت صفویه در آناتولی ترکیه پرداخت و گفت: ترکمان های عثمانی با طی مسافت طولانی، جهت اهدای نذورات خود و زیارت شیخ صفوی، به اردبیل مشرف می شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  سبلان‌ما،مصطفی دنیز محقق و صفویه پژوه ترکیه ای شامگاه امروز در همایش نکوداشت هفته اردبیل که در مجتمع فرهنگی فدک برگزار شد به مقایسه تاثیرات صفویه در ایران و آناتولی ترکیه پرداخت و گفت: اگر اردبیل قلب طریقت صفویه است، آناتولی جسم و جان این طریقت است چراکه اجداد صفویان در گذشته بر اثر جفای شاهان آن زمان به این طریقت،به آناتولی سفر کرده و طریقت صفویه را در این دیار گسترش دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,
وی با بیان اینکه طریقت صفویه 200 سال قبل از تشکیل حکومت صفویان در ایران وجود داشته است گفت: دولت عثمانی از بدو تاسیس این سلسله هدایایی به درگاه اردبیل فرستاده است و در تاریخ نیز به ثبت رسیده است.
,

دنیز به تاثیران طریقت صفویه در آناتولی ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکمان های عثمانی با طی مسافت های دراز در اهدای نذورات خود  و زیارت شیخ، به اردبیل مشرف می شدند.

,

وی به مناقشات آن زمان نیز اشاره کرد و گفت: بعد از اینکه طایفه قراقویونلوها درگاه صفویه را تحت فشار قراردادند، شیخ جنید،بزرگ این سلسله از پادشاه عثمانی درخواست مکان کرد ولی شاه وقت عثمانیان بدلایل سیاسی از این کار امتناع کرد و همین مسئله خود گویای پیوند عمیق فرهنگی و مذهبی مردمان اردبیل و آناتولی ترکیه است.

,

این صفویه پژوه به هدایای شیخ جنید به شاه عثمانی نیز اشاره کرد و گفت: قرآن، سجاده نماز و تسبیح هدایایی بود که شیخ صفویه به شاه عثمانی داد و که این هدیه گواه بر نیت پاک صفویان در زمان مناقشه قراقویونلوها بود.

,

وی به اقامت شیخ حیدر فرزند شیخ جنید در آناتولی ترکیه نیز اشاره کرد و شیخ حیدر نیز به مدت 20 سال در آناتولی ماند و طریقت صفویه را در این منطقه به اوج خود رساند.

,

این محقق ترکیه ای با بیان اینکه شیخ صفی الدین پیوند وسیعی با مردمان آناتولی ترکیه داشت، گفت: منابع اصیل سلسله صفویان را به 12 امام نسبت می دهدند که این خود گواه بر شیعه بودن این سلسله است.

,

دنیز به تاثیر صفویه در آناتولی ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: مردم این سرزمین به صفویان بیشتر از عثمانی ها گرایش داشته و اهمیت قائل می شدند، بطوریکه شاه قلی خان از غربی ترین نقطه آناتولی بر علیه عثمانیان قیام کرد.

,

وی جنگ چالدران را یادآور شد و گفت: بعد از قیام شاه قلی خان  عثمانیان به لحاظ سیاسی با صفویان دشمنی کردن چراکه می ترسیدند با نفوذ این طریقت در سرزمین های عثمانی این امپراطوری به خطر بیافتد.

,

صفویه پژوه ترکیه ای به جنگ تیمور و ایلدیرم نیز اشاره کرد و گفت: جنگ هایی مانند مصر سنی و عثمانی سنی نشانه و تاکیدی بر سیاسی بودن مناقشات عثمانیان با صفویان است.

,

وی در پایان سخنان خود به اشتراکات اردبیل و اناتولی ترکیه اشاره کرد و گفت:در سفرهای مختلف تحقیقاتی به مناطق مختلف ایران از شمال تهران تا قزوین، زنجان، تبریز و اردبیل تا خوی به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی برخورد کردم که در حافظه دوربین و دفتر من نگنجید که این خود بیانگر وسعت فرهنگی و دینی این دوملت است.

,

دنیز در پایان سخنان خود خواستار گسترش فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه شد.

,

انتهای پیام/ج

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه