اخبار داغ

چرا جوانان پشت خط ازدواج متوقف شده‌اند!

آغاز بی‌علاقگی و افسردگی از فردای ازدواج‌های مدرن و نیمه مدرن/ شب خاطره‌انگیز در دام رسوم مخاطره‌ انگیز

آغاز بی‌علاقگی و افسردگی از فردای ازدواج‌های مدرن و نیمه مدرن/ شب خاطره‌انگیز در دام رسوم مخاطره‌ انگیز
قرار نبود داستان به اینجا کشیده شود اما در نهایت یافته‌های جدید در باب ازدواجهای وابسته به مجلل‌ترین تالارها و کلیپ‌ها و انواع هزینه‌ها، از نتایجی خطرناک، همچون افسردگی و بی علاقگی زودرس در بین زوج‌های جوان در مناطقی متعدد از کشورمان حکایت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، ازدواج نقطه آغاز یک زندگی مشترک برای قرار گرفتن یک زوج در کنار هم برای رفع نیاز های عاطفی و جسمانی است که امروزه تحت تاثیرعوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با ایجاد تاخیر مواجه شده است و آنقدر دچار تجملات شده که از هدف اصلی دور شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک،,

حالا دیگر خبری از برگزاری مراسمات ساده ازدواج نیست و زوج ها در درگیری با فرهنگ های غلط، نابجا و چشم و هم چشمی ها، زیبایی ها و لذتهای روزهای آغازین زندگی مشترکشان را در سایه سیاه تجملات از دست داده اند و در مقابل ناامنی هایی برای آینده زندگی ایجاد می کنند.

,

با یک بررسی کوچک برای برگزاری یک مراسم ازدواج با هزینه های هنگفتی که هوش از سر می پراند ، مواجه شدیم، آتلیه هایی که برای ساخت کلیپ هایی مصنوعی و غیر ضروری بالاتر از 20 میلیون تومان دستمزد می گیرند، آرایشگاه های چند میلیون تومانی، تالارهایی که چند صباح پیش تنها سوله های انبار مانند بودند، امروز با تغییر کاربری هزینه های چند میلیونی برای زوج های جوان اعلام می کنند، اینها همه عواملی معمولی است اما قصه زمانی پیچیده می شود که افرادی برای کاسبی بیشتر و کسب درآمد بالاتر برنامه هایی جدیدی را وارد بازار کارشان می کنند، مراسم هایی با نام فرمالیته که امروزه بیشتر زوج های جوان به آن گرایش پیدا کرده اند بطوری که تمام بخش های یک عروسی واقعی از آرایش و لباس عروس و داماد،عکس، فیلم و ماشین عروس را چند روز قبل از مراسم اجرا می کنند و هزینه ها دوبرابر می شود.

,

 

,

پیشی گرفتن مسائل فرهنگی از اقتصادی عامل مؤثر در کاهش ازدواج‌ها

, پیشی گرفتن مسائل فرهنگی از اقتصادی عامل مؤثر در کاهش ازدواج‌ها,

ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی گفت: سن ازدواج رو به افزایش است و این نشان از تغییر الگوی فرهنگی جامعه دارد، قطعا مسائل اقتصادی نیز بی تاثیر نیست، اما به نظر می رسد در چند سال اخیر مسائل فرهنگی در حال پیشی گرفتن از مسائل اقتصادی هستند.

,

وی با بیان این نکته که سخت گیری های بحث ازدواج، تاکید بر تجمل گرایی، ریشه در جاافتادن فرهنگ هایی غلط در بین خانواده ها و زوج های جوان دارد، گفت: مسائل فرهنگی و اقتصادی به اندازه هم در بحث کاهش آمار ازدواج و بالارفتن سن ازدواج تاثیر گذارند.

,

یغمایی براساس آمار ثبت شده در سال 97 عمومیت سن ازدواج در خراسان شمالی را  96.5 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که استان نسبت به میانگین کشوری که 94.3 درصد است جایگاه خوبی دارد، اما به طور کلی سن ازدواج رو به افزایش است.

,

وی افراد 10 سال به بالاتر که هرگز ازدواج نکرده اند در خراسان شمالی را 24.8 درصد جمعیت استان بیان کرد.

,

یغمایی با اشاره به آمار سال 95 تعداد مردان هرگز ازدواج نکرده در استان را بیشتر از زنان اعلام کرد و گفت: به ازای هر 100 زن بدون همسر 123 مرد بدون همسر که هرگز ازدواج نکرده وجود دارد.

,

 

,

, ,

 

,

گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است

, گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است,

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به اینکه امروز بحث اشتغال زنان به یک  ضرورت تبدیل شده، گفت: با ایجاد کسب و کار برای دختران با هدف از بین بردن بهانه های اقتصادی فرار از ازدواج، همچنین جلوگیری از آسیب های اجتماعی، اشتغال را به سمت توسعه مشاغل خرد و خانگی پیش برده ایم.

,

وی افزود: باتوجه به اینکه امکان ورود همه دختران تحصیل کرده به ادارات و دستگاه های دولتی نیست، براساس تحصیلاتشان شرایط کارآفرینی برایشان فراهم می شود.

,

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که ایجاد اشتغال و داشتن استقلال مالی دختران خود نوعی دوری از ازدواج را رقم می زند، گفت: باید در کنار ایجاد اشتغال به دختران آموزش داده شود که نقش هایی برای یک خانم تعریف شده که مهم است و زن شاغل نباید حس کند نقش های مادری و همسری دچار تغییر شده و تبدیل به یک مرد شده ، از طرفی امروز گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد یک ازدواج آگاهانه برای جوانان از سال 95 طرحی با نظارت دادگستری، همراهی جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و امور بانوان استانداری مصوب و اجرایی شد که هشت ساعت آموزش پیش از ازدواج برای عقد به یک اجبار تبدیل کرده است.

,

یغمایی با بیان اینکه به دنبال اجباری کردن آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج در استان هستیم، افزود: با همکاری آموزش و پرورش برای نقاط آسیب خیز، باهدف مهارت آموزی برای دختران و خانواده هایشان گام هایی برداشته شده تا این افراد با شناخت معیارها انتخاب آگاهانه ای را داشته باشند.

,

 

,

سالمندی زودرس نتیجه بالارفتن سن ازدواج

, سالمندی زودرس نتیجه بالارفتن سن ازدواج,

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به تدوین سند توسعه زنان استان در راستای بررسی چند محور در جهت کاهش چالش های ازدواج  اشاره کرد و گفت: پایین بودن نرخ سواد آموزی که در ازدواج هم مشکل ساز خواهد شد از جمله موارد مورد تایید در این سند است.

,

یغمایی با بیان اینکه ازدواج مرحله ای است که باعث تکامل انسان می شود، افزود: وقتی فرد در سن ازدواج نتواند صاحب یک خانواده مستقل شود، دچار آسیب های روحی و روانی می شود و اختلالات ویژه ای را برای فرد ایجاد می کند.

,

وی  سالمندی زودرس، از بین رفتن تعادل در تنظیم جمعیت، از دست رفتن کارکردهای فرد در جامعه را از جمله معضلات بالارفتن سن ازدواج دانست و گفت: امروزه زوج ها با تجمل گرایی خود را از لذت هایی محروم می کنند که فرصت تکرارشان فراهم نمی شود.

,

 

,

, ,

 

,

کاهش 10 درصدی ازدواج‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

, کاهش 10 درصدی ازدواج‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته,

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، دوهزار و 845 ازدواج در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است.

,

مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی همچنین تعداد ازدواج های ثبت شده طی سه ماهه نخست سال جاری را دو هزار و 543 مورد اعلام کرد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 10 و نیم درصد کاهش داشته است.

,

وی اضافه کرد: براساس مقایسه آمارها طی سالهای 89 تا 97 میانگین سن زوج در زمان ازدواج از 26.3 به 27.9 سال و سن زوجه از 21.1 به 22.6 سال رسیده است.

,

 

,

60 درصد از جوانان خراسان شمالی در آستانه ازدواج اند

, 60 درصد از جوانان خراسان شمالی در آستانه ازدواج اند,

امان الله فیروزه، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی با اشاره به اینکه استان دارای 319 هزار و 306 هزار جوان 18 تا 35 است، اظهار کرد:  براثر یافته های پژوهشی ورزش و جوانان سال گذشته، 60 درصد از جوانان خراسان شمالی در آستانه ازدواج قرار دارند.

,

وی ادامه داد: در حال حاضر مسائل اقتصادی و تغییر در باورهای فرهنگی جامعه، ازدواج جوانان را به معضلی بزرگ تبدیل کرده است.

,

معاون فرهنگی و امور جوانان  خراسان شمالی با اشاره به اینکه در سال جاری پنج هزار و 298 نفر در صف انتظار دریافت وام ازدواج قرار دارند، گفت:425 نفر در انتظار اخذ وام ، یک هزار و 355 نفر در انتظار تکمیل مدارک، 529 نفر در انتظار پذیرش در شعبه و دوهزار 989 در انتظار تعیین شعبه برای استفاده از تسهیلات وام ازدواج هستند.

,

این مقام مسئول با بیان اینکه میانگین کشوری دریافت کنندگان وام ازدواج 44 درصد است، افزود: این در حالی است که در مجموع سال جاری 27 درصد از متقاضیان موفق به دریافت وام شده اند و 17 درصد در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 92 درصد از جامعه هدف وام را دریافت کردند، افزود: هشت درصد باقی مانده برای افزایش مبلغ وام در سال 98 مجدد اقدام به ثبت نام کردند و پیگری ها در حال انجام است که امسال تعداد زوج های در انتظار وام را به حداقل برسانیم.

,

این مقام مسئول یادآور شد: در خراسان شمالی 12 بانک وام ازدواج را در اختیار زوجها قرار می دهند و از لحاظ منابع وام ازدواج هیچ گونه مشکل و محدودیتی وجود ندارد.

,

فیروزه عنوان کرد: زوج های جوان دو سال بعد از تاریخ عقدشان مهلت دارند تا از دریافت وام ازدواج بهره مند شوند.

,

 

,

کاهش مراجعات به کانون ازدواج آسان

, کاهش مراجعات به کانون ازدواج آسان,

سیما دلشاد، مدیر کانون ازدواج آسان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه این کانون موسسه خیریه برای تسهیل کردن برگزاری مراسم ازدواج جوانان است، گفت: امکانات ارائه شده به قشر و گروه خاصی مرتبط نیست و تمامی جوانان می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

,

وی به کاهش تعداد مراسم های عروسی اشاره کرد و گفت: تا سال 96 به صورت ماهانه بخصوص در ایام تابستان 60 تا 70 عروسی برگزار می کردیم در حالی که از سال 97  با افت شدیدی مواجه شده ایم و اکنون به صورت ماهانه تعداد به 10 عروسی هم نمی رسد.

,

دلشاد اضافه کرد: تشریفاتی و تجملاتی شدن مراسمات ازدواج به یکی از عوامل اصلی فرار جوانان از ازدواج تبدیل شده ، به گونه ای که فرهنگ هایی غلط جای سادگی و آرامش را گرفته و امروز به یک اصل تبدیل شده اند.

,

 

,

, ,

 

,

دوبرابر شدن هزینه های ازدواج با رواج عروسی فرمالیته

, دوبرابر شدن هزینه های ازدواج با رواج عروسی فرمالیته,

وی به پدیده ای نو به نام عروسی های فرمالیته اشاره کرد و گفت: این نوع مراسم تنها خرجی دوبرابری برای خانواده ها و زوج ها به ارمغان می آورد و کلیپهای به ظاهر عاشقانه ولی کاملا مصنوعی و بی خود جای آرامش را در زندگی های امروز گرفته است که همگی  ریشه در تزلزل فرهنگی دارد.

,

  دلشاد ادامه داد: در دو سال گذشته با کاهش 90 درصدی عروسی هایی که برای برگزاری از  کانون ازدواج آسان خدمات می گرفتند، مواجه شده ایم و این علاوه بر کاهش ازدواج ها، نشان از تمایل زوج ها به سمت تشریفاتی شدن دارد.

,

 

,

جوان افسرده و ناامید به سمت ازدواج نمی رود

, جوان افسرده و ناامید به سمت ازدواج نمی رود,

طوبی ولی پور، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از عوامل موثر در بالا رفتن سن ازدواج اعلام کرد.

,

وی ادامه داد: ایجاد هراس در بین جوانان برای انتخابی درست، تحصیلات دانشگاهی، عدم توازن بین جمعیت دختران و پسران در جامعه از مهم ترین عوامل اجتماعی است که در بالارفتن سن ازدواج موثرند.

,

ولی پور با اشاره به نقش عمده عوامل اقتصادی در کاهش ازدواج ها، اظهار کرد: اشتغال برای دختران به ضرورت تبدیل شده اما زمانی که برخی از دختران به لحاظ اقتصادی مستقل می شوند از رد کردن خواستگاران واهمه ای ندارند و باعث از دست رفتن زمان مناسب ازدواج  می شود.

,

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: منظور این نیست که دختران و زنان نباید شاغل باشند بلکه باید اشتغال در بیرون از منزل را به عنوان شغل دوم در نظر بگیرند و در کنار آن به دنبال نیاز روحی و روانی که ازدواج است باشند، همچنین اشتغال برای دختران باتوجه به اینکه یک منبع درآمد است برای زندگی مشترک می تواند همراهی بزرگی محسوب شود.

,

 

,

, ,

 

,

وی نداشتن شغل و منبع درآمد پسران را یکی دیگر از عوامل اقتصادی دانست و گفت: بیکاری ایجاد یاس در بین جوانان می کند و جوان افسرده و ناامید به سمت ازدواج نمی رود.

,

این کارشناس مسائل مذهبی تبلیغات در فضای مجازی و فرار جوانان از ازدواج براساس ورود فرهنگ های غربی به جامعه اسلامی را یکی دیگر از عوامل دوری کردن آنها از ازدواج دانست.

,

 

,

مسئولان جدی در این امر وارد شوند

, مسئولان جدی در این امر وارد شوند,

ولی پور خاطر نشان کرد: بالارفتن سن ازدواج در بین جوانان باعث ایجاد فساد در جامعه می شود، باتوجه به اینکه دختر یا پسر توسط ازدواج نیازهای جنسی، روحی و روانی را برطرف می کند، آن زمان که از سن ازدواجشان می گذرد، دچار مشکل می شوند و گاها دست به انحرافاتی می زنند که به صلاح جامعه دینی نیست.

,

وی اضافه کرد: از طرفی دختران و پسرانی که جنبه شرعی را رعایت می کنند و زمینه ازدواج را ندارند، از لحاظ روحی دچار مشکل می شوند و تاثیرات روانی نامطلوبی روی این افراد دارد.

,

وی مهمترین گام در این زمینه را ورود جدی مسئولان و ارگان هایی مرتبط برای فراهم سازی و ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرد و گفت: مسئولینی که موظف هستند این بحث را به عنوان یک دغدغه جدی دنبال کنند و با فرهنگ سازی صحیح از بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن جلوگیری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه