اخبار داغ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد:

شبکه ملی اطلاعات مهم ترین زیر ساخت اقتصادی آینده/ وزارت ارتباطات مسئول همه ابعاد تحول دیجیتال نیست/ اقتصاد دیجیتال نقطه عزیمت جمهوری اسلامی در آینده

شبکه ملی اطلاعات مهم ترین زیر ساخت اقتصادی آینده/ وزارت ارتباطات مسئول همه ابعاد تحول دیجیتال نیست/ اقتصاد دیجیتال نقطه عزیمت جمهوری اسلامی در آینده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات مهم ترین زیر ساخت اقتصادی آینده ماست اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک مفهوم ساده نیست و تعجب می کنم برخی از افرادی که در این خصوص اظهار نظر می کنند، فکرشان این است که شبکه ملی اطلاعات یعنی بگیر و ببند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در شورای اداری استان مرکزی گفت: ارتباط لازمه توسعه است اما یک اتفاق مهمتر در دنیا در حال رخ داد است و آن انقلاب صنعتی چهارم است که شواهد نشان می دهد این انقلاب صنعتی ظرف ده سال آینده به بلوغ می رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

آذری جهرمی افزود: این انقلاب بر پایه قناوری اطلاعات است و اقتصادی را بنام اقتصاد دیجیتال شکل خواهد داد. هر چیزی نشانه هایی دارد و نشانه های بروز اقتصاد دیجیتال نیز در دنیا مشخص است. زمانی شرکت هایی چون بویینگ و ایرباس و ... شرکت های تراز اول دنیا بودند اما امروز شرکت های برتر دنیا گوگل و آمازون هستند و جایگزین شده اند و در کشور ما نیز این اتفاق افتاده است.

,

وی عنوان کرد: اسنپ را با صنعتی مانند هپکو مقایسه کنید. از نظر تعداد افراد شاغل به کار و از این نظر که فعالیتی چون اسنپ می تواند تعداد بسیاری را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. ارزش این شرکت های دیجیتال به بالای هزاران میلیارد تومان می رود که این ها نشانه های بروز اقتصاد دیجیتال در کشور ماست.

,

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: یک روز 300 هزار مشترک تلفن همراه داشتیم و امروز به 70 میلیون رسیده است. وقتی 300 هزار مشترک داشتیم جرایم در فضای مجازی یک حدی داشت و معدود بود، امروز سی صد هزار شده است 70 میلیون و طبیعی است که این جرایم هم افزایش پیدا می کند اما طبیعتا تمهیداتی را باید اندیشید.

,

وی ادامه داد: هر کسی در فضای اقتصاد دیجیتال وظیفه ای دارد. وزارت ارتباطات مسئول همه ابعاد تحول دیجیتال نیست. مثلا در سیاست های بانکی مسئولیت بانک مرکزی را بر عهده ندارد. اگر امروز حمل و نقل در بستر دیجیتال شکل می گیرد وزارت ارتباطات وظیفه ساماندهی این حوزه را ندارد و وظیفه آن بخش بر عهده واحد خودش است.

,

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر جرمی هم اتفاق بیفتد همه مسئولیت بر عهده وزارت ارتباطات نیست، بلکه وظیفه تسهیل زیر ساخت و فراهم آوری امکانات و توامند سازی با ماست.

,

وی ادامه داد: اگر قرار است ولنگاری در این فضا حذف شود هر دستگاهی باید به وظیفه خودش عمل کند. زیرساخت ها که به تنهایی نمی تواند فرهنگی را ایجاد کند. آن کسی که وظیفه ساخت فرهنگ و تولید محتوا را دارد نمی تواند بنشیند و صرفا اصرار کند که ببندید و بعد بگوید فضای مجازی ولنگار شد. شما در راستای وظیفه ایجابی خودت چه کار کردی؟

,

وی ضمن تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات مهم ترین زیر ساخت اقتصادی آینده ماست اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات به عنوان یک مفهوم ساده نیست و تعجب می کنم برخی از افرادی که در این خصوص اظهار نظر می کنند، فکرشان این است که شبکه ملی اطلاعات یعنی بگیر و ببند.

,

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در این اقتصاد فقط وزارت ارتباطات نقش ندارد. در عصر دیجیتال دولت ها از تصدی گر تبدیل به مقرارت گذار و توامند ساز می شوند و این فرمولش است. در همه عرصه ها آن کسی که مسئولیت محتوا را برعهده دارد بایستی مقرارات گذاری و توامند سازی کند.

,

وی با اشاره به اینکه باید مقرارات برخورد با تخلفات در فضای مجازی وجود داشته باشد عنوان کرد: قوانین رسانه در فضای مجازی در همه کشور ها در عرصه پخش شایعات وجود دارد. مگر رسانه وظیفه من است. وزیر ارتباطات در این خصوص چه باید کند؟ آن کس که وظیفه رسانه را دارد باید برای این حوزه قوانینی را نیز مقرر کند.

,

آذری جهرمی ضمن بیان اینکه مسئله اقتصاد دیجیتال یک مسئله به شدت پییچده و نقطه عزیمت جمهوری اسلامی در آینده خواهد بود تشریح کرد: چرا که آن چیزی که در اقتصاد دیجیتال به عنوان جوهره وجودی رشد وجود دارد، مغز و خلاقیت جوانان است که نه قابل تحریم و نه قابل مصادره است. این جوشش در جوانان ایران وجود دارد و چه فرصتی بهتر از اینکه این را به منصه ظهور برسانیم.

,

وی افزود: من نگران ترس از تکنولوژی نیستم چون همه مخالفان تکنولوژی در عصر اقتصاد دیجیتال آویزان به تکنولوژی خواهند شد. عصر تحول دیجیتال مفهومش تغییر است و استارت آپ یعنی نو آوری و نوآوری یعنی کنار گذاشتن اشکالات فعلی، یعنی مدیریت تغییرها و مدیریت تغییر همیشه با مقاومت دنبال بوده است.

,

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در نظام های دولتی و نظام هایی که در حوزه اجرا تصدی حاکمیت ها در آن زیاد است آن کسی مقرب تر است که صف جلوی اتاقش بزرگتر باشد. حالا قرار است بگوییم کسی را پشت در اتاق نگه نداریم. معلوم است که در مقابل دولت الکترونیک و هوشمند مقاومت می کنند. این مسیر را باید پر شتاب پیش برویم، آنها نیز پشت سر ما می آیند چرا که با نق زدن در خصوص این مقاومت ها کار پیش نخواهد رفت.

,

وی بیان کرد: این آینده اقتصادی دنیاست. آینده کشور ماست. هر عرصه ای که ببینید از خدمات تا تولید و توزیع جای پای فناوری اطلاعات وجود دارد و این ها نشانه های بروز تحول دیجیتال است. مدیری که سواد دیجیتال برای تحول دیجیتال نداشته باشد، سازمانی که برنامه در این حوزه نداشته باشد محکوم به شکست است، چه خصوصی باشد وچه دولتی.

, ., .,

آذری جهرمی عنوان کرد: اگر می گوییم آینده روشن است به این دلیل است که می دانیم ظرفیت جوان ها را داریم و می دانیم که ساختاری داریم که نیاز به جراحی بزرگ دارد و میدانیم ظرفیت این جراحی را در داخل داریم و اگر این جراحی را انجام دهیم یک رشد بزرگی برای کشور رقم خواهد خورد .کشور ما نه کشور فقیری است و نه کشوری است که سر در مقابل تحریم فرود آورد. این کشور با این ظرفیت ها، با مدیریت منابع و افزایش سطح بهره‌وری قطعا می تواند رشد کند. همه ظرفیت ها در کشور موجود است.

,

به وضعیت جوانان اراک خیلی امیدوارم و توامندی شان توامندی قابل توجهی است. این ظرفیت راطلاع داریم و روی این استان سرمایه گذاری ویژ] ای کردیم و به آن امید بسیاری داریم.

,

وی در خصوص طرح ریجستری گفت: ریجستری ثابت کرد که اگر بخواهیم می توانیم جلوی قاچاق را بگیریم و موانعی هم که به وجود می آید برای همان هایی است که نمی خواهند این قاچاق متوقف شود.

,

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص دفاتر پیشخوان ها عنوان کرد: آن چیزی که می گویم دفاتر پیشخوان مانع دولت الکترونیک هستند منظورم دفاتر موجود در شهر نیست. بعضی از دستگاه ها آمده اند و برای ارائه خدمات الکترونیک خودشان پیشخوان ایجاد کردند که ما در دولت ممنوعش کردیم ولی متاسفانه علی رغم مصوبه باز هم این کار را انجام می دهند و معمولا این دفاتر را به قوم و خویششان می دهند.

,

وی افزود: قرار است مردم همه خدمات را روی یک میز دریافت کنند نه هر دستگاهی  برای خودش یک میز داشته باشد. تعدد این پیشخوان ها دست کردن در جیب مردم و ظلم به مردم است و در سه قوه هم وجود دارد که هر دستگاهی می خواهد برای خودش یک دفتر پیشخوان بزند که به سازمان بازرسی هم گزارش شده است.

,

آذری جهرمی در خصوص مشکلات موجود در استان گفت: همه شهر های استان که شهرک صنعتی دارند و نیاز به فیبر نوری دارند باید در دستور کار قرار گیرد.

,

وی ضمن بیان اینکه توسعه پوشش جاده ای بزرگراه ها در استان وضعیت خوبی دارد عنوان کرد: جاده های درجه دو مقداری از نظر پوشش مشکل دارند که با سرمایه گذاری دولت ظرف سه ماه آینده امکانات پوششی برای آنها فراهم می شود.

,

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در استان عقب ماندگی هایی در توسعه تلفن ثابت وجود دارد که انتظار نداشتم . همزمان با رشد مسکن مهر و شهرکهای جدید در برخی مناطق 400 خانواده مستقر هستند که در این خصوص مشکل دارند و مخابرات ایران ظرف سه ماه آینده این ارتباطات را به روز کنند.

,

وی با اشاره به اینکه توسعه دسترسی مناطق روستایی به شبکه ملی اطلاعات از دیگر دستاوردها سفر بوده است خاطر نشان کرد: در مورد اشتغال در این حوزه صحبت های ابتدایی انجام شد و مقرر شد که تفاهمات نهایی در سفر بعدی که مهر ماه اتفاق خواهد افتاد انجام شود و اشتغال و توسعه پارک اقتصاد دیجیتال در استان را در آن سفر نهایی کنیم چون در حال حاضر مقدمات نیاز به کار دارد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه