اخبار داغ

نویسنده و شاعر البرزی:

تب کتب تالیفی با رواج آثار "ترجمه" سرد شد!/ کارد تورم به استخوان بازار کتاب کودک و نوجوان رسید/ کتاب‌های صوتی سرانه مطالعه را تهدید نمی‌کنند

تب کتب تالیفی با رواج آثار "ترجمه" سرد شد!/ کارد تورم به استخوان بازار کتاب کودک و نوجوان رسید/ کتاب‌های صوتی سرانه مطالعه را تهدید نمی‌کنند
عارفه روئین: متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان ما مهجور مانده و بازار کتاب فروشی ها از آثار ترجمه پر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، عارفه روئین یکی از شعرا و نویسندگان استان البرز است که از دوران دبیرستان با شعر و شاعری انس گرفته و سپس به داستان نویسی روی آورده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

او تحصیلات خود را در رشته های روانشناسی، کارگردانی و حقوق ادامه داده و اشتغال به حرفه خبرنگاری را نیز در کارنامه خود دارد.

,

خانم روئین تا کنون نویسندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه و کارگردانی تئاتر را نیز به عهده داشته و مقام اول فیلمنامه نویسی کشوری را کسب کرده است.

,

از جمله آثار او می توان به کتاب های” وقتی که خورشید خندید”، " سمفونی خزان"، "ثانیه های خیس"، و " قطاری با خاطره های مست" اشاره کرد.

,

با این مقدمه کوتاه و به بهانه چاپ چندین کتاب جدید از این نویسنده  گفت و گوی خود را با این بانوی فرهیخته البرزی که به تازگی کتاب هایش بیش از پیش توجه قشر نوجوان جامعه را جلب کرده است، آغاز می کنیم.

,

عارفه روئین نویسنده، مدرس داستان نویسی و مدیر انجمن ادبی هفت آسمان در استان در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: دو کتاب کودک تحت عنوان "کیسه خنده و "بازی سکوت" جزء تازه ترین آثار چاپ شده من است.

, تیتریک,

وی افزود: کتاب " کیسه خنده " درباره مردم شاد یک شهر است که خنده از لب هایشان دور نمی شود، بچه ها می خندند و بازی می کنند تا این که دیوی وارد شهر می شود و از مردم می خواهد که خنده های شان را داخل کیسه ای بگذارند و دیگر نخندند و هر کس این کار را نکند او را با خود می برد.

,

این نویسنده اظهار داشت: مردم یکی یکی می آیند و خنده های شان را در کیسه می گذارند، اما حسن پسر کوچولوی شجاع پاهایش را به زمین می کوبد و می گوید، که خنده اش را دوست دارد و به هیچ وجه آن را به دیو نمی دهد، دیو هم حسن را با خود می برد و....این کتاب در رده ی افسانه های عامیانه و کهن قرار می گیرد.

,

رویین با اشاره به اینکه  تصویرگری این کتاب توسط مژگان محمدعلیها صورت گرفته است، گفت: تصویرگری کتاب به شیوه ای است که کودک با خواندن داستان می تواند آن را رنگ آمیزی هم کند، این کتاب توسط انتشارات نظری به چاپ رسیده است.

,

 

,

, ,

 

,

این مدرس داستان نویسی به موضوع داستان کتاب "بازی سکوت" خود اشاره کرد، افزود: این کتاب در رابطه با دختر بچه ای است که با توپ داخل خانه بازی می کند و هر بار حادثه ای به وجود می آورد تا این که مادربزرگ به او پیشنهاد می کند که بازی سکوت کنند در جریان بازی سکوت شان هم اتفاقاتی پیش می آید که منجر به شکستن سکوت شان می شود و... تصویرگری این کتاب توسط سما یعقوبی صورت گرفته  و توسط انتشارات دانشیاران ایران به چاپ رسیده است.

,

مسئول انجمن ادبی آسمان در استان به دیگر کتابهای چاپ شده خود در سال جاری اشاره و بیان کرد: کتاب "ماهی که سین ندارد" برای در دست چاپ است و کارهای تصویرگری آن در حال انجام است و به زودی توسط انتشارات اسحاق (مبارک) به چاپ خواهد رسید.

,

رویین با بیان اینکه تعدادی از کتابهایش به کتاب صوتی تبدیل شده است، ادامه داد: تعدادی از داستان هایم توسط اپلیکیشن دانی (شیما) به نام های ماشین اصلاح بابا، چادر گلدار، شاپرکی که سنجاق سر شد و...  با دوبلورهای حرفه ای صوتی شده که خوانندگان می توانند این کتاب ها را از کتابراه و طاقچه دانلود کنند.

,

وی در ادامه به مشکلات ادبیات کودک و نوجوان اشاره و تصریح کرد:  متاسفانه ادبیات کودک و نوجوان ما مهجور مانده است. واقعیت ها آنطور که باید و شاید بیان نمی شوند و بیشتر نویسندگان هم نسبت به این مشکلات بی توجه هستند، به همین دلیل بیشتر آثار نویسندگان بیش از آن که واقع گرایانه باشد، آرمان گرایانه است، یکی دیگر از مشکلات، کم شدن حجم آثار تالیفی و رفتن به سمت و سوی ترجمه است.  بازار کتاب فروشی ها از آثار ترجمه پر شده است.

,

 

,

, ,

 

,

این نویسنده البرزی افزود: ساختار فرهنگی ما به گونه ای است که هیچ وقت به کودکان و نوجوانان بها نمی دهد، هیچ وقت از کودک و نوجوان نمی پرسند که نظرشان درباره کتاب های درسی شان چیست یا چه آرزوهایی دارند... تمام تصمیم گیری ها به عهده بزرگسالان است.

,

رویین ادامه داد: مسلما در میان ادبیات، ادبیات کودک و نوجوان راه نزدیک تری برای رسیدن به موفقیت وجود دارد به شرطی که از نویسنده حمایت شود تا آثارشان ماندگار شود و این امر اتفاق نمی افتد مگر این که نویسنده شفاف بنویسد و از سیاست های جامعه دور شود.

,

مدرس ادبیات تصریح کرد: بازار فروش کتاب هم با مشکل مواجه است و مشکلات مالی تاثیری منفی در حوزه فرهنگ داشته است. تولیدات کتاب کودک به شدت کاهش پیدا کرده، به خصوص با افزایش قیمت کتاب قدرت خرید مردم هم پایین آمده است مثلا کتابی را که با دو هزار تومان می شد خرید، الان هجده هزار تومان شده است.

,

وی عنوان کرد: یک نویسنده زمانی می تواند به صورت مستمر فعالیت کند که اثرش در معرض دید مخاطب قرار بگیرد. نویسنده ها می نویسند که کارهایشان خوانده شود و به چاپ های دوم و سوم و... برسد اما با افزایش قیمت کتاب این اتفاق نمی افتد. از آنجایی که ادبیات کودک و نوجوان نقشی موثر در تعلیم و تربیت نسل ها دارد بنابراین باید به این حوزه توجه بیشتری شود تا زمینه برای رشد و خلاقیت کودکان و نوجوانان فراهم گردد.

,

رویین با تاکید بر اینکه در نگارش ادبیات کودک و نوجوان مرزهایی وجود دارد، گفت: نویسندگان این حوزه باید به آن مرز ها توجه نشان دهند. مهمترین اصل در رعایت این مرزها نوشتن برای کودکان و نوجوانان به منظور آموزش و ایجاد انگیزه در آنان است نه نوشتن درباره کودکان و نوجوانان. این امر اما گاه مورد توجه برخی نویسندگان قرار نمی گیرد. در نتیجه شاهد آثاری هستیم که نه برای کودک و نوجوان بلکه در توصیف آنان است. تشخیص این مرزها بستگی به مهارت و تجربه ی نویسنده دارد.

,

وی در ادامه به مهترین مشکلات ادبیات این قشر اشاره کرد و تصریح کرد: غفلت از تولید کتاب های ارزشمند و کتاب سازی توسط برخی از نویسندگان با انگیزه های مالی و گاه با هدف رکوردزنی در کارنامه آثار نویسنده و عدم دسترسی به ناشر مطرح که فقط چاپ آثار نویسندگان خاصی را در اولویت قرار داده اند و حاضر نیستند کشف استعداد داشته باشند از مواردی است که به حوزه کودک و نوجوان لطمه می زند. هر چه مسئولان بیشتر به این حوزه و نویسندگان و فعالان این حوزه اهمیت دهند بی شک دانش و اعتماد به نفس در کودکان افزایش می یابد.

,

 

,

, ,

 

,

رویین تصریح کرد: کتاب های کاغذی و صوتی هر کدام جای خود را دارند. برخی افراد که فرصت کتاب خواندن ندارند می توانند از زمان های به اصطلاح مرده استفاده کنند و موقع برگشتن از سر کار درمترو یا پشت فرمان اتومبیل و یا خانم ها موقع شستن ظرف... دست کم از مضمون کتاب ها از طریق صوتی آشنا شوند. کسی که کتابخوان است بعد از این که کتاب صوتی را دانلود کرد و از آن خوشش آمد کتاب کاغذی آن را هم می خرد تا در کتابخانه اش داشته باشد که این کار به صنعت نشر هم کمک خواهد کرد.

,

وی در پایان با بیان اینکه با رواج اپلیکیشن های متنوع کتاب خوان، مطالعه شکل جدیدی به خود گرفته است، گفت:  هنوز کتاب های کاغذی از جایگاه خوب و ویژه ای برخوردارند و نمی توان گفت که کتاب های صوتی تهدیدی جدی برای شکل سنتی مطالعه به حساب می آیند، از طرفی هر کدام از این کتاب ها ویژگی های خاص خود را دارند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه