اخبار داغ

کلاف سردرگم عظیم‌ترین پروژه خاورمیانه؛

حیف و میل بیت‌المال در طرحی که نتیجه نداشت/ انتقال آب از سد "شهیدان امیرتیموری" از ابتدا غیرکارشناسی بود

حیف و میل بیت‌المال در طرحی که نتیجه نداشت/ انتقال آب از سد "شهیدان امیرتیموری" از ابتدا غیرکارشناسی بود
متاسفانه براساس مستندات و مدارک ارائه شده توسط برخی کارشناسان مبنی بر اینکه پروژه انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری از همان ابتدا اشتباه و غیرکارشناسی اعلام شده و تاکنون 600 میلیارد تومان از اموال بیت المال صرف پروژه ای شده است که آبی برای انتقال ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان؛ 24 آذر ماه 94 عملیات حفاری طولانی ترین تونل انتقال آب کشور با 38 کیلومتر طول از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) برای تأمین آب میان‌مدت شهر کرمان با حضور استاندار وقت کرمان، در محل پرتال خروجی تونل واقع در قریت‌العرب آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

,

, ,

, ,

در این مراسم نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم بردسیر و سیرجان ، فرمانداران کرمان و بردسیر و رابر ، اعضای شورای تأمین و شورای اداری استان همچنین سردار درگاهی فرمانده قرارگاه قرب نوح حضور داشتند.

,

خلاصه‌ای از سخنان ایراد شده توسط مقامات استانی

, خلاصه‌ای از سخنان ایراد شده توسط مقامات استانی ,

ـ با توجه به وضعیت کم آبی در استان کرمان سه طرح انتقال آب به این استان در دستور کار قرار گرفته است.

,

ـ این پروژه با دارابودن تونل نسبت به انتقال از طریق خط لوله نزدیک به دوهزار میلیارد ریال ارزان تر تمام خواهد شد ضمن آنکه این تونل به عنوان کریدور جنوب به شمال استان عمل خواهد کرد زیرا از ارتفاعات رد می شود.

,

ـ با احداث این تونل نزدیک به 700 میلیون مترمکعب آب به شمال استان کرمان منتقل خواهد شد و مشکل آب شرب شهرهای کرمان و بافت و رابر برطرف می شود و می تواند یک برند برای کشور و استان محسوب شود.

,

تونل مذکور با 38 کیلومتر طول ، بزرگترین تونل خاورمیانه و سومین تونل بزرگ دنیا خواهد بود و در کریدور انتقال آب دریای عمان از شمال استان و فلات مرکزی کشور قرار می گیرد و آب دو سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) و سرمشک را به کرمان انتقال می دهد ورودی و خروجی این تونل به ترتیب از بخش گنجان از توابع شهرستان بافت و بخش گلزار از توابع شهرستان بردسیر است و به منظور انتقال آب به میزان 23 مترمکعب در ثانیه طراحی شده است.

,

*شایان ذکر است این طرح با حمایت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان و استاندار وقت آغاز شد.

,

اتمام پروژه از 5 سال به دو سال

, اتمام پروژه از 5 سال به دو سال,

در تیر ماه سال 95 یعنی یک سال بعد مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در فاز دوم اجرایی شدن این طرح با اشاره به اینکه اجرای این پروژه کار بسیار  بزرگی است و اتمام آن پنج ساله پیش‌بینی شده است خاطرنشان کرد: به سبب حساسیت آب شرب کرمان این پروژه به سرعت در حال پیشروی است.

,

بختیاری با بیان اینکه عملیات اجرایی 2.5 کیلومتر پروژه در فاز نخست تمام شده و در هر ماه بیش از 50 متر پیش‌روی و احداث تونل انجام می‌شود تصریح کرد: قول می‌دهیم دو سال زودتر از برنامه زمان‌بندی کار خود را به اتمام برسانیم.

,

اجرای پروژه انتقال آب در توسعه منطقه اثرگذار است

, اجرای پروژه انتقال آب در توسعه منطقه اثرگذار است,

محمدتقی بختیاری نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: نگاه این دولت به این شهرستان‌ها مثبت و خوب است و طرح‌هایی برنامه‌ریزی در این دولت شایسته تقدیر است.

,

وی با بیان اینکه آثار اجرایی این طرح‌ها در توسعه منطقه اثرگذار است تصریح کرد: جاده 35 کیلومتری از رابُر به سمت قریة‌العرب مسیر عبوری مردم را کوتاه می‌کند که آسفالت سریع‌تر این جاده مطالبه مردم است.

,

نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در پروژه‌ها از نیروهای بومی استفاده شود زیرا بسیاری از جوانان در این منطقه مشکل نبود شغل دارند.

,

ایجاد اشتغال زایی در اجرای طرح

, ایجاد اشتغال زایی در اجرای طرح,

علیجان سلیمانی فرماندار رابر نیز در این آیین، این پروژه را پروژه‌ای تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار داشت: این پروژه اشتغال‌زایی زیادی در منطقه ایجاد کرده است.

,

در 5 مرداد 95 "سایت تابناک" در این رابطه گزارشی نوشت مبنی بر اینکه : رودهای دائمی و مهم رودبر و رابر به همراه چند رود کوچک دیگر از جمله رودهای شهرستان رابر هستند که در ادامه مسیر خود، نهایتاً رود هلیل رود را تشکیل می دهند. حال آنکه سد صفارود که به آن اشاره شد، دقیقاً بر روی تلاقی رودهای رابر و رودبر احداث شده و شرایط سد به گونه ای است که عملاً باعث جلوگیری از ورود حجم زیادی از آب، آن هم بر خلاف روال طبیعی زیست بوم منطقه به سمت رود هلیل رود و تالاب هامون_جازموریان شده است.

,

اجرای طرح انتقال آب از سد صفا رود ضامن رفع مشکلات استان است

پیشتر «علیرضا رزم حسینی» استاندار وقت با اشاره به منافع و مزیت های این طرح برای رفع مشکلات آبی استان گفته بود: «طرح آبرسانی از سد شهیدان امیرتیموری (صفارود) به استان کرمان باید سرعت بیشتری بگیرد تا شاهد آبرسانی به این استان و رفع بسیاری از مشکلات استان باشیم.»

اظهارات آقای استاندار وقت که اجرای این طرح را ضامن برطرف شدن مشکلات استان می داند، در حالی بیان شد که در میان مردم جنوبی استان کرمان به ویژه مردم شهرستان رابر در رابطه با اجرایی شدن این طرح مخالفت های فراوانی دیده می شود و در همین رابطه کمپین های متعددی نیز شکل گرفت.

مردم منطقه بر این باورند که این طرح بر خلاف منافع و مصالح زیست محیطی شهرستان های جنوبی استان کرمان و تالاب هامون_جازموریان در حال اجراست و در اجرای این پروژه مصالح کارشناسی و زیست محیطی لحاظ نشده است.

, اجرای طرح انتقال آب از سد صفا رود ضامن رفع مشکلات استان است,
,
,
,
,
,
,

بحث بر سر انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری به کرمان بالا گرفت/ انتقاد جنوبی‌ها و پاسخ استاندار وقت

, بحث بر سر انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری به کرمان بالا گرفت/ انتقاد جنوبی‌ها و پاسخ استاندار وقت,

,

, ,

در این رابطه نشریه پیام ما نیز در آن زمان چنین نوشت: مسئولان خوزستان به طرق مختلف به انتقال آب بهشت‌آباد به کرمان اعتراض کردند، به همان میزان و گاه شدیدتر اهالی و مسئولان جنوب استان هم نسبت به طرح انتقال آب از سد صفارود به شهرهای شمالی استان اعتراض دارند. معترضان معتقدند که ساخت سد صفارود بر سرشاخه‌های هلیل رود، از منابع اصلی تأمین‌کننده آب تالاب خشک‌شده جازموریان و انتقال آب از این سد از طریق طولانی‌ترین تونل انتقال آب خاورمیانه به شهرهای شمالی استان منجر به خشک‌تر شدن جازموریان و جنوب کرمان می‌شود و در این طرح جنوب استان در نظر گرفته نشده است. این فقط صحبت مردم عادی نیست و فعالان محیط‌زیست و برخی مسئولان هم با مردم هم‌صدا شدند تا جلوی این طرح را بگیرند..

,

طرحی که قرار بود نزدیک به 700 میلیون مترمکعب آب به شمال استان کرمان منتقل نماید تا مشکل آب شرب شهرهای کرمان و بافت و رابر برطرف شود.

,

انتقاد نماینده مجلس و امام‌جمعه وقت جیرفت

, انتقاد نماینده مجلس و امام‌جمعه وقت جیرفت,

نشریه رودبارزمین به نقل از احمد حمزه، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی کرمان در خصوص انتقال آب صفارود به کرمان نوشت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل اشتباه فاحش و جبران‌ناپذیری است که در درازمدت اثرات غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت و هزینه‌های سنگینی را به دولت تحمیل خواهد نمود.».

,

وی افزود: «متأسفانه دولت برای تأمین آب آشامیدنی مردم کرمان به‌جای اینکه بهترین راه را انتخاب نماید نزدیک‌ترین راه را انتخاب نموده و در این طرح هیچ‌گونه کار کارشناسی و زیست‌محیطی لحاظ نشده است.»

,

وی برون‌رفت از مشکل کم‌آبی را استفاده بهینه از آب و انتقال آب از دریا به منطقه می‌داند و بر این عقیده است برای نجات جازموریان باید برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی کاهش یابد و حق آبه جازموریان از سدهای بالادست هلیل تأمین شود.

,

حمزه گفت: «انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل برای مردم کرمان طرح دائمی نیست و باید دولت به دنبال طرح‌های دائمی و انتقال آب از دریا برای تأمین آب آشامیدنی مردم باشد وگرنه این طرح حیف‌ومیل بیت‌المال است.»

,

حجت‌الاسلام کرمی پور امام‌جمعه وقت جیرفت هم در خطبه‌های نماز جمعه جیرفت در این خصوص گفت: «پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل رود(سد صفا رود رابر) باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد چون این موضوع نادیده گرفتن جنوب کرمان است.»

,

وی بابیان اینکه آب بردن برای شهر کرمان به چه قیمتی باید صورت گیرد گفت: «آیا در این طرح به روستاهای اطراف هلیل رود توجه شده است یا خیر؟ آیا خشکیدگی روزبه‌روز روستاها را مشاهده کرده‌اند و می‌دانند با اجرای این پروژه وضعیت ریز گردهای جنوب شرق کشور چه خواهد شد؟»

,

امام‌جمعه جیرفت بیان کرد: «مجریان و نمایندگان دولت نمی‌توانند حرف بزنند و حق حرف زدن هم ندارند اگر در این مورد حرف بزنند با آن‌ها برخورد خواهد شد. اما حزب‌اللهی‌ها، دلسوزان، کشاورزان و کارشناسان ما چرا حرف نمی‌زنند و به میدان نمی‌آیند؟»

,

وی خطاب به نماینده مردم و رسانه‌ها گفت: «نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تلاش خودشان را انجام می‌دهند اما انتظار مردم بیشتر از این است و رسانه‌ها باید در این زمینه حرف بزنند نباید فقط امروز را دید باید به فکر آیندگان هم باشیم اگر آب نباشد دیگر هیچ‌چیز نیست.»

,

وی افزود: «کسانی که این طرح را اجرا می‌کنند معلوم نیست تا یک یا دو سال آینده بر سرکار باشند اما با اجرای این پروژه روستاهای ما از بین می‌رود و باعث به وجود آمدن حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود.»

,

پاسخ استاندار وقت به معترضین

, پاسخ استاندار وقت به معترضین,

در آن زمان در پی اعتراضات مردمی، استاندار وقت کرمان نیز چنین پاسخ مردم را داد: ایجاد تونل انتقال آب از این سد به کرمان به این منظور بوده است که 700 میلیون مترمکعب آب به کرمان انتقال داده شود ضمن اینکه این تونل بخشی از تونل انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی کشور است و هیچ ربطی به جنوب استان و خشک شدن جازموریان ندارد و طرح این مطلب که در طرح‌های انتقال آب، حق جنوب استان کرمان خورده شده، صحت ندارد..

,

تاکنون 600 میلیارد تومان برای طرح انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفا رود) هزینه شده است

, تاکنون 600 میلیارد تومان برای طرح انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری (صفا رود) هزینه شده است,

و این مساله همچنان ادامه داشت تا اینکه اخیرا شاهد توقف عملیات اجرایی سد صفارود هستیم که استاندار کرمان آقای فدایی در جلسه 13 تیرماه سال جاری در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت : «پروژه تامین آب شهر کرمان از سد صفارود حدود 50 درصد اجرا شده و حدود 600 میلیارد تومان نیز تاکنون برای این پروژه هزینه شده است که برای تامین مالی این پروژه از محل اعتبارات دولتی غیرممکن بود لذا در سال 96 با حضور مدیران بانک‌های کشور مقرر شد که 10 بانک به میزان یک هزار میلیارد تومان از محل ماده 56 جهت اتمام این پروژه تامین اعتبار کنند که در نهایت این قرارداد در سال 97 به امضا مدیران بانک‌ها، رییس سازمان برنامه بودجه کشور و وزارت نیرو رسید اما به دلیل اعلامات دادستانی استان بانک‌ها در پرداخت این اعتبار تعلل کرده‌اند.»

,

دکتر فدایی تهدید علیه بهداشت عمومی، مشکلات محیط زیست، تضیع اموال عمومی و عدم رعایت قوانین حکومتی را دلایل توقف این پروژه توسط دادستانی استان عنوان کرد.

,

طرح انتقال آب از صفارود غیرکارشناسی است و باید متوقف شود

, طرح انتقال آب از صفارود غیرکارشناسی است و باید متوقف شود,

دادخدا سالاری دادستان کرمان هم طی نشست خبری با خبرنگاران در این رابطه اظهار داشت: اینکه تالاب جازموریان هیچ آبی از هلیل دریافت نمی‌کند اجحاف است.

,

وی گفت: درخصوص انتقال آب از صفارود به کرمان نیز با توجه به مشکل آبرسانی در روستا‌های رابر وتامین آب۵۵ روستا با تانکر در نتیجه نباید این انتقال صورت گیرد.

,

دادستان کرمان با اشاره به اینکه رودخانه مورد نظر در رابر خشک شده است بیان داشت:هرطرحی برای اجرا باید پیوست زیست محیطی داشته باشد که این طرح فاقد این پیوست است و اگر روستا‌های جنوب کرمان را در تامین آب لحاظ نکنیم روستاها دچارخشکسالی شده و مهاجرت می‌کنند و تبدیل به معضلی بنام حاشیه نشین می‌شوند.

,

سالاری بیان کرد: درخصوص پروژه انتقال آب نگرانی ما تجربه تلخ  سد گت بند در کنارپروژه انتقال آب کرمان است.

,

دادستان کرمان با بیان اینکه برای ساخت سد گت بند ۴هزار میلیارد هزینه شد و در نهایت ۳میلیون تن نمک را به آب وارد کرد و به گفته محیط زیست بزرگترین خیانت زیست محیطی بود اظهارداشت: به نظر من این طرح غیر کارشناسی است و باید متوقف شود.

,

در این رابطه یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با راه آمان چنین گفت : با نظر برخی از کارشناسان این طرح از همان ابتدای سال آغاز عملیات مردود اعلام شد اما متاسفانه با اصرار برخی از مسئولین استانی این طرح غیرکارشناسی مجددا آغاز به کار کرد.

,

انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری از همان ابتدا غیرکارشناسی بود/ دستگاه قضا باید هر چه سریعتر ورود کند

, انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری از همان ابتدا غیرکارشناسی بود/ دستگاه قضا باید هر چه سریعتر ورود کند,

وی گفت: در سال ۹۲ این طرح می بایست آماده و تحویل داده می شد ولی به دلایلی این پروژه تا الان اجرایی و در حوزه بهره برداری قرار نگرفته است.

,

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در شرایطی می خواهند این سد را به بهره برداری برسانند و آب را انتقال دهند که مردم جنوب استان کرمان از ابتدا تا به الان از حق آبه های هلیل استفاده می کردند این حق آبه ها به روی آنان بسته شد نهایتا زندگی و امرار معاش یک میلیون جمعیت جنوب استان کرمان به مخاطره افتاده است و این درحالیست که ۸۰ درصد منابع درآمد مردم از کشاورزی است و می خواهند آب را به روی مردم ببندند پس بنابراین این طرح غیر کارشناسی، غیر منطقی و غیرعقلانی است.

,

کمالی پور اذعان داشت: زمانی که این طرح آغاز به کار کرد من مدارک و اسنادی دارم دال بر اینکه این طرح غیر کارشناسی بوده است و هم اکنون هم مسئولین به جای اینکه اصرار داشته باشند بر ادامه طرح، دستگاه قضایی باید ورود کند و با همه عواملی که میلیاردها تومان سرمایه مملکت را نابود کردند برخورد قضایی نماید.

,

وی گفت: حال اگر این طرح اجرایی و همه این کارها انجام و تونل ساخته شود و تمامی تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کنار گذاشته شود کدام آب را می خواهند وارد تونل کنند. شهرستان رابر در نزدیک صفارود قرار دارد و یکی از شهرهایی است که از لحاظ کمبود آب روی خط قرمز قرار دارد و مردم از آب تانکر استفاده می کنند و اینکه مطمئنا این طرح به سرانجام نخواهد رسید و به سرنوشت سد گت بند دچار خواهد شد که میلیاردها تومان هزینه و رها شد.

,

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد عنوان کرد: من فکر می کنم اصرار بیش از حد استاندار و مسئولین اجرایی کرمان بی جهت و بلا دلیل است و دستگاه قضایی باید هر چه سریعتر ورود کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه