اخبار داغ

توقف آرزو‌های کودکانه پشت چراغ قرمز زندگی

توقف آرزو‌های کودکانه پشت چراغ قرمز زندگی
بر اساس ماده یک پیمان نامه حقوق کودک، کودکان کار و کودکان خیابانی به آن دسته از کودکانی اطلاق می‌شود که زیر ۱۸ سال سن دارند و در خیابان زندگی و یا کار می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی ،بر اساس ماده یک پیمان نامه حقوق کودک، کودکان کار و کودکان خیابانی به آن دسته از کودکانی اطلاق می‌شود که زیر ۱۸ سال سن دارند و در خیابان زندگی و یا کار می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
این کودکان که عموما سرنوشت چندان خوبی در انتظار آن‌ها نیست، یا بد سرپرست هستند و یا بدون سرپرست، ولی واقعیت تلخی که در زندگی همه این کودکان وجود دارد، فقر و نداشتن خانواده‌ای منسجم است.
,
 
,
واقعیت تلخی که بر زندگی این کودکان سایه افکنده این است که آن‌ها عموما در معرض تعرض جنسی و جسمی قرار دارند و درصد ابتلای آن‌ها به اعتیاد در سنین نوجوانی و بزرگسالی به مراتب بالاتر از سایر کودکان بوده و در بسیاری از مواد این کودکان پس از مدتی که در خیابان به کسب و کار مشغول هستند و یا زندگی می‌کنند، به توزیع کنندگان کم سن و سال مواد مخدر تبدیل می‌شوند.
,
 
,
هر چند تمام این کودکان مبتلا به انواع آسیب‌های اجتماعی نمی‌شوند، ولی درصد آسیب پذیری این کودکان بسیار بالا است.
,
 
,
عواملی مانند ناکامی خانوادگی، جنگ، فقر، حوادث و سوانح طبیعی یا انسانی، سوء استفاده توسط بزرگسالان، مهاجرت و خشونت از مهمترین عوامل سوق داده شدن این کودکان به خیابان‌ها هستند.
,
این کودکان که عموما بازمانده از تحصیل هستند، در مواردی به عنوان نان آور خانه نیز محسوب می‌شوند، فقر و نداری، اعتیاد پدر یا مادر و یا هر دو آنها، مسائل فرهنگی حاکم بر جامعه و... از جمله مواردی است که سبب شده تا امروز واژه کودکان کار مطرح شود.
,
 
,
کودکان خیابان و کودکان کار، پدیده رو به رشد در جامعه ماست، این کودکان که از ابتدایی‌ترین حقوق خود بی بهره هستند، گا‌ها چنان مورد بی مهری اربابان خود قرار می‌گیرند که حاصل تمام تلاش و درآمدشان، در انتهای یک روز کاری سخت توسط پدر آن‌ها و یا صاحب کار یا همان اجاره کنندگان کودکان گرفته می‌شود.
,
 
,
در این میان خلاء قانونی به عنوان اصلی‌ترین موضوعی مطرح می‌شود که سبب شده اداره و نهاد‌های متولی رسیدگی به وضعیت کودکان کار دستشان در حنا بماند و نتوانند به این کودکان کمک کنند.
,
در بسیاری از موارد بهزیستی برای جمع آوری کودکان کار اقدام کرده، ولی خانواده‌ای کودکان با طرح شکایت از بهزیستی، کودکان خود را از مراکز نگهداری بازپس گرفته و دوباره روانه خیابان می‌کنند، در حالی که اگر قوانین کارآمد در این زمینه وجود داشت، هیچ کودکی به عنوان کودک کار در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار نمی‌گرفت.
,
 
,
پذیرش ۳۱۴ کودک در مراکز ساماندهی کودکان کار
,
 
,
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در این خصوص می‌گوید: سال گذشته ۳۱۴ نفر کودک کار و خیابانی در مرکز ساماندهی کودکان کار استان پذیرفته شدند.
,
سعید فریور اظهار کرد: از تعداد ۳۱۴ کودک کار خیابانی پذیرفته شده استان طی سال گذشته، تعداد ۲۰ کودک بد سرپرست و ۵ کودک بی سرپرست بوده و مابقی دارای سرپرست می‌باشند که اکثر کودکان کار پذیرفته شده بومی هستند.
,
 
,
وی افزود: حدود ۳.۵ میلیارد ریال اعتبار جهت حمایت مادی و تحصیلی و تأمین نیاز‌های ضروری زندگی و توانمند سازی این کودکان کار در سال ۹۷ صرف شده است.
,
فریور در خصوص مراکز ساماندهی کار، بیان کرد: در تمام استان‌های کشور، مرکز سازماندهی کودکان کار در مراکز استان‌ها راه اندازی شده و در صورت شناسایی کودکان کار در شهرستان‌ها به این مراکز انتقال داده می‌شود.
,
 
,
وی در خصوص اقدامات انجام گرفته سازمان بهزیستی آذربایجان غربی برای جمع آوری کودکان کار، تاکید کرد: از اقدامات انجام شده بهزیستی استان در سال گذشته، اجرای طرح مهرانه و پرداخت ۷۰۰ میلیون ریال، با سرانه سه میلیون ریال جهت حمایت‌های تحصیلی کودکان، صرف اعتبار ۲.۲ میلیارد ریالی جهت تهیه لوازم ضروری زندگی، اشتغال والدین، کمک هزینه مسکن، هدایت تحصیلی و اجرای طرح عیدانه برای ۳۰۰ نفر از کودکان کار و خیابانی با سرانه ۲ میلیون ریال می‌توان اشاره کرد.
,
 
,
مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی و مهارت‌های زندگی، ارائه خدمات تخصصی روانشناختی، مددکاری و تربیتی برای ۳۱۴ کودک کار از سایر برنامه‌های سازمان بهزیستی آذربایجان غربی طی سال گذشته بوده است.
,
 
,
فریور در خصوص مراکز اورژانس اجتماعی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تمام شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت اورژانس اجتماعی راه اندازی شده است خاطر نشان کرد: ۱۴ مرکز اورژانس اجتماعی در استان فعال است که تنها سه شهرستان شوط، پلدشت و چایپاره که به لحاظ جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر فاقد اورژانس اجتماعی هستند.
,
 
,
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به این‌که کودکان کار و خیابانی از آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل آسیب‌های های اجتماعی برخوردارند عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود در آینده به بزهکارانی ماهر تبدیل شوند.
,
فریور افزود: بیشتر کودکان کار جمع‌آوری‌شده در سنین ۷ الی ۱۴ سال هستند و ۵۵ درصد آن‌ها دانش‌آموز مقطع ابتدایی و ۲۵ درصد نیز ترک تحصیل‌کرده‌اند که سال گذشته برای تحصیل ۵۵ میلیون تومان صرف هزینه‌های تحصیل و درمان این کودکان شده است.
,
 
,
فریور درباره کودک‌آزاری کودکان جمع‌آوری‌شده نیز گفت: سال گذشته از کودکان جمع آوری شده، ۱۲۳ کودک یک بار و ۲۱ کودک بیش از چند بار سابقه کودک‌آزاری داشته‌اند.
,
 
,
وی با بیان اینکه کودک آزاری، انواع آسیب روحی، روانی و جسمی به کودک را شامل می‌شود، اعلام کرد: هر نوع آسیب روحی، روانی، جسمی و جنسی به کودک، کودک آزاری تلقی می‌شود.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه