اخبار داغ

عواقب پیروزی انصارالله برای آل سعود

عواقب پیروزی انصارالله برای آل سعود
روزنامه فرامنطقه‌ای با بیان اینکه انگلیس مزه اهانت در دریا را از دست ایران چشید، به ناکامی ریاض در یمن اشاره کرد و نوشت: واشنگتن می‌داند شکست ریاض در جنگ یمن به معنای پایان حکومت آل سعود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «از زمان آغاز جنگ یمن از چهار سال پیش، رسانه‌های حامی بن سلمان ولی‌عهد سعودی، یک انیمیشن پخش کردند که در آن نشان داده شده بود که وی جنگی را علیه ایران به راه انداخته و موفق شده به تهران حمله و سران آن را بازداشت کند، ولی این گفتمان پیروزمندانه و توأم با اعتماد به نفس، در برابر واقعیت‌ها، کمرنگ شد؛ همان گونه که گفتمان ریاض در پرونده سوریه، تغییر کرد».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
«حسین مجدوبی» تحلیلگر و روزنامه‌نگار مغربی روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» با مقدمه مذکور به مسئله عقب‌نشینی سعودی به ویژه شخص بن سلمان در برابر جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت، پیش از سرکار آمدن بن سلمان، عربستان سعودی «گفتمان سیاسی و نظامی بسیار میانه‌رویی» را در پیش گرفته بود؛ هر چند که با ایران دشمنی داشت، ولی پس از قدرت گرفتن بن سلمان، گفتمان نظامی ظهور کرد که همه را تهدید می‌کرد. در واقع آنچه برخی از شاهزاده‌های سعودی مثل «بندر بن سلطان» علیه برخی کشورها از جمله ایران انجام می‌دادند، بن سلمان علنا دست به انجام آن می‌زد.
,
 
,
مجدوبی این مسئله را معلول دو علت می‌داند: نخست مقادیر زیادی از سلاح‌های پیشرفته نزد سعودی که باعث شد این کشور فکر کند پیروز است؛ چرا که این کشور از نظر تسلیحاتی در رتبه پنجم جهانی قرار دارد. علت دوم اما این بود که ریاض گمان می‌کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ایران وارد جنگ خواهد شد. ولی این پیش‌بینی درست از آب در نیامد. بن سلمان نتوانست حوادث را پیش‌بینی کند. به همین دلیل و به بهانه مقابله با نفوذ تهران، سعودی وارد جنگ علیه یمن شد.
,
 
,
ایران قدرت بلامنازع منطقه است
,
این تحلیلگر ادامه داد، پس از جنگ علیه یمن، همه چیز تغییر کرد و ناگهان ریاض خود را در وضعیت بی‌سابقه‌ای دید. کما اینکه واقعیت ژئوپلوتیک کنونی در خلیج (فارس) این است که «ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای ظاهر شده است که نمی‌توان بدون اینکه آن را مد نظر قرار داد، هیچ تصمیم راهبردی اتخاذ کرد».
,
 
,
مسئله بعدی که مجدوبی به آن اشاره می‌کند، قدرت گرفتن «حوثی‌ها» (انصار الله) در نبرد میدانی و حملات آنان به سازه‌های نفتی سعودی بود. همچنین ریاض بسیار دیر به دشواری جنگ واشنگتن علیه ایران پی برد؛ «زیرا این جنگ نتایج فاجعه‌باری برای منطقه و خودِ آمریکا خواهد داشت». سعودی پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط ایران، به دشواری این جنگ اطمینان بیشتری پیدا کرد؛ به ویژه اینکه تهران، پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، نفتکش انگلیسی را توقیف کرد.
,
 
,
انگلیس مزه اهانت را خوب چشید
,
در این گزارش آمده است، هر کس با تاریخ نظامی انگلیس آشنایی داشته باشد، از «حجم شکست انگلیس پس از این عملیات مطلع می‌شود... انگلیسی‌ها عادت کرده بودند که با هر کشوری که به "حاکمیت دریایی" آنان آسیبی بزند، مسامحه نکند؛ زیرا آنان بر این باور هستند که ارباب دریاها هستند... ولی این بار لندن برای نخستین بار مجبور شد مزه اهانت را بچشد».
,
 
,
مجدوبی با اشاره به اینکه «عربستان متوجه شده است که همه طرح‌هایش در یمن شکست خورده است»، می‌نویسد، در حال حاضر، اتهامات جنایت جنگی متوجه ریاض است. برخی از کشورها نیز، دیگر به سعودی سلاح نمی‌فروشند. کما اینکه این کشور نمی‌تواند آنچه آن را «مشروعیت» می‌نامد، به یمن بازگرداند و ابتکار عمل نظامی را در برابر انصار الله از دست داده است. این جنبش پس از حمله با موشک بالستیک به شهر «الدمام» سعودی، یک تحول مهم را در جنگ علیه یمن رقم زد؛ زیرا این شهر با نزدیکترین مقر انصار الله در یمن هزار و 200 تا هزار و 300 کیلومتر فاصله داشت و سامانه دفاعی پاتریوت نیز نتوانست از این حمله جلوگیری کند. پس از آن بود که حملات انصار الله به فرودگاه‌های سعودی آغاز شد.
,
 
,
شکست در یمن، پایان آل سعود است
,
این کارشناس با اشاره به اینکه هدف کنونی عربستان پیروزی در برابر انصار الله نیست و این کار تقریبا غیر ممکن است، تصریح کرد، هدف ریاض «کاهش حملات آنان (انصار الله) است که کشنده شده است. با توجه به خطر تنگنای نظامی، پنتاگون کارشناسان رادار و پاتریوت را [به سعودی] اعزام کرد تا موشکهای حوثی را رهگیری کنند... واشنگتن می‌داند که هر گونه پیروزی حوثی‌ها در این جنگ، به معنای آغاز پایان حکومت آل سعود خواهد بود».
,
 
,
در این گزارش تأکید شده است، رسانه‌های سعودی دیگر سیاست «دشنام و حمله به ایران» را در پیش نمی‌گیرند، بلکه برای مرحله گفت‌وگو با سران ایران، آماده شده‌اند. پیشروی انصار الله، تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای که حاصل مقابله تهران با طرح‌های آمریکا و انگلیس است و اطمینان ریاض از عدم جنگ آمریکا علیه ایران، باعث شد که عربستان «سیاست امتیازهای خاموش» را در برابر ایران در پیش گرفته است.
,
 
,
ریاض برای گفت‌وگو با تهران آماده می‌شود
,
بنا بر این گزارش، همان طور که عربستان در مسئله سوریه امتیاز داد، این بار نیز به صورت چراغ خاموش در حال امتیازدهی به ایران است. ریاض از شدت حملات خود به انصار الله کاسته است. رسانه‌های سعودی سیاست دشنام و حمله را کنار گذاشته‌اند و پس از اینکه یقین کردند «عمو سام» با ایران وارد جنگ نمی‌شود، خود را برای مرحله گفت‌وگو با تهران آماده می‌کنند. امارات متحده عربی از این مسئله درس گرفت و خروج (از یمن) را آغاز کرد و در حال حاضر، راه را برای ریاض هموار می‌کند.
,
 
,
منبع: فارس
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه