اخبار داغ

عصرهامون گزارش می دهد؛

نفوذ موریانه قاچاق از درگاه فضای مجازی

نفوذ موریانه قاچاق از درگاه فضای مجازی
رشد و توسعه ظرفیت ها در فضای مجازی و پایین بودن ریسک شناسایی و دستگیری در این فضا، باعث شده تا قاچاقچیان برای بهره گیری از ان در جهت فروش کالاهای بی کیفیت خود بیش از پیش رغبت پیدا کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، قاچاق پدیده ای است که سخنان و مطالب زیادی در باب معایب و آسیب های ناشی از آن گفته و نوشته شده و کمتر کسی است که نداند نفوذ این موریانه به درخت اقتصاد هر کشور، چه بلایی بر سر کسب و کار و بازار و معیشت مردم آن کشور می آورد.

این پدیده علاوه بر مختل کردن برنامه ها و سیاست های توسعه اقتصادی، منجر به کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری و مشکلات و پیامدهای سلسه وار ناشی از آن می شود. اقلیتی چند درصدی را هر روز پروار تر می کند و اکثریت را به زانو در می آورد.

در ایران اگرچه مبارزه با قاچاق همواره مورد توجه بوده و آمارهای منتشر شده حکایت از تلاش دستگاه های دست اندرکار برای تقلیل و تضعیف حداکثری آن دارد اما در مقابل سودجویانی که از این راه منفعت دارند نیز از هر راهی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

امروزه رشد و توسعه فناوری زمینه را برای فعالیت آزادانه و مخفیانه تر قاچاقچیان و شیوع تب دلالی در بازار را بیش از پیش فراهم کرده؛ معضلی که برخورد و پیشگیری هر چه سریع تر آن در حال حاضر می تواند از صرف هزینه های بسیار گزاف در آینده پیشگیری کند.

در این میان نقش پررنگ دستگاه های نظارتی در پیشگیری و برخورد با عاملان این مساله بسیار پررنگ است ؛ راه اندازی شعبات رسیدگی خارج از نوبت به این امر از طرف قوه قضائیه در سراسر کشور، برخورد با عاملان فروش این کالاها توسط وزارت صنعت، رصد دقیق و انسداد مبادی و مسیر توسط پلیس ورود این کالاها و ممانعت از بازاریابی و فروش محصولات قاچاق در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توسط وزارت ارتباطات و پلیس فتا می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

قاچاق، عامل حذف فرصت های شغلی و افزایش روز افزون شمار بیکاران
میثم تاجی، کارشناس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان در گفت وگو با عصرهامون گفت: بی تردید فرصت دادن به قاچاقچیان و مهیا بودن عرصه برای فعالیت و بازاریابی آنان درتبعات بسیار منفی و بدی را متوجه اقتصاد و بازار می کند و موجب ترغیب و تشویق سایرین برای ورود به این مسیر می شود.
 
وی افزود: سودهای کلان و پول های باد آورده ناشی از گردش مالی حاصل از فروش کالای قاچاق، از طرفی فراهم بودن عرضه و توزیع این کالاها نیز مزید بر علت شده و باعث شده تا این کار برای برخی جذاب تر شود.

وی ادامه داد: بالا رفتن ارقام و رشد شاخص های قاچاق در هر کشوری می تواند تبعات بسیار بدی از جمله نابودی تولیدات داخلی، فرار مالیاتی، نابودی بازار قانونی و رونق بازار دلالان در آن کشور به همراه داشته باشد. علاوه بر آن تداوم این روند می تواند زمینه را برای انحراف ذائقه مردم به سمت کالای غیر استاندارد خارجی و تخریب سرمایه و تضعیف توان بازار داخلی شود؛ عاملی که مطمئنا می تواند باعث حذف فرصت های شغلی و افزایش روز افزون شمار بیکاران در کشور شود.

تاجی تصریح کرد: امروزه فضای مجازی به عنوان یک منبع برای ارائه، جستجو و انتخاب محصولات و خدمات تبدیل شده و ابعاد گسترده ای از فعالیت های اقتصادی را در بر گرفته؛ علاوه بر این موجب تغییر ذائقه فرهنگی، اجتماعی و ... در جوامع نیز می شود.
 
وی گفت: مطمئنا در صورتی که فرد مجال و مکانی برای ارائه محصول قاچاق خود که عمدتا بی کیفیت و غیرمجاز اند پیدا نکند و ریسک برخورد محکم در این خصوص را ببیند متوجه می شود که دل خوش کردن به درآمد حاصل از این کار به هیچ عنوان ممکن نیست و نمی تواند از نگاه تیز دستگاه های نظارتی و امنیتی و برخورد جدی دستگاه های قضایی در امان باشد.

وی با بیان اینکه گسترش اقدامات فرهنگی و آگاهی بخشی بیشتر می تواند تا حد زیادی از شیوع این امر در اجتماع بکاهد تصریح کرد: استفاده از ابزار فیلتریک برای مسدود کردن کانال های ارتباطی قاچاق چیان برای توزیع کالا های قاچاق یکی از اقدامات بسیار تاثیرگذار در این خصوص است. همچنین استفاده از ظرفیت رسانه و فضای مجازی جهت فرهنگ سازی در جامعه نیز بسیار کاربرد دارد.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: نقش مردم در این بین بسیار مهم و تعیین کننده است. عدم استقبال مردم از خرید این کالا ها و انتخاب کالای باکیفیت داخلی بازار این افراد را کساد و اقتصاد داخل را تقویت می کند.

مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از اهداف اصلی تعزیرات حکومتی است
حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان وبلوچستان، در گفت وگو با عصرهامون، گفت: وقتی کالایی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود زمینه استفاده از کالای ایرانی را دچار مشکل می‌کند و حتی در مواردی که از کیفیت خوبی هم برخوردار است به لحاظ اینکه قدرت رقابت با کالای قاچاق را ندارد، از کالای ایرانی استفاده نمی‌شود. در همین راستا یکی از موضوعاتی که به ارزش گذاشتن، حمایت و استفاده از کالای ایرانی کمک می‌کند مساله مبارزه قاطع و جدی با قاچاق کالا است.

وی افزود: بیان این مطلب بدان جهت است که وقتی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود تعرفه های گمرکی لحاظ و پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین قیمت تمام شده برای قاچاقچی قیمت پایینی است، از این رو در بازار با قیمت پایین‌تر از کالای ایرانی عرضه شده و این زمینه را فراهم می‌کند که از کالای داخلی استفاده نشود. با این تفاسیر این اقدام قاچاقچیان وظیفه برخی از دستگاه های نظارتی به مثل سازمان تعزیرات حکومتی را برای مبارزه با قاچاق کالا سنگین‌تر می کند تا بتواند هر چه فعال تر در موضوع قاچاق کالا وارد شده و زمینه را برای استفاده از کالای داخلی فراهم کند.

میرزایی برخورد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یکی از اهداف اصلی تعزیرات حکومتی دانست و اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان و سواحل دریای عمان احتمال ورود و خروج کالای قاچاق بیشتر از سایر استان ها است.

وی اذعان داشت: این سازمان در راستای پیشگیری از وقوع قاچاق جلسات متعددی با تمامی دستگاه ها در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار و از ظرفیت های رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما، روزنامه ها و خبرگزاری ها برای اطلاع رسانی پیامدهای این پدیده شوم استفاده کرده است، حتی در موارد مختلفی از ظرفیت روحانیون محترم و تریبون نماز جمعه برای اطلاع رسانی بهره‌مند شده ایم. 
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قاچاق، عامل حذف فرصت های شغلی و افزایش روز افزون شمار بیکاران ,
, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از اهداف اصلی تعزیرات حکومتی است,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه