اخبار داغ

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ترکیه تسریع می‌شود

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ترکیه تسریع می‌شود
دولت ترکیه اعلام کرد که روند ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور تسریع خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روزنامه رسمی ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دستور تسریع در ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور را امضا کرد. طبق این دستور، ادارات دولتی باید پشتیبانی‌های لازم برای ساخت و ساز نیروگاه‌های هسته‌ای را ارائه دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در آوریل 2018، مراسم کلنگ زنی احداث نیروگاه آک‌کویو در مرسین ترکیه به عنوان نخستین پروژه ساخت و راه اندازی راکتور نیروگاه هسته‌ای این کشور برگزار شد.

,

در این مراسم علاوه بر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی نیروهای مسلح ترکیه، معاونان نخست وزیر ترکیه و جمعی از وزرای این کشور به همراه هیئت بلند پایه روسی حضور داشتند.

,

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم افتتاح و کلنگ زنی نیروگاه هسته‌ای ترکیه در مرسین شرکت کرد. برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو را رویای 60 ساله این کشور معرفی کرد.

,

ترکیه در سال 2010 نخستین توافقنامه احداث نیروگاه هسته‌ای مرسین- آک‌کویو را با روسیه امضا کرد.

,

بر اساس این توافق نامه، روس‌ها باید حداکثر تا سال 2023، نیروگاه مذکور را با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید 4 هزار و 800 مگاوات برق آماده بهره‌برداری کنند.

,

این پروژه حدود 20 میلیارد دلار هزینه دارد و گفته شده بزرگترین سرمایه گذاری در ترکیه در یک مرحله خواهد بود و 10 درصد نیاز برق این کشور و زمینه ایجاد اشتغال برای 10 هزار نفر را تامین خواهد کرد.

,

سهام شرکت‌های ترکیه در این پروژه 35 الی 40 درصد خواهد بود و بین 6-8 میلیارد دلار ارزش افزوده برای آنها به همراه خواهد داشت. نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو از سوی شرکت دولتی روس اتم تاسیس و گفته شده است که در مرحله عملیاتی این نیروگاه هسته‌ای  برای 3500 نفر فرصت اشتغال ایجاد می‌کند. بنابر برنامه‌ها روند فعالیت اولین فاز نیروگاه مذکور در سال 2023 آغاز خواهد شد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه