اخبار داغ

در گفتگو با دانا عنوان شد؛

نقد فیلم "قسم" ساخته جدید محسن تنابنده/ جبارآذین: نگاه سطحی نگر تنابنده در جای جای فیلم سینمایی "قسم" قابل مشاهده است/ قسم نه یک فیلم کامل اجتماعی است و نه یک فیلم خانوادگی

نقد فیلم "قسم" ساخته جدید محسن تنابنده/ جبارآذین: نگاه سطحی نگر تنابنده در جای جای فیلم سینمایی "قسم" قابل مشاهده است/ قسم نه یک فیلم کامل اجتماعی است و نه یک فیلم خانوادگی
جبار آذین منتقد و مدرس سینما گفت: قسم فقط می تواند یک فیلم تجربی برای محسن تنابنده محسوب شود و جایگاهی بیشتر از فیلم های رایج متوسط سینمایی، در پرونده سینمایی کشور به خود اختصاص نمی دهد.
[

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در خصوص فیلم سینمایی قسم دومین تجربه کارگردانی محسن تنابنده در سینما در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: محسن تنابنده در واقع بیش از آن که جزو سینماگران مطرح و فعال کشور محسوب شود از جمله فیلمنامه نویسان و بازیگران شناخته شده تلویزیون است، به عبارتی سلطه و تسلط فنی و هنری او بر چارچوب فیلمنامه نویسی شرایطی را فراهم آورده تا این هنرمند بتواند فیلمنامه های مختلفی در گونه های گوناگون با موضع های مختلف طراحی کرده و به نگارش در آورد.

, جبار آذین , قسم , محسن تنابنده, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, محسن تنابنده,

وی افزود: بسیاری از سریال ها و مواردی از فیلم های سینمایی حاصل نوشتار او است، با این حال و به رغم قابلیت ها و توانایی های او در فیلمنامه نویسی، اما کمتر اثری از او به عنوان فیلمنامه نویس توانسته است از سطح آثار متوسط فراتر برود، با آن که بخشی از نگارش های او سفارشی بوده و در قالب سریالی مانند پایتخت تجلی کرده است اما از ویژگی های کار او که به سمت کلیشه و تکرار می رود، دیالوگ های سطحی، ماجراهای فرعی غیر دراماتیک و حوادث کمتر مرتبط با خط اصلی داستان است.

,

این منتقد سینما اظهار داشت: محسن تنابنده افزون بر ساخت آثار متوسط تلویزیونی در سینما هم به عنوان کارگردان ظاهر شده است، تازه ترین فیلم او که در واقع دومین اثر سینمایی او محسوب می شود، قسم نام دارد، این فیلم ترکیبی از مسائل اجتماعی و خانوادگی با چاشنی طنازی همیشگی آثار فیلمنامه ای او است اما واقعیت دیگر فیلم قسم که آن را از منظر ساختار هنری و سینمایی باز هم از سطح متوسط بالاتر قرار نمی دهد، موضوع های سطحی نگر فیلمساز و عدم پژوهش کافی در تبیین واقعیت های اجتماعی است، به عبارت صریح تر این که فیلم قسم نه در ساختار هنری و نه از نظر مضمون و محتوا اثری نیست که بتوان از آن به عنوان فیلمی شاخص، مانا و قابل توجه نگاه کرد.

, محسن تنابنده , قسم , قسم , قسم ,

وی اذعان داشت: نگاه ضعیف و سطحی نگر تنابنده در جای جای این فیلم از دیالوگ ها گرفته تا پردازش ضعیف کاراکترها و مناسبات آدم ها قابل مشاهده است؛ متاسفانه شاید استقبال از سریال پایتخت که خود این سریال هم در قسمت های اخیر مسیری بی راه را طی کرد، باعث شده تا تنابنده در محدوده فکری و فنی همان موضوع ها و قابل ها قسم را بسازد، از همین رو قسم نه یک فیلم کامل اجتماعی و نه یک فیلم خانوادگی با موضع گیری های مشخص اجتماعی و نه حتی موفق در ارائه نکته های انتقادی طنزگونه است.

, تنابنده , پایتخت , تنابنده , قسم ,

جبار آذین در پایان گفت: در مجموع این که قسم فقط می تواند یک فیلم تجربی برای محسن تنابنده محسوب شود و جایگاهی بیشتر از فیلم های رایج متوسط سینمایی، در پرونده سینمایی کشور به خود اختصاص نمی دهد.

, جبار آذین, قسم , محسن تنابنده,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه