اخبار داغ

یادداشت؛

فعال‌سازی بازار مرزی سیف سقز؛ ضرورت توسعه کردستان

فعال‌سازی بازار مرزی سیف سقز؛ ضرورت توسعه کردستان
نگاه به رویکرد دولت، نشان از این واقعیت دارد که مرز به عنوان یکی از قدرتمندترین اهرمها و مکانیزم های کارا در حوزه اقتصادی فراموش شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، نگاه به معادلات اقتصادی و تحلیل مناسبات حاکم بر آن گویای این واقعیت است که بازرگانی و صادرات دو رکن اساسی پیشرفت در این حوزه هستند به طوری که ضریب شکوفایی تابعی از قدرت تجارت می باشد، به این دلیل است که کشورهای پیشتاز توسعه بیشترین توان خود را بر تقویت زیرساخت های آن می نهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

مناطق مرزی یکی از بزرگترین پتانسیل های تجارت است زیرا از نظر هزینه، امنیت، وصول و سرعت دسترسی، قابلیت های ویژه ای دارد و اکثر کشورها سعی می کنند تا از تمام ظرفیت آن استفاده نمایند تا جایی که اولویت در تخصیص منابع به مناطق مرزی تعلق دارد و تجارت هوایی و دریایی در مراحل بعدی قرارهستند.

,

 

,

ایران به علت وسعت مساحت در ردیف کشورهای مستعد در زمینه تجارت مرزی بوده و منبع تامین بسیاری از نیازهای ممالک همسایه در زمینه مواد اولیه، مواد غذایی و محصولات صنعتی و تجارت ترانزیتی می باشد  و همواره در معاملات همسایگان در اولویت بوده است به این دلیل بازارها و بازارچه¬های مرزی ایران از رونق بالایی برخوردارند.

,

 

,

اکنون که کشور درگیر جنگ اقتصادی با ابرقدرتهاست و در قالب تحریم سعی می کنند تا کشور را در محاصره مبادلات پولی، صادرات، تامین مواد اولیه و تهیه ماشین آلات صنعتی و قطعات یدکی قرار دهند بهترین راه برای کاهش فشار این برنامه بر اقتصاد کشور استفاده از ظرفیت کامل مناطق مرزی است.

,

 

,

کردستان به علت موقعیت استراتژیک جغرافیایی و همسایگی با عراق که در وضعیت بازسازی بعد از جنگ ویرانگر داعش یکی از پتانسیلهای عظیم تجاری است که بایستی به عنوان یک تکیه گاه محکم نگریسته شود.

,

 

,

برای بررسی وضعیت مناطق مرزی و برنامه دولت در راستای استفاده از این پتانسیل مصاحبه ای با عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج انجام داده ایم که اینک پیش روی شماست.

,

 

,

خالد فرجیان با انتقاد از نگاه دولت به استعدادهای مرزی کشور گفت: نگاه دولت به پتانسیل های مرزی مملو از ایرادات فنی، حقوقی، قانونی و .... است زیرا بخش عظیمی از این ظرفیت خالی مانده و روند توسعه از منابع آن محروم می باشد و ضرورت دارد تا کل مجموعه حاکمیت در این راستا تحولات رویکردی اعمال کنند.

,

 

,

وی افزود: من نمی دانم که مسئولین کشور چه زمانی پی به جایگاه و نقش استراتژیک مناطق مرزی می برند؟ نگاه به رویکرد دولت در این زمینه نشان از این واقعیت دارد که مرز به عنوان یکی از قدرتمندترین اهرمها و مکانیزم های کارا در حوزه اقتصادی فراموش شده است.

,

 

,

عضو اتاق بازرگانی سنندج تصریح کرد: پتانسیل مرز تکیه گاه توسعه ملی است زیرا ضریب آسیب پذیری آن را به حداقل می رساند تا جایی که دیگر موضوعی مثل تحریم نمی تواند آن را به چالش بکشد، اگر امروز مشاهده می گردد که دلار ما در مدت یک ماه از 3800 تومان به 20000 تومان رفت، گرانی در حوزه مواد غذایی به حداعلی رسید، قیمت مواد اولیه وارداتی چنان افزایش یافت که کارخانه داران ناچار به تعطیل خطوط تولید شدند، اگر می بینید نرخ بیکاری ما بعد از تحریم به اوج رسید و صدها مورد دیگر علت اصلی آن عدم استفاده از ظرفیت مناطق مرزی است.

,

 

,

فرجیان در ادامه اظهار کرد: مشکل ما تنها این نیست که حجم بزرگی از ظرفیت بلااستفاده مانده مشکل از این بدتر این است که مدیریت بازارهای مرزی موجود هم به طور صحیح مورد بهره برداری قرار نمی گیرد که برای اثبات این ادعا کافیست که سری بزنید به این بازارها و زیرساختهای آنرا مشاهده کنید.

,

 

,

وی افزود: البته این رویکرد به صورت یکسان در بین مناطق کشور توزیع نشده و در برخی استانها مثل کردستان از شدت بیشتری برخوردار می باشد زیرا از یکسو مرزهایی مثل سیف سقز که از نظر موقعیت جغزافیایی در شرایط استراتژیک بوده، دارای سرمایه گذاران متعدد و نرخ بیکاری جوانان آن نیز در بالاترین رتبه کشوری می باشد اصلا مورد توجه نیست و مرتب اعلام می گردد که انشاء الله در آینده نزدیک شاهد فعالیت آن خواهیم بود و هربار هم در مقابل اعتراضات می گویند طرف عراقی هنوز مراحل قانونی را آغاز نکرده و ما منتظر اقدام آنها هستیم، اکنون این سوال را داریم، چرا طرف عراقی در مناطق غیر کوردنشین اقداماتش را قبل از ایران شروع می کند؟ پس اینجاست که به ما حق دهید که گله¬مند باشیم زیرا طرف عراقی بسیار بیشتر از ما نیازمند تجارت و بازرگانی است. در بازارهای مرزی کردستان سخت گیری های شبه قانونی و رفتارهای سلیقه ای و میلی بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است تا جایی که سبب کاهش تمایل تجار به فعالیت در این بازارها شده و تمایل به سایر مناطق افزایش یافته است.

,

 

,

فرجیان در ادامه اظهار کرد: ما سالهاست که فریاد می زنیم که مرز سیف سقز را جدی بگیرید زیرا در این شرایط تحریم ابزار مناسبی برای دور زدن این توطئه بوده و قابلیت این را دارد که مانند یک تکیه-گاه برای اقتصاد داخلی و حوزه تولید عمل نماید اما چه فایده؟

,

 

,

عضو اتاق بازرگانی افزود: اگر می گوئید که ایران تمایل کامل برای فعال سازی این بازار مرزی دارد و در انتظار طرف عراقی هستیم پس خودتان هم زحمت ایجاد زیرساختها را بکشید، این امر دیگر نیاز به اجازه و موافقت طرف عراقی ندارد. سری بزنید به سیف و وضعیت را ببینید تا متوجه شوید که در فصل بارش چگونه امکان تردد نیست و در فصل خشک گرد و خاک چه بلایی بر سر مردم درمی آورد.

,

 

,

وی تصریح کرد: در این جا از استاندار، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه و رسانه ها خواستاریم تا با جدینت دنبال این موضوع بوده و برای فعالیت سیف از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه