اخبار داغ

۱۰ فوتی در اثر گزش جانوران زهری/عوارض مارگزیدگی

۱۰ فوتی در اثر گزش جانوران زهری/عوارض مارگزیدگی
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: در سال ۹۸ تاکنون ۱۰ نفر در اثر گزش جانوران زهری فوت کرده اند که ۹ مورد عقرب گزیدگی و یک مورد مار گزیدگی بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد مهدی گویا، روز شنبه در سمینار علمی گزش جانوران زهرآگین، اظهار داشت: در اصلاح نظام ثبت، موارد گزش، عوارض ناشی از آن، موارد فوتی و ادغام این برنامه در شبکه باید باید مورد توجه قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی به نقل از کوفی عنان دبیرکل اسبق سازمان ملل، مارگزیدگی را چالش پنهان سلامت در دنیا عنوان کرد و افزود: تعداد مارگزیدگی به عنوان مهم ترین بیماری گرمسیری در برخی از کشورها، سالانه به یک میلیون مورد می رسد. 
,
 
,
گویا ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ در اولین نشست تخصصی مارگزیدگی که توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد پیش نویس برنامه جهانی مدیریت مار گزیدگی تهیه شد. هدف از این برنامه کاهش میزان مرگ و ناتوانی ناشی از مار گزیدگی به نصف تا سال ۲۰۳۰ بود. 
,
 
,
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، با اعلام اینکه بیشترین مارگزیدگی به قاره آسیا مربوط می شود، گفت: روزانه ۷۵۰۰ نفر در دنیا مار گزیده می شوند و روزی ۲۰۰۰ نفر می میرند.
,
 
,
گویا افزود: سالانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مار گزیدگی در دنیا اتفاق می افتد، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر علائم ناشی از سم مار را پیدا می کنند، ۴۰۰ هزار نفر ناتوانی طولانی یا قطع عضو می شوند و ۱۴۰ هزار نفر نیز فوت می کنند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه هر ۵ دقیقه یک مارگزیدگی در دنیا رخ می دهد، ادامه داد: از هر ۵۰ نفر که دچار مار گزیدگی می شوند یک نفر می میرد و پنج نفر دچار عوارض ناتوانی می شوند.
,
 
,
گویا، روستاییان، کشاورزان و کودکان را بیشترین اقشار آسیب دیده از این مخاطره نام برد و گفت: فلج اندام، فلج تنفسی، اختلال انعقادی، خونریزی شدید و مرگبار، نارسایی کلیه، آسیب های بافتی شدید، قطع عضو و مرگ، عواض ناشی از مار گزیدگی است.
,
 
,
منبع: مهر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه