اخبار داغ

آوازه زعفران کرمانشاه در بازارهای بین المللی/وقتی «طلای سرخ» نردبان توسعه و اشتغال می شود

آوازه زعفران کرمانشاه در بازارهای بین المللی/وقتی «طلای سرخ» نردبان توسعه و اشتغال می شود
حدود ۵ تا ۶ سال بیشتر از عمر کشت زعفران کرمانشاه نمی گذرد اما کیفیت و مرغوبیت بالا باعث شده آوازه این محصول در بازارهای جهانی بپیچد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  استان کرمانشاه یکی از استان های مستعد و دارای ظرفیت های بالای کشاورزی است که می تواند به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور معرفی شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

بخش کشاورزی استان از قوت خوبی برخوردار است/کشت طلای سرخ در اراضی کرمانشاه

, بخش کشاورزی استان از قوت خوبی برخوردار است/کشت طلای سرخ در اراضی کرمانشاه,

کشت محصولات متنوع دیم و آبی و دستیابی به ارقام پر محصول در این زمینه نشان می دهد که بخش کشاورزی استان کرمانشاه هم اکنون از قوت خوبی برخوردار است.

,

نخود، گندم و جو از جمله محصولاتی هستند که همواره در استان کرمانشاه کشت می شدند اما با رشد و توسعه صنعت کشاورزی، هم اکنون شاهد کشت محصولات بسیار مرغوب و متنوعی چون زعفران یا همان طلای سرخ در استان کرمانشاه هستیم، محصولی که می تواند علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار را نیز فراهم کند.

,

زعفران کرمانشاه از مرغوبیت خوبی برخوردار است/فروش این محصول با رقمی ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کشوری

, زعفران کرمانشاه از مرغوبیت خوبی برخوردار است/فروش این محصول با رقمی ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کشوری,

نوربخش حاتمی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد در این زمینه گفت: به عقیده کارشناسان زعفران کرمانشاه از نظر مرغوبیت هم اکنون در جایگاه ممتازی قرار دارد.

,

زعفران

, زعفران,

وی افزود: به دلیل مرغوبیت زعفران کرمانشاه، این محصول با رقم خوبی و ۵۰ درصد بالاتر از رقم کشوری به فروش می رسد.

,

اشتغال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در روز در هر هکتار اراضی زیر کشت زعفران/افزایش ۹۶ هکتاری سطح زیر کشت

, اشتغال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در روز در هر هکتار اراضی زیر کشت زعفران/افزایش ۹۶ هکتاری سطح زیر کشت,

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه، فعال شدن اراضی کشت زعفران را زمینه ساز ایجاد اشتغال ۲۰۰ تا  ۳۰۰ نفر در روز و در هکتار در دانست.

,

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت این محصول ۹۶ هکتار افزایش یافته گفت: سطح زیر کشت این محصول امسال در استان کرمانشاه به ۱۸۵ هکتار رسیده است.

,

هم اکنون زعفران بسیار با کیفیت و ایده آلی در استان کرمانشاه کشت می شود/پیش بینی برداشت ۷۰۰۰ کیلوگرم در سال جدید

,

این مسئول با بیان اینکه این محصول هم اکنون به عنوان یکی از مزیت های استان کرمانشاه مطرح است، گفت: هم اکنون زعفران بسیار با کیفیت و ایده آلی در استان کشت می شود و پیش بینی می شود با افزایش سطحی که صورت گرفته امسال ۷۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع استان برداشت شود.

,

برداشت ۴۵۰ کیلوگرم زعفران در سال جدید/شهرستان کرمانشاه بالاترین سطح زیر کشت را دارد

, برداشت ۴۵۰ کیلوگرم زعفران در سال جدید/شهرستان کرمانشاه بالاترین سطح زیر کشت را دارد,

زعفران

, زعفران,

وی با بیان اینکه هم اکنون کشت زعفران بیشتر در مناطق معتدل و سرد استان کرمانشاه کشت می شود، گفت: امسال حدود ۴۵۰ کیلوگرم زعفران از مزارع استان کرمانشاه برداشت شده و عملکرد برداشت در مزارع حدود ۱۱ کیلوگرم و در مزارع نمونه به ۱۷ کیلوگرم می رسد.

,

حاتمی گفت: شهرستان کرمانشاه با سطحی معادل ۵۲ هکتار رتبه اول کشت زعفران در استان را داراست و پس از آن شهرستان های کنگاور با ۲۱ هکتار و سنقر و دالاهو با ۲۰ هکتار در جایگاه های بعدی استان از نظر سطح زیر کشت زعفران قرار دارند.

,

حمایت از زعفران کاران برای توسعه این کشت در استان/تامین ۵۰ درصد پیاز زعفران مورد نیاز کشاورزان

, حمایت از زعفران کاران برای توسعه این کشت در استان/تامین ۵۰ درصد پیاز زعفران مورد نیاز کشاورزان,

وی در خصوص حمایت هایی که برای توسعه کشت این محصول در استان صورت گرفته است، گفت: در این راستا امسال با حمایت های استاندار و مجموعه  مدیریت و برنامه ریزی استان اعتباری به این حوزه تخصیص داده شد.

,

وی تصریح کرد: در قالب اعتبارات مذکور ۳۰۰ تن پیاز زعفران توسط سازمان جهادکشاورزی استان خریداری شده و در اختیار متقاضیان کشت زعفران قرار می گیرد.

,

حاتمی با بیان اینکه ما ۵۰ درصد پیاز زعفران مورد نیاز هر هکتار را تامین می کنیم، افزود: قرار شده خود متقاضیان نیاز معادل آن یعنی ۳۰۰ تن دیگر  را خریداری کنند و ما با ۳۰۰ تنی که در اختیار کشاورزان قرار می دهیم، تقریبا امکان تحت پوشش قرار دادن ۱۵۰ هکتار از سطوح زیر کشت زعفران جدید در استان را داریم.

,

زعفران

, زعفران,

هر هکتار زعفران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان درآمد دارد/نیاز آبی کشت این محصول بسیار پایین است

, هر هکتار زعفران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان درآمد دارد/نیاز آبی کشت این محصول بسیار پایین است,

وی اشاره ای نیز به درآمد حاصل از کشت این محصول در استان داشت و گفت: هم اکنون هر هکتار کشت زعفران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان عملکرد دارد.

,

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در خصوص میزان مصرف آب این محصول گفت: زعفران یکی از گونه های مناسب و متناسب با شرایط آب و هوایی استان بوده و میزان مصرف آب بسیار پایینی دارد و تنها ۲ بار در سال زراعی آبیاری می شود.

,

افزایش سطح زیر کشت زعفران به ۱۲۰۰ هکتار طی برنامه ۳ ساله

,

وی از تلاش بر توسعه سطح زیر کشت این محصول در سال های آینده خبر داد و گفت: طی یک برنامه ۳ ساله قرار است سطح زیر کشت زعفران به ۱۲۰۰ هکتار و تولید آن به ۷۰۰۰ کیلوگرم برسد.

,

با توجه به اینکه هم اکنون زعفران ایران به یک محصول منحصر به فرد به بیش از ۴۶ کشور دنیا صادر می شود و کیفیت زعفران کرمانشاه به عنوان یک محصول صادراتی، همچنین شرایط آب و هوایی مناسب و متناسب استان کرمانشاه برای کشت این محصول و توجه به وضعیت اقتصاد و اشتغال استان، توسعه و توجه به این بخش را ضروری می نمایاند.

,

همچنین می توان علاوه بر توسعه آن در بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی مورد نیاز برای این بخش را نیز به وجود آورد تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان کرمانشاهی، به ارزش افزوده بیشتر و رونق اقتصادی برای استان دست یافت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه