اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک کارشناس مذهبی عنوان شد

عرفه روز بازگشت به خویشتن برای قربانی کردن نفس اماره

عرفه روز بازگشت به خویشتن برای قربانی کردن نفس اماره
یک کارشناس مذهبی، عرفه را روز بازگشت به خویشتن دانست و گفت: عرفه مقدمه ای برای قربانی کردن نفس اماره است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با بیان فلسفه نامگذاری روز عرفه، گفت: حجاج در روز عرفه در سرزمینی به نام عرفات توقف می کنند. این سرزمین همان سرزمینی است که آدم ابوالبشر در این جایگاه قرار گرفت و آنجا کلمات الهی به وی آموخته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وی با بیان اینکه حضرت آدم در این سرزمین خود را شناخت، به گناه خود اعتراف و توبه کرد، افزود: عرفه روز بازگشت به خویشتن است که انسان خود را پیدا کند و آنچه او را از بندگی خدا دور کرده است به سمت تعبد برگردد.

,

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: همچنین در فلسفه نامگذاری این روز آمده که حضرت ابراهیم(ع) وقتی در سرزمین "منا" مناسک حج را از جبرئیل آموخت در مکان عرفات این جمله را گفت " اعرفت اعرفت " یعنی شناختم شناختم، لذا این روز به عرفه معروف شد.

,

جوشقانیان با اشاره به ریزش رحمت الهی در روز عرفه، بیان کرد: امام سجاد(ع) دید در روز عرفه سائلی دارد از دیگران تکدی می کند، فرمود وای بر تو آیا از غیر خدا تقاضا می کنی در این روزی که حتی امید می رود بچه هایی که در رحم مادر هستند خیری به آنها برسد و فضل خدا شامل حالشان شود.

,

وی با بیان اینکه خدای متعال در این روز به سه مکان توجه ویژه دارد، گفت: خداوند در روز عرفه به صحرای عرفات که حجاج در آنجا حضور دارند، کربلای معلی و به زائران اباعبدالله الحسین(ع) و هر مکان و مسجدی که در آنجا دست دعا بلند می شود، عنایت می کند.  

,

این کارشناس مذهبی با توصیه بر اینکه در روز عرفه باید به خدا نزدیک شویم و خودمان را پیدا کنیم، افزود: در این روز ظلمی که به بندگان خوب خدا کردیم را جبران نماییم و سعی کنیم به سمت خوبی ها برویم.

,

جوشقانیان با اشاره به اینکه عید قربان بعد از روز عرفه آمده است و این یک حکمتی دارد، اظهار کرد: وقتی ما در روز عرفه موفق می شویم نیایش کنیم، آنگاه توفیق پیدا می کنیم که هوی و هوس خود را نیز قربانی نماییم.  

,

وی عرفه را روز مهار کردن نفس اماره دانست و تاکید کرد: شرط قربانی کردن نفس اماره شناخت است، وقتی انسان قابلیت پیدا کرد و خود را شناخت، می تواند نفس اماره ای که ما را از مسیر خدا دور کرده را ذبح نماید و به خدا و ارزش های الهی تقرب پیدا کند.

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از زیباترین اعمالی که در روز عرفه وارد شده، خواندن دعای عرفه می باشد، اظهار کرد: چه دعای عرفه امام حسین(ع) و چه دعای عرفه امام سجاد(ع) و سایر دعاهایی که در این روز خوانده می شود، از بهترین اعمال این روز است.

,

جوشقانیان با تاکید بر توجه به مضامین و مفاهیم دعای عرفه، گفت: یکی از بهترین راهکارهایی که دعای عرفه می تواند در وجودمان تاثیر داشته باشد، تفکر و تدبر است بنابراین وقتی دعای عرفه را می خوانیم در ترجمان و مفاهیم آن تفکر و تامل کنیم و فقط عبارات عربی را نخوانیم.

,

وی ادامه داد: وقتی می خوانیم خدایا عصیان کردم، گناهانمان را در ذهنمان مرور کنیم و حتی بر کاغذ پیاده کنیم. این باعث می شود انسان تلنگر عمیقتری به جانش به مغزش و قلبش داشته باشد.

,

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حربن یزید ریاحی یک لحظه فکر کرد و از اعماق جهنم به اوج عزت رسید، افزود: وقتی تامل و فکر کردیم قدرت بازگشت و توبه و خودیابی پیدا می کنیم و این باعث می شود تفضل خداوند نسبت به ما دوچندان شود.

,

جوشقانیان با اشاره به اینکه کل مضامین دعای عرفه سیر جهان بینی کامل برای نگرش انسانی است که می خواهد موحد باشد، تصریح کرد: تا ما نگاهمان به عالم هستی دقیق نباشد به نقطه آرامش نمی رسیم.

,

وی خاطر نشان کرد: وقتی خداوندی که هزاران اسماء الحسنی دارد را باور کردیم و شناختیم که از ما به ما مهربانتر است، خودمان را تسلیم دستورات خداوند می دانیم و وقتی تسلیم او دانستیم همه نظام آفرینش برای ما زیبا می شود و بلاهایی هم که خداوند برای ما قرار می دهد را با نگاه رشد می بینیم و در پیشگاه خداوند کفر نمی گوییم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه