اخبار داغ

گزارشی از قیمت‌گذاری افسارگسیخته کالاها

تقسیم بازار عامل اصلی سهم‌خواهی وزارتخانه‌ها برای تأمین کالا/ تولیدکنندگان داخلی برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها ارز نیمایی را بهانه می‌کنند

تقسیم بازار عامل اصلی سهم‌خواهی وزارتخانه‌ها برای تأمین کالا/ تولیدکنندگان داخلی برای بالا نگه داشتن قیمت‌ها ارز نیمایی را بهانه می‌کنند
آنچه از اظهارات مسئولان استان برداشت می‌شود، دولت تصمیم جدی برای یکپارچه‌سازی قیمت‌ها در بازار نگرفته و این وضعیت فرصت را برای سودجویان فراهم ساخته تا به هر شکل قیمت‌ها را بالا برده و ادامه زندگی را برای مردم دشوار سازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، نوسانات نرخ دلار آثار منفی زیادی بر اقتصاد کشور وارد کرد و افزایش قیمت لوازم خانگی از این قاعده مستثنی نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت لوازم خانگی به صورت افسار گسیخته ای بالا رفت اما به تدریج قیمت دلار پایین آمد و بین 12 تا 13 هزار تومان کنترل شد؛ اما عجیب است که قیمت این محصولات پایین نمی آید.

,

یکی از فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار راه آرمان گفت: قبل از بالا رفتن قیمت دلار به عنوان مثال یخچالی حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان خریداری می شد در حالی که اکنون همان یخچال را باید با قیمتی حدود 3 میلیون خریداری کنیم، تقریبا سه برابر افزایش قیمت داشته است.

,

وی عنوان کرد: در این شرایط علاوه بر این که قدرت خرید فروشندگان کم شده، مردم هم نمی توانند خرید چندانی داشته باشند و در حال حاضر بازار لوازم خانگی با رکود بدی دسته و پنجه نرم می کند.

,

این فروشنده ابراز داشت: چگونه فردی که مجموع درآمدش یک میلیون و 500 هزار تومان است می تواند جنسی با چندین برابر قیمت را خریداری کند در حالی که قبلا می توانست با 10 میلیون تومان جهیزیه بخرد. 

,

وی افزود: خریدار به دنبال جنسی با کیفیت بالا است و اگر تولیدکنندگان داخلی جنسی با کیفیت بالا تولید کنند قطعا مورد استقبال خریداران قرار می گیرد اما اگر کیفیت و قیمت پایین باشد حاضر هستند چندین برابر هزینه کنند تا کالایی با کیفیت بالا هرچند خارجی خریداری کنند.

,

,

, ,

این فروشنده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه قیمت دلار پایین آمده و تاثیری در بازار لوازم خانگی به وجود نیامده است، مطرح کرد: لوازم خانگی همچنان با قیمت بالا به خریداران ارائه می شود و می بینیم برخی تولید کنندگان داخلی بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی هر 45 روز یکبار قیمت محصولات خود را بالا می برند.

,

وی تاکید کرد: در این شرایط برخی برندهای ایرانی هم قیمت محصولات خارجی شده اند و در اغلب موارد خریداران کالای خارجی را به کالای ایرانی با این قیمت بالا ترجیح می دهند.

,

هم ردیفی قیمت کالای ایرانی و خارجی مصرف کنندگان را به سمت خرید کالای خارجی سوق می دهد

, هم ردیفی قیمت کالای ایرانی و خارجی مصرف کنندگان را به سمت خرید کالای خارجی سوق می دهد,

حمید رادمنش رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان تصریح کرد: شرکت ها تاکنون کاهش قیمتی در زمینه لوازم خانگی نداشته اند. زمانی که علت را جویا می شویم اعلام می کنند ارز نیمایی که قیمت آن 10 هزار و 800 تومان است دریافت می کنند.

,

وی اظهار داشت: شرکت های ایرانی متاسفانه عواملی مانند افزایش حقوق کارگران و... را بهانه قرار داده و نه تنها قیمت های خود را پایین نیاورده بلکه درصدی هم افزایش قیمت در سال جدید اعمال کردند.

,

 رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی کرمان در پاسخ به چگونگی استقبال خریداران از کالای ایرانی مطرح کرد: در شرایط کنونی برخی تولید کنندگان داخلی علاوه بر بهبود کیفیت کالا، خدمات پس از فروش خود را نیز افزایش داده اند. از همین رو تعداد بیشتری از خریداران را جذب کرده‌اند.

,

توزیع کالاهای کشف شده از انبارهای محتکران در میان مصرف کنندگان واقعی 

, توزیع کالاهای کشف شده از انبارهای محتکران در میان مصرف کنندگان واقعی  ,

رادمنش تاکید کرد: در حال حاضر بازار لوازم خانگی با رکود مواجه شده است؛ از آنجایی که فرهنگ صرفه جویی در میان خانواده‌ها رسوخ کرده است لوازم خانگی مازاد خریداری نمی شود.

,

وی در ارتباط با پخش کالاهای احتکار شده توسط برخی فروشندگان و کشف آن ها اذعان داشت: کالاهای ضبط شده با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت به دست مصرف کنندگان حقیقی رسیده است.

,

تقسیم بازار عامل اصلی سهم‌خواهی وزارتخانه ها برای تامین کالا

, تقسیم بازار عامل اصلی سهم‌خواهی وزارتخانه ها برای تامین کالا,

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این رابطه به خبرنگار راه آرمان گفت: عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت کالایی است که مصرف کننده باید در ازای خرید آن پرداخت کند؛ یکی از شاخصه هایی که در اقتصاد کشور ما بیش از اندازه دخالت دارد قیمت ارز است؛ بدین معنا که با نوسانی در نرخ ارز اقتصاد ما به شدت دچار چالش می شود.

,

وی بیان کرد: به استناد قانون تمرکز بازار، اقتصاد ما به سه بخش دولتی شامل وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازاریان تقسیم می‌شود که برعهده وزارت کشور است.

,

,

, ,

 

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: تقسیم بازار منجر به سهم خواهی از سمت وزارتخانه ها برای کالاهای مربوطه شد؛ از سوی دیگر مسائل مربوط به تامین ارز توسط بانک مرکزی این سهم را محدود کرد.

,

حسینی نژاد تاکید کرد: سال گذشته بر اساس تصمیم سران 3 قوه، مقرر شد به کالاهای اساسی ارز یارانه‌ای با قیمت 4 هزار و 200 تومان و به مابقی کالاها ارز نیمایی تخصیص داده شود.

,

وی عنوان کرد: سهم کالاها و تجهیزات خانگی از محل ارز یارانه‌ای به استناد بخشنامه حذف شد و تامین قطعات این لوازم باید از طریق سیستم نیما یا سنا تامین می‌شد.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: صادرکنندگان کالاها موظف شدند بخشی از ارز نیمایی که دریافت کرده‌اند را به سامانه نیما باز گردانند تا واردکنندگان کالاها و خدمات از این طریق بتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

,

حسینی نژاد یادآور شد: به دلایل مختلفی این امر محقق نشد که تاثیر بسیاری بر قیمت کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی داشت به همین دلیل بسیاری از آنها علاوه بر تعدیل نیرو ظرفیت تولیدی خود را نیز کاهش دادند.

,

وی مطرح کرد: در حال حاضر قیمت ارز پایین آمده اما نحوه تامین آن همچنان دچار مشکل است و جلسات متعددی تاکنون برای پیگیری و رفع این مشکل برگزار شده است.

,

قیمت گذاری کالاها در کشور بدون متولی است

, قیمت گذاری کالاها در کشور بدون متولی است,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اذعان داشت: متاسفانه ضوابط حوزه بازار به دلیل تقسیم شدن آن دچار تغییر شده و دستورالعمل های زیادی برای آن در نظر گرفته شده است؛ همین تغییرات اجازه نمی‌دهد که مبنای مشخصی برای تعیین قیمت ها وجود داشته باشد.

,

حسینی نژاد در خاتمه تاکید کرد: در حال حاضر متولی قیمت‌گذاری، مراکز تنظیم بازارهای استان هستند اما برخی مصوبات قبلی همچنان در حال اجراست. تعدد این ضوابط در قیمت‌گذاری‌ها سبب شده تا قیمت یکپارچه‌ای ارائه نشود.

,

به گزارش راه آرمان آنچه از اظهارات مسئولان استان برداشت می‌شود، دولت تصمیم جدی برای یکپارچه‌سازی قیمت‌ها در بازار نگرفته و این وضعیت فرصت را برای سودجویان فراهم ساخته تا به هر شکل قیمت‌ها را بالا برده و ادامه زندگی را برای مردم دشوار سازند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه