اخبار داغ

واردات 2.8 میلیارد دلار پوشاک قاچاق

واردات 2.8 میلیارد دلار پوشاک قاچاق
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بر اساس بررسی کمیته رصد قاچاق، 2 میلیارد و 800 میلیون دلار قاچاق در حوزه پوشاک داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع مجلس و معادن مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: بیش از یکسال پیش این کمیسیون در خدمت برخی تشکل‌های فعال در حوزه پوشاک بودیم و در آن جلسه موضوع قاچاق پوشاک را بررسی کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: خروجی جلساتی ما با فعالان و اصناف حوزه پوشاک 10 بند بود که به آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داده و رئیس مجلس هم آن را به آقای روحانی رئیس‌جمهور جهت اجرا انعکاس دادند.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: در این 10 بند برخی شاه‌بیت‌ها وجود دارد که بحث حمایت بیمه‌ای از تولیدکنندگان بزرگ و تولیدکنندگان پوشاک بود که متأسفانه این موضوع تا کنون اجرایی نشده است.
,
 
,
باستانی افزود: بحث بعدی این موارد مربوط به مد و طراحی‌ها بود که قرار است با کمک وزارت ارشاد و دانشگاه‌های مطرح در خصوص طراحی و مد اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.این در حالی است که وابستگی به خریدهای خارجی به دلیل طراحی‌های قدیمی پوشاک اما بود و بر همین اساس نیازمند به روزرسانی‌های طراحی‌های جدید در صنعت پوشاک هستیم.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: تأمین نقدینگی ارزی و ریالی یکی دیگر از موارد مندرج در این 10 بند بود که از رئیس‌جمهور خواستیم تا به داد صنعت پوشاک کشور برسند.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: صادرات‌محور بودن پوشاک و فعالان این عرصه بسیار اهمیت دارد و یکی دیگر از نکات مهمی که در این 10 بند به آن توجه شد جدی گرفتن و بکارگیری تشکل‌های صنفی حوزه پوشاک است. 
,
 
,
باستانی تصریح کرد: نباید فقط از تشکل‌های صنفی نظرخواهی کرد بلکه ما از وزیر صنعت،‌معدن و تجارت خواسته‌ایم که برخی اقدامات مرتبط با این تشکل‌ها به آنها واگذار شده و بحث نظارت و ارزیابی و سیاست‌گذاری می‌تواند از جمله موارد واگذار شده به این تشکل‌ها باشد.
,
 
,
وی گفت: از وزیر صمت در مورد کلیه صنوف و تشکل‌ها خواسته‌ایم که بخش عمده‌ای از اقدامات مرتبط با حوزه فعالیت آنان واگذار شود که متأسفانه این واگذاری‌ها صورت نگرفته است.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد:‌ علت این که این 10 بند را به عنوان درخواست نمی‌توانستیم به صورت رسمی پیگیری کنیم به آن برمی‌گردد که این موارد در چارچوب قانون نبوده است.
,
 
,
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش قاچاق به کشورمان،‌گفت: کمیته رصد قاچاق در کشور در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تشکیل شده است و بعد از بررسی متعدد به این نتیجه رسیدیم که 2 میلیارد و 800 میلیون دلار قاچاق در حوزه پوشاک داریم.
,
 
,
باستانی گفت: اخیراً هم با ارسال نامه‌ای از کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دفتر آقای لاریجانی از وی خواسته‌ایم که موضوع 10 بندی که ضرورت دارد در حوزه پوشاک از سوی دولت پیگیری جدی شود را خواستار شده‌ایم.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:‌ این درخواست قانونی و ویژه نیست اما ضرورت دارد برای فعال نگه داشتن حوزه پوشاک و کاهش قاچاق در این بخش و رفع مشکلات آنان گام‌های اساسی برداشته شود.
,
 
,
وی گفت: در شرایط فعلی که ارز چندین برابر قبل شده است، بندهای خروجی جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس و فعالان  و تشکل‌های حوزه پوشاک قابل اجرایی است و بنا داریم با پیگیری‌های متعدد از ظرفیت‌های خالی این حوزه استفاده کرده و صادرات‌محور شوند.
,
 
,
باستانی گفت: ورود کمیسیون صنایع و معادن مجلس به رفع دغدغه‌های حوزه پوشاک به این دلیل صورت گرفته که موضوعی فرابخشی است و این کار به دنبال پیدا کردن مشکلات در حوزه قانون و یا حمایت‌های قانونی صورت گرفته است. لذا در کمیته‌های اجرایی تشکیل شده در این خصوص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت،‌ نیروی انتظامی، گمرک و تشکل‌های صنفی حضور داشته‌اند.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس و کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر اساس وظایف خود به منظور کاهش قاچاق به کشور که تأکید رهبر معظم انقلاب هم بر همین اساس بوده است ورود کرده‌اند و در جلسات برگزار شده به این نتیجه رسیدیم که بخش‌هایی از این مطالبه در  حوزه دولت قابل اجراست و بر همین اساس هم نامه‌ای از این کمیسیون به رئیس مجلس ارجاع و سپس به رئیس‌جمهور ارسال شده است.
,
 
,
وی گفت: رفع دغدغه‌های حوزه پوشاک موضوعی فرابخشی بوده و باید دولت و مجلس در این زمینه مشترکاً‌ کاری را انجام داده تا در نهایت با صدور فرمان و دستور و پیگیری شاهد کاهش قاچاق پوشاک در کشور باشیم.
,
 
,
باستانی گفت: برنامه‌ریزی در حوزه اجرای کالایی بر عهده یک وزارتخانه است و بر همین اساس این مطالبه باید از وزیر مربوطه وجود داشته باشد.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ما در مجلس شورای اسلامی نمی‌توانیم در حوزه پوشاک قانونی بنویسیم بلکه بر اساس اصول قانون اساسی دولت وظایفی برای اجرا در همه بخش‌ها و کارها دارد.
,
 
,
وی در پایان گفت: ما در مجلس شورای اسلامی فقط می‌توانیم دولت را مکلف کنیم که از طریق تعیین تعرفه محدودیتی در واردات کالا و پوشاک داشته باشد و بر همین اساس هم محدودیت واردات کالا در جلسه سران قوا مطرح شده است زیرا این موضوع تنها در اختیار دولت نبوده و نیازمند مصوبه قوا می‌باشد.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه