اخبار داغ

۲ میلیون جمعیت و ۲ سالن سینما؛

سینمای ۵۰ ساله کرمانشاه زمین بایر شد

سینمای ۵۰ ساله کرمانشاه زمین بایر شد
سینمای ۵۰ ساله «پیروزی» کرمانشاه هنوز هم در اغماست و به یک زمین خالی تبدیل شده و ظاهرا خبری از بازسازی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز سینما امروزه یکی از رسانه‌های قدرتمند، نافذ و تعیین کننده فرهنگ در جوامع مختلف است و بسیاری از کشورها برای دستیابی به اهداف و عملیاتی کردن برنامه های خود از این رسانه استفاده می‌کند که سینمای هالیوود با صرف هزینه های میلیارد دلاری برای ساخت یک فیلم نمونه بارز این موضوع و اهداف پشت آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

 با توجه به تاثیرگذاری سینما و تولیدات سینمایی بر زندگی مردم می توان به نوعی آن را جزء جدایی ناپذیر از زندگی افراد دانست و همانطور که گفته شد، تولیدات سینمایی تاثیرات عمیقی در زندگی مردم و روابط اجتماعی آنها می گذارد  لذا می تواند ابزار خوبی برای توسعه فرهنگی در یک جامعه بوده و تقویت این حوزه  منجر به تقویت حوزه فرهنگ در جامعه هدف باشد.

,

با توجه به اینکه گرفتن بازخورد فرهنگی از تولیدات سینمایی نیز چون سایر امور نیاز به یکسری زیرساخت ها دارد، تأمین و توسعه این زیرساخت ها نیز از ضروریات توسعه فرهنگی محسوب می‌شود.

,

ایجاد سالن های سینمایی یکی از  حداقل زیرساخت‌های مذکور است که باید وجود داشته باشد تا بتوان تولیدات این حوزه را با اهداف ذکر شده، نمایش داد و در نقطه مقابل کمبود سالن های سینمایی و عدم دسترسی آسان به این سالن ها، تا حدی باعث دوری مخاطب از این ابزار اثرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

,

اگر مخاطب به سالن سینما دسترسی نداشته باشد، حتی اگر آثار خوبی نیز در این حوزه تولید شود، نمی توان در انتظار و شاهد نتایج مد نظر در جامعه بود و به طور خلاصه تا اثری دیده نشود، اثربخشی نخواهد داشت.

,

کرمانشاه از نظر تعداد سالن‌های سینمایی محروم است

, کرمانشاه از نظر تعداد سالن‌های سینمایی محروم است,

استان کرمانشاه از نظر تعداد سالن‌های سینمایی هم اکنون در وضعیت مناسبی نیست و علی رغم اینکه به گفته مسئولان مربوطه از نظر تعداد تماشاچیان طی سال های اخیر رشد خوبی داشته است، از نظر تعداد سالن های سینمایی چندان پیشرفتی نداشته و «سینما آزادی» تنها سالن مجهز و به روز این استان محسوب می شود.

,

 البته «سینما فرهنگ» کرمانشاه نیز که یک سینمای خصوصی بوده نیز با بروز رسانی برخی امکانات هنوز در مدار فعالیت قرار دارد، اما با توجه به شاخص های سینمایی در دنیا که به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما باید وجود داشته باشد و شاخص های کشور که به ازای هر ۴۰۰ هزار نفر یک سینما نیاز است، می توان گفت که استان کرمانشاه با داشتن تنهای دو سینمای فعال و جمعیتی ۲ میلیون نفری از این شاخص ها فاصله دارد و یک استان محروم است.

,

با توجه به کمبودهایی که از این نظر وجود دارد می توان گفت که وضعیت سینماداری در کرمانشاه مطلوب نیست و حتی پائینتر از استانداردهای کشوری قرار دارد  و برای جبران آن با جمعیت فعلی، حداقل به ۳ سینمای دیگر با امکانات به روز نیازمند است.

,

بازسازی دو سینمای پیروزی و آزادی کرمانشاه خبری بود که سال ۸۹ توسط رئیس حوزه هنری وقت اعلام شد اما پس از گذشت سه سال تنها سینما آزادی به بهره‌برداری رسید و سینما پیروزی در حالتی نیمه تخریب شده و چهره‌ای نامناسب به حال خود رها شد.

,

, ,

تیر خلاص زلزله آبان ۹۶ به بنای فرسوده سینما پیروزی کرمانشاه/تبدیل سینمای پنجاه ساله به یک زمین خالی

, تیر خلاص زلزله آبان ۹۶ به بنای فرسوده سینما پیروزی کرمانشاه/تبدیل سینمای پنجاه ساله به یک زمین خالی,

این سینما که بیش از نیم قرن قدمت داشت در شرایطی رها شده بود که هر لحظه خطر تخریب آن وجود داشت تا اینکه زلزله آبان ماه سال ۹۶ تیر خلاص را به آن زد و سینما در شرایطی قرار گرفت که هر آن امکان ریزش آن وجود داشت و این تهدیدی برای شهروندانی بود که از این مسیر عبور می‌کردند.

,

 با توجه به این شرایط خطرناک سینما نهایتاً مسئولان تصمیم به تخریب کامل ساختمان سینما گرفتند و هم اکنون سینمای پنجاه ساله پیروزی  تخریب و به زمینی خالی  مبدل شده است.

,

عدم تامین اعتبار مناسب مانع بازسازی سینما پیروزی

, عدم تامین اعتبار مناسب مانع بازسازی سینما پیروزی,

طی مصاحبه های مکرری که از سال ۸۹ تاکنون با مسئولین حوزه هنری استان در خصوص این سینما صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که عدم تامین اعتبار مناسب مهمترین دلیل بلاتکلیف ماندن بازسازی این سینما است.

,

افشین آزادی رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اعتبار مورد نیاز برای بازسازی سینما پیروزی کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون ساخت سینما خیلی گران قیمت بوده و ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی سینما پیروزی و تبدیل آن به مجتمع فرهنگی نیاز است.

, خبرنگار مهر,

وی ادامه داد: ما با شرایط فعلی اقتصادی به رقم فوق نیاز داریم که کار را به جای مناسبی برسانیم اما هنوز هیچ اعتباری در این زمینه نداریم.

,

, ,

سینما توجیه اقتصادی ندارد/رغبتی از سوی بخش های دولتی و خصوصی برای بازسازی نیست

, سینما توجیه اقتصادی ندارد/رغبتی از سوی بخش های دولتی و خصوصی برای بازسازی نیست,

آزادی با بیان اینکه سینما توجیه اقتصادی ندارد، گفت: اگر این پروژه یک طرح تجاری یا مسکونی باشد، صدها نفر از بخش خصوصی استقبال می کنند و پای کار می آیند اما در بحث سینما به دلیل اینکه در کشور ما فعلا در کوتاه مدت بازده اقتصادی سریعی ندارد، نمی توانیم بخش خصوصی را چندان ترغیب کنیم که پای کار بیاید.

,

وی افزود: اگر چند طبقه پاساژ روی سینما بسازیم می شود که بخش خصوصی پای کار بیاید، اما وقتی ما می‌خواهیم کلا به یک مجتمع فرهنگی در کرمانشاه تبدیل شود که در آن بخش هایی چون پردیس سینمایی پلاتو نمایش، استودیو موسیقی و... باشد، متاسفانه نه بخش دولتی و نه بخش خصوصی رغبتی ندارد که ورود کند.

,

این مسئول با بیان اینکه ما همچنان در این زمینه تلاش خود را ادامه می دهیم، ادامه داد: ما تلاش می کنیم که یکی از دو طرف(بخش دولتی و بخش خصوصی) را راغب کنیم که پای کار بیایند.

,

صنعت سینمایی کرمانشاه از تفاهم نامه وزارت ارشاد بی بهره بود

, صنعت سینمایی کرمانشاه از تفاهم نامه وزارت ارشاد بی بهره بود,

آزادی در خصوص بخش دولتی گفت: وزارت ارشاد در سال گذشته تفاهم نامه ای با رقم بالایی با استان کرمانشاه امضا کرده است اما صنعت سینمایی کرمانشاه از این تفاهم نامه بی بهره بود.

,

وی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون به دنبال ساخت یک برج ۸ یا ۹ طبقه هستیم که در آن همه امکانات یک فرهنگی از جمله پردیس سینمایی، سالن پلاتو نمایش،باغ علمی کودکان، استودیو موسیقی و استودیو تصویری دیده شود.

,

قول های شفاهی برای بازسازی داده شده اما رغبتی در عمل وجود ندارد

, قول های شفاهی برای بازسازی داده شده اما رغبتی در عمل وجود ندارد,

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت: ما ۲ سال است که پیگیر این موضوع هستیم اما از سوی مسئولین رغبتی برای همکاری برای ساخت آن وجود ندارد.

,

وی در خصوص مدت تعطیلی سینما پیروزی کرمانشاه افزود: این سینما از حدود سال ۸۷ تعطیل است و ساختمان سینما به دلیل اینکه در زلزله آسیب جدی دیده بود، کاملاً تخریب شد و در انتظار ساخت است.

,

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه ادامه داد: مکرراً در حال مکاتبه با مسئولین استانی در این زمینه هستیم و هر چند که به صورت شفاهی قول هایی در این زمینه داده شده است، اما متاسفانه رغبتی به صورت عملی برای انجام این کار در مسئولین استان نمی بینیم که بخواهند برای ساخت سینما اقدامی انجام دهند.

,

این مسئول تعداد سالن ها و صندلی های سینمایی را جزو شاخص های فرهنگی و توسعه هر کشور و منطقه ای دانست و گفت: اگر به لحاظ فرهنگی و براساس استانداردهای سازمان ملل متحد بخواهند کشورها را بسنجند، تعداد سالن های سینمایی آن را مدنظر قرار می دهند.

,

آزادی بیان داشت: تمایل داریم با استفاده از ساخت سینما، شاخص های فرهنگی کرمانشاه را گسترش دهیم و این نکته خیلی مهمی است، اما ما رغبتی برای این موضوع نمی بینیم.

,

وضعیت استانهای هم جوار از نظر تعداد سالن سینما مطلوبتر است

, وضعیت استانهای هم جوار از نظر تعداد سالن سینما مطلوبتر است,

وی تاکید کرد: هدف ما این است که با ایجاد این مرکز فرهنگی، به عنوان قطب فرهنگی غرب کشور، حداقل از استان های همدان و کردستان عقب نباشیم. در حالی که آنها خیلی وضعیتشان از ما مطلوب تر است.

,

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این امکانات را در کرمانشاه نداریم و تا به حال نیز در این زمینه موفق نشده ایم و هر چند که مسئولین قول هایی به صورت شفاهی داده اند، اما این قول‌ها هنوز عملی نشده است.

,

با توجه به اینکه این روزها نسبت به چندسال گذشته رغبت به سینما و اماکن فرهنگی و هنری در بین مردم و به ویژه جوانان کرمانشاهی قدری بیشتر شده و تمایل بیشتری به دیدن فیلم در سینما دارند، وجود یک سینما و یا مجتمع فرهنگی با قابلیت های ذکر شده، می تواند یک ضرورت برای کلان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه باشد تا علاوه بر پر کردن اوقات فراغت جوانان به شیوه ای مناسب، بازخوردهای فرهنگی ناشی از آن(به شرط تولید آثار مناسب) نیز در جامع قابل مشاهده باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه