اخبار داغ

پس از سال ها تلاش صورت گرفت

طراحی و ساخت ردیف کار چند منظوره پشت تیلری توسط مبتکر گیلانی

طراحی و ساخت ردیف کار چند منظوره پشت تیلری توسط مبتکر گیلانی
مبتکر بسیجی گیلانی با اشاره به ضرورت توسعه مکانیزاسیون در اراضی کوچک مقیاس؛ کاهش هزینه های تولید، افزایش سرعت و نیز دقت کاشت را از مهمترین مزایای ردیف کار چند منظوره پشت تیلری ذکر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ؛ کشاورزان گیلانی هر ساله حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان درآمد با کاشت بادام زمینی، از اراضی زراعی خود کسب می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
بادام زمینی یکی از حبوبات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری با رشد نامحدود است که می تواند علاوه بر تأمین غذای انسان و دام، در صورت فقدان منابع گوشت حیوانی بخش قابل توجهی از پروتئین رژیم غذایی بشر را به خود اختصاص دهد.
,
 
,
تولید بادام زمینی در جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ میلادی همواره روندی صعودی داشته، به طوری که در سال زراعی ۲۰۱۸- ۲۰۱۷، بیش از ۴۵.۳ میلیون تن بادام زمینی در سراسر جهان تولید شد، که از این میزان کشور چین با ۴۱ درصد از تولید کل بادام زمینی جهان در رتبه نخست قرار گرفت. پس از چین، کشورهای هند با ۱۴ درصد، آمریکا با ۷ درصد، نیجریه با ۷ درصد، سنگال با ۳ درصد و در نهایت آرژانتین با ۳ درصد تولید جهان در رتبه های بعدی قرار داشتند. ۲۵ درصد تولید نیز مربوط به سایر کشورهای بادام خیز از جمله ایران می شد.
,
 
,
حدود شش هزار هکتار از اراضی زراعی کشورمان به کشت بادام زمینی اختصاص داده شده است. بیش از ۳ هزار هکتار از این اراضی در استان گیلان واقع شده و از این مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در شهرستان آستانه اشرفیه قرار دارد.
,
 
,
کشاورزان خرده پا با قطعات کوچک و یکپارچه سازی نشده سهم عمده مالکین اراضی بادام کاری کشورمان را تشکیل می دهند که این امر توسعه مکانیزاسیون از طریق کاربرد ماشین آلات سنگین را با دشواری های فرآوانی روبرو کرده است. لذا توسعه مکانیزاسیون در این اراضی نیازمند کاربرد ماشین آلات سبک است.
,
 
,
جابر ملک زاده از مبتکرین خلاق گیلانی بوده که در زمینه ساخت و تولید انبوه ماشین آلات سبک کشاورزی فعالیت دارد. وی چندی پیش موفق به ساخت دستگاه کاشتی به نام ردیف کار پشت تیلری شد که علاوه بر رفع نواقص موجود در روش های کاشت سنتی و مکانیزه منجر به ارتقاء عملکرد بادام زمینی و محصولاتی نظیر پاچ باقلا، لوبیا، ذرت و ...، می شد. بهره برداری از این دستگاه توانست برخی از محدودیت های مربوط به مکانیزاسیون اراضی بادام کاری آستانه اشرفیه را مرتفع سازد. این عضو سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری گیلان به تازگی توانسته با ارتقای عملکرد و کیفیت دستگاه پیشین، ردیف کار چند منظوره پشت تیلری نوینی را روانه بازار کند که به علت برخورداری از مزیت های فراوان، مورد توجه بسیاری از متخصصین ماشین آلات کشاورزی و نیز کشاورزان منطقه قرار گیرد.
,
 
,
ملک زاده در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در گیلان با اشاره به وسعت کشت بالای محصولات باغی از جمله بادام زمینی در کشور تصریح کرد: این محصولات که در مناطق مختلفی از کشور به ویژه در استان های شمالی کشت می شوند، سهم بسزایی را در تأمین معیشت مردم این مناطق بر عهده دارند.
,
 
,
این مبتکر بسیجی عدم برخورداری کافی زارعین از ادوات و ماشین آلات مناسب را مانعی اساسی پیش روی توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور ذکر کرد و گفت: عملیات کاشت سهم قابل توجهی از زمان و هزینه های تولید محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می دهد که این مشکلات با گسترش مکانیزاسیون رفع خواهد شد.
,
 
,
وی با بیان این که امروزه ادامه کاربرد روش های سنتی در کاشت محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست، افزود: روش های سنتی علاوه بر نیاز بالا به نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده، هزینه بر بوده و از دقت کافی برخوردار نیستند.
,
 
,
ملک زاده با اشاره به معایب بذرکارهای موجود در بازار ماشین آلات کشاورزی کشور خاطرنشان کرد: بذرکارهای کنونی برای اجرای فعالیت های خود نیاز به تراکتور داشته و کاربرد آنها به علل مختلف از جمله مصرف بالای سوخت و عدم دانش کافی زارعین، در زمین ‌های کوچک مقرون به ‌صرفه نیست.
,
 
,
وی به کارایی بسیار بالای ردیف کار چند منظوره پشت تیلری در اراضی کوچک اشاره و تصریح کرد: می توان بذر انواع گیاهان از قبیل بادام زمینی، سویا، عدس، نخود، ماش، کلزا، لوبیا، باقلا و ...، را توسط دستگاه مذکور به شکل مکانیزه مورد کاشت قرار داد.
,
 
,
ملک زاده تراکتور دو چرخ یا تیلر را یکی از منابع ارزشمند تأمین قدرت مورد نیاز برای بسیاری از عملیات زراعی در سطوح کوچک دانست و گفت: می‌توان از این تراکتورهای سبک به عنوان کشنده دستگاه ردیف کار چند منظوره بهره برد.
,
 
,
وی با بیان مزایای ردیف کار چند منظوره پشت تیلری خاطرنشان کرد: امکان نصب بر روی انواع تیلرهای موجود در کشور، قابلیت تنظیم فاصله ردیف ‌های کاشت، قابلیت تنظیم فاصله بذور روی ردیف و عمق کاشت، امکان ساخت در کارگاه ‌های محلی، ساده بودن اجزای ساختمانی دستگاه، هزینه پایین تولید، نصب و کاربرد آسان از جمله مهمترین مزایای این دستگاه است.
,
 
,
ملک زاده کاهش در هزینه کارگری، مصرف سوخت، استهلاک ماشین آلات، زمان کشت، تبخیر رطوبت از سطح خاک و بذر و نیز مصرف بذر را از سایر مزایای این دستگاه ذکر کرد و گفت: ردیف کار مذکور موجب افزایش درصد جوانه زنی در بذرها و نیز ایجاد اشتغال در نواحی روستایی می شود.
,
 
,
وی در پایان با اشاره به مصرف سالیانه ۳۰ هزار تنی بادام زمینی در کشور تصریح کرد: از این میزان ۲۰ هزار تن در داخل و الباقی از خارج کشور وارد می شود، که افزایش تولید حاصل از توسعه مکانیزاسیون قادر به کاهش واردات و تأمین نیازهای داخل خواهد بود.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه