اخبار داغ

استاد درس خارج فقه مطرح کرد؛

قربانی کردن، تمرین تقوا برای خداوند/ عدالت اجتماعی در این حرکت نمادین نهفته است

قربانی کردن، تمرین تقوا برای خداوند/ عدالت اجتماعی در این حرکت نمادین نهفته است
استاد درس خارج فقه گفت: انسان با قربانی کردن تمرین تقوا می‎کند و هر چه مانع بین خود و خداوند است را حذف می کند تا مقام قرب پروردگار را به دست آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد شیخ بهایی استاد درس خارج فقه در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با جایگاه سنت قربانی کردن در اسلام اظهار داشت: قربانی در حقیقت به معنای چیزی است که با آن تقرب حاصل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

وی گفت: در قرآن کریم آمده است که اولین بار قربانی توسط فرزندان حضرت آدم انجام شده است که هرکدام یک قربانی به محضر پروردگار تقدیم کردند که قربانی از یکی از فرزندان قبول و از دیگری مقبول واقع نشد.

,

کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که قربانی در قالب ذبح حیوان به عنوان یکی از مناسک حج و در اعمال حج حاجیان است، عنوان داشت: حاجیان در روز عید قربان حیوان قربانی می کنند و این حرکت برگرفته از اقدام حضرت ابراهیم(ع) و قربانی کردن فرزندش اسماعیل در راه خداوند است.

,

شیخ بهایی ادامه داد: در حقیقت قربانی یک حرکت نمادین است تا انسان هر آن چه را که به آن علاقه و دوست دارد نسبت به عشق و محبت واقعی خداوند ترجیح ندهد و محبت خداوند را اولویت بداند.

,

وی ابراز داشت: کسی که قربانی انجام می دهد در حقیقت به خداوند اعلام می کند که هر چه را دوست دارد حاضر است در راه دوستی خداوند خرج کند و این قربانی به عنوان یک سنت باقی مانده است و سفارش ماکد شده که در روز عید قربان همه نه فقط یک گوسفند بلکه هر چه برایشان امکان دارد قربانی کنند.

,

استاد درس خارج فقه اضافه کرد: قربانی کردن حیوان در حقیقت حرکتی است که در ظاهر اجتماعی آن بحث عدالت خوابیده است زیرا دسترسی به گوشت برای فقرا سخت است ولی با این حرکت در سال یکبار هم شده از گوشت تازه استفاده کنند .

,

شیخ بهایی با بیان اینکه قربانی کردن برای اغنیاء و ثروتمندان یک امتحان است؛ یادآور شد: ثروتمندان باید از آن چه برایش زحمت کشیده اند دل بکنند و این را در قالب قربانی برای پروردگار خود تقدیم کنند که جزوء سنت های موکده روح عید قربان است.

,

کارشناس مسائل دینی با اشاره به این که در همه ادیان بحث اطعام، خون ریختن و شکم ها را سیر کردن وجود دارد، توضیح داد: سنت مشخصه عید قربان مسئله قربانی کردن است که پیغمبر اکرم(ص) در سفر حجه الوداع با خود ۱۰۰ شتر برای قربانی بردند و در مکه نیز ۳۴ نفر از شتر ها را به امام علی(ع) برای قربانی دادند و سرانجام همه را در منا قربانی کردند و از گوشت هر کدام قسمتی را در دیگ بزرگی انداختند و از آب گوشت آن دیگ خوردند تا از همه قربانی ها خورده باشند و مابقی گوشت را بین فقرا توزیع کردند.

,

وی افزود: اکنون نیز حاجیان ما در مکه هر ساله چند میلیون گوسفند را ذبح می کنند که بین کشورهای اسلامی و فقرای آن  کشورها تقسیم می شود؛ قربانی اختصاص به حاجیان ندارد بلکه هر فردی مستحب است که برای خود و به نیابت از دیگران قربان کند و آن هایی که دارا هستند باید ۱۴ قربانی به نیابت از ۱۴ معصوم کنند که جزوء مستحبات می باشد.

,

 شیخ بهایی گفت: قربانی باید با نیت خالص قربت علی الله انجام شود و قرآن کریم فرموده که گوشت و خون قربانی به خداوند نمی رسد بلکه تقوا صفت جان انسان است که به خداوند می رسد.

,

استاد درس خارج فقه بیان کرد: انسان با قربانی کردن تمرین تقوا می کند و هر چه مانع بین خود و خداوند است را حذف می کند تا مقام قرب پروردگار را به دست آورد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه