اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

بخش خصوصی همچنان منتظر بورس "طلای سیاه"/ چرا زنگنه برای فروش نفت با تخفیف‌های موقت تعلل می کند؟

بخش خصوصی همچنان منتظر بورس "طلای سیاه"/ چرا زنگنه برای فروش نفت با تخفیف‌های موقت تعلل می کند؟
در حالی که برخی از نمایندگان مجلس از اعطای مجوز تخفیف‌های موقت برای فروش نفت در شرایط تحریم سخن می گویند، اما ظاهرا وزارت نفت قصدی برای رونق دادن به فروش نفت در شرایط تحریم ندارد.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کشور ایران تا قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت را صادر می‌کرد؛ اما در شرایط فعلی بر اساس آخرین گزارش اوپک، میزان تولید نفت ایران در ماه گذشته (ژوئن) از 4.5 میلیون بشکه به ۲.۲۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است، از این مقدار، حدود ۱.۸ میلیون بشکه آن به پالایشگاه‌های داخلی تزریق می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گزارش اوپک،,

بر اساس این آمار مابقی نفت ایران یعنی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار بشکه به کشورهای خریدار نفت ایران صادر می‌شود. در واقع طبق آمار اوپک ایران در حال حاضر با کاهش 2 میلیون بشکه‌ای صادرات نفت و میعانات گازی روبرو است.

,

در همین راستا رویترز به نقل از منابع صنعتی گزارش داد به رغم تحریم آمریکا ایران در سه هفته ابتدایی ماه ژوئن روزانه به‌ طور متوسط 300 هزار بشکه، یا کمتر از آن، نفت به فروش رسانده است. رفینیتو، شرکت ردیابی نفتکش‌ها نیز، میزان بارگیری نفت ایران در 24 روز ماه ژوئن را زیر 240 هزار بشکه ارزیابی کرده است.

,

بورس نفت ایران هم‌زمان با تحریم های نفتی آمریکا برای ایجاد تحولی در تجارت نفت ایران آغاز به کار کرد؛ تحولی که اگر با حمایت روبرو شود می‌تواند پای بخش خصوصی را بیش از پیش به تجارت این طلای سیاه باز کند؛ اما تاکنون نامهربانی‌ها از سوی مسئولین مربوطه به ویژه وزارت نفت مانع از ورود جدی سرمایه گذاران به بورس نفت شده است. همزمانی فروش نفت در بورس با تحریم‌ها عامل اصلی عدم استقبال گسترده از بورس نفت است؛ اما آیا چون ایران تحریم است هیچ راهی برای پر رونق شدن بورس نفت و صادرات نفت وجود ندارد؟

,

 

,

لزوم ایجاد جذابیت برای فروش نفت در شرایط تحریم

, لزوم ایجاد جذابیت برای فروش نفت در شرایط تحریم, لزوم ایجاد جذابیت برای فروش نفت در شرایط تحریم,

بازار نفت کشوری که مورد تحریم واقع می‌شود برای سرمایه گذاران بازار نفت، بازار جذابی نیست. اما اگر با تمهیداتی این بازار به سمت جذابیت قدم بردارد، طبیعی است که سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار حرکت خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که سرمایه‌گذار را به سوی یک بازار می‌کشاند، قیمت است. خرید نفت از کشوری که مورد تحریم واقع شده است نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه دارای هزینه نیز است. تقبل هزینه‌های تجارت همواره بر عهده فروشنده است. اما در بورس نفت ایران اوضاع به این سادگی نیست زیرا نفت ایران با قیمت نسبتا بالا و تخفیفات جزئی در حال عرضه شدن در بورس است.

,

پیش از این وزیر نفت در گفتگویی علی‌رغم کاهش فروش نفت و مشکلات پیش روی کشور، از عدم علاقه خود برای به فروش رساندن نفت با قیمتی پایین‌تر پرده برداشته و برای نبود مشتری در بورس نیز گفته است: «وقتی نفت در بورس مشتری ندارد من باید چکار کنم؟»

, گفته است:,

با کاهش فروش نفت به میزان 400 هزار بشکه در روز، و با توجه به وابستگی شدید بودجه کشور به نفت، ایران با کسری بودجه بیش از 80 هزار میلیاردی مواجه خواهد شد. این موضوع تبعات سنگین اقتصادی را در آینده نه چندان دور برای کشور به همراه خواهد داشت.

,

در همین راستا اسدالله قره خانی نماینده مجلس و یکی از موافقان اعطای تخفیف‌های لازم برای فروش نفت معتقد است: « ما قائل بر این هستیم که موقتا تخفیفات لازم را بدهند و حتماً نفت ایران صادر شود. باید مصلحت کشور در نظر گرفته شود و برای فروش نفت تخفیف‌های لازم اعمال شود.»

, .,

 

,

راهکارهای جبران کسری بودجه

, راهکارهای جبران کسری بودجه, راهکارهای جبران کسری بودجه,

برای جلوگیری از کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت دو راهکار بلند مدت و کوتاه مدت پیش روی دولت مردان جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

,

راهکار بلند مدت که برای عدم وابستگی بودجه کشور به نفت مد نظر قرار می گیرد و همواره مورد توجه دولت‌های مختلف در کشور بوده  بسته به رویکرد هر دولت و عمل به این طرح متفاوت بوده است؛ با توجه به شرایط تحریم‌های نفتی چند ساله اخیر، میزان توجه به راهکارهایی برای عدم وابستگی بودجه و اقتصاد کشور به نفت، بیش از پیش شده است.

,

تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور توسط مجلس شورای اسلامی در راستای همین راهکار بوده است و البته می‌تواند در بلند مدت و چند سال آینده تا حد قابل قبولی از میزان خام فروشی کشور بکاهد. با احداث پالایشگاه‌های مورد نظر در این طرح با توجه به تولید فراورده‌های متنوع، تحریم‌پذیری فراورده‌های نفتی به مراتب سخت‌تر از تحریم خود نفت می شود.

, تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور, تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های کشور,

از طرف دیگر راهکار کوتاه مدت برای جلوگیری از کسری بودجه، فروش نفت با تخفیف‌های موقت است؛ همان‌طور که اشاره شد طرح های مختلف برای تولید ارزش افزوده از نفت خام به منظور جلوگیری از خام فروشی در بلند مدت اثرگذار خواهد بود.

, فروش نفت با تخفیف‌های موقت,

در کوتاه مدت مشکل تحریم های نفتی و وابستگی بودجه کشور به نفت همچنان باقی است. وزارت نفت برای مدتی محدود می‌تواند نفت را با تخفیف در بورس عرضه کند تا کسری بودجه کشور جبران شود.

,

در کل باید گفت کلید حل مشکلات اقتصادی پیش‌روی کشور، فعلا در دستان وزارت نفت است. این وزارت خانه می‌تواند با تصمیم گیری درست، در کوتاه مدت با اعطای تخفیف های موقت نفتی، کشور را از حالت گذار عبور دهد و در بلند مدت نیز اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت نجات دهد.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه