اخبار داغ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

خسارت سنگین افزایش قیمت کاغذ به حوزه فرهنگی کشور/ نظامِ توزیع و نظارت دولت مریض است

خسارت سنگین افزایش قیمت کاغذ به حوزه فرهنگی کشور/ نظامِ توزیع و نظارت دولت مریض است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دولت نباید اجازه دهد که تلاطم بازار کاغذ استمرار پیدا کند چرا که کاهش سرانه مطالعه در کشور ما یک خسارت بزرگ است و نبایستی شرایطی پیش بیاید که به دلیل گرانی کاغذ و کتاب سرانه مطالعه کاهش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با راه آرمان، در واکنش به گرانی بی‌سابقه کاغذ و تاثیرات آن بر بازار نشر و افزایش قیمت کتاب، اظهار کرد: از اواخر سال ۹۶ آثار گرانی کاغذ هویدا شد و از سال گذشته بحث گرانی و کمبود کاغذ تاثیر خود را بر بازار گذاشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در همین راستا کمیسیون فرهنگی ورود پیدا کرد و وزرای اقتصاد، صنعت و معدن و ارشاد را به کمیسیون دعوت کرد و قرار شد که تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود و برای خرید کاغذ و مواد اولیه تمهیداتی اتخاذ شود.

,

سعیدی خاطر نشان کرد: با توجه به نابسامانی و گرانی‌های لجام گسیخته‌ای که در حوزه کاغذ به وجود آمده بود قرار شد از طرف وزارت صنعت و معدن، نظارت ها دقیق تر و قوی تر شود و پیش بینی ما این بود که امسال، حداقل شاهد ثبات در بازار کاغذ باشیم؛ ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و شرایط حادی پیش آمد که باعث شد در حوزه نشر شاهد مشکلاتی باشیم.

,

وی عنوان کرد: نگرانی ما این بود که افزایش قیمت کاغذ، در بحث خرید کتاب و پایین آمدن قدرت خرید مردم در کاهش سرانه مطالعه تاثیر بگذارد و چون این مورد در سبد کالاهای مورد نیاز مردم است، هر کالایی که در این سبد گران‌تر شود از سبد حذف می شود.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت باید برای حل این مشکل ورود پیدا کند، مطرح کرد: دولت نباید اجازه دهد که این تلاطم استمرار پیدا کند چرا که کاهش سرانه مطالعه در کشور ما یک خسارت است و نباید شرایطی پیش بیاید که به دلیل گرانی کاغذ و کتاب سرانه مطالعه کاهش یابد.

,

سعیدی در ادامه تصریح کرد: این جزو وظایف اصلی مسئولان و دولت است که باید در این زمینه تمهیدات خوبی انجام دهد البته باید گفت تمام این موضوع در دست یک وزارتخانه نیست و سه وزارتخانه دخیل هستند که همه آن ها باید با هم پای کار بیایند و اجازه ندهند این اتفاق بیفتد.

,

وی افزود: نظارت و بازرسی بر نحوه تولید و توزیع بر عهده وزارت صنعت و معدن است از طرف دیگر به دلایل مختلف کالا در گمرکات می آید و با تاخیر ترخیص ها انجام می گیرد که این موضوع نیز بر گرانی کاغذ تاثیر می‌گذارد.

,

این نماینده مجلس ابراز داشت: موضوع دیگر این است که احتکار کاغذ و سوء استفاده فرصت‌طلبان که با این جریان به دنبال افزایش قیمت کاغذ هستند نیز در این موضوع دخالت دارند و لذا اینجا دستگاه‌های دیگر مثل وزارت صنعت و معدن باید ورود پیدا کنند و نظارت دقیق و مستمری را انجام دهند تا این مشکلات برطرف شوند.

,

سعیدی به صحبت های اخیر مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرد و گفت: با افزایش سه برابری قیمت دلار چرا قیمت کاغذ ۶ برابر افزایش پیدا کرده است و این مسئله نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

,

وی با بیان اینکه نظام توزیع ما اطمینان بخش نیست، اظهار کرد: متاسفانه ارز به قیمت دولتی از کشور خارج می‌شود ولی کالایی که به دست مردم می رسد قیمت چند برابری دارد و این یک ضعف قابل تاملی است که در همه کالاها وجود دارد و فقط مختص کاغذ نیست.

,

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به قیمت سرسام آور برخی کالاها اشاره و عنوان کرد: قیمت گوشت چرا باید بین ۱۰۵ تا ۱۱۰هزار تومان باشد در حالی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هم به نهادهای دامی که تولید گوشت در داخل کشور را دارند و هم به گوشت های وارداتی، اختصاص داده شده است اما گوشتی که به دست مردم می رسد قیمت های گزافی دارد و در مرغ و دارو هم همین مشکل را داریم.

,

سعیدی خاطر نشان کرد: علت این اتفاقات این است که نظام توزیع و نظارت ما مریض است و نمی تواند بازار را کنترل کند و این اثبات شده است لذا باید یک طرح نو ارائه دهند که بتواند هم یک ثباتی در بازار ایجاد کند و هم قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه